Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Trail schreef op 08-12-2025 om 22:25:

Beterschap Nikki!
Ik heb vanochtend in de tuin gewerkt, snoeiafval van de heg opgeruimd. Daarna ook even kort mijn huis opgeruimd. Vanmiddag kwam een vriendin op bezoek. Ik vond het fijn dat ze er was en toch voelde ik mij mentaal niet heel goed, soort eenzaamheid. Huilbuien toen ze weg was en mijzelf herpakt met ontspanningsoefeningen, die hadden direct effect. Naar qigong geweest vanavond en dat was fijn.

Ach wat naar joh. Hoe gast het nu? Wat is qigong? Nooit van gehoord.

Hier niet echt veel beter. Vriend is nu ook ziek. 

Kort samengevat (maar dat zet het vast niet helemaal goed neer): een meditatievorm met beweging, waarbij de focus op ademhaling en energie ligt. 
Sterkte met je herstel Nikki!

Ik voel mij best rustig vandaag. Dag gestart met favoriete aquales. De middag buiten. Eerst in de regen in het bos gewandeld, daarna met een vriendin en de paarden een ritje buiten met een theepauze onderweg. Vanavond reformer Pilates moest ik mij even toe zetten. Maar eenmaal daar wel het gevoel dat mijn spieren getraind worden. 

Vanochtend naar warme yoga les geweest en dat beviel wel. Al had ik het zonder de warmte misschien nog wel fijner gevonden. Vervolgens naar werk. En dus niet echt toegekomen aan buiten zijn. Uit mijn werk een boodschappenvoorraadje aangevuld. En vanavond komt er niks meer uit. Moe. 

Trail schreef op 09-12-2025 om 22:34:

Kort samengevat (maar dat zet het vast niet helemaal goed neer): een meditatievorm met beweging, waarbij de focus op ademhaling en energie ligt.

Oh dst klinkt interessant. Ik deed op dinsdagochtend nog weleens yoga nidra maar die les is uit het rooster gehaald 😟

we voelen ons nog steeds niet veel beter. Helaas moet ik morgenochtend al vroeg bij de bedrijfsarts zijn vanwege mijn uitval door vermoeidheid / overprikkeling enz…

Weinig zin in, omdat het op mijn vrije dag is. En niks toevoegt. Maar nu heb ik er al helemaal geen zin in. 

Nikki, veel sterkte gewenst!

Hier helaas ook minder nieuws. Vanwege een fikse terugval door tóch  weer te veel over mijn grenzen gaan ( mijn hoofd en lijf kunnen wel iets op een goede dag maar daarna moet ik het een week lang bezuren)  heb ik van de fysio  de restrictie gekregen niet meer dan 1200 meter te lopen. En dat maximaal  2 x per dag. Ben er behoorlijk verdrietig over, had echt gehoopt verder te zijn in mijn proces inmiddels.  Eten gaat ook ruk. Ik ben een emotie eter dus jullie  snappen het al. Niet bepaald  mijn week dit.

Wat ontzettend ingewikkeld Lientje69. Wat naar dat je je er zo rot over voelt. Het lijkt me super lastig. 

Ik zit zelf ook niet helemaal in een lekkere flow. Ik probeer er wel door te komen en dat lukt ook wel, maar het kan beter. Ik wandel en fiets te weinig. Ik haal iets meer dan mijn stappendoel vorig jaar maar dat behaal ik grotendeels door de afstanden hardlopen twee keer per week. De rest van de week ben ik dus passiever. En nu met de winter heb ik minder vaak zin om te fietsen en pak ik sneller de auto. Dat kan echt beter. En de laatste tijd ben ik meer van het snaaien dan dat ik was. Ook dat kan beter. Ik probeer nu maar vast te doen wat ik kan want dit is er ongemerkt wat ingeslopen en ben vanochtend op de fiets gestapt naar het hardlopen en ook vanmiddag stap ik weer op de fiets. Feestdagen zijn bijna en dan ga ik echt niet heel erg streng zijn en dat hoeft ook niet. Maat vanaf januari wil ik wel weer lekker in het regime stappen. Ik wil dan wat betere doelstelling hebben met betrekking tot stappen/wandelen dan dat ik nu heb.Alleen het aantal stappen is niet handig. 
Er gaat ook veel wel goed, dit om even te nuanceren. Ik loop weer hard na de blessure. Vanochtend nog 9 km gelopen en zaterdag staat 14 km op het programma. Dat houd ik mooi consequent vol. Ik houd bootcamp nu 1x per week vol dat is op zich ook netjes. In januari komt daar dan 1x per week zwemmen bij. 

wow, wat goed! 9 km hardlopen! Goed bezig dan toch Ninoea.

en voor Lientje sterkte en rustig aan. Je wilt misschien te snel, heel begrijpelijk maar je lijf zegt ook nee….

Sterkte Lientje het is maar een ingewikkeld proces revalideren, snap best dat je er verdrietig van wordt. 

Ik beweeg ook iets minder dan ik normaal doe en dan ik wil. Ik heb momenteel te veel andere wel leuke activiteiten en verplichtingen. Ik houd wel echt van de gezelligheid en leuke activiteiten en etentjes rond kerst dus ik accepteer het maar. 
Na kerst ga ik weer in het gareel en daarvoor probeer ik toch regelmatig te bewegen.
Morgen in ieder geval een golfafspraak staan waar ik zin in heb en heel eerlijk op de champagne proeverij zondag verheug ik mij ook.

Herkenbaar je bericht Ninoea.

Gister mijn dag gestart met een ochtend meditatie en een rondje hardlopen buiten.
‘s middags cursus, had weinig zin maar het viel me mee. ‘s avonds rustig aan. Kleine klusjes in huis, wat administratie, beetje rekken en strekken, podcastje luisteren, hoofdstukje lezen en een kleine meditatie voor het slapen gaan. 

Ysenda

Ysenda

12-12-2025 om 11:40 Topicstarter

Nikki1973 schreef op 11-12-2025 om 08:26:

[..]

Oh dst klinkt interessant. Ik deed op dinsdagochtend nog weleens yoga nidra maar die les is uit het rooster gehaald 😟

we voelen ons nog steeds niet veel beter. Helaas moet ik morgenochtend al vroeg bij de bedrijfsarts zijn vanwege mijn uitval door vermoeidheid / overprikkeling enz…

Weinig zin in, omdat het op mijn vrije dag is. En niks toevoegt. Maar nu heb ik er al helemaal geen zin in.

En dat gesprek met de bedrijfsarts kon niet online?

Ysenda

Ysenda

12-12-2025 om 11:44 Topicstarter

Ik rommel wat aan, het gaat niet heel goed, ik voel een bronchitis ontwikkelen, maar ik neem dan net genoeg rust om het niet door te laten zetten maar beter wordt het ook niet. Op de fiets naar het werk is wel fijn, die lucht is vochtig, maar op het werk is het heel droog. En waar het in de zomer steenkoud was in het gebouw, is het nu standaard 24,5 graad als ik binnenkom en ik kan niet verder terugkoelen dan naar 20. 

Sporten doe ik veel te weinig, uit eten gaan des te meer. 
Mentaal gaat het meh, te veel te doen, te weinig tijd om er over na te denken hoe het te doen. En ondertussen moet ik voor mijn arboarts door wat hoepeltjes springen zodat er meer mogelijkheid is om mij te ondersteunen. En die afspraken kosten me veel tijd en energie. Omdat ik het nut er zeker van in zie spring ik ook door de hoepeltjes. 

Ysenda schreef op 12-12-2025 om 11:40:

[..]

En dat gesprek met de bedrijfsarts kon niet online?

Nee dat moet fysiek op kantoor, maar het ging best goed. Zeker tov vorige keer was het een heel ander gesprek. 

Ysenda

Ysenda

12-12-2025 om 13:01 Topicstarter

Nikki1973 schreef op 12-12-2025 om 12:36:

[..]

Nee dat moet fysiek op kantoor, maar het ging best goed. Zeker tov vorige keer was het een heel ander gesprek.

Dat is wel fijn, bij ons zijn die gesprekken meestal online. Veel locaties en weinig artsen, ze proberen op de grote locaties wel elke week 1 dag aanwezig te zijn, arts of verpleegkundige, en op de kleinere 1 of 2 dagen per maand. 

Heb je er uit gekregen wat je wil, of dat je in elk geval gehoord wordt en dat ze met je meedenken?

Ysenda schreef op 12-12-2025 om 13:01:

[..]

Dat is wel fijn, bij ons zijn die gesprekken meestal online. Veel locaties en weinig artsen, ze proberen op de grote locaties wel elke week 1 dag aanwezig te zijn, arts of verpleegkundige, en op de kleinere 1 of 2 dagen per maand.

Heb je er uit gekregen wat je wil, of dat je in elk geval gehoord wordt en dat ze met je meedenken?

Yep, ging prima deze keer. 

Vandaag gewerkt en thuis wat klusjes voor buren gedaan. Voelt goed wat voor een ander te doen. Vanavond even naar het zwembad geweest om nog wat baantjes te trekken, is de beweging ook weer binnen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.