Huis, tuin en keuken
absor
12-11-2024 om 17:48
Wat vind jij raar?
een luchtig topic hoor. Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..
ik hoop op aanvullingen
Broodjebrie
03-10-2025 om 14:40
krulliebollie schreef op 03-10-2025 om 14:35:
[..]
Oh ik hou er zo van. Twee weken geleden mijn eerste kerstfilm gekeken.
Jij liever dan ik. Ik moet er echt niet aan denken nog
het jaar gaat al zo vreselijk snel...
Rogue
03-10-2025 om 14:41
Broodjebrie schreef op 03-10-2025 om 14:27:
[..]
Ik hoorde van de week op de radio, dat er nu al in familieapps de planning voor de kerstdagen wordt geregeld. Doe normaal... gelukkig is dat in mijn familie nog niet aan de orde. Alhoewel we daar al 'standaard ' een vaste dag voor geprikt hebben.
bij ons gebeurt dat echt bijna altijd last minute, meestal begin ik over of mijn moeder.
Marty1984
03-10-2025 om 16:12
Rogue schreef op 03-10-2025 om 14:41:
[..]
bij ons gebeurt dat echt bijna altijd last minute, meestal begin ik over of mijn moeder.
Maar dan moet je dus met niet veel mensen én niet veel jobs rekening houden waarschijnlijk?
Bij mijn ouders zit er 6 man rond de tafel. En 3 (jonge) kinderen.
Man moet rekening houden met zijn familie en mijn schoonmoeder. Schoonbroer moet rekening houden met zijn familie. En zijn grootouders. Iedereen die nog niet gepensioneerd is moet ook nog eens op 't zelfde moment niet aan het werk zijn.
Bij zijn familie zijn we met 10 personen en wat kinderen. Die allemaal uit andere windrichtingen van het land komen. Die allemaal op 't zelfde moment moeten vrij hebben. En lang genoeg vrij om naar de andere kant van 't land te reizen. Waar mensen uit de horeca tussen zitten. Waar ook weer andere families bij betrokken zijn.
Hier is dus wél bij voorkeur planning van tevoren nodig om alles in elkaar te puzzelen of de helft kan gewoon niet omdat ze ofwel aan 't werken zijn ofwel bij andere familie aan 't feesten zijn ofwel de tijd te kort is om even 120 kilometer enkel over-en-weer te rijden.
Dan hebben we het nog niet gehad over hoe schoonmoeder bleirt als ze een jaar niet kerstavond samen met ons heeft
. Alleen met ons, zijnde man en ik. De rest is niet uitgenodigd want "ze viert niet". (Ze wordt 92, ze trekt grote feestjes niet meer.) Maar in alle planningen moet ik daar bij voorkeur dus ook rekening mee houden dat we overal melden dat kerstavond voor ons niet kan. Waarbij we tegelijk niet te hard mogen uitspreken dat we dus wel degelijk een ander feestje hebben, waar niemand (zeker schoonfamilie) van mag weten wat we die avond uitvreten.
2de Kerstdag is hier overigens in België geen feestdag. De hoofd-feestdagen zijn toch echt Kerstavond en Kerstdag. De organisatoren van feestjes op andere dagen voelen zich dus 2de rangs en de helft van de familie kan niet want moet werken
. Tegelijk is een feestje met de helft van de familie geen feestje. Dan zegt de helft dus dat ze liever niets organiseren.
En dan zijn er dus een paar bij die pas een week vooraf willen plannen
. Meestal net degenen met de moeilijkste agenda's / moeilijkste werk-toestanden. Wat dus niet kan, want de hele agenda zit vol. Ik én mijn baas willen namelijk ook wel vooraf weten of én welke dagen ik buiten Kerstavond en Kerst moet vrij nemen. En dan bij voorkeur niet pas op 18 december.
Beterlaat2021!
03-10-2025 om 16:36
Yumi schreef op 03-10-2025 om 13:15:
[..] Fleece is 100 % polyester, dat is toch veel te warm?
Als het echt koud is 's winters vind ik dat heerlijk. Ik heb ook altijd een raampje open in de slaapkamer.
krulliebollie
03-10-2025 om 16:48
Broodjebrie schreef op 03-10-2025 om 14:40:
[..]
Jij liever dan ik. Ik moet er echt niet aan denken nog
het jaar gaat al zo vreselijk snel...
Qua weer heb ik het liefst 11 maanden lente hoor. Alleen cheesy kerstfilms…. Heerlijk!
Yumi
03-10-2025 om 16:53
Beterlaat2021! schreef op 03-10-2025 om 16:36:
[..]
Als het echt koud is 's winters vind ik dat heerlijk. Ik heb ook altijd een raampje open in de slaapkamer.
Het ligt waarschijnlijk aan mij, als ik kleding koop dan let ik er juist op dat er geen polyester inzit. Verdraag dat spul niet, krijg het er zo warm en benauwd in.
afrodite05
03-10-2025 om 16:59
Marty1984 schreef op 03-10-2025 om 16:12:
[..]
Bij mij (...) plannen
Jeetje, wat een gedoe. Ik ben blij dat wij het alleen met ons gezin vieren (man, kind en ik). Schoonvader trekt zijn eigen plan, verder is er geen intensief contact met andere familie. Als ik dat vertel aan anderen, krijg ik vaak reacties als: wat heerlijk, dat wil ik ook! Dan vraag ik me altijd af: waarom doorbreken mensen die traditie dan niet als ze het zo vervelend vinden? Dus dat vind ik dan weer raar.
Wij bekijken op de kerstdagen zelf of we lekker binnen in pyjama gaan hangen, of een boswandeling maken, of ergens anders iets laagdrempeligs gaan doen, ook afhankelijk van het weer.
Miepjecody
03-10-2025 om 17:53
Dolfje schreef op 03-10-2025 om 14:34:
[..]
Gehandicapt niet want je moet een hele vervelende trap op om er te komen.
Ouder kan maar dan nog vind ik het stom dat er dan zomaar weggegaan wordt.
Verstandelijk gehandicapt
MMcGonagall
03-10-2025 om 18:04
Miepjecody schreef op 03-10-2025 om 17:53:
[..]
Verstandelijk gehandicapt
Of dementerend. Ik kan daar wel nare verhalen over vertellen. Het lullige is als iemand het dan ook nog op zijn manier heeft proberen schoon te maken 
Groentetuin
03-10-2025 om 20:54
oudere , gehandicapte , dementerende , of verstandelijk gehandicapte ?
Jullie nemen nogal wat aan, zonder enig bewijs
T is iemand geweest die poepen moest en t niet zo nauw nam met de hygiëne.
Verder kan je er geen etiket op plakken.
Rogue
03-10-2025 om 21:57
Marty1984 schreef op 03-10-2025 om 16:12:
[..]
Maar dan moet je dus met niet veel mensen én niet veel jobs rekening houden waarschijnlijk?
Bij mijn ouders zit er 6 man rond de tafel. En 3 (jonge) kinderen.
Man moet rekening houden met zijn familie en mijn schoonmoeder. Schoonbroer moet rekening houden met zijn familie. En zijn grootouders. Iedereen die nog niet gepensioneerd is moet ook nog eens op 't zelfde moment niet aan het werk zijn.
Bij zijn familie zijn we met 10 personen en wat kinderen. Die allemaal uit andere windrichtingen van het land komen. Die allemaal op 't zelfde moment moeten vrij hebben. En lang genoeg vrij om naar de andere kant van 't land te reizen. Waar mensen uit de horeca tussen zitten. Waar ook weer andere families bij betrokken zijn.
Hier is dus wél bij voorkeur planning van tevoren nodig om alles in elkaar te puzzelen of de helft kan gewoon niet omdat ze ofwel aan 't werken zijn ofwel bij andere familie aan 't feesten zijn ofwel de tijd te kort is om even 120 kilometer enkel over-en-weer te rijden.
Dan hebben we het nog niet gehad over hoe schoonmoeder bleirt als ze een jaar niet kerstavond samen met ons heeft
. Alleen met ons, zijnde man en ik. De rest is niet uitgenodigd want "ze viert niet". (Ze wordt 92, ze trekt grote feestjes niet meer.) Maar in alle planningen moet ik daar bij voorkeur dus ook rekening mee houden dat we overal melden dat kerstavond voor ons niet kan. Waarbij we tegelijk niet te hard mogen uitspreken dat we dus wel degelijk een ander feestje hebben, waar niemand (zeker schoonfamilie) van mag weten wat we die avond uitvreten.
2de Kerstdag is hier overigens in België geen feestdag. De hoofd-feestdagen zijn toch echt Kerstavond en Kerstdag. De organisatoren van feestjes op andere dagen voelen zich dus 2de rangs en de helft van de familie kan niet want moet werken
. Tegelijk is een feestje met de helft van de familie geen feestje. Dan zegt de helft dus dat ze liever niets organiseren.
En dan zijn er dus een paar bij die pas een week vooraf willen plannen
. Meestal net degenen met de moeilijkste agenda's / moeilijkste werk-toestanden. Wat dus niet kan, want de hele agenda zit vol. Ik én mijn baas willen namelijk ook wel vooraf weten of én welke dagen ik buiten Kerstavond en Kerst moet vrij nemen. En dan bij voorkeur niet pas op 18 december.
Nh met last minute bedoel ik van 2/3 weken voor kerst of een maand in sommige gevallen, mijn tante zit vaak in het buitenland of ze viert het met haar eigen gezin.
dus het is dan alleen ouders, zus & neefje, vriend en ik.
vriend heeft bijna geen verplichtingen, vroeger werden we een week voor kerst bij zijn opa&oma verwacht en dan was er een ''kerstdiner'' met zijn familie.
tweede kerstdag is leftover/en kerstfilms in pyjama dag, ik ga dan precies nergens een keer heb ik heb ikmoest een uitzondering gemaakt en was loei chagerijnig want het was de saaiste kerst ooit....
Yumi
04-10-2025 om 12:57
Waarom neem je zoveel risico, je zit in een gebied waar code oranje is afgegeven. Spontane acties prima maar kon dat niet een andere keer? Dan is het niet spontaan meer 
Grindelwald
04-10-2025 om 14:38
Ik weiger om in september of oktober al een planning te maken over de kerstdagen. Zo belangrijk is het allemaal niet.
Yumi
04-10-2025 om 15:23
Yumi schreef op 04-10-2025 om 12:57:
Waarom neem je zoveel risico, je zit in een gebied waar code oranje is afgegeven. Spontane acties prima maar kon dat niet een andere keer? Dan is het niet spontaan meer
Staat in het verkeerde topic dus daarmee maak ik het raar.
Yumi
04-10-2025 om 15:31
Bij de buren is echt alles omgewaaid op het balkon. Ze hebben mooie grote planten die allemaal plat liggen. Het is een wonder dat er nog potten op de rand van het balkon zijn blijven staan. Mochten die naar beneden zeilen dan vallen ze gelukkig op de groenstrook.