Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Geboortekaartjes

Schemerlampje schreef op 03-06-2026 om 22:23:

[..]

Ik ben wel benieuwd wanneer een geboortekaartje zeldzaam is. Is het dan heel oud, gaat het om de persoon erop ( iemand die later beroemd is geworden of zo) of gaat het dan om het ontwerp?

Tenslotte is elk geboortekaartje uniek, als je kijkt naar de combinatie van gegevens, tekst en ontwerp.

Dat verschilt per verzamelaar. De een richt zich op bv oude kaartjes en heeft daar meer voor over. De ander spaart kaartjes van een bepaalt ontwerp, een bepaalde naam of plaats. Het is dan zeldzaam als je iets specifieks zoekt.

Schemerlampje schreef op 03-06-2026 om 22:23:

[..]

Ik ben wel benieuwd wanneer een geboortekaartje zeldzaam is. Is het dan heel oud, gaat het om de persoon erop ( iemand die later beroemd is geworden of zo) of gaat het dan om het ontwerp?

Tenslotte is elk geboortekaartje uniek, als je kijkt naar de combinatie van gegevens, tekst en ontwerp.

Ik ben enigszins ervaringsdeskundige omdat mijn moeder 40 jaar lang geboortekaartjes verzameld heeft. Het is leuk om te zien hoe ontwerpen en teksten van kaartjes in de loop van de tijd veranderen, dus ik kan me wel iets bij deze hobby voorstellen. Een geboortekaartje is bijvoorbeeld uniek als het ontstaat in een tijd dat dit nog niet gebruikelijk was (mijn moeder had een kaartje van ik meen 1901) of als het om eigen of unieke ontwerpen gaat. Het is maar net waar je belangstelling naar uitgaat.

Ik heb nog nooit gehoord dat er misbruik van gemaakt werd, maar uiteraard is zoiets mogelijk. Het is wel een omslachtige manier lijkt me om via een geboortekaartje een kind aan te spreken en te doen of je de ouders kent. Zeker omdat veel relaties in een scheiding eindigen. Tegen de tijd dat het kind zo oud is dat je het aan kunt spreken, is de informatie op het geboortekaartje waarschijnlijk al verouderd.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.