mj.k
14-02-2026 om 19:09
We komen er niet uit; jongensnaam
Hallo,
Wij verwachten een zoon en komen niet uit de naam.
Mijn vrouw is meer van de jongensnamen en ik meer van de engelsklinkende. We zijn er wel over uit dat het een naam met 1 lettergreep word in combinatie met onze dochters.
Het is ons derde kindje en onze dochters heten Quinn & Liv.
Eerder gedropte namen zijn o.a.:
Van mijn vrouw: Mick, Sep, Siem, Sev.
Van mij: Kane, Senn, Lenn, Dez.
(Ik ben ook wel enigzins van de unieke namen, die je niet zo vaak hoort)
Dez vinden allebij wel leuk, alleen de dochter van de zus van mijn vrouw/mijn schoonzus heet Jess (uitgesproken als Djès).
HELP ONS! 😉😉😉
Herfstappeltaart
16-02-2026 om 19:38
Tuinfluiter schreef op 16-02-2026 om 19:36:
[..]
Één persoon heet dus Mercedes Chardonnay
hoe verzin je het als ouders.
Dat was een personage in Gooische Vrouwen. Niet serieus dus.😉
Tuinfluiter
16-02-2026 om 19:38
Herfstappeltaart schreef op 16-02-2026 om 19:38:
[..]
O gelukkig maar
MMcGonagall
16-02-2026 om 19:42
Ik ken mensen met drie zoons, Mitchell, Michael en Michel. Die spreek je allemaal zo uit als je verwacht overigens, maar toch bijzonder.
Het tegenovergestelde van mijn collega’s Roger en Roger (Rodger en Roosjee).
Poezenmeisje
16-02-2026 om 19:53
Herfstappeltaart schreef op 16-02-2026 om 19:38:
[..]
Temet
17-02-2026 om 07:44
Laatst stond er in het Parool een stuk over mensen met opmerkelijke voornamen en ook daarin kwam een Chardonnay voor. En nee, dat was niet dezelfde dame (ze heette alleen Chardonnay, zonder Mercedes). Dus dit soort dingen komt kennelijk vaker voor dan je zou denken...
Kimdekim
17-02-2026 om 08:35
tsja ik denk altijd dat over smaak niet valt te twisten. Toen ik jong was heette iedereen en zijn moeder Kim. Ik heb dus ik altijd met een ( of 2) andere Kimmen in de klas gezeten. Rete irritant vond ik dat want ik werd standaard met mijn achternaam of met een bijnaam aangesproken. Toen ik kinderen kreeg wilde ik dus een naam waarbij er niet 4 in de klas zouden zitten. Ik heb mijn dochters naam hier al een paar keer voorbij zien komen als belachelijke naam. Toch is ze er zelf heel blij mee. De meeste bekrompen reacties komen van zure 60ers.
Qua jongensnamen denk ik dat Mick het beste kan. Vic vind ik ook nog leuk. Of misschien Vince?
Euphoria
17-02-2026 om 09:28
Kimdekim schreef op 17-02-2026 om 08:35:
tsja ik denk altijd dat over smaak niet valt te twisten. Toen ik jong was heette iedereen en zijn moeder Kim. Ik heb dus ik altijd met een ( of 2) andere Kimmen in de klas gezeten. Rete irritant vond ik dat want ik werd standaard met mijn achternaam of met een bijnaam aangesproken. Toen ik kinderen kreeg wilde ik dus een naam waarbij er niet 4 in de klas zouden zitten. Ik heb mijn dochters naam hier al een paar keer voorbij zien komen als belachelijke naam. Toch is ze er zelf heel blij mee. De meeste bekrompen reacties komen van zure 60ers.
Qua jongensnamen denk ik dat Mick het beste kan. Vic vind ik ook nog leuk. Of misschien Vince?
In mijn tijd waren er idd ook van die namen die zo vaak voorkwamen dat je er een aparte klas mee kon vullen. Mogelijk zijn we ongeveer even oud.
Hier dus ook de bewuste keuze een naam te geven die niet al te vaak voorkomt. Geen exotische naam, maar wel een naam die blijft hangen omdat je hem niet eerder gehoord hebt. Dat is in ieder geval de reactie geweest tot op heden. Kan hem dus hier ook niet vermelden, want dan ben ik erg herkenbaar.
Kimdekim
17-02-2026 om 09:40
Euphoria schreef op 17-02-2026 om 09:28:
[..]
In mijn tijd waren er idd ook van die namen die zo vaak voorkwamen dat je er een aparte klas mee kon vullen. Mogelijk zijn we ongeveer even oud.
Hier dus ook de bewuste keuze een naam te geven die niet al te vaak voorkomt. Geen exotische naam, maar wel een naam die blijft hangen omdat je hem niet eerder gehoord hebt. Dat is in ieder geval de reactie geweest tot op heden. Kan hem dus hier ook niet vermelden, want dan ben ik erg herkenbaar.
Nee hier ook geen exotische naam, en ik wil hem niet ook niet noemen, maar wel een naam zoals Storm etc. Ik hou ervan.
Fenyw
17-02-2026 om 09:48
Euphoria schreef op 17-02-2026 om 09:28:
[..]
Ik heb één van mijn kinderen een zeer bekende Hollandse naam gegeven, eentje die iedereen kent maar die je nooit hoort.
Tot we gingen verhuizen en in de straat al twee anderen met dezelfde naam waren. Het kan verkeren.
Overigens nog steeds zeer blij met de naam.
Cle0
17-02-2026 om 09:56
En soms is het ook pech hebben. Ik heb twee vriendinnen die hun kinderen een 'unieke' naam hebben gegeven, twee daarvan zitten met een naamgenoot in de klas. Dochter Emma van een andere vriendin niet. Ik ken meer Liv'jes dan Sophie, Noor en Olivia bij elkaar.
Zelf houd ik niet zo van de V op het einde bij bijvoorbeeld Sev of Rav. Maar Liv is uiteindelijk ook wel gaan wennen, dus misschien is dat ook een kwestie van gewenning. Z op het einde ben geen fan van, maar dat is persoonlijk. Dat soort namen zijn niet mijn smaak, maar het zijn dan ook weer geen namen waarvan ik denk 'hoe kun je dat nou doen?' Ik vind Senn en Lenn wel leuk.
Poezekat
17-02-2026 om 12:08
Poezenmeisje schreef op 17-02-2026 om 11:34:
Drie keer Monique en twee keer Paul in de klas.
Hier een paar Eric's en meerdere Johnny's op de basisschool, grote klas van 41 leerlingen
troelahoep
17-02-2026 om 13:29
mj.k schreef op 14-02-2026 om 20:18:
sorry niet uniek genoeg, naar mijn zin.
ongelovelijk interessant draadje dit. Waarom wil jij van die unieke namen voor je kinderen eigenlijk? Ik zie vooral nadelen in de zin dat het kind later altijd zijn naam moet spellen?

hoe verzin je het als ouders.