Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2

Netherfield schreef op 17-05-2026 om 17:27:

Lieve tuindames, mijn gazon is, euh, nou ja. Gras, mos en onkruid. Niet overal in die volgorde. Nou had ik laatst potgrond geknoeid op een stuk, waar nu dus donkergroen gras is! Netherfield moet bemesten. Wat is volgens jullie goede mest zodat het gras donkergroen en stevig wordt? En het mos misschien wel ophoepelt?

Mos heeft te maken met te weinig zon, dat krijg je niet wegbemest. Als je een strak gazon wilt: verticuteren, bekalken, bemesten (koemest is prima) vaak maaien. 

Als je een biodivers veldje wilt waar allerlei insecten wat aan hebben: vooral niet bemesten of bekalken, een zadenmengsel van Cruydthoek inzaaien, weinig (en liefst gefaseerd) maaien. Veel minder werk, veel mooier (bloemetjes!) en veel beter voor de beestjes. Maar dat is mijn zeer bescheiden mening

Moosey schreef op 18-05-2026 om 09:00:

[..]

Mos heeft te maken met te weinig zon, dat krijg je niet wegbemest. Als je een strak gazon wilt: verticuteren, bekalken, bemesten (koemest is prima) vaak maaien.

Als je een biodivers veldje wilt waar allerlei insecten wat aan hebben: vooral niet bemesten of bekalken, een zadenmengsel van Cruydthoek inzaaien, weinig (en liefst gefaseerd) maaien. Veel minder werk, veel mooier (bloemetjes!) en veel beter voor de beestjes. Maar dat is mijn zeer bescheiden mening

Eens

Een mosgazon is prachtig! Ik zou de rest er tussenuit wieden  en op de zonnigere plekjes gaan voor een bloemenweide.

Ik heb mijn tuin gestofzuigd, een primeur, maar er lagen zoveel uitgebloeide wisteriabloemen tussen de ribbels van de vlonders dat het een hele goede oplossing bleek. De rest volgt als het weer wat zonniger en droger wordt. Eerst maar eens ramen lappen als het lekker weer wordt. Geen tuinklus officieel, maar ik schaar het er wel onder. 

Vandaag heb ik als mini-klusje munt gestekt, in bakken die vlakbij het water staan. Dat ze maar goed mogen groeien, want ik lust wel een munttheetje. 

ik herinner mij opeens dat ik gewoon verse muntthee kan maken uit eigen tuin 

GroenTuintje schreef op 18-05-2026 om 18:50:

ik herinner mij opeens dat ik gewoon verse muntthee kan maken uit eigen tuin

Haha dat had ik vorige week. Ik zat achterin in de zon. Dacht: ik heb zin in iets anders dan water maar ben te lui om te lopen. Keek opzij en zag de munt dus innig gelukkig. 

Neweve schreef op 18-05-2026 om 19:39:

[..]

Haha dat had ik vorige week. Ik zat achterin in de zon. Dacht: ik heb zin in iets anders dan water maar ben te lui om te lopen. Keek opzij en zag de munt dus innig gelukkig.

Ja precies dat

IMG-8937.jpg

IMG-8933.jpg

IMG-8938.jpg

IMG-8935.jpg

Weer eens wat foto’s uit mijn kleine paradijs  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.