Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

madee schreef op 28-09-2025 om 22:06:

[..]

Bij ons ook maar ik vind het toch heel fijn (behalve bij muziekzenders, bij videoclips flikkert er echt heel veel)

Dan doe ik de ambilight gewoon uit 

Wij hebben een tv met knoppen, hoor. De afstandsbediening is al jaren zoek. Ook zonder ontvanger en soundbar.
De tv wordt alleen gebruikt als display voor spelcomputers en chromecast. Dus bron kiezen, volume instellen en dat is het wel.

Yumi schreef op 28-09-2025 om 22:39:

[..]

Dan doe ik de ambilight gewoon uit

Ik ook

Geen soundbar hier. Geluid van de tv is prima, zelfs voor concert-dvd's.  Ambilight vind ik afleiden van programma's, heel onrustig.  Decoder is piepklein en gaat vanzelf aan en uit, dus maar 1 afstandsbediening nodig. 

Peaches schreef op 28-09-2025 om 22:53:

Wij hebben een tv met knoppen, hoor. De afstandsbediening is al jaren zoek. Ook zonder ontvanger en soundbar.
De tv wordt alleen gebruikt als display voor spelcomputers en chromecast. Dus bron kiezen, volume instellen en dat is het wel.

Hahaha klinkt als terug naar mijn jeugd. Tv zonder afstandsbediening en als er van zender gewisseld moest worden of het volume aangepast riep mijn vader altijd dat ik of mijn broer dat even moest doen. Gebeurde niet vaak maar was ook wel gezellig of zo. Het was een taakje in huis net als het koffiekopje na de koffie naar de keuken brengen. 

Merel9988 schreef op 26-09-2025 om 19:25:

Het zal vast al wel eerder geschreven zijn maar ik vind mensen die video-bellen op een openbare plaats raar. Ik zit nu op de luchthaven en een paar stoelen van mij vandaan zit een man met zijn vrouw te bellen en iedereen in de omgeving kan het hele gesprek volgen. Ik begrijp dat dus echt niet.

dit is echt de hel. gisteren zaten wij in een van der valk te ontbijten en hoor ik ineens allemaal herrie. links van ons zat een gezin met kinderen dus onaardige ik was die alweer aan het "veroordelen" als in: zullen wel filmpjes kijken op de telefoon met geluid! 

maar nee. het was het keurig nette rond-de-60 ANWB stel (denk fietsendrager en lekkere wandelschoenen) waarvan mevrouw, we noemen haar Trudy, gezellig de dag door zat te nemen met iemand op de telefoon via videobellen en Gerard zat er een beetje sneu bij met zijn bammetje... 

krulliebollie schreef op 29-09-2025 om 10:01:

[..]

Hahaha klinkt als terug naar mijn jeugd. Tv zonder afstandsbediening en als er van zender gewisseld moest worden of het volume aangepast riep mijn vader altijd dat ik of mijn broer dat even moest doen. Gebeurde niet vaak maar was ook wel gezellig of zo. Het was een taakje in huis net als het koffiekopje na de koffie naar de keuken brengen.

In 1967 was ik 9 jaar oud en kregen wij onze eerste tv. (oma vertelt) Zwart/wit uiteraard. Er waren toen 2 televisiezenders. Wij hadden een van de eerste afstandsbedieningen. Wij woonden aan een hele drukke straat in Amsterdam. Tram, bus en veel verkeer door de straat.

Die afstandsbediening zat met een snoer aan de tv vast. Daarmee kon je het geluid harder en zachter zetten en het contrast regelen. Als er een tram voorbij kwam ging het geluid harder en als de tram voorbij was weer zachter. Bijna alle programma's waren in het Nederlands dus geen ondertiteling. 

Nu een tv, een kastje voor de zenders en beiden te bedienen met één afstandsbediening. 

Wij hebben ook 1 afstandbediening voor zowel de tv als de decoder (man ingesteld). Apart daarvan hebben we een apparaat voor geluid (tuner? Receiver? ben ff kwijt hoe het ding heet) waar de boxen aanhangen (met kabel). Die heeft ook een afstandbediening maar als we film via de boxen willen, dan loopt de een erheen, draait aan de knop totdat de ander vanaf de bank het okee vindt en gaan we film kijken. Net als vroeger dus. Want de afstandsbediening van het geluidgeval (god wat ben ik technisch…) ligt op het apparaat dus dan sta je er toch al. 

Netherfield schreef op 29-09-2025 om 11:29:

Wij hebben ook 1 afstandbediening voor zowel de tv als de decoder (man ingesteld). Apart daarvan hebben we een apparaat voor geluid (tuner? Receiver? ben ff kwijt hoe het ding heet) waar de boxen aanhangen (met kabel). Die heeft ook een afstandbediening maar als we film via de boxen willen, dan loopt de een erheen, draait aan de knop totdat de ander vanaf de bank het okee vindt en gaan we film kijken. Net als vroeger dus. Want de afstandsbediening van het geluidgeval (god wat ben ik technisch…) ligt op het apparaat dus dan sta je er toch al.

Soundbar?

Broadway schreef op 29-09-2025 om 10:27:

[..]

dit is echt de hel. gisteren zaten wij in een van der valk te ontbijten en hoor ik ineens allemaal herrie. links van ons zat een gezin met kinderen dus onaardige ik was die alweer aan het "veroordelen" als in: zullen wel filmpjes kijken op de telefoon met geluid!

maar nee. het was het keurig nette rond-de-60 ANWB stel (denk fietsendrager en lekkere wandelschoenen) waarvan mevrouw, we noemen haar Trudy, gezellig de dag door zat te nemen met iemand op de telefoon via videobellen en Gerard zat er een beetje sneu bij met zijn bammetje...

Zwaar irritant. Wij zaten gisteren op terras bij een vd valk en twee zestigers gingen even videobellen met de kleinkinderen. Hoe verzin je het. We zaten echt een heel eind verderop maar ik kon het gesprek goed volgen….

Nikki1973 schreef op 29-09-2025 om 13:08:

[..]

Zwaar irritant. Wij zaten gisteren op terras bij een vd valk en twee zestigers gingen even videobellen met de kleinkinderen. Hoe verzin je het. We zaten echt een heel eind verderop maar ik kon het gesprek goed volgen….

het ligt aan vd Valk!! hahaha

krulliebollie schreef op 29-09-2025 om 10:01:

[..]

Mijn vriend zei 'wij hadden vroeger wel een afstandbediening. Mijn zusje.' 

Schoondochter schreef op 29-09-2025 om 13:46:

[..]

Mijn vriend zei 'wij hadden vroeger wel een afstandbediening. Mijn zusje.'

Hahaha, als jongste in huis was ik ook vaker de klos als mijn broer. Net als even een biertje moeten halen voor mijn vader.

oudmaarnognietkoud schreef op 29-09-2025 om 10:33:

[..]

In 1967 was ik 9 jaar oud en kregen wij onze eerste tv. (oma vertelt) Zwart/wit uiteraard. Er waren toen 2 televisiezenders. Wij hadden een van de eerste afstandsbedieningen. Wij woonden aan een hele drukke straat in Amsterdam. Tram, bus en veel verkeer door de straat.

Die afstandsbediening zat met een snoer aan de tv vast. Daarmee kon je het geluid harder en zachter zetten en het contrast regelen. Als er een tram voorbij kwam ging het geluid harder en als de tram voorbij was weer zachter. Bijna alle programma's waren in het Nederlands dus geen ondertiteling.

Nu een tv, een kastje voor de zenders en beiden te bedienen met één afstandsbediening.

Ik ben van 1975. Ik kan mij alleen een kleurentelevisie herinneren maar zeker tot ik een jaar of 10 was zonder afstandsbediening. Maar wij woonden dan ook niet in Amsterdam en het geluid was gewoon altijd op hetzelfde. Mijn ouders hadden het financieel bovengemiddeld goed maar een nieuwe tv kwam er pas toen de oude echt op was ( en je een klap op de zijkant moest geven als het beeld begon te trillen). Dus al die tijd was vooral ik, en soms mijn broer, de afstandsbediening.

Broadway schreef op 29-09-2025 om 13:21:

[..]

het ligt aan vd Valk!! hahaha

Dat is het! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.