Eten
Dolfje
12-06-2026 om 08:34
irmaladouce schreef op 11-06-2026 om 10:32:
!
Gisteren maakte ik flatbread met "kebab" van platgewalsd, opgerold, in de oven gebakken en daarna gescheurd rundergehakt (te zien op social media). Dat was erg smakelijk. Er was ook nog sla, rode paprika, rode ui en knof-kruiden-yoghurt en ajvar.
Dit heb ik ook vaak online voorbij zien komen en wilde ik inderdaad ook eens maken.
Moosey
12-06-2026 om 08:52
Wij kregen erg slecht nieuws over nichtje gister en zijn behoorlijk van slag, al hadden we al niet erg veel vertrouwen dat het ok zou zijn.
Gisteravond lekker samen gecocooned met een glaasje wijn, chips en een pasta met tuinbonen, broccoli en worstvulling.
afrodite05
12-06-2026 om 09:20
Gefeliciteerd Dolfje!
En Moosey, wat sneu... gaat ze het jaar overdoen op dezelfde school of gaat ze volwassenenonderwijs (vavo) doen?
anijsblokje
12-06-2026 om 10:35
Gefeliciteerd, Dolfje! En wat balen voor je nichtje @Moosey, ik kan me voorstellen dat de teleurstelling heel groot is, want je houdt toch hoop en waar iedereen bang voor was is nu dan toch echt gebeurd. Nu even flink balen en hopeijk vindt je nichtje ook snel weer de moed... Benieuwd of ze op school blijft of voor VAVO kiest, als dat kan (heeft met leeftijd te maken dacht ik?).
Hier wordt vanavond curry gemaakt, met oa paneer en tomaat. En "natuurlijk" raita erbij, hoor ik nu. We eten er rijst bij, zegt de chef.
De pizza's gisteren waren heerlijk, heel blij dat de volkoren bodems er weer zijn! Vroeger maakte ik redelijk vaak zelf volkoren pizzadeeg, maar met de energie van de laatste tijd is dit een goede oplossing om geen pizza af te gaan halen.
Dewi-Sri2
12-06-2026 om 16:04
Dolf, dank je wel!!! Mulligatawny, dat ga ik morgen maken, in tijden niet gedaan

Anijs, het kan goed aan mijn medicatie liggen, verdubbeling van de bètablokkers. Van deze schijn je suf te kunnen worden. Maar vandaag heb ik een hele goede dag.
Vanmiddag verrukkelijk geluncht bij onze nieuwe Thaise vondst. Vooraf ongefrituurde springrolls met kip, mihoen en veel frisse groenten, en als hoofd Thaise kipsaté met heerlijke zelfgemaakte pindasaus. En dat heerlijk in het zonnetje aan een idyllisch meertje, omringd door één Frans echtpaar en voor de rest Britten. Het dorp waar dit ligt is ook helemaal verengelst, zoals zoveel Franse dorpen op het platteland. En allemaal van een bepaalde leeftijd (de mijne dus
).
Vanavond hou ik het bij een salade met feta en olijven, beetje brood erbij.
Teigera
12-06-2026 om 17:36
Och Moosey, wat verdrietig. Ik denk te lezen dat het níet om een examenuitslag gaat.
Gisteravond met werk was prima, wat tapas-achtige hapjes en een puntzakje friet. De hapjes kwamen wel wat vaak, het was rúim genoeg. Dat zie je ook niet altijd, als je ergens met een groep eet.Lief maakte voor hem en de frutjes nasi met saté.
Vanavond hapjes: courgettesoep, quiche met zalm en spinazie, stokbrood kruidenboter, rauwkost met dips (een humusdip en tzatziki) en iets van kipnuggets/kiphapjes (heb iets uit de vriezer geplukt dat er interessant uitzag bij de supermarkt).
Moosey
12-06-2026 om 17:53
Klopt Teig. Ik dacht even huh maar ik snap dat de onderwijsgerelateerde mens maar aan 1 soort uitslag kon denken gisteren
Helaas ging het om een medische uitslag met heel veel verder voerende consequenties dan een examenuitslag.
Vandaag een prettige verrassing op werk: het stond nogal dik geroosterd dus ik kan lekker op kantoor de achterstanden wegwerken ipv op de vloer staan. Ga zo wel even de risotto en tuinbonen eten die mijn collegae nu aan het bereiden zijn 
Je lunch klinkt heerlijk Dewi!
Dolfje
12-06-2026 om 18:19
Dewi-Sri2 schreef op 12-06-2026 om 16:04:
Dolf, dank je wel!!! Mulligatawny, dat ga ik morgen maken, in tijden niet gedaan
![]()
Als je een goed recept hebt stuur maar door!
ToetieToover
12-06-2026 om 19:58
Gefeliciteerd Dolfje! Ik vier aankomend weekend mijn feestje, weer een jaar overleefd. Echt letterlijk overleefd, goede uitslag van mijn MRI. Helaas lees ik bij Moos minder goede berichten over gezondheid, sterkte daarmee.
Wij aten vandaag ui-aubergine-tomatensaus met gele linzenspaghetti. Ik had er heel veel zin in en daardoor smaakte het extra lekker. En door de kaas 🧀 want kaas
Ook al zo lekker was de andere maaltijd: bruine bonen (zelf geweekt, gekookt en opgebakken) met een gebakken scholletje en een schep van iets dat lijkt op piccalilly maar het niet is: augurk relish -want die is wel glutenvrij en de meeste piccalilly niet.
Dewi-Sri2
12-06-2026 om 20:31
Heel veel sterkte, Moos, Wat naar dat dit nu allemaal gebeurt in jullie halleluja-periode, maar shit, that's life hè?
Dolf, hier is het recept:
2 eetlepels olijfolie
1 ui, fijngehakt
2 teentjes knoflook, fijngehakt
1 wortel, in blokjes gesneden
1 stengel bleekselderij, in blokjes gesneden
1 rode paprika, in blokjes gesneden
1 eetlepel kerriepoeder
1 theelepel gemalen komijn
1 theelepel gemalen koriander
1/2 theelepel gemalen kurkuma
1/4 theelepel gemalen gember
1/4 theelepel gemalen kaneel
Snufje cayennepeper (optioneel, voor extra pit)
1 liter groentebouillon
1 blik (400 gram) gepelde tomaten, met sap
200 gram rode linzen, gewassen en uitgelekt
1 kipfilet, in blokjes gesneden (optioneel)
Zout en peper naar smaak
Sap van 1 citroen
Verse koriander of peterselie, gehakt (voor garnering)
Gekookte rijst (optioneel, voor serveren)
Verhit de olijfolie in een grote pan op middelhoog vuur. Voeg de ui, knoflook, wortel, bleekselderij en rode paprika toe. Bak ze onder regelmatig roeren tot ze zacht zijn, ongeveer 5-7 minuten.
Voeg de kerriepoeder, komijn, koriander, kurkuma, gember, kaneel en cayennepeper toe aan de groenten. Bak de kruiden een minuutje mee om hun aroma vrij te laten komen.
Giet de groentebouillon in de pan en voeg de gepelde tomaten (met sap) en rode linzen toe. Breng het geheel aan de kook.
Voeg de stukjes kipfilet toe als je ervoor kiest om kip toe te voegen aan de soep. Laat de soep zachtjes pruttelen tot de linzen gaar zijn en de kip volledig gaar is, meestal zo'n 20-25 minuten.
Breng de soep op smaak met zout, peper en citroensap. Proef en pas de kruiden naar smaak aan.
Ik doe er zelf altijd een appel aan toe, beetje friszuur. Heerlijk!
Moosey
12-06-2026 om 21:42
Wat fijn Toetie van je goede uitslag.
Dewi, ach ja, that’s life inderdaad en ik ga er vanuit dat we zeker de komende 30 jaar nog plezier gaan hebben van het huis, dus dat deze week dan iets minder halleluja is dan ie had kunnen zijn kan ik dan ook wel hebben.
Dank voor voor de sterktewensen allemaal
afrodite05
12-06-2026 om 22:42
Oh sorry Moos, ik geloof dat ik de eerste was die interpreteerde (en insinueerde) dat het om een examenuitslag ging. Sterkte in elk geval en een dikke knuffel 
ToetieToover
13-06-2026 om 08:34
Fingers crossed voor het weer vanmiddag, want ik krijg een bubs gezelligerds voor mijn verjaardagsfeestje en ik zou graag de tuin gebruiken. Het idee is dat iedereen aan een lange stok diens worstje kan garen boven een houtskoolvuurtje. Maar mijn overkapping is niet zó enorm dat iedereen eronder past. Anyway. Ik heb ook marshmallows voor boven de kooltjes. Ik ben al druk bezig geweest met het maken van de bijbehorende gerechten. Ik was al om 5 uur wakker
ik ben geen 10 meer maar stond toch vroeg naast mijn bed voor mijn feestje. Manlief haalt straks brood bij de glutenvrije bakker. Ik heb broden besteld, anders zijn ze uitverkocht. Zelf afbakken vond manlief ‘teveel gedoe’ en volgens mij heb ik de rest op zijn verzoek ook simpel weten te houden (aardappelsalade, groene groentenmix, watermeloen-feta, coleslaw, roodfruit in gelatine als toetje) Ik ben er klaar voor hoor ![]()
Ted68
13-06-2026 om 08:45
Dolfje Gefeliciteerd; Toetie jij ook, en hopelijk blijft het droog!En Moosey; sterkte met je nichtje.
Dewi; ik moest net erg om je lachen; jullie de engelsen; in de Regio waar Wij vaak komen in Frankrijk zijn het de NL ders….. Onze kinderen mochten in Frankrijk alleen nog maar zwitserduits praten…
Vanavond doe ik een kip in de oven; met veel citroen en verse kruiden. Maak er komkommersalade en Paprika salade bij. En als toetje de aardbeien taart die Zoon gisteren gemaakt heeft.