mj.k
14-02-2026 om 19:09
We komen er niet uit; jongensnaam
Hallo,
Wij verwachten een zoon en komen niet uit de naam.
Mijn vrouw is meer van de jongensnamen en ik meer van de engelsklinkende. We zijn er wel over uit dat het een naam met 1 lettergreep word in combinatie met onze dochters.
Het is ons derde kindje en onze dochters heten Quinn & Liv.
Eerder gedropte namen zijn o.a.:
Van mijn vrouw: Mick, Sep, Siem, Sev.
Van mij: Kane, Senn, Lenn, Dez.
(Ik ben ook wel enigzins van de unieke namen, die je niet zo vaak hoort)
Dez vinden allebij wel leuk, alleen de dochter van de zus van mijn vrouw/mijn schoonzus heet Jess (uitgesproken als Djès).
HELP ONS! 😉😉😉
Due-scimmie
17-02-2026 om 19:35
Wij kozen voor een naam die niet in de top 20 stond. Jaar van zijn geboorte kwam het in de top 20 en daar staat ie 9 jaar later nog steeds 😅.
Maar komt op onze basisschool maar 2 keer voor. We hebben 1 klas waar 2 meisjesnamen 3x in voorkomen.
Knutselkei
17-02-2026 om 19:42
Ik koos vor naam die wel hollands was maar op dat moment niet voorkwam in top 30. Toch met 2 andere op zwemmen en scouting bv.
Met zoon idem, jaar erna was naam populair en heetten er ineens nog 2 zo.
troelahoep
17-02-2026 om 19:54
Knutselkei schreef op 17-02-2026 om 19:42:
Ik koos vor naam die wel hollands was maar op dat moment niet voorkwam in top 30. Toch met 2 andere op zwemmen en scouting bv.
Met zoon idem, jaar erna was naam populair en heetten er ineens nog 2 zo.
dat is gek hè. Wij hadden voor een meisje een Nederlandse naam bedacht die toen we hem hadden gevonden niet veel voorkwam, en toen ineens ook populair werd. Alsof er iets in de lucht zit waardoor mensen ineens massaal op een bepaalde naam komen. Tenzij er een nieuwe ster in de media is begrijp ik niet hoe dat kan (in de tijd toen mijn oudste geboren werd waren er ineens veel jongetjes die Tygo genoemd werden, toen werd Tygo Gernandt net bekend, bijvoorbeeld).
Uiteindelijk kregen we geen meisjes. Onze jongens hebben gangbare, niet vaak gegeven Nederlandse namen.
MMcGonagall
17-02-2026 om 20:05
Mijn kinderen hebben een naam die weinig voorkomt (oudste: 580 keer in NL, 10 keer in 1999, jongste: 11 keer in NL). Toch had oudste een naamgenootje op de BSO.
Meesje
17-02-2026 om 20:53
En dan heb je namen die niet super veel voorkomen, maar wel veel lijken op andere namen. Nomé, Nové en Noé en Lina, Liene en Niene bij mijn dochter in de klas. Zit je dan met je originele naam.
Ik heb mijn kinderen namen gegeven die ik mooi vindt. Dat was het belangrijkste criterium. Daarna of het makkelijk uit te spreken en makkelijk te schrijven is. Maar of anderen de naam ook mooi vinden en of ze moeten spellen (nee, met een E, ja, Jan met een J) vond ik minder belangrijk.
yasmijn27
17-02-2026 om 21:28
Onze dochter heeft een naam die in onze ogen niet verkeerd gespeld of afgekort kan worden. Dit omdat mijn en mijn mans voornaam standaard verkeerd geschreven wordt en mijn achternaam ook.
Op de één of andere manier konden mensen toch van alles met die 4 letters,ook afkorten, dus hebben we bij de jongste gewoon maar gekozen voor iets wat wij gewoon leuk vonden.
mj.k
17-02-2026 om 23:24
troelahoep schreef op 17-02-2026 om 13:29:
[..]
ongelovelijk interessant draadje dit. Waarom wil jij van die unieke namen voor je kinderen eigenlijk? Ik zie vooral nadelen in de zin dat het kind later altijd zijn naam moet spellen?
Nou uniek nou net, niet zo handig geformuleerd.
Zitten nu op Mees.
AL vind ik Dez nog steeds erg leuk, alleen lijkt dat heel erg op Jess, het nichtje wat we vaak zien.
En inderdaad Liv klinkt ook niet heel internationaal. 😇
mj.k
17-02-2026 om 23:30
Nou uniek nou net, niet zo handig geformuleerd.
Zitten nu op Mees.
AL vind ik Dez nog steeds erg leuk, alleen lijkt dat heel erg op Jess, het nichtje wat we vaak zien.
En inderdaad Liv klinkt ook niet heel internationaal. 😇
Mick vind ik niet zo mooi, weet niet waarom, maar ik vind het niet klinken.
Due-scimmie
18-02-2026 om 07:53
Een naam die ik nog niet heb gelezen in dit draadje en weinig voorkomt jn Nederland:
Xem
MamaE
18-02-2026 om 10:34
Due-scimmie schreef op 18-02-2026 om 07:53:
Een naam die ik nog niet heb gelezen in dit draadje en weinig voorkomt jn Nederland:
Xem
Dan zou ik gewoon voor Sem kiezen. Xem of Xam vindt ik heel gekunsteld.
Bolmieke
18-02-2026 om 11:23
Ik vind gewone Nederlandse namen het mooist, mijn kinderen hebben die ook gekregen. Mensen vinden en vonden het lastig om mijn voor en achternaam uit te spreken, ik vond dat heel vervelend. Toen ik wat ouder werd zei ik dat ik Mieke heette en soms doe ik dat nog wel
Due-scimmie
18-02-2026 om 12:34
MamaE schreef op 18-02-2026 om 10:34:
[..]
Dan zou ik gewoon voor Sem kiezen. Xem of Xam vindt ik heel gekunsteld.
Dat mag je vinden
. Ik ken er 2 die zo heten en vind het een hele andere klank als Sem.
Tjilp
18-02-2026 om 20:40
Zou sowieso twee voornamen kiezen. En dan een van de twee gaan gebruiken als er in een klas meer kinderen met dezelfde naam zitten - je kind laten kiezen. Het lijkt me sneu als je 1 of 2 gaat heten. Of Bobo, omdat er al een Bo is.
Zurige zestiger vindt te fantasierijke namen met een onlogische spelling geen succes, zoals tweemaal x. Ieder z'n smaak.
En ik blijf bij het 2 a 3 voornamenplan. Flexibel.
Meesje
18-02-2026 om 21:29
Ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat iemand bij diens tweede naam werd genoemd. Ook al had ik 2x Kim en 2x Mark in de klas, die werden niet bij hun tweede naam genoemd (katholieke zuiden, in die tijd had vrijwel iedereen een 2e en 3e naam)
Kimdekim
18-02-2026 om 21:33
Meesje schreef op 18-02-2026 om 21:29:
Ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat iemand bij diens tweede naam werd genoemd. Ook al had ik 2x Kim en 2x Mark in de klas, die werden niet bij hun tweede naam genoemd (katholieke zuiden, in die tijd had vrijwel iedereen een 2e en 3e naam)
Nee ik ook niet. Meestal gewoon achternaam. Of een uiterlijk kenmerk.