Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

Gefeliciteerd Ninoena ! 

Ik vind het nu moeilijk om te bewegen. Ik loop nu niet ontspannen buiten, ondanks de wandelstokken. Het is te glad hier en daar. 
Ik ga zo wel oefeningen doen. 

Morgen heb ik mijn afsluitende afspraak van mijn GLI-traject. Ik heb er wel vertrouwen in dat het me alleen gaat lukken, maar ik zal de maandelijkse bijeenkomsten missen. Die waren motiverend. 

Gefeliciteerd Ninoea!

Gisteren voor het eerst weer even op de loopband gestaan. Ging prima dus vandaag weer een keertje.
Gisteren wel een verjaardag gehad en daar van de de hapjes gesnackt. Niet zo goed voor de lijn, maar ze waren wel lekker dus prima.

Morgen ga ik weer krachttraining doen. Ben benieuwd hoe dat gaat na 3.5 week (inclusief feestdagen en een punctie).  

Gefeliciteerd Ninoea!

Hier andere medicatie gekregen. Die als bijwerking  kilo's   heeft zeg maar. De vorige had dat iets minder.  Sinds donderdag  heb ik dus 3 nieuwe soorten medicijnen.  Vanwege de kilo's toch mijn eten maar weer gaan  tracken om onder de 1500 calorieën te blijven. Dat gaat tot nu toe goed. Maar ja wat is nu 2 dagen? 

Fysiek lijk ik me iets beter te gaan voelen, waarschijnlijk effect van de medicatie.  Qua stappen zit ik zo tussen de 3500 en 5000 per dag , met bij een slechte dag een uitschieter naar beneden. Zelfs gisteren met gevoelstemperatuur  min 11 gewandeld, kleine 2 km.  Echt een overwinning  weer. Voor vandaag  kijk ik het even aan. Ga zo douchen  eerst , dat is altijd een aanslag  op mijn energie tegenwoordig.  Maar wellicht  kan ik vanmiddag een stukje wandelen.  Eventueel  met man , misschien  krijg ik hem zo gek even naar het bos te  rijden. Het heen en weer lopen hier in en net buiten het dorp heb ik nu eigenlijk  wel bekeken.  Maar het kleinste echte rondje hier is zo'n 3 km en daar ben ik helaas nog niet aan toe.

@ Dolfje, kaas is wel echt mijn quilty pleasure hoor. Dat wandelen was een mooie tegenhanger voor je.

We hadden gisteren kaasfondue, ook zo lekker. Maar niet gezond, ik weet het.
Vandaag maak ik kipgehakt balletjes in een saus van tomaat/ paprika met notenrijst erbij. Dat is al beter. 
@Ysenda, heb je een leuke filmtip? 

Nikki1973 schreef op 11-01-2026 om 10:00:

@ Dolfje, kaas is wel echt mijn quilty pleasure hoor. 

Van mij ook en vandaar dat ik het niet bij 3 blokjes kan laten maar goed het is weer op. 

Straks ook voor het eerst in weken naar de sportschool weer. 

Nikki1973 schreef op 11-01-2026 om 10:00:

@Ysenda, heb je een leuke filmtip?

Met stip: Nawi

Rental family

Folktales

Song Sung Blue

Afraders: Urchin, 

Mondriaan, en route to new york

Gefeliciteerd Ninoea 💐
Ik beweeg door de weersomstandigheden minder dan ik zou willen. Eten gaat netjes alleen gisteren een cake gebakken en daar heb ik wel een flinke plak van gegeten.
Hier ook een kaas liefhebber, ik zet het niet meer op tafel maar snij een klein plakje af en de rest gaat terug in de koelkast.

Ysenda schreef op 11-01-2026 om 10:45:

[..]

Met stip: Nawi

Rental family

Folktales

Song Sung Blue

Afraders: Urchin,

Mondriaan, en route to new york

Dank je! 

Zo wat was het druk in de sportschool! Er was geen cardio apparaat vrij dus ik ben eerst maar beetje krachttraining gaan doen. Daarna op zo'n soort ski/cross train ding. Toen op de loopband en daarna nog ff op de gewone crosstrainer. Al met al iets meer dan een uur bezig geweest.
Straks nog ff een ommetje om aan de 10.000 stappen te komen.
Morgen werken met 2 vergaderingen en even kijken hoe laat ik daarvan thuis ben en dan kan ik hopelijk voor het eten nog even naar de sportschool. Dinsdag is mijn langste werkdag dus dan komt het er niet van maar dan wandel ik meestal wel even in de lunchpauze. 

Dolfje schreef op 11-01-2026 om 13:21:

Zo wat was het druk in de sportschool! Er was geen cardio apparaat vrij dus ik ben eerst maar beetje krachttraining gaan doen. 

Het is januari, over een paar weken wordt het weer rustiger als de goede voornemens knappen.

Ik doe altijd eerst krachttraining en dan cardio, anders heb ik mijn energie verbruikt die ik voor krachttraining nodig heb.

Ysenda schreef op 11-01-2026 om 13:25:

[..]

Het is januari, over een paar weken wordt het weer rustiger als de goede voornemens knappen.

Ik doe altijd eerst krachttraining en dan cardio, anders heb ik mijn energie verbruikt die ik voor krachttraining nodig heb.

Ja het zwakt er meestal wel weer af, we waren ook wel op een druk tijdstip.

Ik doe vaak de ene keer cardio en de andere keer krachttraining. Meestal doordeweeks kracht en in weekend cardio  omdat ik doordeweeks sowieso meer loop en fiets vaak ( tenminste in een ideale wereld).

eergisteren hadden we ruim 6 km gelopen.  In de sneeuw met harde wind,  in stuifduinen.  Dat was koud. Muts met capuchon op. Gisteren ruim 6 km.  Door de sneeuw.  Maar vanwege véél minder wind voelde het veel minder koud.  Vanmorgen met het gezin gaan lopen om naar paar km aan te sluiten bij georganiseerde wandeling met soepbuffet na afloop.  We hebben 15 kilometer gelopen.  Prachtige omstandigheden.  Veel sneeuw, ijs,  weinig wind en volop zon.  Te warm voor ons voor de winterjas.  Zoon liep sowieso al in dunne softshell.  Dat soepbuffet bakte ik niet veel van.  Ik ben niet gewend aan calorieën voor 16 uur,  dus ik had weinig trek.  Gisterochtend op weegschaal geweest.  55,4 kilogram.  Mijn horlogeband zat nl ruim.  Met zo'n wandeling van iets meer dan 15 km verbrand ik bijna 1000 calorieën.  

Dorestad schreef op 11-01-2026 om 14:31:

eergisteren hadden we ruim 6 km gelopen. In de sneeuw met harde wind, in stuifduinen. Dat was koud. Muts met capuchon op. Gisteren ruim 6 km. Door de sneeuw. Maar vanwege véél minder wind voelde het veel minder koud. Vanmorgen met het gezin gaan lopen om naar paar km aan te sluiten bij georganiseerde wandeling met soepbuffet na afloop. We hebben 15 kilometer gelopen. Prachtige omstandigheden. Veel sneeuw, ijs, weinig wind en volop zon. Te warm voor ons voor de winterjas. Zoon liep sowieso al in dunne softshell. Dat soepbuffet bakte ik niet veel van. Ik ben niet gewend aan calorieën voor 16 uur, dus ik had weinig trek. Gisterochtend op weegschaal geweest. 55,4 kilogram. Mijn horlogeband zat nl ruim. Met zo'n wandeling van iets meer dan 15 km verbrand ik bijna 1000 calorieën.

Hoe kun jij met zo’n wandeling zoveel calorieën verbranden, met slechts 55 kg. Is je hartslag dan torenhoog?

Ik verbrandde nog niet eens zoveel calorieën met zwemmen toen ik 60+ kilo woog. Net nog een uur krachttraining gedaan, behoorlijk zwaar, amper 150 calorieën verbrand. Met wandelen kom ik aan 100 calorieën per uur. Mijn hartslag komt dan amper boven de 100.

MMcGonagall schreef op 11-01-2026 om 16:28:

[..]

Hoe kun jij met zo’n wandeling zoveel calorieën verbranden, met slechts 55 kg. Is je hartslag dan torenhoog?

Ik verbrandde nog niet eens zoveel calorieën met zwemmen toen ik 60+ kilo woog. Net nog een uur krachttraining gedaan, behoorlijk zwaar, amper 150 calorieën verbrand. Met wandelen kom ik aan 100 calorieën per uur. Mijn hartslag komt dan amper boven de 100.

Het is wat Strava aangeeft met dit gewicht.   Ik loop deze kilometers onverhard,  met stokken. Met wat hoogtemeters. Het was een uitdagende wandeling, niet op  schoon asfalt.   Ik kijk uitsluitend naar wat Strava aangeeft.  Al jaren.  En 1x per jaar een grote keuring met VO2MAX. Mijn hartslag stijgt dan absoluut niet snel.  Dus of dat vandaag wel gebeurde houd ik niet bij

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.