Tureluur
06-07-2026 om 15:03
Peuterspeelzaal noodzakelijk
Wat zijn jullie (liefst recente) ervaringen met de peuterspeelzaal? Mijn peuter zit nu in de peuterspeelzaalleeftijd, maar tot nu toe hebben we het uitgesteld. Ik heb het idee dat er tegenwoordig vooral veel doelgroepkinderen naar de peuterspeelzaal gaan. Herkennen jullie dat? Of juist niet? Mijn peuter loopt behoorlijk voor, dus een gericht vve programma zou waarschijnlijk niet zo passend zijn. Of is het toch vooral spelen?
We bieden thuis vanalles aan, maar ik voel veel druk vanuit mijn omgeving om mijn peuter toch te sturen. Ervaringen (als ouder over leerkracht) over de overgang naar school zonder eerst naar de peuterspeelzaal/het kdv te zijn geweest zijn ook welkom!!
Miepjecody
08-07-2026 om 00:11
Izza schreef op 07-07-2026 om 16:33:
Ik denk dat een vorm van peuterspeelzaal extra belangrijk is als een kind thuis alleen is. Zoals ik lees zijn er geen broers of zussen. Dat is wel een gemis in de sociale contacten en bij het opgroeien. Buurtkinderen of klasgenoten zijn daarmee echt niet vergelijkbaar. Die komen af en toe eens langs. En kunnen ook zo weer verdwijnen uit je leven. Een sibling is er altijd. Als dat hier ontbreekt is een peuterspeelzaal juist heel belangrijk om die sociale zaken te leren van leeftijdsgenoten. Dat krijgt ze thuis niet mee.
Alsof je altijd wat hebt aan een broer of zus. Had me een trauma bespaard. En ik heb hem inmiddels uit mijn leven gegooid
Echt onzin dat kinderen zonder broers of zussen minder sociale dingen leren
Stimpie
08-07-2026 om 00:34
Kampeerder schreef op 07-07-2026 om 09:08:
[..]
En dat is erg omdat?
Waar lees jij dat dat erg is? Of dat ik dat erg vind?
Citaat uit OP:
Ervaringen (als ouder over leerkracht) over de overgang naar school zonder eerst naar de peuterspeelzaal/het kdv te zijn geweest zijn ook welkom!!
Euphoria
08-07-2026 om 06:33
Damoontje schreef op 07-07-2026 om 22:34:
[..]
Nu gaat TO het wel proberen en nu is het ook niet goed?
Je begrijpt vast wel dat dit bericht sarcastisch bedoeld was?
tsjor
08-07-2026 om 08:03
Tureluur schreef op 07-07-2026 om 12:50:
[..]
Dat vind ik wel overdreven hoor. Mijn kind groeit op met neefjes en nichtjes, kinderen van vrienden en buurtkinderen. Kan prima delen, samen spelen en wachten en gaat sowieso met 4 jaar naar school.
Dan wens ik je een fijne schooltijd toe met je kind, maar ik vermoed dat je al snel zult concluderen dat de school jouw kind niet kan bieden wat jouw kind nodig heeft. Niemand kan dat namelijk beter dan jijzelf. Helaas is school verplicht, maar dat hoeft pas vanaf 5 jaar. Tot die tijd kunnen opa en oma, ouders, neefjes en nichtjes en vriendjes in de buurt wellicht voldoen.
Gingergirl
08-07-2026 om 08:08
Tureluur schreef op 07-07-2026 om 20:58:
[..]
Dat leek me juist een beetje vervreemdend want thuis gaan we daar vele malen dieper op in. Maar we gaan het gewoon proberen voor het geval dat het toch ineens super leuk is.
je staat er wel heel negatief in hoor als je dit nu al zo ziet. Goed dat je het probeert maar als je zo negatief bent: ga je dan niet overal een probleem in zien als je kind op de psz begonnen is, vraag ik me af. Voor de meeste kinderen is het gewoon leuk en nuttig; vriendjes maken, ander speelgoed, in een groep meedraaien, luisteren naar een leidster, nieuwe dingen leren.
Heb je wellicht niet gewoon moeite met "loslaten" nu je kind een andere levensfase ingaat? Een fase waar ze niet meer alleen bij papa/mama is en jullie een stukje controle los moeten laten. Jij ziet allerlei beren op de weg terwijl je kind het waarschijnlijk gewoon leuk vindt. let it go ...........
Damoontje
08-07-2026 om 08:13
Euphoria schreef op 08-07-2026 om 06:33:
[..]
Je begrijpt vast wel dat dit bericht sarcastisch bedoeld was?
Ja ik had eerst ook een andere reactie, heb deze toen ingekort en nu lijkt idd of ik het sarcasme niet zag. Het viel mij vooral op dat TO iets met de reacties gedaan heeft, namelijk ze gaat toch kijken.
En toen vond ik je post beetje mosterd na de maaltijd.
Zeespiegel
08-07-2026 om 08:20
tsjor schreef op 08-07-2026 om 08:03:
[..]
Dan wens ik je een fijne schooltijd toe met je kind, maar ik vermoed dat je al snel zult concluderen dat de school jouw kind niet kan bieden wat jouw kind nodig heeft. Niemand kan dat namelijk beter dan jijzelf. Helaas is school verplicht, maar dat hoeft pas vanaf 5 jaar. Tot die tijd kunnen opa en oma, ouders, neefjes en nichtjes en vriendjes in de buurt wellicht voldoen.
Waar slaat dat op? T o heeft aangegeven wel voor de peuterspeelzaal te gaan. Is het alleen niet eens met jouw idee dat haar kind alleen volwassenen op zich heen heeft.
Tureluur
08-07-2026 om 08:26
Jemig het enige wat ik me heb afgevraagd, is of een peuterspeelzaal die expliciet is ingericht op het wegwerken van achterstanden, wel leuk en passend is voor mijn peuter die juist ver voorloopt. Idealiter wil ik namelijk graag dat de eerste ervaring met 'school' leuk is.
Wat ik daarna nog heb geschreven waren gewoon gedachtespinsels omdat de hoeveelheid eensgezinde en soms felle reacties me verbaasden. Maar ik schrik van het beeld dat van mij is ontstaan. Ik herken me daar helemaal niet in, maar ik denk niet dat het zin heeft om mezelf nog te verdedigen.
Bedankt voor alle inhoudelijke reacties, daar heb ik wel echt wat aan gehad!
Euphoria
08-07-2026 om 09:01
Gingergirl schreef op 08-07-2026 om 08:08:
[..]
je staat er wel heel negatief in hoor als je dit nu al zo ziet. Goed dat je het probeert maar als je zo negatief bent: ga je dan niet overal een probleem in zien als je kind op de psz begonnen is, vraag ik me af. Voor de meeste kinderen is het gewoon leuk en nuttig; vriendjes maken, ander speelgoed, in een groep meedraaien, luisteren naar een leidster, nieuwe dingen leren.
Heb je wellicht niet gewoon moeite met "loslaten" nu je kind een andere levensfase ingaat? Een fase waar ze niet meer alleen bij papa/mama is en jullie een stukje controle los moeten laten. Jij ziet allerlei beren op de weg terwijl je kind het waarschijnlijk gewoon leuk vindt. let it go ...........
Dat dus. En mama’s negativiteit straalt uit op kind en zo is het cirkeltje rond.
op gegeven moment moet die navelstreng echt worden doorgeknipt. Nu mag dat nog langzaam en gecontroleerd. Daar zou ik gebruik van maken. Lekker 1 of 2 dagdelen een leuk en leerzaam programma voor jullie kind.
Euphoria
08-07-2026 om 09:02
Damoontje schreef op 08-07-2026 om 08:13:
[..]
Ja ik had eerst ook een andere reactie, heb deze toen ingekort en nu lijkt idd of ik het sarcasme niet zag. Het viel mij vooral op dat TO iets met de reacties gedaan heeft, namelijk ze gaat toch kijken.
En toen vond ik je post beetje mosterd na de maaltijd.
Niet mijn post was dat.
FruitMoeder
08-07-2026 om 09:53
TO, ik dacht ook dat mijn dochter ver voorliep. Maar toen zij in groep 1 zat viel dat wel mee. Meer dan de helft van de kinderen konden hetzelfde als wat zij kon. Dus of de klas zat vol met hb kindjes of ik was snel onder de indruk.
Daarnaast heb ik mijn buik vol van ouders die denken dat hun kindje zoooo speciaal is. Want dat zorgt ervoor dat die kinderen andere kinderen als minder zien. Bij mijn dochter zit ook een jongentje dat hb is en van zijn ouders geleerd heeft dat hij zo veel slimmer is dan andere kinderen. Het is geen aardig jongentje laten we het daar maar ophouden.
Maar even terug naar je vraag. Ik zou het gewoon doen. Waarom niet? En als het niet leuk is doe je hem er weer vanaf.
Due-scimmie
08-07-2026 om 10:07
Hoe staat je partner tegenover de peuterspeelzaal? Mocht hij er positiever tegenover staan zou ik kijken of hij kind de eerste keren kan brengen mocht kind gaan.
Tureluur
08-07-2026 om 10:27
Due-scimmie schreef op 08-07-2026 om 10:07:
Hoe staat je partner tegenover de peuterspeelzaal? Mocht hij er positiever tegenover staan zou ik kijken of hij kind de eerste keren kan brengen mocht kind gaan.
Ik weet dat jullie het vertrouwen in mij als moeder al helemaal kwijt zijn, maar als ik mijn kind breng dan doe ik dat gewoon met een positieve open houding. Anders kan ik het net zo goed niet doen.
Due-scimmie
08-07-2026 om 10:30
Tureluur schreef op 08-07-2026 om 10:27:
[..]
Ik weet dat jullie het vertrouwen in mij als moeder al helemaal kwijt zijn, maar als ik mijn kind breng dan doe ik dat gewoon met een positieve open houding. Anders kan ik het net zo goed niet doen.
Poeh, zo bedoel ik het niet hoor. Maar ik hoor jou er heel kritisch over maar de mening van je partner lees ik nergens.
En onbewust pikt een kind het echt wel op als een ouder ergens niet achter staat.
Euphoria
08-07-2026 om 10:30
Tureluur schreef op 08-07-2026 om 10:27:
[..]
Nee hoor. Jij als persoon en als moeder bent het vertrouwen niet kwijt.