Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

ik denk juist dat iedereen hier Jodenhaat verafschuwt en het dus helemaal geen punt van discussie is. Iedereen is het daarover al lang eens, wanneer het over moslims gaat, zie je de verschillen ontstaan en wordt daar verder over gediscussieerd. 

felija schreef op 25-12-2025 om 18:22:

ik denk juist dat iedereen hier Jodenhaat verafschuwt en het dus helemaal geen punt van discussie is. Iedereen is het daarover al lang eens, wanneer het over moslims gaat, zie je de verschillen ontstaan en wordt daar verder over gediscussieerd.

Zeg dat maar tegen de Joodse studenten die niet meer normaal naar school kunnen. Of tegen de synagogegangers die niet normaal naar hun kerk kunnen. Of tegen de mannen die niet met goed fatsoen een keppeltje kunnen dragen.

Thora schreef op 26-12-2025 om 11:45:

[..]

Zeg dat maar tegen de Joodse studenten die niet meer normaal naar school kunnen. Of tegen de synagogegangers die niet normaal naar hun kerk kunnen. Of tegen de mannen die niet met goed fatsoen een keppeltje kunnen dragen.

Dit op een openbaar forum melden is niet genoeg? Kunnen de synagogegangers en Joodse studenten zich dan even melden zodat dit ook persoonlijk tegen ze gezegd kan worden? Jouw sneer is totaal overbodig en over the top.

Thora schreef op 26-12-2025 om 11:45:

[..]

Waarom val je deze forummer aan? Uitgerekend een van degenen die zich al meermaals heeft uitgesproken haat tegen Joden vreselijk te vinden? Blijkbaar maakt het niet uit wat je hier schrijft. Men leest toch niet/ men leest wat uitkomt.

Zilver_gray schreef op 26-12-2025 om 13:26:

[..]

Waarom val je deze forummer aan? Uitgerekend een van degenen die zich al meermaals heeft uitgesproken haat tegen Joden vreselijk te vinden? Blijkbaar maakt het niet uit wat je hier schrijft. Men leest toch niet/ men leest wat uitkomt.

Nou dit inderdaad.  Hoe genuanceerd en goed overdacht men ook schrijft het is toch niet goed. 

Bakblik schreef op 26-12-2025 om 13:47:

[..]

Nou dit inderdaad. Hoe genuanceerd en goed overdacht men ook schrijft het is toch niet goed.

Klopt, je kunt het hier niet goed doen bij bepaalde gebruikers. Vind de aantijgingen aan het adres van sommigen ook echt buiten proporties.

Zilver_gray schreef op 26-12-2025 om 13:26:

[..]

Ik denk omdat , ook op dit forum, er elke keer als er afschuw over jodenhaat wordt geschreven er altijd meteen ook gesproken moet worden over moslims. “ Joden mag je niet zo behandelen, maar moslims , die zijn pas zielig”. Dat maakt het uitspreken tegen jodenhaat zo veel minder krachtig. 
Daar komt nog bij dat veel jodenhaat komt vanuit moslims, net als haat tegen homo’s en Nederlandse meisjes verafschuwen. Dat kunnen we blijven proberen te ontkennen en dan met Andrew Tate komen of Trump. Maar feit blijft dat dit dit speelt in de moslimwereld. Ook bij de gematigde moslims, deze groep hoor je er alleen niet zo over. 
Ik hoor mijn leerlingen praten en ik hou mijn hart vast voor mijn kleindochter. Elke dag komen er meer moslims in Europa en over 10 jaar , als mijn kleindochter een puber  is is het leven hier heel anders. Zeker voor vrouwen, daar ben ik van overtuigd.

Koko67 schreef op 26-12-2025 om 15:18:

[..]

Ik denk omdat , ook op dit forum, er elke keer als er afschuw over jodenhaat wordt geschreven er altijd meteen ook gesproken moet worden over moslims. “ Joden mag je niet zo behandelen, maar moslims , die zijn pas zielig”. Dat maakt het uitspreken tegen jodenhaat zo veel minder krachtig.
Daar komt nog bij dat veel jodenhaat komt vanuit moslims, net als haat tegen homo’s en Nederlandse meisjes verafschuwen. Dat kunnen we blijven proberen te ontkennen en dan met Andrew Tate komen of Trump. Maar feit blijft dat dit dit speelt in de moslimwereld. Ook bij de gematigde moslims, deze groep hoor je er alleen niet zo over.
Ik hoor mijn leerlingen praten en ik hou mijn hart vast voor mijn kleindochter. Elke dag komen er meer moslims in Europa en over 10 jaar , als mijn kleindochter een puber is is het leven hier heel anders. Zeker voor vrouwen, daar ben ik van overtuigd.

Ik lees wat je schrijft.. ik had net een heel verhaal opgeschreven, maar ik merk dat ik mezelf telkens aan het herhalen ben. Dat heeft wat mij betreft geen toegevoegde waarde in dit topic.

We zijn het beide eens over de ernst van Jodenhaat en dat daar wat aan gedaan moet worden. Hier laat ik het bij (voor nu).

Ik zal even reageren op mijn post. Die was niet persoonlijk gericht. En ook niet op dit forum. Ik ben het zeker eens met haar maar de frustratie over hoe het momenteel in het land en de wereld gaat won het even. Sorry Felija.

Thora schreef op 26-12-2025 om 16:32:

Ik zal even reageren op mijn post. Die was niet persoonlijk gericht. En ook niet op dit forum. Ik ben het zeker eens met haar maar de frustratie over hoe het momenteel in het land en de wereld gaat won het even. Sorry Felija.

Is goed hoor, no hard feelings.

Zilver_gray schreef op 26-12-2025 om 14:24:

[..]

Klopt, je kunt het hier niet goed doen bij bepaalde gebruikers. Vind de aantijgingen aan het adres van sommigen ook echt buiten proporties.

Het luistert zo nauw, ook hoe geschreven woord overkomt en wie er nu precies mee wordt bedoeld. Het voelt soms alsof je op eieren loopt.

Ik hoop eigenlijk dat we het hier met zijn allen in de grond van de zaak gewoon eens zijn: dat jodenhaat op wat voor manier ook absoluut schandalig is. En dat het verschrikkelijk is dat Joden nu weer/nog niet in alle vrijheid zonder bedreigingen Jood kunnen zijn. Dat is dieptriest en ik vind het eigenlijk ook wel moedeloosmakend.

felija schreef op 26-12-2025 om 20:58:

[..]

Het luistert zo nauw, ook hoe geschreven woord overkomt en wie er nu precies mee wordt bedoeld. Het voelt soms alsof je op eieren loopt.

Ik hoop eigenlijk dat we het hier met zijn allen in de grond van de zaak gewoon eens zijn: dat jodenhaat op wat voor manier ook absoluut schandalig is. En dat het verschrikkelijk is dat Joden nu weer/nog niet in alle vrijheid zonder bedreigingen Jood kunnen zijn. Dat is dieptriest en ik vind het eigenlijk ook wel moedeloosmakend.

Moedeloosmakend ook. Maar vooral beangstigend. Waar gaat dit heen? Vandaar soms mijn heftige reacties.

Bakblik schreef op 23-12-2025 om 20:06:

[..]

Dank je dat je dit zo open en eerlijk durft te vertellen nu. En ik begrijp het ook.

Dit postte ik eerder in dit topic:

======Als ze/hij tot de groep behoort die al decennia (de Gazanen) of eeuwen (de Joden bij tijd en wijle van huis en haard verdreven wordt kan ik iets beter snappen waarom ze reageert zoals ze reageert.

Ik ben als kind gepest op de lagere school en toen het mijn kind dreigde te overkomen ben ik ook verbaal wat ongenuanceerd om mijn heen gaan meppen. Ik kon niet verdragen dat hij op school hetzelfde moest ervaren als ik.======

Mijn ervaring met pesten is natuurlijk maar peanuts in vergelijking met wat het Joodse Volk en de Gazanen over zich heen krijgen maar ik snap nu beter waar die enorme woede vandaan komt.

Mijn oprechte excuses dat ik in dit topic soms wat ongenuanceerd over/ tegen nee heb gesproken. Je kwam soms op mij over als een gebruiker die hier kwam schreeuwen om te schreeuwen. In mijn volgende reacties op jou zal ik in mijn gedachten houden dat je dus echt een slachtoffer bent van de gekte die momenteel in de wereld heerst.

Ik had ook gevraagd of ik je een inbok mocht sturen. Daarin wil ik vertellen over wat ik doe in mijn vrijwilligerswerk om ontsporingen van jongeren uit diverse culturen te voorkomen. Ivm de privacy van de leerlingen kan ik dat niet openbaar op het forum zetten. Mag dat of wil je dat liever niet?

Dank je wel voor deze reactie en alle andere reacties van jullie. Zit midden in een verhuizing. Ik ben aan het bij lezen en ga nog reageren. 
Nee alsjeblieft niet. Iedereen mag schrijven en reageren wat ze willen. Ik lees iedere reactie even graag. Rekening houden is niet nodig. Ik ben wel wat gewend. En hierover praten met niet Joodse mensen gebeurd nauwelijks. En ik ben het meer dan zat. 
Het wordt ook de hoogste tijd dat de Joodse gemeenschap zich duidelijker en harder gaat uiten. 
En ik begrijp ook wel dat mijn berichten heftig of hard overkomen. Het is helaas wel de harde werkelijkheid.
Een inbok nog nooit van gehoord. Maar graag stuur maar naar mij. 

Moxxie schreef op 22-12-2025 om 09:31:

Jullie kunnen het nog een miljoen keer herhalen, maar de boodschap gaat niet landen bij MakePeaceNotWar hoor. Forummers die niet meegaan in zijn/ haar frame worden doodleuk beticht van medeplichtigheid aan het leed van de Gazanen.

Dit is absolutisme, daar valt niet mee te praten.

Ik schrijf feiten die jij niet wil horen. Mijn dagelijkse leven. Het dagelijks leven in Gaza.
Dit is  hoe NL en de rest van het westen met beide omgaat, al heel lang.
Ik kan het nog een miljoen keer herhalen en gaat dat waarschijnlijk niet landen.
De maatschappij dat ben jij. Dat zijn wij allemaal.
Die gehele maatschappij staat het toe dat ik en de rest van de joden zo moet leven hier.  Dan ben je medeplichtig. Hoe vaak je ook zegt dat je dat niet doet. En naar mij gaat wijzen. 

Ik hoef niets te framen.
Het is overduidelijk dat de Gazanen een schild zijn. Een propaganda middel. Voor Hamas, Iran, de VN en de pro Palestijnse beweging wereldwijd.
Echt niets is er de afgelopen 2 jaar gedaan in het belang van de bevolking daar. Wel is er echt alles aan gedaan om het zo lang mogelijk in stand te houden. 
Het is oorverdovend stil gebleven de afgelopen weken terwijl de burgers uitgebuit, geterroriseerd en vermoord worden door Hamas. Die zich aan geen enkele afspraak houden. In plaats van ontwapenen zijn ze aan het hergroeperen en herbewapenen. Mogen gewoon door gaan. 
Vuren ze dagelijks raketten op Israël en schieten Israëliërs dood.
En de burgers zitten nog steeds klem daar tussen.
Compleet genegeerd, geen woede en protesten wereldwijd, geen kans op wederopbouw, geen toekomst, veiligheid en vrijheid.
Gefinancierd, geregisseerd en gefaciliteerd vanuit de VN, UNWRA, Iran, Qatar mogelijk gemaakt door  de miljarden die de wereldbevolking bijdraagt. Al tientallen jaren. 
Tot het moment dat Israël zich verdedigt en terugvecht.
Alleen dan is de wereld weer vanuit het niets, tijdelijk heel begaan met de mensen in Gaza. Een vast patroon. Al 80 jaar lang. 
Alleen van waarde als stok om naar Israël te kunnen meppen. Een pionnetje gebruikt door een primitieve barbaarse samenleving. Net als Joodse bevolking. Gezamenlijk klem in een wurggreep en met de rug tegen de muur. 
Er is nu even Gaza pauze.
Het doel is bereikt. De weg vrijmaken voor de genocide en het etnisch zuiveren van de Joden in de diaspora. 
Net als toen. Iets wat ook eindigde met isme. Daar viel niet mee te praten. En nog steeds niet.

MakePeaceNotWar schreef op 28-12-2025 om 02:38:

[..]

Ik schrijf feiten die jij niet wil horen. Mijn dagelijkse leven. Het dagelijks leven in Gaza.
Dit is hoe NL en de rest van het westen met beide omgaat, al heel lang.
Ik kan het nog een miljoen keer herhalen en gaat dat waarschijnlijk niet landen.
De maatschappij dat ben jij. Dat zijn wij allemaal.
Die gehele maatschappij staat het toe dat ik en de rest van de joden zo moet leven hier. Dan ben je medeplichtig. Hoe vaak je ook zegt dat je dat niet doet. En naar mij gaat wijzen.

Ik hoef niets te framen.
Het is overduidelijk dat de Gazanen een schild zijn. Een propaganda middel. Voor Hamas, Iran, de VN en de pro Palestijnse beweging wereldwijd.
Echt niets is er de afgelopen 2 jaar gedaan in het belang van de bevolking daar. Wel is er echt alles aan gedaan om het zo lang mogelijk in stand te houden.
Het is oorverdovend stil gebleven de afgelopen weken terwijl de burgers uitgebuit, geterroriseerd en vermoord worden door Hamas. Die zich aan geen enkele afspraak houden. In plaats van ontwapenen zijn ze aan het hergroeperen en herbewapenen. Mogen gewoon door gaan.
Vuren ze dagelijks raketten op Israël en schieten Israëliërs dood.
En de burgers zitten nog steeds klem daar tussen.
Compleet genegeerd, geen woede en protesten wereldwijd, geen kans op wederopbouw, geen toekomst, veiligheid en vrijheid.
Gefinancierd, geregisseerd en gefaciliteerd vanuit de VN, UNWRA, Iran, Qatar mogelijk gemaakt door de miljarden die de wereldbevolking bijdraagt. Al tientallen jaren.
Tot het moment dat Israël zich verdedigt en terugvecht.
Alleen dan is de wereld weer vanuit het niets, tijdelijk heel begaan met de mensen in Gaza. Een vast patroon. Al 80 jaar lang.
Alleen van waarde als stok om naar Israël te kunnen meppen. Een pionnetje gebruikt door een primitieve barbaarse samenleving. Net als Joodse bevolking. Gezamenlijk klem in een wurggreep en met de rug tegen de muur.
Er is nu even Gaza pauze.
Het doel is bereikt. De weg vrijmaken voor de genocide en het etnisch zuiveren van de Joden in de diaspora.
Net als toen. Iets wat ook eindigde met isme. Daar viel niet mee te praten. En nog steeds niet.

Jij scheert hier Nederlanders-en-de-rest-van-het-westen over één kam. Alsof Jodenhaat bij het westerse Nederland hoort. Wij willen dat ook niet.

Terwijl ik juist al langere tijd waarschuw voor Jodenhaat. En dat het vooral de niet-westerse gemeenschap is met haatgevoelens naar Joden. Op pagina 6 (ik heb het opgezocht) heb ik op dit topic videobeelden geplaatst om te waarschuwen 'dit mag niet, dit gaat de foute kant op'. 

Ook was er een paar jaren geleden een uitgebreide documentaire van een rabbijn die in Amsterdam nare dingen mee maakte op straat. Op de video zag men dat de Hitlergroet werd gedaan als zij passeerde. Dat waren wel Nederlanders, maar geen westerse Nederlanders. De rabbijn voelde zich niet meer veilig in Nederland.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.