Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Zilver_gray
13-03-2025 om 17:50
https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6349008/israel-gebruikt-volgens-vn-steeds-vaker-seksueel-geweld-tegen-vrouwen-in-gaza.html
Israël heeft seksueel en gender gerelateerd geweld gebruikt tegen vrouwen in Gaza. Het geweld is toegenomen en is volgens de Verenigde Naties onderdeel van "genocide en systematische vernietiging" van Palestijnen.
Verkrachting en verminking van genitaliën zijn vormen van seksueel en gender gerelateerd geweld die steeds vaker voorkomen, schrijft de VN. Hetzelfde geldt voor aanmoediging van deze praktijken door hogere militaire leiders.
Dit heeft niks te maken met Hamas willen uitschakelen. Zoals helaas geldt voor meerdere misdaden tijdens deze oorlog op burgers dat recht gekletst wordt.
Malibu2
13-03-2025 om 18:41
Reactie van Netanyahu op dit rapport van de VN:
Prime Minister Benjamin Netanyahu:
"The anti-Israel circus known as the UN 'Human Rights Council' has long been revealed as an antisemitic, rotten and irrelevant organization that supports terrorism. For good reason Israel decided to quit it approximately one month ago.
Instead of focusing on the crimes against humanity and the war crimes that were perpetrated by the Hamas terrorist organization in the worst massacre carried out against the Jewish People since the Holocaust, The UN has again chosen to attack the State of Israel with false accusations, including baseless accusations of sexual violence.
This is not a human rights council; it is a blood rights council.
Ook interessante achtergrondinformatie over die commissie in deze thread van international human rights lawyer Hillel Neurer:
https://x.com/HillelNeuer/status/1900178228246913239?t=6kYefPrBRwHFit8ftbgCsA&s=19
Ik ben zelf van mening dat dit weer een knap staaltje omdraaiing is. Doet Israël nooit iets verkeerd in Gaza? Dat zul je me niet horen zeggen. Maar als men niet kan doorzien wat dit rapport werkelijk is, dan vrees ik voor de toekomst.
https://x.com/IsraeliPM/status/1900146112469614825?t=94zw_2S-4GwIKuvTpQQXZg&s=19
Muurbloem1985
13-03-2025 om 19:13
Zilver_gray schreef op 13-03-2025 om 19:03:
Iedereen liegt behalve Israël.
Ja want de VN is neutraal
felija
13-03-2025 om 19:13
Netanyahu vind jij geloofwaardiger dan de VN?
In zijn algemeenheid: Hier in dit topic zie je het ook duidelijk terug: op alle berichten die ook maar enigszins kritisch zijn over het handelen van de Israëlische regering of berichten die opkomen voor de burgers van Gaza, wordt onmiddellijk gereageerd met een bericht over de wandaden van Hamas. Alsof daarmee de kous af is.
Iedereen is het daar al lang over eens: dat Hamas een terreurorganisatie is die vreselijke oorlogsmisdaden pleegt. Daar hoeft echt helemaal niemand van te worden overtuigd.
Maar o wee, als er ook maar iets negatiefs over de regering Netanyahu of het handelen van het Israëlische leger wordt gezegd, of iets 'medelevends' over burgers van Gaza. Ondenkbaar. Zwartwit, meer kleuren zijn er kennelijk niet in dit vreselijke conflict.
felija
13-03-2025 om 19:14
Muurbloem1985 schreef op 13-03-2025 om 19:13:
[..]
Ja want de VN is neutraal
Ja, wat Netanyahu is neutraal en zijn ultrarechtse regering
Muurbloem1985
13-03-2025 om 19:19
felija schreef op 13-03-2025 om 19:14:
[..]
Ja, wat Netanyahu is neutraal en zijn ultrarechtse regering
![]()
Die is beter op de hoogt dat de VN ja, want de VN heeft helemaal niks met het conflict te maken maar kiest wel partij.
Malibu2
13-03-2025 om 19:47
felija schreef op 13-03-2025 om 19:13:
Ja, absoluut.
In zijn algemeenheid: Hier in dit topic zie je het ook duidelijk terug: op alle berichten die ook maar enigszins kritisch zijn over het handelen van de Israëlische regering of berichten die opkomen voor de burgers van Gaza, wordt onmiddellijk gereageerd met een bericht over de wandaden van Hamas. Alsof daarmee de kous af is.
Iedereen is het daar al lang over eens, dat Hamas een terreurorganisatie is die vreselijke oorlogsmisdaden pleegt. Daar hoeft echt helemaal niemand van te worden overtuigd.
Maar o wee, als er ook maar iets negatiefs over de regering Netanyahu of het handelen van het Israëlische leger wordt gezegd, of iets 'medelevends' over burgers van Gaza. Ondenkbaar. Zwartwit, meer kleuren zijn er kennelijk niet.
Ik heb al eerder de uitslagen van de Palestijnse polls gepost, daar ga ik nu niet meer op in.
En in dit conflict ben ik inderdaad behoorlijk zwart-wit. Ik heb zoveel leugens gehoord, zoveel fake foto's gezien, zoveel "dode" gazanen die toch niet zo dood bleken te zijn, zoveel geregisseerde videos, zoveel valse beschuldigingen. En als je dan beseft hoe de VN handelt ten opzichte van Israël, dan is dit rapport totaal geen verrassing meer.
En ja, voor de Gazanen die werkelijk in vrede willen leven en het bestaansrecht van de staat Israël en de Joden in dat land volledig accepteren, voor die mensen vind ik het serieus erg. Ik vermoed alleen dat die groep veel kleiner is dan mensen willen denken.
En wat ik ook erg vind is dat er nu vrijwel geen aandacht is voor de werkelijke hongersnoden in de wereld, en vrijwel geen aandacht voor wat weleens een werkelijke genocide kan blijken te zijn in Syrië. No jews, no news?
Zilver_gray
13-03-2025 om 19:58
felija schreef op 13-03-2025 om 19:13:
Iedereen is het daar al lang over eens: dat Hamas een terreurorganisatie is die vreselijke oorlogsmisdaden pleegt. Daar hoeft echt helemaal niemand van te worden overtuigd.
Maar o wee, als er ook maar iets negatiefs over de regering Netanyahu of het handelen van het Israëlische leger wordt gezegd, of iets 'medelevends' over burgers van Gaza. Ondenkbaar. Zwartwit, meer kleuren zijn er kennelijk niet in dit vreselijke conflict.
Klopt omdat Hamas niet begaan is met zijn burgers, hoeft Israël ook geen rekening met ze te houden. Zo’n kromme beredenering.
Ik heb een tijdje terug ook een artikel geplaatst over IDF soldaten die vertelden over de wantoestanden in het Israëlische leger. Maar dat zal ook wel gelogen zijn.
Echt onbegrijpelijk!
felija
13-03-2025 om 20:21
Malibu2 schreef op 13-03-2025 om 19:47:
[..]
Ik heb al eerder de uitslagen van de Palestijnse polls gepost, daar ga ik nu niet meer op in.
En in dit conflict ben ik inderdaad behoorlijk zwart-wit. Ik heb zoveel leugens gehoord, zoveel fake foto's gezien, zoveel "dode" gazanen die toch niet zo dood bleken te zijn, zoveel geregisseerde videos, zoveel valse beschuldigingen. En als je dan beseft hoe de VN handelt ten opzichte van Israël, dan is dit rapport totaal geen verrassing meer.
En ja, voor de Gazanen die werkelijk in vrede willen leven en het bestaansrecht van de staat Israël en de Joden in dat land volledig accepteren, voor die mensen vind ik het serieus erg. Ik vermoed alleen dat die groep veel kleiner is dan mensen willen denken.
En wat ik ook erg vind is dat er nu vrijwel geen aandacht is voor de werkelijke hongersnoden in de wereld, en vrijwel geen aandacht voor wat weleens een werkelijke genocide kan blijken te zijn in Syrië. No jews, no news?
Vwb je laatste alinea: helemaal eens!
Muurbloem1985
13-03-2025 om 20:33
Het enige wat in mijn ogen interessant is is hoe het met de gijzelaars gaat en dat die zo snel mogelijk worden vrijgelaten, Israël staat helemaal in zijn recht om alles er aan te doen om dit te laten gebeuren maar ik ben bang dat het te laat is.
Poezenmeisje
13-03-2025 om 20:33
https://www.facebook.com/share/v/1BdUvpz57B/
Hananya Naftali vandaag.
felija
13-03-2025 om 20:49
Gazanen die Israël als hun vijand zien, vind ik niet gek. Een Rus die alleen naar de staatstelevisie kijkt, zal ook denken dat Poetin goed bezig is. Kun je het mensen aanrekenen dat ze zijn gehersenspoeld door hun agressor(s)? Of dat nu Poetin is of Hamas?
Kun je het mensen aanrekenen dat ze graag in vrede willen leven op hun stuk land?
Zijn alle Gazanen fout die Israël als hun vijand zien? Zijn alle Gazanen die Israël als hun vijand zien, daarom ook meteen gewelddadig?
Wat voor keus hebben Gazanen überhaupt? Bijvoorbeeld de kinderen die er dagelijks worden geboren? Kinderen die al van jongs af aan meteen onder invloed staan van Hamas, worden gehersenspoeld. Maakt hun dat meteen slecht? Wat gebeurt er als ze openlijk tegen Hamas ingaan? Wat voor opties hebben deze jonge mensen?
Malibu2
13-03-2025 om 21:10
felija schreef op 13-03-2025 om 20:49:
Gazanen die Israël als hun vijand zien, vind ik niet gek. Een Rus die alleen naar de staatstelevisie kijkt, zal ook denken dat Poetin goed bezig is. Kun je het mensen aanrekenen dat ze zijn gehersenspoeld door hun agressor(s)? Of dat nu Poetin is of Hamas?
Kun je het mensen aanrekenen dat ze graag in vrede willen leven op hun stuk land?Zijn alle Gazanen fout die Israël als hun vijand zien? Zijn alle Gazanen die Israël als hun vijand zien, daarom ook meteen gewelddadig?
Wat voor keus hebben Gazanen überhaupt? Bijvoorbeeld de kinderen die er dagelijks worden geboren? Kinderen die al van jongs af aan meteen onder invloed staan van Hamas, worsen gehersenspoeld Maakt hun dat meteen slecht? Wat gebeurt er als ze openlijk tegen Hamas ingaan? Wat voor opties hebben deze jonge mensen?
Ik ben het met je eens dat kinderen in Gaza worden gehersenspoeld door Hamas. En ja, die zijn dan vrijwel kansloos.
Als je het hebt over opties voor deze kinderen, dan vrees ik dat deze oorlog en Israël niet alleen een bedreiging, maar ook hun enige kans zijn. We zijn het erover eens dat Hamas vreselijk is. Als we deze kinderen een kans op een normaler leven willen gunnen, dan moet Hamas wel weg. Heeft de VN daartoe echte actie ondernomen? Nope. De bevolking van Gaza zelf? Nope, en gazanen die het wel probeerden zijn gemarteld en afgeslacht door Hamas. Andere omliggende landen zoals Egypte en Jordanië? Nee, ook niet.
Dus hoe vreselijk deze oorlog ook is, ik zie geen andere kans voor deze kinderen. Toevallig heb ik net een paar dagen geleden een documentaire gezien over Duitse kinderen en jongeren in de tweede wereldoorlog. Duitsland moest wel verslagen worden om de indoctrinatie te kunnen doorbreken. En ja, de kosten waren erg hoog, maar er was geen keuze. In deze oorlog lijkt het echter alsof Israël om de een of andere reden niet mág winnen. En als Hamas aan de macht blijft, tja...
Muurbloem1985
13-03-2025 om 21:16
felija schreef op 13-03-2025 om 20:49:
Kun je het mensen aanrekenen dat ze graag in vrede willen leven op hun stuk land?Zijn alle Gazanen fout die Israël als hun vijand zien? Zijn alle Gazanen die Israël als hun vijand zien, daarom ook meteen gewelddadig?
Wat voor keus hebben Gazanen überhaupt? Bijvoorbeeld de kinderen die er dagelijks worden geboren? Kinderen die al van jongs af aan meteen onder invloed staan van Hamas, worden gehersenspoeld. Maakt hun dat meteen slecht? Wat gebeurt er als ze openlijk tegen Hamas ingaan? Wat voor opties hebben deze jonge mensen?
Als de palestijnen niet voor Hamas hadden gekozen en dus voor vrede dan hadden ze nu een land kunnen hebben, Gaza is aan hun terug gegeven en toen kwam 7 oktober, en de volwassen maken keuzes dat klopt en kinderen worden erin meegezogen, maar dan moeten de volwassen wel verstandigige keuzes maken zonder haat en terreur en dat zie ik daar niet gebeuren.