Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Ik heb het niet over heel Israël,  ik erken het bestaansrecht van Israël,  maar door alle Joden op 1 hoop te gooien met Israël,  want de anderen doen het ook, komen we er nooit uit. Het is geen wedstrijd wie het zieligst is. Ik krijg op YouTube ook wel filmpjes van "de andere kant"  voorgeschoteld en daar zie ik precies hetzelfde Calimero gedrag: "de wereld heeft de Palestijnen altijd in de steek gelaten en dus kunnen we niet anders dan.... "

Zilver_gray schreef op 09-04-2026 om 18:05:

[..]

Ik had het idee, dat ik wel duidelijk was; uiteraard bedoel ik niet álle Israëliërs. Ik dacht dat men inmiddels wel zou snappen wat en hoe ik het bedoelde.

Ik reageerde niet op jou. Jouw mening is helder, maar anderen proberen het steeds weer zo te draaien dat iedereen die kritisch is op Israël een antisemiet is, want....

PensioNada schreef op 09-04-2026 om 18:11:

[..]

Ik reageerde niet op jou. Jouw mening is helder, maar anderen proberen het steeds weer zo te draaien dat iedereen die kritisch is op Israël een antisemiet is, want....

Ok check!

Zilver_gray schreef op 09-04-2026 om 17:02:

[..]

Ik vraag me af welke momenteel een groter gevaar voor de mensheid vormt: Hezbollah, Hamas of Israël. Ik denk dat de laatste verantwoordelijk is voor het grootste aantal (onschuldige) slachtoffers. En het enge is; ze kunnen gewoon hun goddelijke gang gaan. Niemand die ze een strobreed in de weg legt.

Het grootste gevaar in de wereld komt van het regime in Iran, Hamas, Hezbollah, moslim brotherhood, Houtis, PIJ enz. gesteund en gefinancierd door China, Rusland, tot de arrestatie van de dictator door Venezuela. Verschrikkelijke regimes die hun eigen bevolking uitbuiten, uithongeren, onderdrukken, martelen en afslachten. 
Gesteund door gehersenspoelde mensen in het westen. Die zo diep erin zitten dat ze denken dat al het gevaar niet van die regimes komt. Maar juist van Israël en de VS de enige 2 die daar tegen strijden. 
Echt serieus? Wow. 
En gesteund door de grootste misdadigers van de VN. 
Zodat ze hun goddelijke gang kunnen blijven gaan. 
Geen strobreed wordt ze in de weg gelegd. 
Sterker nog ze krijgen zoveel mogelijk steun.
En worden zelfs boos op het moment dat er geprobeerd wordt om het terrorisme uit te roeien. 
Is best triest dat er mensen zijn die niet willen dat dit hele conflict na tientallen jaren ellende gestopt gaat worden. 
Die beweren zo begaan te zijn met al die onschuldige slachtoffers. 
Maar ja dat Israël hè. Israël, Israël, Israël.
Systematisch en eenzijdig Israël beschuldigen en verantwoordelijk houden voor slachtoffers, eisen dat ze hun vijanden maar blijven bevoorraden, dubbele standaarden enz is gewoon een vastgestelde vorm van antisemitisme. 
Wel toepasselijk in een topic over jodenhaat. 

Hoe vaak moet er nog worden gezegd dat met Israël wordt bedoeld het regime Netanyah? Moet dat voortaan telkens expliciet erbij worden vermeld? Wordt men dan niet langer beticht van jodenhaat en/of antisemitisme?
Is het echt zo moeilijk te begrijpen dat mensen die kritiek hebben op het regime van Netanyahu, de regimes van Hamas, Hezbollah, de Ayatollah's van Iran vreselijk vinden? Als vaststaand feit? 
Doe je alleen iets tegen die verschrikkelijke regimes door met een grote bek met veel bombarie nietsontziend (vooral de burgers lijden eronder) een land binnen te vallen en dood en verderf te zaaien (Iran, Libanon)? Ben je dan een held, waarvan niets mag worden gezegd? Kom op zeg! 
Heeft het de burgers iets geholpen?
Dus je doet alleen wat door eenzijdig zonder onderbouwd plan een land aan te vallen, omdat je aan grootheidswaanzin lijdt en denkt dat men dan wel zal buigen (Trump, Netanyahu)? Werkelijk? Zijn we zo diep gezonken?

MakePeaceNotWar schreef op 09-04-2026 om 22:08:

[..]

Het grootste gevaar in de wereld komt van het regime in Iran, Hamas, Hezbollah, moslim brotherhood, Houtis, PIJ enz. gesteund en gefinancierd door China, Rusland, tot de arrestatie van de dictator door Venezuela. Verschrikkelijke regimes die hun eigen bevolking uitbuiten, uithongeren, onderdrukken, martelen en afslachten.
Gesteund door gehersenspoelde mensen in het westen. Die zo diep erin zitten dat ze denken dat al het gevaar niet van die regimes komt. Maar juist van Israël en de VS de enige 2 die daar tegen strijden.
Echt serieus? Wow.
En gesteund door de grootste misdadigers van de VN.
Zodat ze hun goddelijke gang kunnen blijven gaan.
Geen strobreed wordt ze in de weg gelegd.
Sterker nog ze krijgen zoveel mogelijk steun.
En worden zelfs boos op het moment dat er geprobeerd wordt om het terrorisme uit te roeien.
Is best triest dat er mensen zijn die niet willen dat dit hele conflict na tientallen jaren ellende gestopt gaat worden.
Systematisch en eenzijdig Israël beschuldigen en verantwoordelijk houden voor slachtoffers, eisen dat ze hun vijanden maar blijven bevoorraden, dubbele standaarden enz is gewoon een vastgestelde vorm van antisemitisme.

Je hebt het over "al het gevaar". In het Israël draadje, het Iran-draadje, het Oekraïne draadje en dit draadje komt steeds weer naar voren dat hier geen sympathisanten zijn van Hamas, Hezbollah, het regime in Iran of Rusland. Ik ben lang gehersenspield geweest dat Israël het kleine Gallische dorpje was binnen de vijandige Romeinse (Arabische) wereld. Alleen de geschiedenis leert dat de situatie in het midden-oosten niet alleen is ontstaan door het vijandige gedrag van de Arabieren/Palestijnen. Israël heeft er zo zijn eigen rol in gespeeld. En Israël gaat momenteel ver over de schreef. Ik ben opgegroeid met de verhalen uit de tweede wereldoorlog. Mijn vaders halve lagere schoolklas was Joods en maar weinig zijn teruggekomen uit de kampen, dus ik begrijp de Joodse wens heel goed om een veilig land te hebben. Maar dat geeft de regering Netanyahu niet het recht om Palestijnen op de Westerse Jordaanoever het leven moeilijk te maken en soms te verdrijven of te vermoorden. Dat geeft Netanyahu niet het recht om Gaza of Zuid-Libanon plat te bombarderen. Een Palestijns leven is niet waardevoller dan een Joods leven. Omgekeerd geldt het evenzo. De Joden hebben recht om in Israël te wonen, dat hebben de Palestijnen ook. Ik wil heel graag dat het hele conflict gestopt wordt. Soms heb ik het idee dat er een Joods/Palestijnse staat moet komen met 48% stemmen voor de Joden en 48% voor de Palestijnen en 4% voor het internationale bestuur dat de eerste decennia nodig zal zijn. Ik vrees echter dat niemand hier in stapt.

[..]

Kijk naar de monsterlijke praktijken die Israël al ruim 2,5 jaar uitspookt in Gaza.

Kijk naar het getreiter van de Israëlische kolonisten op de westbank, waar ze hun gang kunnen gaan terwijl de IDF doodleuk toekijkt.

Kijk wat Israël voor een slachtpartij in Libanon pleegt.

Kijk naar de wet waar het meerendeel van het parlement vóór heeft gestemd in Israël. Waar vervolgens vrolijk met een speldje in de vorm van een strop op hun jas lopen.

Dit alles is toch echt op conto van Israël. Kan het helaas niet mooier maken dan het is.

Ik zal daar nooit over zwijgen.

En als bepaalde mensen mij daarom een antisemiet noemen; het zij zo.

felija schreef op 09-04-2026 om 23:02:

Hoe vaak moet er nog worden gezegd dat met Israël wordt bedoeld het regime Netanyah? Moet dat voortaan telkens expliciet erbij worden vermeld? Wordt men dan niet langer beticht van jodenhaat en/of antisemitisme?
Is het echt zo moeilijk te begrijpen dat mensen die kritiek hebben op het regime van Netanyahu, de regimes van Hamas, Hezbollah, de Ayatollah's van Iran vreselijk vinden? Als vaststaand feit?
Doe je alleen iets tegen die verschrikkelijke regimes door met een grote bek met veel bombarie nietsontziend (vooral de burgers lijden eronder) een land binnen te vallen en dood en verderf te zaaien? Ben je dan een held, waarvan niets mag worden gezegd? Kom op zeg!
Heeft het de burgers iets geholpen?
Dus je doet alleen wat door eenzijdig zonder onderbouwd plan een land aan te vallen, omdat je aan grootheidswaanzin lijdt en denkt dat men dan wel zal buigen (Trump, Netanyahu)? Werkelijk? Zijn we zo diep gezonken?

Nee… maar zij doen tenminste iets 

[..]

Dan moet je erin geloven dat "uitroeien" een werkzame methode is. Naar mij idee kweek je met deze oorlogen juist meer terroristen die wraak willen nemen. Er komt geen vrede maar dat hoeft ook helemaal niet van Netanyahu.

Israël is met afstand de sterkste en worden (o.a. door de VS) ongelimiteerd gesteund. Zo kunnen ze ongehinderd meer en meer land annexeren van de westelijke Jordaanoever en waarschijnlijk ook delen van Gaza. De VN heeft dit beleid al decennia veroordeeld maar Netanyahu en Trump steken een middelvinger op naar de VN.

Ik heb nooit iets met of tegen Joden gehad maar ik ben blij dat hier eindelijk een verband tussen recente Jodenhaat en handelingen van Netanyahu wordt gelegd. Die man wekt zoveel boosheid in mij op dat kan ik niet uitleggen.

Israël heeft Gaza in 2005 verlaten. Vervolgens heeft Hamas alle infrastructuur daar vernietigd. Boerderijen, bedrijven, kwekerijen...

Het had een tweede Dubai kunnen zijn.

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-11002744

Ik heb het eerder geprobeerd om terug te gaan in de geschiedenis en zo de meest schuldige te kunnen beredeneren. Dat is mij niet gelukt. Er was ook een verklaring dat Hamas door Netanyahu in het zadel is geholpen om de twee staten oplossing succesvol te saboteren. Klinkt best realistisch maar ik weet niet wat waar en niet waar is. Wel dat vrede al mijn hele leven onmogelijk blijkt te zijn daar. Misschien wordt Gaza nu wel een 2e Dubai maar dan zonder Palestijnen.

Poezenmeisje schreef op 09-04-2026 om 17:16:

Ja maar, niet alle Gazanen...
Ja maar, niet alle Libanezen...

Maar heel Israël...

zelfs jij moet in deze discussie toch inmiddels begrijpen dat dit echt irritant begint te worden en dat 99,9% van de mensen in dit topic nooit de hele bevolkingsgroep bedoelt, maar na maanden/jaren in hetzelfde topic niet elke keer 700 disclaimers in hoeft te bouwen?

Zilver_gray schreef op 09-04-2026 om 18:05:

[..]

Ik had het idee, dat ik wel duidelijk was; uiteraard bedoel ik niet álle Israëliërs. Ik dacht dat men inmiddels wel zou snappen wat en hoe ik het bedoelde.

precies dit dus. maar mensen blijven de neiging hebben tot zuigen en prikken terwijl ze prima weten wat er bedoeld wordt. het vervuilt de discussie en heeft niets met wel/niet met elkaar een zijn te maken

PensioNada schreef op 09-04-2026 om 23:29:

[..]

Je hebt het over "al het gevaar". In het Israël draadje, het Iran-draadje, het Oekraïne draadje en dit draadje komt steeds weer naar voren dat hier geen sympathisanten zijn van Hamas, Hezbollah, het regime in Iran of Rusland. Ik ben lang gehersenspield geweest dat Israël het kleine Gallische dorpje was binnen de vijandige Romeinse (Arabische) wereld. Alleen de geschiedenis leert dat de situatie in het midden-oosten niet alleen is ontstaan door het vijandige gedrag van de Arabieren/Palestijnen. Israël heeft er zo zijn eigen rol in gespeeld. En Israël gaat momenteel ver over de schreef. Ik ben opgegroeid met de verhalen uit de tweede wereldoorlog. Mijn vaders halve lagere schoolklas was Joods en maar weinig zijn teruggekomen uit de kampen, dus ik begrijp de Joodse wens heel goed om een veilig land te hebben. Maar dat geeft de regering Netanyahu niet het recht om Palestijnen op de Westerse Jordaanoever het leven moeilijk te maken en soms te verdrijven of te vermoorden. Dat geeft Netanyahu niet het recht om Gaza of Zuid-Libanon plat te bombarderen. Een Palestijns leven is niet waardevoller dan een Joods leven. Omgekeerd geldt het evenzo. De Joden hebben recht om in Israël te wonen, dat hebben de Palestijnen ook. Ik wil heel graag dat het hele conflict gestopt wordt. Soms heb ik het idee dat er een Joods/Palestijnse staat moet komen met 48% stemmen voor de Joden en 48% voor de Palestijnen en 4% voor het internationale bestuur dat de eerste decennia nodig zal zijn. Ik vrees echter dat niemand hier in stapt.

nou, ik hoef niet meer te reageren in dit topic. lees bij elk bericht van PensioNada maar alsof het er 2x staat want spijker op zijn kop!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.