afrodite05
13-03-2026 om 08:43
Baby's van 2026 - kletstopic
Een aantal jaar geleden was er een soortgelijk topic waarin (aanstaande) ouders van baby's die geboren zijn/worden in 2026 met elkaar konden kletsen over alles wat te maken heeft met het kroost.
Dus is jouw kindje dit jaar geboren of ben je nog zwanger? Voel je vrij om mee te kletsen!
afrodite05
23-03-2026 om 12:48
Gefeliciteerd Marielaveau! Wat fijn dat het eindelijk is gelukt! Ik ben heel blij voor je!
Hier is slapen nog steeds een issue. De meeste nachten gaan inmiddels goed, sinds de slaapzak. Maar overdag wil hij eigenlijk alleen maar op ons en/of in de draagzak. Omdat de oudste vandaag naar de opvang is, dacht ik vandaag leuk iets te kunnen slaaptrainen. Maar na 45min in het eigen bedje, werd er toch weer gehuild. Dat is natuurlijk een veel te kort dutje en toen ik hem oppakte, viel hij zo in slaap. Weer neerleggen had geen effect, meteen weer wakker. Dan maar weer in de draagzak. Mijn arme rug...
afrodite05
27-03-2026 om 07:44
Ik ben gisteren begonnen met babyzoon slaaptrainen. Hij wilde alleen maar op ons of in de draagzak slapen en dat vonden zowel mijn rug als onze nachtrust niet fijn. Het ging verrassend goed, ineens kan hij zelfstandig in slaap vallen en (belangrijker nog) gewoon liggend op zijn rug in zijn eigen bedje! Tot voor gisteren was het meteen krijsen als hij op z'n rug werd gelegd en als ik hem slapend weglegde, werd hij binnen 10min wakker. Dus we zijn heel blij met deze ommekeer, want met meer nachtrust zijn we allemaal helderder en gezelliger.
We volgen het boekje "Regelmaat en inbakeren" van Ria Blom. Dat hebben we ook toegepast bij oudste en die sliep vanaf dat moment ook goed. Hij sliep ook vrij snel al door, stiekem hopen we dat baby dat ook gaat doen (welke ouder hoopt dat niet...). Maar ook dingetjes als zich zelfstandig vermaken worden met deze techniek gestimuleerd, wat bij oudste ook tot uiting kwam.
Oh en we hebben baby ook uit z'n mozesmandje gehaald. Dat stond in zijn (ouderwetse, dus kleine maten) ledikantje, nu ligt hij gewoon in zijn ledikantje. Ook dat ging goed. We zijn ook al druk bezig met spullen op Vinted gooien, mijn positiekleding is al grotendeels verkocht en de kleinste maatjes babykleding waar zoon uit is gegroeid ook. Ik twijfel nu over dat mozesmandje: bewaren of verkopen? Er komt hier geen baby meer en het is maar de vraag of zoons later kinderen willen. En om dat ding nu al die tijd te stallen/stof te laten happen voor het geval dat... Tja. Het ledikantje kan later heel plat opgeborgen worden, dus dat wil ik wel bewaren. De commode kan ook gewoon als kast gebruikt worden, dus die gaat ook niet weg. Dus tja, dat mandje... De enige reden waarom ik twijfel, is omdat sibling en ik er zelf ook in hebben gelegen, dus hij gaat al 2 generaties mee. Sibling heeft geen kinderen en wil ze ook niet, dus daar kan ik hem ook niet kwijt. Nouja, ik twijfel nog even verder. Meer ruimte in huis is (zeker met de aanstaande verhuizing) heel welkom, maar ik ben soms bang dat ik hem te overhaast wegdoe en er dan spijt van krijg. Kunnen ook de hormonen zijn...
masatu
27-03-2026 om 08:51
Fijn dat het werkte en je weer wat rust terug heb gevonden! Hopelijk blijft dat zo. Ben je dan nu begonnen met inbakeren? Of vooral de ritme-regels streng toegepast? Ik heb het zelf het boek niet gelezen maar wat ik er online over lees past het niet echt bij ons. Ik geef/gaf ons zoontje vooral waar hij behoefte aan leek te hebben (incl borstvoeding volledig op verzoek - soms was dat na een uur, soms na 3 uur). Wel rust, niet perse regelmaat (of alleen in kleine dingen zoals een slaapritueeltje). En de ene periode ging dat qua slapen wat beter dan de andere en had hij meer behoefte aan geborgenheid. Het boek Zachte Nachten (Anouk van Nuffel / Hanne Wils) vond ik zelf fijn.
Verkopen via Vinted lijkt mij zo'n gedoe met al die pakketjes versturen enzo.. ik denk dat ik het als grote kledingbundels aan ga bieden op onze lokale fb-groep of wellicht weggeef aan een goed doel. Het meeste qua kleding heb ik ook allemaal tweedehands gekocht, dus is ook niet perse meer veel waard.
Kan je het mozesmandje niet een andere bestemming in huis geven? Bijvoorbeeld als (knuffel-)opslag, poppenwieg, wasmand of plantenbak (met plastic erin natuurlijk)? Hem alleen 25+ jaar bewaren voor het geval dat zou ik geloof ik niet doen.
Hier inmiddels 39w zwanger. Het gaat best aardig. Meeste dagen zit ik vooral stil (en lig ik in bed tot 11u), maar soms zit een uitstapje naar de supermarkt oid er ook nog wel in. Ik heb in elk geval geen volle dagen meer met mijn zoontje alleen thuis, dat zou ik niet meer trekken. Maar een paar uur wil nog wel.
De baby is ook nog niet ingedaald. Gisteravond een heel drukkend gevoel alsof hij opeens flink diep zat, maar na een nachtje slapen is hij weer terug omhoog geschoven. Mijn zoontje was ook pas met de controle met 40+5 echt vast ingedaald (en 40+6 's avonds begonnen de weeën), dus ik denk dat dat gewoon is hoe mijn lijf "werkt".
afrodite05
27-03-2026 om 12:52
We zijn inderdaad begonnen met inbakeren, maar voor het ritme/regelmaat-ding werkt goed. En het is niet dat we op de klok leven, maar puur kijken naar zijn eigen signalen. Wakker worden en huilen? Ok, dan pakken we je uit je inbakerzak en krijg je een fles. Daarna verschonen en evt spelen, maar vooralsnog wordt er vrij snel alweer gegaapt en dat betekent: zak aan en terug in bed. Hij ontspant al zodra we bezig zijn met de zak vastmaken, volgens het boekje is dat dus omdat hij weet dat hij mag slapen en dat er dus naar zijn behoeftes wordt geluisterd.
Ik ben ook helemaal niet van op de klok leven, 3 uur tussen voedingen of zoveel minuten/uren wakkertijd. Iedereen heeft weleens eerder of later trek, of is eerder of later moe. De signalen goed leren "lezen" en daarop reageren past veel beter bij mij (en ook bij man) en oudste zoon reageerde en deze zoon reageert er goed op.
Dat verkopen via Vinted: ik heb inderdaad een soort bundels gemaakt (3x hetzelfde shirt maar in verschillende kleuren) en veel van die bundels zijn dan weer gecombineerd. Eén koper kocht zo 9 artikelen in één keer en er was nog een koper met zo'n bundel. Dat was wel heel fijn. Ook dat het allemaal in één weekend verkocht raakte, daardoor hoefde ik maar een keer naar het pakketpunt (wel met meerdere pakketjes, ook sommige met maar een ding, maar dat vond ik niet erg).
Het mozesmandje denken we idd nog even over na.
Masatu: Spannend qua uitgerekende datum! Zoon 1 was bij mij totaal niet ingedaald (mogelijk door de stuitligging?), zoon 2 was al vroeg ingedaald. Zoon 2 is uiteindelijk een week eerder gehaald dan zoon 1, maar beide een geplande keizersnede. Geen echte weeën gehad, enkel voorweeën bij zoon 2 (4 weken ofzo). Ik denk dat echt elke zwangerschap verschilt, de "in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst" geldt volgens mij hierin ook. Maar geen idee verder hoor. Ik hoop voor je dat de baby snel komt. Of ben je het nog niet zat?
Hoe gaat het met de andere zwangeren?
masatu
27-03-2026 om 13:55
Oh, dat klinkt al een heel stuk vriendelijker dan wat ik online las over heel strakke ritmes, eerste weken "huisarrest" om het schema te introduceren, laten huilen, etc.!
Op zich ben ik de zwangerschap nog niet zat, ik heb mij ook min of meer ingesteld op die 41 weken van de vorige keer, dat helpt wel. Maar toen ik vanmorgen weer wakker werd na nog een dutje was ik opeens heel misselijk, gal gespuugd, diarree etc.. dan is die zwangerschap opeens een stuk minder leuk. Maar inmiddels voel ik mij weer best prima. Bij de vorige bevalling was ik vanaf een week vooraf ook opeens weer misselijk enzo, dus we gaan het meemaken!
Miekje6
31-03-2026 om 11:06
fijn om te lezen dat het goed gaat Afrodite, stiekem ben jij een beetje mijn voorbeeld wat betreft de misselijkheid. Ik kijk er naar uit dat dit voorbij is direct na de bevalling!
@masatu, spannend die laatste loodjes, succes!
Hier gaat het z'n gangetje. Buik begint goed rond te worden en begint wat in de weg te zitten etc. Nog even aan wennen 😉Wat vage klachten in rug en heupen ontstaan maar gelukkig valt het mee. De misselijkheid is gelukkig nog wat afgenomen, maar blijft toch de hele dag aanwezig. Inmiddels hebben we de meeste spullen die ik denk nodig te hebben wel in huis.
Nu een beetje zoekende of ik wat kleren aan moet schaffen voor evt. Borstvoeding. Heb zelf weinig met dieper decollete of knoopjes in huis. Ook weet ik niet zo goed of ik nog een nachthemdje oid in huis haal voor de bevalling? Hebben jullie advies?
masatu
31-03-2026 om 11:45
Miekje6 schreef op 31-03-2026 om 11:06:
Nu een beetje zoekende of ik wat kleren aan moet schaffen voor evt. Borstvoeding. Heb zelf weinig met dieper decollete of knoopjes in huis. Ook weet ik niet zo goed of ik nog een nachthemdje oid in huis haal voor de bevalling? Hebben jullie advies?
Met de bevalling had ik vorige keer gewoon een halflange nachtjapon aan, toen met korte mouwen, nu waarschijnlijk lange. Het zijn wel nachtjapons met knoopjes (aan de bovenkant) zodat ze open kunnen voor borstvoeding. Zoals deze:

Verder had ik de vorige keer voorafgaand aan de bevalling twee simpele voedingsbh's/topjes zonder beugel of iets voorgevormds gekocht. Deze droeg ik ook 's nachts (met (wasbare) zoogcompressen tegen lekken). Andere/betere voedingsbhs heb ik pas een maand na de bevalling gekocht toen mijn borstmaat weer wat was gestabiliseerd en borstvoeding goed ging.
Ook had ik in het begin een paar hempjes met voedingsfunctie gekocht, en droeg daaroverheen een normaal vestje. Een paar van mijn zwangerschapsshirts had ook al een voedingsfunctie. In het begin was dat ook prima, maar later vond ik het storend dat daar dus ook ruimte voor een dikke buik zat die ik niet meer had, en heb toen wat andere shirts gekocht.
Miekje6
31-03-2026 om 13:31
masatu schreef op 31-03-2026 om 11:45:
[..]
Met de bevalling had ik vorige keer gewoon een halflange nachtjapon aan, toen met korte mouwen, nu waarschijnlijk lange. Het zijn wel nachtjapons met knoopjes (aan de bovenkant) zodat ze open kunnen voor borstvoeding. Zoals deze:
Verder had ik de vorige keer voorafgaand aan de bevalling twee simpele voedingsbh's/topjes zonder beugel of iets voorgevormds gekocht. Deze droeg ik ook 's nachts (met (wasbare) zoogcompressen tegen lekken). Andere/betere voedingsbhs heb ik pas een maand na de bevalling gekocht toen mijn borstmaat weer wat was gestabiliseerd en borstvoeding goed ging.
Ook had ik in het begin een paar hempjes met voedingsfunctie gekocht, en droeg daaroverheen een normaal vestje. Een paar van mijn zwangerschapsshirts had ook al een voedingsfunctie. In het begin was dat ook prima, maar later vond ik het storend dat daar dus ook ruimte voor een dikke buik zat die ik niet meer had, en heb toen wat andere shirts gekocht.
Dankjewel! Hier kan ik wel wat mee 
afrodite05
31-03-2026 om 14:07
Haha, ik een voorbeeld! Leuk om te horen. Hoewel, in de context van misselijkheid had ik je heel wat anders gegund.
Ik had bij oudste (bij jongste geen bv) gewoon van die pyjamajasjes gekocht. De knieperd in mij had geen zin om daar speciale positiekleding voor te kopen. De eerste paar dagen konden nog niet alle knopen dicht, later wel. Qua outfit om in te bevallen lees ik vaak dat vrouwen gewoon in hun shirt dat ze al aan hadden bevallen, of zelfs naakt of in bh omdat ze het bloedheet kregen. Zelf droeg ik beide keren een operatiejasje (geplande keizersnede). Qua voedinghemdjes vond ik die van h&m heel fijn en bij c&a hebben ze ze ook. Lekker elastisch, dus past om een bolle buik maar kan ook als die buik alweer weg is. En dan idd zoals masatu zegt een eigen vest oid er overheen. Qua bh's had ik van die voedingstopjes, was nog een hele uitdaging met mijn grote cupmaat. Aan echt goede voedingsbh's ben ik nooit begonnen, voor die tijd was ik al gestopt wegens slecht aanhappen van zoon, eeuwige strijd met het kolfapparaat en een dubbele borstontsteking. Ik had het graag anders gezien. Dus ook daarin wens ik jou een ander verloop dan hoe het bij mij ging 
masatu
31-03-2026 om 15:00
Die voedingstopjes draag ik nu trouwens ook alweer een paar maanden, want met die groeiende buik & borsten zit een normale bh voor geen meter meer
Miekje6
31-03-2026 om 18:24
afrodite05 schreef op 31-03-2026 om 14:07:
Haha, ik een voorbeeld! Leuk om te horen. Hoewel, in de context van misselijkheid had ik je heel wat anders gegund.
Ik had bij oudste (bij jongste geen bv) gewoon van die pyjamajasjes gekocht. De knieperd in mij had geen zin om daar speciale positiekleding voor te kopen. De eerste paar dagen konden nog niet alle knopen dicht, later wel. Qua outfit om in te bevallen lees ik vaak dat vrouwen gewoon in hun shirt dat ze al aan hadden bevallen, of zelfs naakt of in bh omdat ze het bloedheet kregen. Zelf droeg ik beide keren een operatiejasje (geplande keizersnede). Qua voedinghemdjes vond ik die van h&m heel fijn en bij c&a hebben ze ze ook. Lekker elastisch, dus past om een bolle buik maar kan ook als die buik alweer weg is. En dan idd zoals masatu zegt een eigen vest oid er overheen. Qua bh's had ik van die voedingstopjes, was nog een hele uitdaging met mijn grote cupmaat. Aan echt goede voedingsbh's ben ik nooit begonnen, voor die tijd was ik al gestopt wegens slecht aanhappen van zoon, eeuwige strijd met het kolfapparaat en een dubbele borstontsteking. Ik had het graag anders gezien. Dus ook daarin wens ik jou een ander verloop dan hoe het bij mij ging
Haha ja voorbeeld is misschien het foute woord, maar herkenning lezen is wel heel fijn! Ondanks dat het om iets heel rots gaat natuurlijk.
Welke voedingstopjes waren uiteindelijk wel e3n succes? Hier ook een vrij grote cupmaat, en heel veel zit gewoon niet lekker. Heb nu nog oude bh's aan met zo'n verlengstukje.
Hoe gaat het met de slaaptraining van je zoon?
@Masatu, lijkt me toch wel spannend, die laatste weken, kom je je dagen nog een beetje door?
afrodite05
31-03-2026 om 22:56
Miekje6 schreef op 31-03-2026 om 18:24:
[..]
Haha ja voorbeeld is misschien het foute woord, maar herkenning lezen is wel heel fijn! Ondanks dat het om iets heel rots gaat natuurlijk.
Welke voedingstopjes waren uiteindelijk wel e3n succes? Hier ook een vrij grote cupmaat, en heel veel zit gewoon niet lekker. Heb nu nog oude bh's aan met zo'n verlengstukje.
Hoe gaat het met de slaaptraining van je zoon?
@Masatu, lijkt me toch wel spannend, die laatste weken, kom je je dagen nog een beetje door?
Voedingshemdjes: https://www2.hm.com/nl_nl/productpage.1039096039.html
Voedingstopjes (met 0 ondersteuning, maar wel prima om een (wasbaar) zoogcompres in te leggen) https://www2.hm.com/nl_nl/productpage.1213857007.html ik haalde de padding er altijd uit. Tijdens de zwangerschap droeg ik deze amper, ik droeg meestal alleen zo'n hemdje. Maar ik kwam door de misselijkheid eigenlijk niet echt buiten, alleen voor bezoek aan het ziekenhuis. Ik droeg ook weinig positiejeans, meestal positiejoggingbroeken.
Die slaaptraining gaat momenteel een beetje waardeloos. Zoon is neusverkouden waardoor op de rug liggen ineens weer een issue is. Na 30-45 min slapen wordt hij wakker door een snotneusje. Heel zielig, want als je hem oppakt valt hij meteen (knettermoe) in slaap. Neerleggen resulteert dan weer in wakker worden na hoogstens 10 min. Dus dan maar weer in de draagzak, ondanks dat hij dan minder diep slaapt en mogelijk weer oververmoeid raakt... heel sneu. En ook voor oudste zoon niet leuk, want mama kan niet goed met hem spelen als broertje in de draagzak hangt. De poepluier (van oudste) verschonen was dan ook een flinke uitdaging... morgen gaan we naar een osteopaat. Die zal jongste niet kunnen helpen met de snotneus, maar hopelijk wel met de extreme darmkrampen, het spugen en het moeilijk op de rug liggen/kort slapen, want dat speelde dus voor die snotneus ook al. We gaan het zien.
Marielaveau
02-04-2026 om 10:07
dank voor de felictaties
@Matsu, ohja klopt, en ja zo beschreef ik het hele traject ook altijd, gelukkig is die eindelijk tot stilstand gekomen.
ik ben inmiddels bij de verloskundige geweest, kleine dadel groeit goed en beweegt al lekker rond, heb ook bloed geprikt voor de nipt.
kwaaltjes zijn ook afgenomen, dus ik ben opgelucht.
enige waarmee ik (nog steeds mee) zit, is dat ik vooral gister erg onrustig voelde en nergens zin in heb.
normaal als ik een vrije dag, ben ik in huis bezig, ga aan de wandel sportschool enz enz, maar er komt gewoon niks eruit.
ook twijfel ik of ik niet al moet beginnen met het kopen van kleertjes enz
volgens vriend is dat 2 dagen werk, dus waarom zou je nu al beginnen (mannen) 
masatu
02-04-2026 om 11:39
@Afrodite: hoe was het bij de osteopaat? Hopelijk heeft het geholpen! Ik vind het een moeilijk discipline. Aan de ene kant hoor je veel goede verhalen erover, aan de andere kant ging bijv. mijn nichtje erheen als "algemene check-up" (zonder reden/klachten) en was daarna wekenlang huilerig & moeite met aanhappen.
@Marielaveau: wat fijn dat het nog steeds goed gaat! Lekker rust nemen hoor als je daar behoefte aan hebt. En ik zou ook lekker gaan oriënteren wat je wilt qua babyspullen, is ook gewoon leuke voorpret! Bij de 1e hebben we rond de 18 weken de eerste dingen gekocht. Maar ik had al veel eerder een lijstje gemaakt met wat ik wilde hebben (gecombineerd kraamzorg & internet), en daar ook langzamerhand merknamen bijgezocht die mij het beste leken, of bepaald model/kleur, samen de Babypark bezocht, etc. Wij hebben ook vrijwel alles tweedehands gekocht, en daarvoor is het ook handig om wat langer de tijd te hebben op zoek naar de perfecte Marktplaats-match.
Deze keer eigenlijk alleen kleding gekocht (hadden we grotendeels geleend voor de 1e). Ook nu best even bezig geweest met op Vinted zoeken naar de leukste (betaalbare) items. Door ervaring nu ook wat specifieker gezocht naar bepaalde merken & types waarvan ik weet dat ze chill zijn. Bijv. Hema overslag meegroeirompers, geen boxpakjes of broeken met voetjes, geen broeken maat 50 (past niet over wasbare luierkont), etc.
Hier voelde ik mij gistermiddag best prima, zelfs nog even een klein stukje gefietst om een pakketje weg te brengen. Maar tijdens het koken werd ik opeens wat draaierig/ziekjes dus rest van de avond in de luie stoel gehangen. In bed opeens weer een superactieve baby (was de afgelopen weken wat rustiger). Maar even later trok het ziekige gevoel weer weg en nu lijk ik mij weer prima te voelen. We wachten maar rustig af op wat komen gaat!..
afrodite05
02-04-2026 om 13:11
Masatu: gisteren waren we bij de osteopaat. Hij zei dat veel klachten gerelateerd waren aan onrijpheid van de maag/darmen, dus deels is het een kwestie van afwachten. Maar hij heeft ook was spanning gevoeld/proberen te verhelpen in het middenrif en aan een kant van de nek. Die middag deed zoon een superslaap van 2 uur en 40 minuten! De avond verliep vrijwel hetzelfde als anders, maar nu vanochtend heb ik hem om 11.00 in bed gelegd en nu, 13.00, slaapt hij nog steeds. Hopelijk zet dit door, want een kind dat goed slaapt, groeit en ontwikkelt ook goed. Zoon heeft gisteren ook voor het eerst een grotere fles gehad, vandaag weer. Ik hoop dat dat ook helpt: buikje langer gevuld betekent langer kunnen slapen en dan kom je in een mooi ritme van wakker worden, voeden, verschonen, genoeg energie om even wakker te zijn en te "spelen" alvorens hij weer naar bed gaat. Ik heb goede hoop! En in deze slaapuurtjes ontstaat ook meer ruimte om te spelen met oudste zoon. Zou dus top zijn als dit doorzet.
Marie: ik zou gewoon alvast wat gaan rondkijken, al dan niet virtueel en dan favorietenlijstjes maken. Die kan je evt ook doorgeven aan familie/vrienden als verlanglijstje voor kraamvisite of babyshower oid. Maar wat Masatu ook zegt: via Vinted of Marktplaats duurt het allemaal wat langer dus dan is het helemaal niet gek om op tijd te beginnen met snuffelen. En hoe leuk is het om alvast een eerste rompertje/setje/sokjes in huis te hebben waar je zo nu en dan vertederd bij kan wegdromen? Misschien is dat voor mannen toch anders, maar dat is geen reden om niet aan je eigen gevoel toe te geven, zelfs als dat momenteel grotendeels beïnvloed wordt door hormonen. Hoewel het hier inmiddels andersom is: ik wil zo veel mogelijk weer doorverkopen, maar man wil allerlei kledingstukken bewaren. Echt dat ik denk: wat wil je daar dan nog mee?! Maar goed, ik probeer hem in z'n waarde te laten (haha, mijn lieve softie) en verkoop alleen waar ik toestemming voor heb.