UdonNoodle
23-12-2025 om 16:44
Hoeveel cola mag mijn vijfjarige?
goedenavond,
Mijn schoonmoeder vroeg met welk drinken zij kan kopen voor kerst voor mijn 5 jarige dochter. Ik heb aangegeven dat mijn dochter graag cola drinkt. Mijn schoonmoeder schrok en vroeg hoevaak ik dit geef aan dochter. Ik denk dat ik gemiddeld 3 bekers cola per dag geef. Uiteindelijk is dit uitgemond tot een ruzie en heeft mijn schoonmoeder de telefoon opgehangen.
Ik zit hier nu echt met een rotgevoel. Doe ik het verkeerd? Hoeveel bekers frisdrank mogen jullie kinderen drinken?
Groetjes
Wilgenkatje-
24-12-2025 om 20:00
Kleuters krijgen geen cola. Kom op zeg. Schoonmoeder heeft groot gelijk. Eind basisschool af en toe cola is vroeg zat. Maar als ze dan aan de beugel gaan, is het weer verboden spul.
Netherfield
24-12-2025 om 23:17
De vader van een vriendin kreeg vroeger een beetje jenever voordat ze naar de kerk gingen, zodat hij rustiger was.
Bailey26
28-12-2025 om 18:32
MildredRatched schreef op 28-12-2025 om 18:25:
super grappig zeg
Als je op de link klikt ziet men jouw profiel ook. (Weet niet of je je hier bewust van bent, anders mod even vragen om de link te verwijderen).
Ginevra
28-12-2025 om 18:47
Bailey26 schreef op 28-12-2025 om 18:32:
[..]
Als je op de link klikt ziet men jouw profiel ook. (Weet niet of je je hier bewust van bent, anders mod even vragen om de link te verwijderen).
Dan is het handig om die link ook niet te quoten. Anders blijft die zichtbaar. Je kunt binnen een half uur na plaatsen je eigen bericht nog aanpassen.
MildredRatched
28-12-2025 om 19:03
Bailey26 schreef op 28-12-2025 om 18:32:
[..]
Dank voor het vermelden, maar wil jij m dan ook weghalen?
_Anoniem_
29-12-2025 om 15:27
Ik biecht het maar op: vroeger kocht ik ‘kindercola’ voor mijn kinderen. Bestaat nog steeds, van Raak. En ja, ik dacht echt dat dat een verantwoorde keuze was. Fristi en appelsap kocht ik ook, want dat leek me beter dan gewone frisdrank. Voor school kregen ze Kapitein Koek met chocoladesterretjes. Achteraf: veel goede bedoelingen, weinig kennis.
Mijn kinderen zijn nu volwassen en slank gebleven, maar dat is meer geluk dan wijsheid. Wat wél werkte: ik was het eindeloze “mag ik iets lekkers?” zo zat dat ik al het snoep in huis in één schaal op tafel zette met “ga je gang”. In één of twee middagen was het op. Daarna: “sorry, het is op”. En klaar was het gezeur.
Nu drinken ze vooral water, soms een cola zero zero. Zelf drink ik geen frisdrank meer, gewoon koffie, water en af en toe wijn.
Conclusie: ik deed het met de kennis die ik toen had. Nu weten we beter, en ik denk dat je je kinderen tegenwoordig ook betere keuzes kunt aanbieden.