Zeespiegel
10-07-2026 om 03:17
Binnenspeeltuin
wanneer je met een verjaardagsfeestje, met kleuters, naar een binnenspeeltuin gaat, hoeveel uur blijft dan leuk? (Voor de kleuters, niet de ouders.)
En heeft iemand goede tips om het leuk te houden?
Peiling
wanneer je met een verjaardagsfeestje, met kleuters, naar een binnenspeeltuin gaat, hoeveel uur blijft dan leuk? (Voor de kleuters, niet de ouders.)
Fiorah
14-07-2026 om 18:37
Nick90 schreef op 14-07-2026 om 10:58:
[..]
Nee wij wonen tussen twee dorpen in, in landelijk gebied. Dus meteen naar locatie brengen is makkelijker voor de meeste ouders.
Oh ja, dat is ook logisch!
Zeespiegel
14-07-2026 om 19:44
Miepjecody schreef op 14-07-2026 om 08:26:
[..]
Blijven ze de hele tijd op.dezelde plek dan?
Hier gingen we toch meestal eerst thuis cadeautjes doen en ging iedereen mee uit school
Eten en drinken erbij kost nauwelijks extra, t.o.v. de toegangsprijs. Voor dat geld krijg je het zelf niet geregeld.
Daarnaast scheelt het opruimen enzo.
Valeria
14-07-2026 om 19:53
Meesje schreef op 14-07-2026 om 18:06:
[..]
Ik snap dat je gewoon een dag kiest die jezelf uitkomt als je een feestje houdt 😉 Maar ik zou het wel lastig vinden om kind te brengen én halen als het op een werkdag van mij valt.
Heb je geen partner dan? Dan kun je toch om en om de feestjes regelen?
Er waren wel eens kinderen die samen kwamen, dan hadden de ouders dat onderling geregeld. Nog nooit iemand die afzegde. Maar hier ging ook bijna niemand naar de BSO. Er was altijd een ouder of grootouder die kon.
Valeria
14-07-2026 om 19:57
Zeespiegel schreef op 14-07-2026 om 19:44:
[..]
Daarnaast scheelt het opruimen enzo.
We hebben 1x hier verzameld toen de oudste de indoorspeeltuinleeftijd voorbij was en iets in de stad wilde (weet niet meer wat, bioscoop of zo). Echt, normale jongens die hier allemaal al eens in hun eentje heel braaf waren geweest, veranderden in een groep van 7-8 acuut in ongeleide projectielen die dreigden met taart te gooien, die op de bank gingen staan, en die alle speelgoed uit de kast trokken.
Dat was dus de laatste keer dat ze hier verzameld hebben.
Gingergirl
14-07-2026 om 20:38
Meesje schreef op 14-07-2026 om 18:06:
[..]
Ik snap dat je gewoon een dag kiest die jezelf uitkomt als je een feestje houdt 😉 Maar ik zou het wel lastig vinden om kind te brengen én halen als het op een werkdag van mij valt. En een studiedag betekent bij mij niet dat ik vrij ben. Kind gaat dan naar de bso als het op een werkdag valt. Ik snap dat ik er niks over te zeggen heb hoor. Maar ik ben alsnog blij dat het hier vooralsnog de gewoonte lijkt om alleen dingen te organiseren die men zelf 'aankan', cq waar men zelf hulp regelt met vervoer.
Dat hoeft toch ook niet. Hier spreken ouders dat onderling af. Ik heb nog nooit hoeven brengen en halen. Niet iedereen heeft 2 auto's of kan makkelijk een auto lenen met iemand die het kan besturen. Wees gerust, mocht het een keer niet lukken dan kun je gerust op de locatie afspreken daar is niks geks aan.
Meesje
14-07-2026 om 21:12
Valeria schreef op 14-07-2026 om 19:53:
[..]
Heb je geen partner dan? Dan kun je toch om en om de feestjes regelen?
Er waren wel eens kinderen die samen kwamen, dan hadden de ouders dat onderling geregeld. Nog nooit iemand die afzegde. Maar hier ging ook bijna niemand naar de BSO. Er was altijd een ouder of grootouder die kon.
Nee, partner heb ik niet idd. En geen oppas opa's en/of oma's. Ik zou niet afzeggen hoor. Kind mag vast wel met iemand meerijden en anders neem ik wel vrij. Maar tot nog toe ging ze uit school mee naar de jarige en dat vond ik wel zo makkelijk.
MamaE
14-07-2026 om 22:26
Hier waren feestjes vaak op woensdagmiddag of op zaterdagmiddag. Tot drie jaar geleden was de woensdagmiddag hier vrij en was er ook geen BSO beschikbaar op die dag, dus alle ouders hadden op een of andere manier opvang geregeld in de vorm van één ouder die vrij was of thuis werkte of andere opvang zoals opa en oma.
Sinds drie jaar hebben we hier continurooster en vijf gelijke dagen, dus elke dag om 14.00 uur uit. Je zou dus in principe op elke dag van de week je feestje kunnen geven na school. Toch zie je dat het nog steeds veelal de woensdagmiddag direct uit school is, maar ook vaker de vrijdagavond. Soms begint het dan pas rond etenstijd, dat ze bijvoorbeeld om 17.00 uur verzamelen bij de jarige en daar wat eten en dan naar de film gaan, of discozwemmen of bowlen of zo. Soms verzamelen ze bij de jarige en gaan dan meteen naar de locatie en eten daar.
Op zaterdag is ook nog steeds wel populair. Zondag komt hier eigenlijk niet voor. Dat is meer de 'gezinsdag'. Ondanks dat het hier helemaal niet meer kerkelijk is.
Zelf brengen en halen op locatie is hier ook niet gebruikelijk. De meeste gezinnen hebben twee auto's, want het OV hier op het platteland is nogal slecht ontsloten met eens per uur een bus en het dichtstbijzijnde treinstation op 15 km afstand.
Bij gescheiden ouders gaan ofwel toch beide ouders mee (als ze met elkaar door een deur kunnen) of ze vragen een grootouder, tante of vriendin.
Veel locaties waar ze heen gaan, zijn ook wel 20-30 minuten rijden, dus als je als ouder zelf moet brengen en halen zit je ook zomaar twee uur per dag in de auto. Dan is samen rijden wel zo handig mocht dat nodig zijn.
Je weet ook niet altijd wie er allemaal naar het feestje gaan, al is dat wel ongeveer te raden met een kleine klas. Vriendjes van clubjes uitnodigen is hier ook niet gebruikelijk.
Als kinderen op woensdag/vrijdag/zaterdag iets van een sport hebben, wordt dat meestal afgezegd voor een feestje. Die sport kun je elke week al doen, je vriendje is maar één keer per jaar jarig. Ik zou het persoonlijk ook niet waarderen als iemand afzegt vanwege een training. Als het nu een Nederlands Kampioenschap is of zo, dan begrijp ik dat nog wel.
Feestjes op een studiedag heb ik hier nog niet meegemaakt. Een feestje is meestal ook niet de hele dag en de BSO gaat je kind niet naar het feestje brengen. Ik zou het vervelend vinden als ik dan vrij zou moeten nemen puur en alleen om kind van de BSO te halen en naar het feestje te brengen. Of niet naar de BSO te sturen, want je betaalt dan wel voor een hele dag.
School plant hier ook wel regelmatig studiedagen net voor of na een vakantie of lang weekend. Dan zijn er ook altijd wel mensen die nog op vakantie zijn.
Wieder
14-07-2026 om 22:29
Euphoria schreef op 14-07-2026 om 17:25:
[..]
Een zwemfeestje had ik als ouder niet oké gevonden.
Toen waren ze een stukje ouder hoor, groep 7/8. Dat had ik er even ter verduidelijking bij moeten zetten. Met kleuters was ik zeer zeker niet gaan discozwemmen!
Due-scimmie
14-07-2026 om 22:46
MamaE schreef op 14-07-2026 om 22:26:
Hier gebruikelijk.
Als kinderen op woensdag/vrijdag/zaterdag iets van een sport hebben, wordt dat meestal afgezegd voor een feestje. Die sport kun je elke week al doen, je vriendje is maar één keer per jaar jarig. Ik zou het persoonlijk ook niet waarderen als iemand afzegt vanwege een training. Als het nu een Nederlands Kampioenschap is of zo, dan begrijp ik dat nog wel.
Voetbalwedstrijden zijn op zaterdag. Naast kind voetballen ook bijna al zijn vriendjes dus gelukkig hier het probleem niet want kinderfeestjes nooit op zaterdagochtend. Maar sowieso sporten er veel kinderen dan in groepsverband waardoor afzeggen toch anders is dan bij een training.
MamaE
14-07-2026 om 22:53
Due-scimmie schreef op 14-07-2026 om 22:46:
[..]
Voetbalwedstrijden zijn op zaterdag. Naast kind voetballen ook bijna al zijn vriendjes dus gelukkig hier het probleem niet want kinderfeestjes nooit op zaterdagochtend. Maar sowieso sporten er veel kinderen dan in groepsverband waardoor afzeggen toch anders is dan bij een training.
Feestjes zijn hier eigenlijk ook altijd op zaterdagmiddag. Dochter turnt op zaterdagochtend, maar ze turnt drie keer per week. Wedstrijden zijn op zaterdag of zondag. Maar niet wekelijks. Atletiek idem dito. Is hier nog nooit een probleem geweest.
Happyapple
14-07-2026 om 23:07
Feestjes op een studiedag heb ik hier nog niet meegemaakt. Een feestje is meestal ook niet de hele dag en de BSO gaat je kind niet naar het feestje brengen. Ik zou het vervelend vinden als ik dan vrij zou moeten nemen puur en alleen om kind van de BSO te halen en naar het feestje te brengen. Of niet naar de BSO te sturen, want je betaalt dan wel voor een hele dag.
School plant hier ook wel regelmatig studiedagen net voor of na een vakantie of lang weekend. Dan zijn er ook altijd wel mensen die nog op vakantie zijn.
Ja dat gebeurt hier dus soms wel helaas. Daar baal ik stiekem ook wel eens van, want dan moet ik inderdaad vrij nemen om de studiedag op te vangen en ipv dat ik dan die dag evt iets leuks met de kinderen kan gaan doen, moet ik er 1 halverwege de dag wegbrengen en heb ik nog maar een paar uurtjes met de andere. 😉
Maar dat vind ik ook wel eens onhandig als het op zaterdagmiddag is. Alleen kost het dan geen vrije dag. Ik vind doordeweeks na school voor mezelf het handigste.
Gingergirl
15-07-2026 om 06:26
Hier waren feestjes vaak op woensdagmiddag of op zaterdagmiddag. Tot drie jaar geleden was de woensdagmiddag hier vrij en was er ook geen BSO beschikbaar op die dag, dus alle ouders hadden op een of andere manier opvang geregeld in de vorm van één ouder die vrij was of thuis werkte of andere opvang zoals opa en oma.
Sinds drie jaar hebben we hier continurooster en vijf gelijke dagen, dus elke dag om 14.00 uur uit. Je zou dus in principe op elke dag van de week je feestje kunnen geven na school. Toch zie je dat het nog steeds veelal de woensdagmiddag direct uit school is, maar ook vaker de vrijdagavond. Soms begint het dan pas rond etenstijd, dat ze bijvoorbeeld om 17.00 uur verzamelen bij de jarige en daar wat eten en dan naar de film gaan, of discozwemmen of bowlen of zo. Soms verzamelen ze bij de jarige en gaan dan meteen naar de locatie en eten daar.
Op zaterdag is ook nog steeds wel populair. Zondag komt hier eigenlijk niet voor. Dat is meer de 'gezinsdag'. Ondanks dat het hier helemaal niet meer kerkelijk is.
Zelf brengen en halen op locatie is hier ook niet gebruikelijk. De meeste gezinnen hebben twee auto's, want het OV hier op het platteland is nogal slecht ontsloten met eens per uur een bus en het dichtstbijzijnde treinstation op 15 km afstand.
Bij gescheiden ouders gaan ofwel toch beide ouders mee (als ze met elkaar door een deur kunnen) of ze vragen een grootouder, tante of vriendin.
Veel locaties waar ze heen gaan, zijn ook wel 20-30 minuten rijden, dus als je als ouder zelf moet brengen en halen zit je ook zomaar twee uur per dag in de auto. Dan is samen rijden wel zo handig mocht dat nodig zijn.
Je weet ook niet altijd wie er allemaal naar het feestje gaan, al is dat wel ongeveer te raden met een kleine klas. Vriendjes van clubjes uitnodigen is hier ook niet gebruikelijk.
HIer maken de ouders van de jarige meestal een app groepje aan van het feestje. Daarin delen ze de details van het feestje en na afloop plaatsen ze de foto's. Zo weet je wie er nog meer uitgenodigd zijn en overleggen ouders onderling met elkaar wie bv brengt of haalt. Papieren uitnodigingskaartjes zie je hier nog zelden.
sport/clubjes afzeggen kan maar wordt hier minder snel gedaan. Ik snap je redenatie van dat een vriendje maar 1x jarig is maar als je kind veel vriendjes heeft, heb je veel feestjes op jaarbasis.
Hier worden ze uitgenodigd door klasgenootjes maar zijn de klassen groot, maar ze worden ook uitgenodigd door kinderen uit de buurt, bso, van een clubje. Geregeld afzeggen is dan niet handig. Gaat ook niet perse om een training, kan ook een wedstrijd zijn, of een les bij muziek of toneel waarbij je voor een optreden aan het oefenen bent of ze zijn net met een groepje een badge aan het halen bij scouting, dan is het niet handig als je er niet bent. Bij een meer individuele sport skip je misschien ook makkelijker een les of training dan bij een groepsgebeuren. Vergeet ook niet dat sport en clubjes in de stad waak een stuk duurder zijn dan op het platteland. Dat speelt voor ouders ook mee om niet zomaar af te zeggen. In die zin vind ik het wel prettig dat het vaak in het weekend is op momenten dat het niet bijt met andere activiteiten.
Happyapple
15-07-2026 om 08:03
Ik vind het dan weer niet zo'n probleem om incidenteel een training van de kinderen af te zeggen voor een feestje. Ik denk dat dat afgelopen jaar 1 of max 2x gebeurd is per kind. En als het feestje op mijn werkdag valt dan zeg ik de bso wel af. Alleen met een studiedag werkt dat dus niet en moet ik toch vrijnemen.