Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
04-06-2025 om 08:37
Daglichtlamp schreef op 03-06-2025 om 19:46:
[..]
Yeşilgöz wil premier worden, ik neem aan dat ze nu snapt dat haar vorige tactiek niet werkte. Ze was vandaag behoorlijk boos, net als Rutte ooit op de PVV na de vorige keer dat de PVV betrokken was bij een kabinet.
Dilan Yesilgöz en Henri Bontebal zaten gisteravond bij Vandaag Inside.
kort fragment in video
Daglichtlamp
04-06-2025 om 08:38
Fleurtje_5 schreef op 04-06-2025 om 08:29:
[..]
Het kabinet is gevallen. Velen boos want nu zijn ze ongewenst klaar met hun taak. Wat ik niet begrijp. Hoe kan het dan zijn dat demissionair Hermans taken overneemt van anderen uit dat zelfde kabinet.
Elk ministerie moet altijd een minister hebben, anders vallen zaken echt stil. Nu de PVV-bewindspersonen direct zijn opgestapt, worden hun taken tijdelijk waargenomen door bestaande ministers. Volgens mij grotendeels via de al bestaande vervangingsregeling. https://wetten.overheid.nl/BWBR0049935/2025-01-22/0
Ongetwijfeld gaan er de komende week mensen gezocht worden om deze ministeries over te nemen. Behalve buitenlandse handel gaat het immers om grote ministeries die je er niet zomaar even bij kunt doen. Het lijkt me vooral voor de BBB en de NSC lastig om mensen te vinden, want wie gaat een baan opgeven om minister of staatssecretaris te worden voor waarschijnlijk maximaal een jaar.
Voor VVD'ers is dat anders, want die hebben kans terug te komen in een volgend kabinet.
Fleurtje_5
04-06-2025 om 08:38
Herfstappeltaart schreef op 03-06-2025 om 19:47:
[..]
En toch wil ze nog steeds niet zeggen "nooit meer met de PVV", wat Rutte wel deed.
Want Nederland is democratisch? en doet niet aan discriminatie op grond van politieke voorkeur?
Daglichtlamp
04-06-2025 om 08:49
Fleurtje_5 schreef op 04-06-2025 om 08:38:
[..]
Want Nederland is democratisch? en doet niet aan discriminatie op grond van politieke voorkeur?
Is het niet democratisch om van te voren duidelijk te maken met welke partijen je niet wilt regeren?
Herfstappeltaart
04-06-2025 om 09:01
Fleurtje_5 schreef op 04-06-2025 om 08:38:
[..]
Dat is heel democratisch, gewoon duidelijk zijn. En het gaat niet om politieke voorkeur, maar om het landsbelang. De PVV is een hele onbetrouwbare regeringspartner gebleken. Al twee keer.
Loeki72
04-06-2025 om 09:04
BeesAreCool schreef op 04-06-2025 om 07:38:
[..]
Dat is nu meer een echo kamer geworden van erg rechtse mensen, nu dat andere mensen dat platform steeds meer hebben verlaten en Musk met de scepter zwaait.
Dat klopt, maar Wilders, en ook de BBB(leden) blokten toch al iedereen met een andere mening. Dus voor hun is er niets veranderd, behalve dat ze zich nog racistischer mogen uiten.
Loeki72
04-06-2025 om 09:04
Daglichtlamp schreef op 04-06-2025 om 08:49:
[..]
Is het niet democratisch om van te voren duidelijk te maken met welke partijen je niet wilt regeren?
De VVD heeft nu al aangegeven niet met links te willen regeren.
Jorni
04-06-2025 om 09:14
Ik vind het bizar dat al de PVV bewindsleden direct al hun taken naast zich neerleggen en geen enkele verantwoording meer nemen. De rest mag het opknappen. Niets eens demissionair zijn. Dit zie ik als puur weglopen van alle verantwoordelijkheid.
Jorni
04-06-2025 om 09:17
Loeki72 schreef op 04-06-2025 om 09:04:
[..]
De VVD heeft nu al aangegeven niet met links te willen regeren.
Met welke partijen dan wel? Zonder links (gl/pvda) komt er denk ik op basis van de huidige peilingen (als de uiteindelijke uitslag daarop gaat lijken) geen of zeer moeilijk een nieuwe coalitie en met de PVV willen ze ook niet.
Daglichtlamp
04-06-2025 om 09:19
Jorni schreef op 04-06-2025 om 09:14:
Ik vind het bizar dat al de PVV bewindsleden direct al hun taken naast zich neerleggen en geen enkele verantwoording meer nemen. De rest mag het opknappen. Niets eens demissionair zijn. Dit zie ik als puur weglopen van alle verantwoordelijkheid.
Het is de vraag hoe vrijwillig dat was voor alle PVV'ers in het kabinet, uit de NRC:
Staatssecretaris van Koninkrijksrelaties en Digitalisering Zsolt Szabó is op zijn ministerie. Hij had veel zin in de presentatie van de Nederlandse digitaliseringsstrategie, deze vrijdag in de ministerraad en op dinsdag hoopt hij de hele ochtend nog dat hij misschien toch in het kabinet kan blijven zitten, om zijn werk af te maken. Dirk Beljaarts, minister van Economische Zaken, wil dat ook.
Het is vooral Ingrid Coenradie, PVV-staatssecretaris van Justitie, die er in de extra ministerraad van dinsdagmiddag, in het Catshuis, een punt van maakt. Zij voelt zich al een tijdje geen PVV’er meer, ze heeft geen contact meer met Wilders sinds hun ruzie over de overvolle gevangenissen en het eerder vrijlaten van gevangenen, omdat er te weinig personeel is. Ook Coenradie wil in het kabinet blijven. Maar daarvoor heeft ze de steun nodig van VVD, NSC en BBB.
Ze krijgt van de vicepremiers van die partijen te horen dat er dan over gestemd zou moeten worden. Ze hopen, zeggen ze, dat het zover niet hoeft te komen. Ze bedoelen: je maakt geen kans. Coenradie huilt.
Herfstappeltaart
04-06-2025 om 09:38
Jorni schreef op 04-06-2025 om 09:17:
[..]
Met welke partijen dan wel? Zonder links (gl/pvda) komt er denk ik op basis van de huidige peilingen (als de uiteindelijke uitslag daarop gaat lijken) geen of zeer moeilijk een nieuwe coalitie en met de PVV willen ze ook niet.
Dat ze niet met de PVV willen heeft niemand gezegd. Yesilgöz wilde dat niet zeggen en Brekelmans ook niet. Timmermans is de duivel zelf zo ongeveer volgens hen maar eventueel de PVV....als het zo uitkomt doen ze dat gewoon. Alles voor het pluche.(en tegen links)
Zilver_gray
04-06-2025 om 09:44
Herfstappeltaart schreef op 04-06-2025 om 09:38:
[..]
Dat ze niet met de PVV willen heeft niemand gezegd. Yesilgöz wilde dat niet zeggen en Brekelmans ook niet. Timmermans is de duivel zelf zo ongeveer volgens hen maar eventueel de PVV....als het zo uitkomt doen ze dat gewoon. Alles voor het pluche.(en tegen links)
Waar komt die aversie tegen Timmermans toch zo vandaan? Ik heb het vaker gelezen/ vernomen, snap het niet zo goed.
Jorni
04-06-2025 om 11:10
Herfstappeltaart schreef op 04-06-2025 om 09:38:
[..]
Nee dat is inderdaad niet gezegd, maar ik denk wel dat het daar op neer gaat komen. Ze draaien wel vaker om. Door de deur open te zetten naar de PVV heeft dat de VVD stemmen gekost tijdens de verkiezingen en de PVV heeft nu aangetoond er niets van te bakken als ze in de regering zitten. Het blijft gissen maar ik denk dat ze dan eerder over links dan over rechts zullen gaan. Ze willen niet nog een keer zoiets.
Ik denk ook dat de kans zeker aanwezig is dat Pvda/gl de grootste partij gaat worden. Zeker als zij een goede campagne gaan voeren. Worden ze de grootste dan zijn zij eerst aan zet.
felija
04-06-2025 om 11:19
Zilver_gray schreef op 04-06-2025 om 09:44:
[..]
Waar komt die aversie tegen Timmermans toch zo vandaan? Ik heb het vaker gelezen/ vernomen, snap het niet zo goed.
Hij komt uit Brussel (ieuw, volgens radicaalrechts) 'van het pluche', hij deed iets met klimaat (ieuw), hij praat bekakt. Volgens datzelfde zeer rechtse idee is alles wat de EU aanhangt per definitie links en dus zeer afkeurenswaardig.
felija
04-06-2025 om 11:42
Één van de reacties op NU.nl nav het debat over de vak van het kabinet, vind het een treffende omschrijving:
"Wilders noemt het trouw aan zijn kiezer. Wat een farce. Wat je werkelijk met je kiezer hebt gedaan, is ze misbruiken als decorstuk in je eigen toneelstuk. Je riep om verandering, beloofde daadkracht, kreeg eindelijk de kans om te leveren, en liet het vallen zodra je niet als alleenheerser kon regeren. Je kiezer wilde oplossingen. Jij gaf ze hoop. En toen het moment kwam om verantwoordelijkheid te nemen, draaide je je om, gooide de boel plat en speelde weer het slachtoffer. Je gebruikte hun woede als opstapje, en liet ze achter met lege handen. Wat je je achterban echt hebt gegeven, is wéér een klap in het gezicht: geen beleid, geen resultaat, geen verschil. Alleen dezelfde terugkerende leugen: “ik had het kunnen oplossen, maar zij lieten het niet toe.”