Huiskamer
BlairW
30-04-2026 om 15:10
Broodjebrie schreef op 30-04-2026 om 15:00:
het is een luxeprobleem voor nu, maar ik kom er dus achter dat ik meer vakantie-uren blijk te hebben dan gedacht. Nu gaan er natuurlijk nog wat uren af met de komende feestdagen, maar dan kan ik alsnog 5 weken vakantie opnemen. Dus als ik straks ontslag in ga dienen kan ik bijna direct stoppen met werken. Gaat werkgever nooit mee akkoord natuurlijk.
Is die 5 weken aan vakantie niet wat je hebt als je tot het eind van het jaar daar werkt? Als je eerder in het jaar weg gaat, heb je toch ook minder vakantiedagen?
Broodjebrie
30-04-2026 om 15:13
BlairW schreef op 30-04-2026 om 15:10:
[..]
Is die 5 weken aan vakantie niet wat je hebt als je tot het eind van het jaar daar werkt? Als je eerder in het jaar weg gaat, heb je toch ook minder vakantiedagen?
Wij krijgen aan het begin van het jaar de vakantie uren die we moeten verdelen over het hele jaar. Normaal gesproken had ik er nu 3 weken in de zomervakantie gepakt, houd ik er nog 2 over. Maar omdat ik over een paar maanden een andere baan heb, zal dat nu anders zijn denk ik.
Broodjebrie
30-04-2026 om 15:55
ik ben me aan het inlezen over vakantiedagen als je ontslag neemt, er is ook de mogelijkheid om het mee te nemen naar je nieuwe werkgever. Dus dat is ook nog een optie.
Bellebelle
30-04-2026 om 17:01
Miepjecody schreef op 30-04-2026 om 10:54:
[..]
Als ik de auto niet aan de binnenkant laat blazen, blijft het beslagen en gevaarlijk
Gelukkig is dat niet zo vaak
Ik ben zo blij dat ik met mijn nieuwe elektrische auto niet meer hoef te krabben etc. Ik zet gewoon de verwarming aan in de app en rijdt zo weg. En inderdaad, ik vind auto’s die de benzine of diesel motor laten draaien ook heel irritant. Wijlen mijn buurman ging altijd met de taxi naar zijn biljartclub. Liet die chauffeur altijd de motor draaien, precies voor mijn raam.
Mijn ergernis: ik draai met parasol kapot. Ik zei vanochtend nog tegen mijn man dat het een wonder is dat die het al meer dan 20 jaar volhoudt, had ik beter niet kunnen zeggen.
Yumi
30-04-2026 om 18:17
Broodjebrie schreef op 30-04-2026 om 15:13:
[..]
Wij krijgen aan het begin van het jaar de vakantie uren die we moeten verdelen over het hele jaar. Normaal gesproken had ik er nu 3 weken in de zomervakantie gepakt, houd ik er nog 2 over. Maar omdat ik over een paar maanden een andere baan heb, zal dat nu anders zijn denk ik.
Als je 5 weken per jaar hebt en je gaat bijvoorbeeld op 1 juli weg, dan heb je tweeënhalve week opgebouwd waar de eventuele dagen die je al hebt opgenomen vanaf gaan.
Loulou39
30-04-2026 om 18:27
Yumi schreef op 30-04-2026 om 18:17:
[..]
Als je 5 weken per jaar hebt en je gaat bijvoorbeeld op 1 juli weg, dan heb je tweeënhalve week opgebouwd waar de eventuele dagen die je al hebt opgenomen vanaf gaan.
Dit, plus veel nieuwe werkgevers staan er niet om te springen om vakantiedagen van de voormalige werkgever over te nemen.
Maar bij je nieuwe baan bouw je ook weer verlofuren op en meestal mag je die, na je proefperiode, wel op voorhand binnen dit jaar opnemen, mocht je dat willen.