Aviendha
24-04-2026 om 20:10
Kind als enige niet verkleed
Vandaag waren er koningsspelen op school. Ik heb er niet aan gedacht om kind (groep 1) wat oranjes aan te trekken/vlaggetjes te schminken/etc. Het is ook geen moment in me opgekomen. Bij mij op school was dat vroeger niet zo. Meteen bij het ophalen gaf kind aan: "ik was de enige die niks geks had!" Zag op de foto's dat de meeste kinderen wel íets in het thema hadden, al was het maar alleen vlaggetjesschmink. Zucht... ouders die iets soortgelijks hebben meegemaakt? En hoe erg is het nou eigenlijk? Voor volgend jaar heb ik uiteraard beterschap beloofd.
Stimpie
13-05-2026 om 15:50
MamaE schreef op 13-05-2026 om 14:50:
[..]
Wat treurig, klinkt ook als enorm veel onwetendheid over gezonde voeding.
Geeft ook niet veel hoop voor wat kinderen thuis aan eten krijgen.
Ik denk dat ze echt wel weten dat dit niet de bedoeling is, maar proberen me op deze manier 'te slim af te zijn'.
Want je moet als juf eens iets durven te bepalen voor een ouder... (natuurlijk een hele hoop die gewoon de regels zonder problemen opvolgen. Maar altijd een paar uitzonderingen die er meteen op aan gaan als je iets zegt wat ze niet leuk vinden).
MamaE
13-05-2026 om 16:09
Stimpie schreef op 13-05-2026 om 15:50:
[..]
Ik denk dat ze echt wel weten dat dit niet de bedoeling is, maar proberen me op deze manier 'te slim af te zijn'.
Want je moet als juf eens iets durven te bepalen voor een ouder... (natuurlijk een hele hoop die gewoon de regels zonder problemen opvolgen. Maar altijd een paar uitzonderingen die er meteen op aan gaan als je iets zegt wat ze niet leuk vinden).
Maar waarom? Ik kan heel principieel vinden dat school niet bepaalt wat mijn kind eet, maar om kind dan vanuit dat principe vol te stoppen met ongezonde meuk alleen om de juf te irriteren, dat lijkt me ook niet in het belang van het kind.
Valeria
13-05-2026 om 16:10
Stimpie schreef op 13-05-2026 om 15:50:
[..]
Ik ken iemand die dan expres iets fouts mee zou geven, ja. Die was principieel tegen bepaalde regels, of ze het er nou inhoudelijk mee eens was of niet.
Ik zou het als school laten bij een verzoek of uitleg. Er zijn zoveel verschillende lunches mogelijk (en zoveel verschillende opvattingen van gezonde voeding) dat het me zonde van de moeite lijkt om met iedereen in discussie te gaan. En ook niet handig als de leerkracht er eigenlijk zelf ook geen verstand van heeft.
Bij mijn kinderen hebben ze een tijdje vrijwillige overblijfdames gehad. Sommigen waren gewoon lieve oma's uit de buurt, maar er waren er ook bij die zich airs gingen aanmeten (bijvoorbeeld dat het rookverbod op het schoolplein niet voor hen gold). Je wil niet dat soort figuren zich ook gaan bemoeien met de inhoud van de broodtrommel.
Stimpie
13-05-2026 om 17:45
MamaE schreef op 13-05-2026 om 16:09:
[..]
Maar waarom? Ik kan heel principieel vinden dat school niet bepaalt wat mijn kind eet, maar om kind dan vanuit dat principe vol te stoppen met ongezonde meuk alleen om de juf te irriteren, dat lijkt me ook niet in het belang van het kind.
Ik snap je helemaal... en toch zijn ze er.
Google voor de lol eens op 'water is voor honden'. Geen recente items, maar voor de beeldvorming...
Joszy
14-05-2026 om 08:39
ik kwam dit artikel tegen. Ook over de weerstand hiertegen
https://decorrespondent.nl/16927/op-deze-school-vinden-ze-lunch-net-zo-belangrijk-als-les/6e28aad0-40ed-07be-1d04-a74302592be2?fbclid=IwT01FWARyTPpleHRuA2FlbQIxMABzcnRjBmFwcF9pZAwzNTA2ODU1MzE3MjgAAR6sckPhEd41L6HJP2E790cyOivrl5CkU4qCx62eyIwM3PE_c_P2e4GTiX4Mng_aem_8EDzdL3Kdr165VCJyz88AA
tsjor
14-05-2026 om 09:10
Ik kwam dit tegen: https://www.gezondleven.be/themas/voeding/beleid/toegankelijke-schoolmaaltijden/schoolmaaltijden-in-europa. Blijkbaar is er een Europees programma met subsidie voor scholen voor fruit, groente en schoolmelk. Schoolmelk hadden mijn kinderen wel nog. Beter dan die bekers waarin melk al snel ging verzuren. Overigens is dit artikel over de resultaten van zo'n programma nogal voorzichtig. Er is weinig echt bekend, veel gehoopt denk ik.
Even rondneuzend zag ik dat Frankrijk een vers bereid 4 gangenmaaltijd serveert in een pauze van 2 uur, om de kinderen de Franse keuken te laten leren kennen. Oh, wauw. Dan zouden wij versbereidde groentesoep, aardappelen met rode bietjes en een slavink, en vanillepudding als toetje moeten serveren. Dat zou wat zijn! Wij zijn niet zo trots op onze keuken, dus ik denk dat dat argument in Nederland niet zal aanslaan.
Ik vind het wel een goed punt voor de discussie over de verantwoordelijkheid van ouders en school. Als we vinden dat ouders daarvoor verantwoordelijk zijn dan moet het gesprek ook die kant op gaan. Dat school het overneemt op basis van een negatief beeld over ouders vind ik geen goede basis. Je kunt ook de beschikbaarheid van bruin brood, kaas en fruit voor iedereen, alle ouders, beter maken, bijvoorbeeld door prijzen te laten dalen (BTW minder) bijvoorbeeld en kritisch te zijn op de producten van de voedselbank. Als school vindt dat het educatief tot haar taak behoort, dan zijn er die Europese subsidies die het mogelijk maken.
Een argument kan zijn dat kinderen lange dagen maken, niet alleen met school, maar ook met buitenschoolse activiteiten. Kinderen kunnen nu eenmaal niet meer na school spontaan op straat spelen, zoals in mijn tijd. Als wij als samenleving de positieve waarde van die lange dagen voor kinderen waarderen, dan worden veel vragen opnieuw anders, zo ook de vraag naar maaltijden tijdens die dag.
Stimpie
14-05-2026 om 09:10
Joszy schreef op 14-05-2026 om 08:39:
ik kwam dit artikel tegen. Ook over de weerstand hiertegen
https://decorrespondent.nl/16927/op-deze-school-vinden-ze-lunch-net-zo-belangrijk-als-les/6e28aad0-40ed-07be-1d04-a74302592be2?fbclid=IwT01FWARyTPpleHRuA2FlbQIxMABzcnRjBmFwcF9pZAwzNTA2ODU1MzE3MjgAAR6sckPhEd41L6HJP2E790cyOivrl5CkU4qCx62eyIwM3PE_c_P2e4GTiX4Mng_aem_8EDzdL3Kdr165VCJyz88AA
Wauw, wat een mooi initiatief! Zou ik helemaal achter staan!
Alleen jammer, zoals een van de leerlingen benoemt, dat de restanten weggegooid worden. Als er echt zoveel gezinnen zijn met lage inkomens zijn er vast genoeg mensen die dit (bijvoorbeeld 's avonds) nog zouden willen eten!
Stimpie
14-05-2026 om 09:34
tsjor schreef op 14-05-2026 om 09:10:
Ik kwam dit tegen: https://www.gezondleven.be/themas/voeding/beleid/toegankelijke-schoolmaaltijden/schoolmaaltijden-in-europa. Blijkbaar is er een Europees programma met subsidie voor scholen voor fruit, groente en schoolmelk. Schoolmelk hadden mijn kinderen wel nog. Beter dan die bekers waarin melk al snel ging verzuren. Overigens is dit artikel over de resultaten van zo'n programma nogal voorzichtig. Er is weinig echt bekend, veel gehoopt denk ik.
Eens in de zoveel jaar komt er op school weer een gesubsidieerd groente en fruit-project voorbij.
klinkt leuk, maar ik denk dat vrijwel alle scholen blij zijn als dat weer voorbij is!
Wat zitten daar rare dingen bij! De laatste keer was wel echt een negatieve topper!
- komkommers die een weekend in een opslaglocatie in de vorst hadden gestaan. Dus allemaal rot.
- wortels idem.
- wortels die wél goed waren, maar zoveel dat we een kinderboerderij in de buurt gebeld hebben of ze het overschot wilden hebben 😊. Ik denk zo'n 4 zakken (formaat vuilniszak) vol over, die na het weekend niet meer goed zouden zijn.
- winterpeen zo dik dat de schilmessen er niet doorheen kwamen en ouders dus naar huis moesten voor flinke messen. Ongeveer een halve per kind.
- 3 Donkergroene onrijpe ananassen per klas
- 60 appels per klas (compenseerde mooi weer de rotte komkommers van de dag erna
- een enorme rettich per klas (lust niemand)
- flespompoen (zelfs de inmiddels zelf meegenomen grote messen gingen hier niet doorheen). Heb jij die wel eens ipv fruit gegeten? Echt.... 😖
- granaatappel
- 2 kleine (onrijpe) galiameloenen
- stervrucht
- lichee's
Gelukkig ook nog enkele keren gewoon appel of peer, maar niet vaak.
Zo'n project kost de overheid natuurlijk handen vol geld, maar sloeg de plank zo enorm mis!
Het was de bedoeling dat kinderen nieuwe dingen leerden eten. Maar heel veel exotisch fruit in de winter. Super hard en onrijp, dus echt niet lekker. En een kind uit een minder bedeeld gezin dat in de winkel ineens roept dat hij morgen lichees of granaatappel mee naar school wil... €€€€€.
Daarnaast amper seizoensfruit. Vind ik ook een heel slecht voorbeeld. (Ja, ik snap dat mandarijnen ook niet uit Nederland komen, maar dat vind ik toch iets anders dan ananas en lychee.
Daarnaast was het dus iedere dag te weinig dus moest school vaak echt iemand snel wat bij laten halen.
En doordat het keihard/rot/zo weinig/belachelijk veel was, waren hulpouders op een gegeven moment ook niet meer te vinden.
Toch doen we iedere keer weer mee, omdat we hopen dat er iets voorbij komt dat ouders en kinderen echt helpt. Want ik zie dat, ondanks dat we gemiddeld best een welvarende schoolpopulatie hebben, er in iedere klas wel kinderen zitten die hun fruit meerdere malen per week 'vergeten' zijn. Ik zorg dus altijd voor meerdere appels oid in mijn tas.
Rekenenisleuktaalook
14-05-2026 om 10:00
Stimpie schreef op 14-05-2026 om 09:34:
[..]
Eens in de zoveel jaar komt er op school weer een gesubsidieerd groente en fruit-project voorbij.
klinkt leuk, maar ik denk dat vrijwel alle scholen blij zijn als dat weer voorbij is!
Wat zitten daar rare dingen bij! De laatste keer was wel echt een negatieve topper!
- komkommers die een weekend in een opslaglocatie in de vorst hadden gestaan. Dus allemaal rot.
- wortels idem.
- wortels die wél goed waren, maar zoveel dat we een kinderboerderij in de buurt gebeld hebben of ze het overschot wilden hebben 😊. Ik denk zo'n 4 zakken (formaat vuilniszak) vol over, die na het weekend niet meer goed zouden zijn.
- winterpeen zo dik dat de schilmessen er niet doorheen kwamen en ouders dus naar huis moesten voor flinke messen. Ongeveer een halve per kind.
- 3 Donkergroene onrijpe ananassen per klas
- 60 appels per klas (compenseerde mooi weer de rotte komkommers van de dag erna
- een enorme rettich per klas (lust niemand)
- flespompoen (zelfs de inmiddels zelf meegenomen grote messen gingen hier niet doorheen). Heb jij die wel eens ipv fruit gegeten? Echt.... 😖
- granaatappel
- 2 kleine (onrijpe) galiameloenen
- stervrucht
- lichee'sGelukkig ook nog enkele keren gewoon appel of peer, maar niet vaak.
Zo'n project kost de overheid natuurlijk handen vol geld, maar sloeg de plank zo enorm mis!
Het was de bedoeling dat kinderen nieuwe dingen leerden eten. Maar heel veel exotisch fruit in de winter. Super hard en onrijp, dus echt niet lekker. En een kind uit een minder bedeeld gezin dat in de winkel ineens roept dat hij morgen lichees of granaatappel mee naar school wil... €€€€€.
Daarnaast amper seizoensfruit. Vind ik ook een heel slecht voorbeeld. (Ja, ik snap dat mandarijnen ook niet uit Nederland komen, maar dat vind ik toch iets anders dan ananas en lychee.
Daarnaast was het dus iedere dag te weinig dus moest school vaak echt iemand snel wat bij laten halen.
En doordat het keihard/rot/zo weinig/belachelijk veel was, waren hulpouders op een gegeven moment ook niet meer te vinden.
Toch doen we iedere keer weer mee, omdat we hopen dat er iets voorbij komt dat ouders en kinderen echt helpt. Want ik zie dat, ondanks dat we gemiddeld best een welvarende schoolpopulatie hebben, er in iedere klas wel kinderen zitten die hun fruit meerdere malen per week 'vergeten' zijn. Ik zorg dus altijd voor meerdere appels oid in mijn tas.
Wij doen ook mee met het gruit-initiatief. Maar inderdaad ook de meeste gekke dingen. En de verdeling soms ook. Een halve appel per kind vind ik nog niet zo lastig, grote appels gaat dat prima. Maar vier appels voor zes kinderen wordt al lastiger. En dan waren ze eigenlijk nog te klein om om te delen. (Groep 8 heeft bewezen dat die appel in één keer in je mond kon.) Dan moet er soms 4/6 van een appel naar een andere klas.
Of minibananen waarbij het dan 2 bananen voor 5 kinderen was.
Eén ananas voor 17 kinderen, één watermeloen voor 35 kinderen.
Het is mijn taak om het fruit over de klassen te verdelen. Wat een gehannes elke keer weer.
Wij bewaren geschikte dingen vaak wel in de koelkast en op dagen dat de voorgeschreven porties te klein zijn doen we er iets anders bij. Bij veel overschotten en extra dag fruit.
bieb1963
14-05-2026 om 10:33
Wát een gemiste kans……. Waarom zo ingewikkeld. Waarom niet, afhankelijk van het seizoen, appels, peren, mandarijnen, bananen enz?
Stimpie
14-05-2026 om 10:59
bieb1963 schreef op 14-05-2026 om 10:33:
Wát een gemiste kans……. Waarom zo ingewikkeld. Waarom niet, afhankelijk van het seizoen, appels, peren, mandarijnen, bananen enz?
We hebben, voor we akkoord gingen met deze organisatie eerst de website uitgeplozen. Ze leveren fruit aan bedrijven. Op alle foto's appels-peren-mandarijnen-druiven-bananen. Dat zat dus wel goed, dachten we... maar waarschijnlijk waren dit de left-overs van de veiling of zo?
Temet
14-05-2026 om 11:01
Toen mijn kinderen nog op de basisschool zaten had ik de indruk dat de minder aantrekkelijke vruchten naar de school gingen. Ik vermoed dan ook dat de scholen min of meer restjes krijgen die over zijn nadat de grote afnemers als supermarkten beleverd zijn
MamaE
14-05-2026 om 11:48
Op werk hebben wij twee keer per week kantoorfruit. Dat zijn voornamelijk handig eetbare dingen als appels, peren, bananen, mandarijnen, soms wat pruimen of druiven. Geen hele ananas die je dan met zes man moet delen.
Als je op school dagelijks hulpouders nodig hebt om het fruit te verdelen en te snijden en de helft van de tijd heb je veel te veel of veel te weinig, of rottend of nog lang niet rijp, dan snap ik de frustratie wel. Dan heb je er meer werk mee dan voordeel van.
Ik vraag me ook wel af of ouders echt meer fruit gaan kopen voor hun kinderen als zo'n project klaar is. Lijkt me ook handiger om dit structureel te doen ipv af en toe op projectbasis.
tsjor
14-05-2026 om 12:00
Tsja, zo zie je maar hoe lastig het is om het goed te doen. Geldt ook voor ouders. Iedereen weet het wel, maar het goede organiseren is een tweede.
Ysenda
14-05-2026 om 16:30
bij de bso van zoon gingen ze tussen de middag naar de bso locatie en daar aten ze een warme maaltijd. Terplaatse vers gekookt en volgens de schijf van 5. Als je iets echt niet lust dan kon je wel een boterhammetje krijgen maar veruit de meeste kinderen aten alles.
Zoon studeert inmiddels maar die warme maaltijd mist hij nog steeds.