Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

afrodite05 schreef op 29-05-2026 om 10:26:

Ik ga de restjes van de Chinees uit de diepvries halen voor vanavond. Kroepoek en komkommer erbij, moet genoeg zijn.

Nou, dit werd hem niet. Man en ik hadden zin in frietjes, dus die snel gehaald voor in de airfryer. Frikadellen en excuus-erwtjes erbij. Man heeft zowel de frietjes als de erwtjes te vroeg opgeschept, dus helaas was het niet helemaal satisfying. Ach, jammer dan voor een keer. 

Ah jammer Afro, ik vind de timing en temperatuur van mij eten ook heel belangrijk.  

Ik had man vandaag gevraagd om iets zonder (rood) vlees aangezien we gisteren en morgen uit eten. Dat was een iets te lastige opgave maar het was wel een gezonde maaltijd.  Een grote salade met kikkererwten,  komkommer,  paprika,  tomaat rode ui en spinazie. Erbij gebakken kip, feta en pitabroodjes en door mij gemaakte verse tzatziki. 

Ik heb kipsaté spiesjes uit de diepvries gehaald. Nog even kijken of we er stokbrood en sla bij eten of frietjes en sla.

Vanavond eet ik Alleen; man heeft piketdienst. Dus bestel wat; w.s asiatisch.

Fijne week weg gewenst samen met je man irmaladouce!
Gisteravond heerlijk met een vriendin over het strand gewandeld en daarna lekker gegeten. Buiten gezeten, windje, ondergaande zon, goed gezelschap, wat een fijne avond. Ik at een geroosterde bloemkool met vadouvan, hazelnoten, kiemgroenten, tomaat, rozijnen. Toe een brownie met walnoten en gezouten karamel. 
Vanavond kookt frut I: kipschnitzel, kruidige geroosterde bloemkool uit de oven (beetje jammer voor mij, twee keer bloemkool) en reibekuchen. Toe maak ik crema caramel (pakje meegenomen uit Italië afgelopen zomer).

Ik heb net een lunchsalade gemaakt van een restje couscous, avocado, tomaat, komkommer en feta. 

Vanavond eten we rijst met kortingsstickergroente: spinazie, snijbonen en champignons uit de wok. Erbij een kipsateschnitzel uit de airfryer. 

Vanavond wordt het heel eenvoudig stokbrood met weet-ik-veel. Vanmorgen per ongeluk een geweldig nieuw tentje ontdekt in de buurt, waar we meteen het ultieme vakantiegevoel bij kregen. Denk: meertje overschaduwd met bomen, op de oever het overdekte restaurantje met (comfortabele) houten stoelen en tafels, achteraan een rek met zonnige zomerjurken, -hoeden, sieradenfrutsels, alles totaal kleurig. En ze serveren er heerlijke Thaise keuken, waarbij je zelf kan kiezen hoe heet je je gerecht wilt. Prompt onze nieuwe nr. 1! 

Klinkt heerlijk Dewi!!

Leuk, Dewi!
Wij aten ook op het terras bij het water, onder de druif. Meteen wat druivenblad in pekelwater gelegd. Morgen rolletjes mee maken!
Vandaag een salade van ijsbergsla met ei, spek, kipdijspies en nog wat parmezaanse kaas. Oja en mais, rozijnen, paprika, ui. Ben vast nog wat vergeten. Yoghurtdressing. 
En verder groene asperges met scrambled eggs, plus een tomatensalade met basilicum en balsamico en toast van oud glutenvrij brood. 

Wij hebben vandaag feest, oudste is jarig. Bij het ontbijt of de lunch wil ik ook scrambled eggs maken, daar heb ik al dagen zin in. Vanavond eten we zelf te beleggen broodjes knakworst (met optioneel augurk, zure rode ui, gefrituurde uitjes, saus) en voor de oudjes die daar niet van houden, maak ik een simpele tomatengroentesoep met ballen. Stokbrood erbij, komkommer, tomaatjes...

Gefeliciteerd Afro!
En wat een vondst, Dewi.
Wij eten vanavond spinaziesoep met stokbrood, met daarna gevulde pasta met kaas en courgette - lag al klaar in de vriezer en warm ik even lekker op in de oven.

Gefeliciteerd Afro!

Wat wij eten weet ik nog niet. 

ToetieToover schreef op 30-05-2026 om 18:54:

Leuk, Dewi!
Wij aten ook op het terras bij het water, onder de druif. Meteen wat druivenblad in pekelwater gelegd. Morgen rolletjes mee maken!
Vandaag een salade van ijsbergsla met ei, spek, kipdijspies en nog wat parmezaanse kaas. Oja en mais, rozijnen, paprika, ui. Ben vast nog wat vergeten. Yoghurtdressing.
En verder groene asperges met scrambled eggs, plus een tomatensalade met basilicum en balsamico en toast van oud glutenvrij brood.

Waarom pekelen Toetie? Ik heb laatst bij mijn oogstdiner dolma’s gemaakt, maar in het recept wat ik vond moesten de druivenbladeren alleen gekookt (10 minuten koken, dan vullen, nog 10 minuten koken) ik ben benieuwd hoe jij het doet.

Klinkt heerlijk dat tentje Dewi!

Is de biedtermijn voor je huis al afgelopen Afro?

Wij gaan morgen bij 2 huizen kijken waar we heel enthousiast over zijn, spannennnd. En ik kom er net achter dat ik de hele tijd bij het berekenen van de nieuwe maandlasten de hypotheekrenteaftrek was vergeten, dat is ook een leuke meevaller

Gister was ik naar een feestje dat mijn broer gaf, met BBQ door een slager. Heul veul vlees, salades die hoofdzakelijk uit mayonaise bestonden en stokbrood. Tja. Het was lekker vlees, daar niet van, maar ik word toch altijd een beetje verdrietig van de fantasieloosheid.

Om te compenseren kook ik vanavond bij bejaarde vriendin een B-diner, met blini met bietercreme en bonito-flakes, boeuf bourguignon, boekweit, bimi en bosui. Het dessert wordt door andere gasten meegenomen.

Moosey schreef op 31-05-2026 om 08:47:

[..]

Waarom pekelen Toetie? Ik heb laatst bij mijn oogstdiner dolma’s gemaakt, maar in het recept wat ik vond moesten de druivenbladeren alleen gekookt (10 minuten koken, dan vullen, nog 10 minuten koken) ik ben benieuwd hoe jij het doet.

Klinkt heerlijk dat tentje Dewi!

Is de biedtermijn voor je huis al afgelopen Afro?

Wij gaan morgen bij 2 huizen kijken waar we heel enthousiast over zijn, spannennnd. En ik kom er net achter dat ik de hele tijd bij het berekenen van de nieuwe maandlasten de hypotheekrenteaftrek was vergeten, dat is ook een leuke meevaller

Gister was ik naar een feestje dat mijn broer gaf, met BBQ door een slager. Heul veul vlees, salades die hoofdzakelijk uit mayonaise bestonden en stokbrood. Tja. Het was lekker vlees, daar niet van, maar ik word toch altijd een beetje verdrietig van de fantasieloosheid.

Om te compenseren kook ik vanavond bij bejaarde vriendin een B-diner, met blini met bietercreme en bonito-flakes, boeuf bourguignon, boekweit, bimi en bosui. Het dessert wordt door andere gasten meegenomen.

Het druivenblad wordt er zacht van en de beestjes verdwijnen. Dat kan natuurlijk ook met blancheren, maar ik vind dit fijner. Ik kan ze ook langer laten staan, zoals nu, als ik helemaal geen tijd heb omdat ik spontaan een heleboel mensen heb uitgenodigd.

Ik maak een grote pan bolognese saus voor bij spaghetti en daarna groentespiesjes boven kooltjes, knoflookbrood (boven kooltjes), gepofte aardappel (in kooltjes), en twee soorten salades (i.i.g. mijn favoriete linzen-tomaten-blauwe bessensalade en waarschijnlijk de andere aardbeien-balsamico-basilicum-feta). Toetje ijs, al dan niet overgoten met koffie.

Oja, manlief slaapt nog maar die zie ik er wel voor aan om worstjes uit de vriezer te halen als die hoort dat we brandende kooltjes hebben. Met mosterd. Iedereen hopelijk blij vanavond. 

Vanavond eten we broodjes Hamburger…
Gefeliciteerd Afro!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.