Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws

https://www.nu.nl/tennis/6381855/hilariteit-bij-tennistoernooi-in-kenia-egyptische-blijkt-regels-niet-te-kennen.html

Met een wildcard mee mogen doen op een proftoernooi en dan helemaal niet kunnen tennissen…

https://www.rtl.nl/boulevard/entertainment/artikel/5551981/amsterdamned-ii-krijgt-na-klacht-waarschuwing-voor

Slaan we nu niet wat te ver door hierin? Bestaat creatieve vrijheid niet meer? Of, zoals de regisseur het heeft bedoeld situaties aan de man brengen om te laten zien wat er speelt? Moeten er nou echt mensen zijn die hier hun tijd en energie en dus ook geld insteken? Hebben we dan geen grotere zaken die je beter aandacht kunt geven?

Miraval schreef op 07-01-2026 om 22:37:

https://www.rtl.nl/boulevard/entertainment/artikel/5551981/amsterdamned-ii-krijgt-na-klacht-waarschuwing-voor

Slaan we nu niet wat te ver door hierin? Bestaat creatieve vrijheid niet meer? Of, zoals de regisseur het heeft bedoeld situaties aan de man brengen om te laten zien wat er speelt? Moeten er nou echt mensen zijn die hier hun tijd en energie en dus ook geld insteken? Hebben we dan geen grotere zaken die je beter aandacht kunt geven?

Gelukkig is het alleen maar een extra icoontje. Ik denk dat veel mensen daar niet op letten, maar overdreven vind ik het wel. We gaan weer een beetje terug naar de bekrompenheid van half vorige eeuw.

Ondertussen lijken de ontwikkelingen in Iran in een stroomversnelling te zijn gekomen. Nadat in veel steden al opstanden zijn uitgebroken,schijnt de 2e stad van Iran, Mashad  nu in handen van de opstandelingen te zijn. Ook in Teheran worden overheidsgebouwen en gebouwen van de IRGC (Revoltionaire Garde) aangevallen. Lokale politieburoos zijn overgenomen. Hier de live stream van TOUSI TV,van Mahyad Tousi, een Iraans-Amerikaanse filmmaker,regisseur met actuele beelden van de revolutie,nu in Teheran.       

https://www.youtube.com/watch?v=TzpVa38_dwM

Nighttripper schreef op 07-01-2026 om 23:45:

Ondertussen lijken de ontwikkelingen in Iran in een stroomversnelling te zijn gekomen. Nadat in veel steden al opstanden zijn uitgebroken,schijnt de 2e stad van Iran, Mashad nu in handen van de opstandelingen te zijn. Ook in Teheran worden overheidsgebouwen en gebouwen van de IRGC (Revoltionaire Garde) aangevallen. Lokale politieburoos zijn overgenomen. Hier de live stream van TOUSI TV,met actuele beelden van de revolutie nu in Teheran.

https://www.youtube.com/watch?v=TzpVa38_dwM

Wow, ik kan me de "revolutie" in 1979 nog goed herinneren. Mensen die ontzettend blij waren dat de sjah was verdreven en "vrijheid" op de radio riepen. Ik kon de beelden van de rode khmer die Pnon Penh binnen trokken nog heel goed herinneren, met ook blije mensen. Dus ik had zoiets van laten we eerst maar eens afwachten wat dit betekent. Naderhand bleek het een kruising van de ideeën van Franz Fanon en fundamentalistische moslims. Geen goede combinatie. 

Ik hoop dat ze de ayatollah wegjagen. Terug laten keren van de sjah ben ik minder enthousiast over.

Het is idd maar even afwachten wat er gaat gebeuren,Pensionada. Je hoorde regelmatig 'long live the king' scanderen. Maar ok,als dit het definitieve einde is van de ayatollah's ,dan zijn vrije verkiezingen hopelijk snel het gevolg. In onderstaande nieuws video van Tousi TV lijkt het alsof het leger zich nu ook achter prins Pahlavi heeft geschaard. Als dat zo is,is het idd einde verhaal voor de ayatholla's. Een historisch moment kun je wel zeggen.
Deze razendsnelle escalatie doet mij denken aan  het einde van dictator Ceasescu in Roemenie in 1989.Eerst weken van (voorzichtige) demonstraties die door de veiligheidsdienst Securitate keihard werden neergeslagen.Maar toen dat niet meer werkte,werden de protesten snel massaler,en viel dat bewind ook ineens in enkele dagen. Voor de Iraniers hoop ik hetzelfde!

https://www.youtube.com/watch?v=oxyVidjRpHM

Nighttripper schreef op 08-01-2026 om 00:28:

Het is idd maar even afwachten wat er gaat gebeuren,Pensionada. Je hoorde regelmatig 'long live the king' scanderen. Maar ok,als dit het definitieve einde is van de ayatollah's ,dan zijn vrije verkiezingen hopelijk snel het gevolg.
Deze razendsnelle escalatie doet mij denken aan het einde van dictator Ceasescu in Roemenie in 1989.Eerst weken van (voorzichtige) demonstraties die door de veiligheidsdienst Securitate keihard werden neergeslagen.Maar toen dat niet meer werkte,werden de protesten snel massaler,en viel dat bewind ook ineens in enkele dagen. Voor de Iraniers hoop ik hetzelfde!

Ik hoop het ook maar het is ingewikkeld. Hamas wordt gesteund door Iran terwijl Hamas afstamt van de sunitische Moslimbroeders. Het huidige Syrische regime moet niets van Iran weten en is dus ook niet enthousiast van Hamas en onderhandelt momenteel met Israël over een gedemilitariseerde zone tussen Syrië en Israël. Ik weet niet of het voor de stabiliteit van het Midden-Oosten een gunstige ontwikkeling is. Anderzijds heeft Iran, vooral in de steden een goed opgeleide bevolking. Misschien krijgen we nu een bestendige "lente" in het Midden-Oosten. Ik hoop het.

De laatste shah heeft zijn best gedaan om het land te moderniseren, maar had de 'noden' van de moellahs over het hoofd gezien hierbij. Die kwamen daardoor in opstand. 

Door te flirten met "links" konden de moellahs de macht grijpen. Nadat dat was gelukt en ze shiny, happy people hadden voorgewend te zijn, werden hun linkse vriendjes twee jaar later afgeslacht en was het gedaan met de pret voor de bevolking.

Miraval schreef op 07-01-2026 om 22:37:

Onterecht en absurd! 

Krijgen ze een klacht binnen van iemand die niet heeft begrepen, dat Dick Maas juist tegen discriminatie en seksisme is. Dat de klachtencommissie dit niet begrijpt is des te erger. Vraag me af of het mogelijk is, om een klacht in te dienen vanwege het onbegrip en het icoontje?

Dick Maas;

"Iedere kijker snapt dat de film juist kritiek uit op taxichauffeurs die dragqueens laten staan", zegt hij. "Dat keur ik af, dat stel ik juist door die scène ter discussie. Iedere kijker denkt: wat is die taxichauffeur een enorme lul."

Dick kan zich ook niet vinden in de klacht over de pets op het achterwerk van de vrouw. "Die scène gaat juist over het seksisme tegen vrouwen door dat soort mannen", legt hij uit. "Je mag als Nederlandse filmmaker niets meer aan de kaak stellen blijkbaar. Ik geef commentaar op zaken die spelen in de maatschappij, zoals discriminatie van lhbti's, vrouwen of mensen van kleur."

Schemerlampje schreef op 07-01-2026 om 22:15:

https://www.nu.nl/tennis/6381855/hilariteit-bij-tennistoernooi-in-kenia-egyptische-blijkt-regels-niet-te-kennen.html

Met een wildcard mee mogen doen op een proftoernooi en dan helemaal niet kunnen tennissen…

Ik zag vanochtend de beelden op tv, inderdaad wat erg zeg…. niet te doen 🤣🤣

Schemerlampje schreef op 07-01-2026 om 22:15:

De Eddy the Eagle van het tennissen?

Gemeentes waar instellingen staan, zijn bezorgd over een nieuwe regeling. Die maakt ze verantwoordelijk voor de huisvesting van mensen uit gevangenissen, opvanglocaties voor daklozen en jeugdzorginstellingen. De Gemeentes willen dat deze mensen teruggaan en  gehuisvest in de Gemeentes waar ze vandaan komen. Terecht, dat zou betekenen dat de woningnood nog groter wordt in Gemeentes waar die instellingen staan.

Grote gemeentes bezorgd over huisvesting vrijgekomen gevangenen

Bijna vijftig gemeentes maken zich zorgen over mogelijke nieuwe verplichtingen om mensen te huisvesten die uitstromen uit gevangenissen, opvanglocaties voor daklozen en jeugdzorginstellingen. Ze willen dat de Tweede Kamer de regeling verandert die hiervoor nog in de maak is.
Die nieuwe regeling zou erop neerkomen dat gemeentes waar die instellingen staan, straks onderdak moet regelen voor de mensen die op straat belanden als ze uit de gevangenis komen of uit een instelling voor bijvoorbeeld jeugdzorg of de opvang van dakloze mensen.

Gemeentes waar grote instellingen staan, zouden op die manier verantwoordelijk worden voor de huisvesting van honderden extra mensen per jaar. Ze worden op die manier 'schaakmat' gezet, schrijven de wethouders van 48 gemeentes in een brief aan de Tweede Kamer.

Ze willen dat niet de gemeente waar de instelling staat verantwoordelijk wordt voor de huisvesting van de mensen, maar de gemeente waar ze vandaan komen.

Yumi schreef op 08-01-2026 om 20:37:

Gemeentes waar instellingen staan, zijn bezorgd over een nieuwe regeling. Die maakt ze verantwoordelijk voor de huisvesting van mensen uit gevangenissen, opvanglocaties voor daklozen en jeugdzorginstellingen. De Gemeentes willen dat deze mensen teruggaan en gehuisvest in de Gemeentes waar ze vandaan komen. Terecht, dat zou betekenen dat de woningnood nog groter wordt in Gemeentes waar die instellingen staan.

Bijna vijftig gemeentes maken zich zorgen over mogelijke nieuwe verplichtingen om mensen te huisvesten die uitstromen uit gevangenissen, opvanglocaties voor daklozen en jeugdzorginstellingen. Ze willen dat de Tweede Kamer de regeling verandert die hiervoor nog in de maak is.
Die nieuwe regeling zou erop neerkomen dat gemeentes waar die instellingen staan, straks onderdak moet regelen voor de mensen die op straat belanden als ze uit de gevangenis komen of uit een instelling voor bijvoorbeeld jeugdzorg of de opvang van dakloze mensen.

Gemeentes waar grote instellingen staan, zouden op die manier verantwoordelijk worden voor de huisvesting van honderden extra mensen per jaar. Ze worden op die manier 'schaakmat' gezet, schrijven de wethouders van 48 gemeentes in een brief aan de Tweede Kamer.

Ze willen dat niet de gemeente waar de instelling staat verantwoordelijk wordt voor de huisvesting van de mensen, maar de gemeente waar ze vandaan komen.

Heel zorgelijk dit. Maar je wilt ze ook niet op straat achter laten. Ik hoop dat een wijs man opstaat en de oplossing uitspreekt.

...of een wijze vrouw natuurlijk.

Okee, je komt uit Zeeland, wordt losgelaten uit de Mesdagkliniek en moet vervolgens in Groningen wonen?
🙄

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.