Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Terwijl de wereld vooral let op Trump, vechten Hamas en de leiders van Israël hun conflict verder uit ten koste van de bevolking. Als je volk geen voedsel en water meer krijgt, dan geef je toch gewoon de gijzelaars terug zodat je eigen mensen weer te eten hebben?
Aan de andere kant als je een democratisch land bent kun je toch niet eten en water blokkeren voor 2 miljoen mensen ?

Daglichtlamp schreef op 10-03-2025 om 20:15:

Terwijl de wereld vooral let op Trump, vechten Hamas en de leiders van Israël hun conflict verder uit ten koste van de bevolking. Als je volk geen voedsel en water meer krijgt, dan geef je toch gewoon de gijzelaars terug zodat je eigen mensen weer te eten hebben?
Aan de andere kant als je een democratisch land bent kun je toch niet eten en water blokkeren voor 2 miljoen mensen ?

Oh zeker wel, niks mee te maken en we sluiten de elektriciteit er ook maar bij af

https://nos.nl/artikel/2559004-israel-stopt-stroom-naar-gaza-humanitaire-situatie-stort-verder-in

Maanden geleden heeft Israël al aan de bevolking van Gaza een bedrag van miljoenen euro's en daarnaast bescherming en vertrek uit Gaza aangeboden in ruil voor een gijzelaar.

Er is geen reactie op gekomen. 

Meerdere gijzelaars die zijn bevrijd geven aan door Gazaanse burgers gevangen te zijn gehouden. 

Ik vrees dat de haat te groot is. 

Over blokkades wordt ook gesproken in deze podcast met Law professor Laurie Blank:

“It (the besieging force) can also stop the free flow of humanitarian supplies if the adversary is diverting them for its own purposes…you don’t have to allow supplies in that then all go to the enemy’s military forces.”

https://mwi.westpoint.edu/siege-warfare-and-civilian-evacuations/

Hamas heeft schijt aan eigen mensen.

majorette2005 schreef op 11-03-2025 om 06:34:

[..]

Hamas heeft schijt aan eigen mensen.

Ik vind het echt heel vervelend als anderen in mijn tekst delen vet maken alsof ik daar de nadruk op wilde leggen.

Daglichtlamp schreef op 11-03-2025 om 07:30:

[..]

Ik vind het echt heel vervelend als anderen in mijn tekst delen vet maken alsof ik daar de nadruk op wilde leggen.

Niet al te druk om maken, in dit geval benadrukt het juist het punt dat jij probeert ter discussie te stellen. Sommigen zien de gruweldaden van Hamas als een carte blanche voor Israël. Ze zijn blind voor de fundamentele rechten van de Gazanen. Alle morele bezwaren mogen overboord en wie slachtoffer wordt maakt niet uit, want hullie zijn nog erger.

Daglichtlamp schreef op 11-03-2025 om 07:30:

[..]

Los van deze discussie, ik doe dat ook wel om daarmee aan te geven op welke zin van de post ik reageer. Zeker als het een lange post is waar ik op reageer. Wat jij erin ziet (suggereren dat de originele poster daar de nadruk op zou leggen) is helemaal niet mijn intentie. Ook nooit bedacht dat iemand dat zo zou zien.

Schemerlampje schreef op 11-03-2025 om 08:06:

[..]

Los van deze discussie, ik doe dat ook wel om daarmee aan te geven op welke zin van de post ik reageer. Zeker als het een lange post is waar ik op reageer. Wat jij erin ziet (suggereren dat de originele poster daar de nadruk op zou leggen) is helemaal niet mijn intentie. Ook nooit bedacht dat iemand dat zo zou zien.

Ik zette bewust het gedrag van de leiders van Israël en Hamas naast elkaar. Waarbij ik vind dat Israël aan hogere standaarden gebonden is als democratie dan Hamas die een terreurorganisatie is. Hamas zou moeten worden vernietigd, Israël zou als democratie moeten blijven staan. Maar ben je nog een democratie als je zo met de minderheden in je land omgaat?

Dan vind ik het vervelend als in een reactie gedaan wordt alsof ik de nadruk op het gedrag van Hamas leg. Maar misschien hebben jullie gelijk en moet ik me hier minder aan ergeren.

Hamas schept er vreugde in om mensen af te slachten.

Van 7 oktober werden gewoon leuke GoPro filmpjes gemaakt om te laten zien aan de wereld. 

Waarom wil geen enkel 'broederland' Gazanen opnemen? Israël was het enige land dat hen ziekenhuiszorg en banen gaf.

Dankbaarheid komt in Gaza blijkbaar niet voor. Integendeel...

Moxxie schreef op 11-03-2025 om 07:59:

[..]

Niet al te druk om maken, in dit geval benadrukt het juist het punt dat jij probeert ter discussie te stellen. Sommigen zien de gruweldaden van Hamas als een carte blanche voor Israël. Ze zijn blind voor de fundamentele rechten van de Gazanen. Alle morele bezwaren mogen overboord en wie slachtoffer wordt maakt niet uit, want hullie zijn nog erger.

Precies dit.

Schemerlampje schreef op 11-03-2025 om 08:06:

[..]

Precies waarom ik dat deed.

majorette2005 schreef op 11-03-2025 om 13:57:

[..]

Precies waarom ik dat deed.

Maar automatisch lees je het vetgedrukte wel eerder (maar wellicht ben ik daar ook een uitzondering in, aangezien ik in eerste instantie vooral scannend lees).

Zelfs al zou de hele bevolking van Gaza Hamasaanhanger   zijn, dan nog is uithongeren en onthouden van voldoende water een oorlogsmisdaad.

Vertel maar aan Hamas dat het een oorlogsmisdaad zou zijn.

Die rooft voedsel en hulpgoederen die gestuurd worden door Israël.

https://gaza-aid-data.gov.il/main/

https://cogatnewsletter.com/so/22PL82K8s?languageTag=en

https://www.timesofisrael.com/how-israel-worked-to-renew-gazas-water-supply-amid-the-war-with-help-from-locals/

...The water system in the Gaza Strip — like everything there — is multipronged.

“The ones who run the water system at the national level are the Water Authority, whose base is in Ramallah, and which receives salaries from the Palestinian Authority,” said Shaham. “After the water enters the Gaza Strip, it is divided among the municipalities, such as Gaza, Beit Lahiya, etc., which are Hamas-run authorities. Hamas then sells the water to the populace at an exorbitant rate, and cuts itself a fat check.”

...

COGAT led a major coordination effort, and in the end Palestinian workers were sent to the places where the pipes were damaged near the fence, and repaired them under heavy IDF security.”

He explained that this was “so that our forces wouldn’t shoot them by accident.”

“These were Palestinians who were using heavy machinery and welding tools near the fence. They could easily have been mistaken for [Hamas operatives].”

The IDF troops “formed a ring around them to make it clear that this was a partner, not an enemy,” Shaham said.

...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.