Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Blijft maar stiekem doen , ondanks gesprek , beloftes etc

Ik weet nog heel goed een keer toen mijn jongste een jaar of 4 was en op haar kamer aan het spelen. Ik kwam haar kamer binnen, ze keek mij verschrikt aan en begon toen keihard te huilen. 
Wat bleek: ze had al haar knuffels ingesmeerd met Luuf (ofwel: wij waren zo stom geweest om een potje Luuf op haar kamer te laten staan).
Nu kun je zeggen: uit haar reactie blijkt dat ze dondersgoed wist dat ze iets deed wat niet mocht. Maar ik denk dat dat te kort door de bocht is: ze had namelijk mijn aanwezigheid nodig om bij die kennis te kunnen! 

En dat is het in een notendop: jij als ouder moet zorgen voor de voorwaarden waarin een kind gewenst gedrag kan laten zien.

Hier kwam er geen straf: ja, de knuffels moesten in de was, en de hele verdieping rook nog weken lang doordringend naar Luuf... 

kinderen zijn volop bezig met leren op deze leeftijd. Ik snap dat het soms frustrerend is maar ik zou proberen grenzen te blijven zetten en eventueel duidelijk samen afspreken wanneer ze iets wel en niet mag. Misschien heeft ze tussendoor wel erg trek? Vooral positieve feedback helpt voor kinderen. Dus veel gedrag bekrachtigen ( ook al zijn het hele kleine dingen). 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.