Zeespiegel
10-07-2026 om 03:17
Binnenspeeltuin
wanneer je met een verjaardagsfeestje, met kleuters, naar een binnenspeeltuin gaat, hoeveel uur blijft dan leuk? (Voor de kleuters, niet de ouders.)
En heeft iemand goede tips om het leuk te houden?
Peiling
wanneer je met een verjaardagsfeestje, met kleuters, naar een binnenspeeltuin gaat, hoeveel uur blijft dan leuk? (Voor de kleuters, niet de ouders.)
Ysenda
13-07-2026 om 08:22
FruitMoeder schreef op 13-07-2026 om 07:05:
[..]
Afzeggen omdat je iets niet leuk vindt, vind ik behoorlijk kinderachtig.
Prima, maar je gunt het feestjes gevende kind ook een leuke verjaardag en de organiserende ouder zit ook niet te wachten op een kind dat zich volledig afzijdig houdt of zit te kijken.
Decembermamma
13-07-2026 om 11:13
[..]
Je weet dat het kinderen zijn toch?
Bakblik
13-07-2026 om 11:19
[..]
Vaak willen kinderen niet gaan, omdat de activiteit ze niet leuk lijkt. Meestal als je bij jonge kinderen er even wat motivational speech op los laat willen ze toch wel gaan en valt het vaak ontzettend mee en komen ze toch enthousiast thuis is mijn ervaring.
Dan was het niet het leukste feestje ooit maar krijgt het nog wel een dikke voldoende.
Het zijn kinderen maar om het afzeggen nou meteen te bestempelen als kinderachtig vind ik ook een beetje cru.
Ysenda
13-07-2026 om 11:33
Bakblik schreef op 13-07-2026 om 11:19:
[..]
Vaak willen kinderen niet gaan, omdat de activiteit ze niet leuk lijkt. Meestal als je bij jonge kinderen er even wat motivational speech op los laat willen ze toch wel gaan en vaker het vaak ontzettend mee en komen ze toch enthousiast thuis is mijn ervaring.
Dan het het niet het leukste feestje ooit maar krijgt het nog wel een dikke voldoende.
Het zijn kinderen maar om het afzeggen nou meteen te bestempelen als kinderachtig vind ik ook een beetje cru.
Ik denk dat het van het kind afhangt of dat werkt of niet. En gelukkig kennen de meeste ouders hun eigen kind heel goed.
Bij mijn zoon zou dit voor een binnenspeeltuin niet werken, hij zou gegaan zijn omdat ik vond dat het moest, maar zich na een kwartier onzichtbaar maken. Er zijn verrassend veel hoekjes in zo'n binnenspeeltuin te vinden waar niemand komt. Vingers in zijn oren en gewoon blijven zitten waar je zit. Dat wil je ook niet, niet als ouder, maar ook niet als organiserende ouder want je voelt je wel verantwoordelijk voor het kind.
FruitMoeder
13-07-2026 om 11:49
Decembermamma schreef op 13-07-2026 om 11:13:
[..]
Je weet dat het kinderen zijn toch?
Kinderen zeggen het zelf niet af, maar hun ouders wel.
Valeria
13-07-2026 om 12:06
Ysenda schreef op 13-07-2026 om 11:33:
[..]
Ik denk dat het van het kind afhangt of dat werkt of niet. En gelukkig kennen de meeste ouders hun eigen kind heel goed.
Bij mijn zoon zou dit voor een binnenspeeltuin niet werken, hij zou gegaan zijn omdat ik vond dat het moest, maar zich na een kwartier onzichtbaar maken. Er zijn verrassend veel hoekjes in zo'n binnenspeeltuin te vinden waar niemand komt. Vingers in zijn oren en gewoon blijven zitten waar je zit. Dat wil je ook niet, niet als ouder, maar ook niet als organiserende ouder want je voelt je wel verantwoordelijk voor het kind.
In zo'n geval zou zo'n kind van mij niet hoeven. Dat is toch voor niemand leuk zo?
MamaE
13-07-2026 om 13:01
Als een kind niet in staat is om veilig en/of volwaardig mee te doen aan een feestje, dan zou het van mij niet hoeven. Dus geen zwemfeestjes zonder zwemdiploma of iets in het gips, maar een hele middag overprikkeld in een hoekje de tijd uitzitten hoeft van mij ook niet. Maar goed, meestal weet je vooraf niet wat ze gaan doen. Bij de instructie 'trek niet je beste kleren aan' kan het ook een creatieve/knutsel workshop zijn.
Hoe vaak hebben jullie nu daadwerkelijk een feestje afgezegd met als reden 'kind wil dit niet'? Wij nog nooit.
Ysenda
13-07-2026 om 13:23
MamaE schreef op 13-07-2026 om 13:01:
Als een kind niet in staat is om veilig en/of volwaardig mee te doen aan een feestje, dan zou het van mij niet hoeven. Dus geen zwemfeestjes zonder zwemdiploma of iets in het gips, maar een hele middag overprikkeld in een hoekje de tijd uitzitten hoeft van mij ook niet. Maar goed, meestal weet je vooraf niet wat ze gaan doen. Bij de instructie 'trek niet je beste kleren aan' kan het ook een creatieve/knutsel workshop zijn.
Hoe vaak hebben jullie nu daadwerkelijk een feestje afgezegd met als reden 'kind wil dit niet'? Wij nog nooit.
Ik 1x toen ze naar het tikie bad zouden gaan. Zwemmen prima, maar niet in het tikiebad, dat trok zoon niet. Meerdere keren geprobeerd, je koopt een kaartje voor minimaal 3 uur, beetje zonde dat we steeds na maximaal 45 minuten weer buiten stonden. Dat wilde ik hem en de ouders van de jarige niet aandoen, want waar laat je zo'n kind dan. Bij de ouder in de badruimte zitten ging niet want het ging niet om het zwemmen maar om het geluid.
Bij het uitje naar de pannenkoekenboot heeft hij gevraagd om een bruine boterham want pannenkoeken die lustte hij toen nog niet. Denk dat hij 7 was toen.
Decembermamma
13-07-2026 om 13:32
Ysenda schreef op 13-07-2026 om 13:23:
[..]
Ik 1x toen ze naar het tikie bad zouden gaan. Zwemmen prima, maar niet in het tikiebad, dat trok zoon niet. Meerdere keren geprobeerd, je koopt een kaartje voor minimaal 3 uur, beetje zonde dat we steeds na maximaal 45 minuten weer buiten stonden. Dat wilde ik hem en de ouders van de jarige niet aandoen, want waar laat je zo'n kind dan. Bij de ouder in de badruimte zitten ging niet want het ging niet om het zwemmen maar om het geluid.
Bij het uitje naar de pannenkoekenboot heeft hij gevraagd om een bruine boterham want pannenkoeken die lustte hij toen nog niet. Denk dat hij 7 was toen.
Zoiets heeft mijn zoon ook altijd gehad, die zat op een feestje van school aan tafel waar iedereen knakworst met patat zat te eten heerlijk zijn bruine boterhammen naar binnen te werken. Hij deed verder gezellig mee.
In groep 7 was een schoolreis naar een pretpark. Zoon had keurig met zijn vrienden in de rijen gestaan voor de attracties en liep zodra ze aan de beurt waren door zodat hij niet de attractie in hoefde. Vriendje ging kort erna zijn verjaardag vieren in Duinrell, hij stelde voor dat hij een andere keer met zoon een ander uitje ging doen voor zijn verjaardagsfeestje. Ze zijn daarna een keer samen wezen zwemmen.
Nick90
13-07-2026 om 13:32
1 keer omdat zoon kinderyoga niet zag zitten en 1 keer omdat hij de enige jongen was, de andere jongen die ook uitgenodigd was kwam niet opdagen en toen wou zoon ook niet meer.
Bakblik
13-07-2026 om 13:45
2 kinderen, 8 jaar basisschool en dus partijtjes soms ook van kinderen van de sport en nog nooit een feestje afgezegd, omdat kind echt de activiteit niet wilde doen.
Wel met de moeder van het manegefeestje de afspraak gemaakt dat ze mij mocht bellen als het echt een drama werd.
Voor de partijtjes die de kinderen zelf gaven nooit afzeggers gehad. 1x wel een gesprekje gehad met de moeder van de enige jongen die zou komen of de activiteit wel aansloot bij wat hij leuk vond. Toen in gezamenlijk overleg besloten de knul geen uitnodiging te sturen, zodat hij niet de knul zou zijn die had afgezegd. Hij was er jaren met veel plezier bij geweest, figuurzagen, survivallen in de duinen, zwemmen alles leuk maar een workshop viltfiguurtjes maken zag zijn moeder niet zitten voor hem.
FruitMoeder
13-07-2026 om 14:00
Bakblik schreef op 13-07-2026 om 13:45:
[..]
maar een workshop viltfiguurtjes maken zag zijn moeder niet zitten voor hem.
Echt? Was dat het struikelblok voor moeders? Dat bedoel ik nou dat een kind zich ook gewoon kan aanpassen. Viltfiguurtjes zijn toch niet eng of gevaarlijk. Dat zou ik echt een kulsmoes vinden.
FruitMoeder
13-07-2026 om 14:01
Nick90 schreef op 13-07-2026 om 13:32:
[..]
en 1 keer omdat hij de enige jongen was, de andere jongen die ook uitgenodigd was kwam niet opdagen en toen wou zoon ook niet meer.
Nou dat vind ik lullig. Ik zou mij echt schamen als moeder. Dan hebben dus minstens 2 jongens afgezegd en dan gaat je zoon ook nog eens afzeggen. Dan zit zo'n meisje maar met de helft van haar gasten. Je gaat toch voor de jarige Jet naar zo'n verjaardag en niet voor zijn vriendjes.
Bakblik
13-07-2026 om 14:13
FruitMoeder schreef op 13-07-2026 om 14:00:
[..]
Echt? Was dat het struikelblok voor moeders? Dat bedoel ik nou dat een kind zich ook gewoon kan aanpassen. Viltfiguurtjes zijn toch niet eng of gevaarlijk. Dat zou ik echt een kulsmoes vinden.
Ik had het gesprekje met de moeder van die knul. Zij kent haar kind goed, weet wat het leuk vind en wat niet en in gezamenlijk overleg hebben wij besloten hem niet uit te nodigen. Als we waren gaan schilderen of timmeren dan hadden we hem wel uitgenodigd.
Ik had contact met de moeder opgenomen, omdat ik zelf al twijfelde of hij het leuk zou gaan vinden. In groep 6 was hij sinds de kleuterklas al regelmatig bij mijn dochter over de vloer geweest. Ik kende hem ook al best goed.
Als wij hem wel hadden uitgenodigd had hij zich zeker aangepast en op zijn manier mee gedaan, dat weet ik zeker maar soms kies je er dan toch voor om iemand niet te vragen om het voor iedereen leuk te houden.