Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind groep 3 "onhandelbaar"op school

Rekenenisleuktaalook schreef op 14-02-2026 om 12:10:

[..]

Je ziet het soms enorm doorslaan. Klassen waar met dan de helft van de klas met zo'n ding zit. Kinderen die met de gehoorbescherming op steeds harder gaan praten want ze horen anderen en zichzelf zo slecht.

Dus hier en daar zijn die dingen niet met standaard te pakken voor alle kinderen.

Die koptelefoons hebben ze toch niet de hele dag op? Ik neem aan dat je die als je met iemand praat of tijdens de uitleg gewoon af zet. Daar zijn prima afspraken over te maken lijkt me. Als je dat nodig hebt om te concentreren tijdens zelfstandig werken prima, maar dat lijkt me wel te begrenzen.

Voor TS; natuurlijk is je kind heel leuk en lief, sociaal en behulpzaam. Dat staat naast het problematische gedrag, niet in plaats van. Wat ik wel geleerd heb van mijn dochter; praat problematisch gedrag niet goed, want het wordt alleen maar erger. Ons meisje internaliseerde door zichzelf pijn te doen en dat hebben we veel te lang aangekeken en goed gepraat onder het mom van 'ze heeft het moeilijk'. Misschien juist ook wel omdat anderen er dan niet onder lijden. 
Zie het gedrag voor wat het is en los van je kind als persoon. Daarmee help je hem het meest.

Jorni schreef op 14-02-2026 om 13:57:

Een heel belangrijk detail dat hier maar zijdelings is besproken is dat deze jongen wordt gepest. Zouden de problemen daar niet door kunnen komen? Gepest worden heeft veel invloed op een kind en levert een kind veel pijn en stress op. Ik denk dat dat ook aangepakt moet worden door de school. Wie weet gaat het dan veel beter.

Maar wat verstaat deze moeder onder pesten? Wat doen andere kinderen precies en wat doet haar zoon dan? Ik begrijp best dat een kind dat zo extreem kan reageren wordt genegeerd door anderen. En dat kinderen die uit de weg gaan. Iemand die woedend kan worden of zelfs slaan zou ik ook niet laten meespelen. Daarnaast gaan kinderen ouder worden en begrijpen steeds meer over gedrag en andere kinderen. Dan worden verschillen duidelijker. En een afwijkend kind valt dan op. 

Izza schreef op 15-02-2026 om 12:06:

[..]

Maar wat verstaat deze moeder onder pesten? Wat doen andere kinderen precies en wat doet haar zoon dan? Ik begrijp best dat een kind dat zo extreem kan reageren wordt genegeerd door anderen. En dat kinderen die uit de weg gaan. Iemand die woedend kan worden of zelfs slaan zou ik ook niet laten meespelen. Daarnaast gaan kinderen ouder worden en begrijpen steeds meer over gedrag en andere kinderen. Dan worden verschillen duidelijker. En een afwijkend kind valt dan op.

Ik denk wel dat het een relevant detail kan zijn of en in hoeverre kind echt wordt gepest. Hoe gebeurt dat?  En of dat pesten nu komt door afwijkend gedrag of wordt het afwijkende gedrag (deels) veroorzaakt door het pesten? Op basis van het verhaal van TO weten we dat niet, terwijl deze details denk ik wel heel relevant kunnen zijn voor het vinden van oplossingen.

mamazoekthulp

mamazoekthulp

16-02-2026 om 09:14 Topicstarter

Het pesten gebeurd is gericht op dat hij plasongelukken heeft. Gebeurd vooral op de voorschoolse BSO. ALthans dat hoor ik van mijn andere kind. Hij zelf praat er niet echt over. 

Ik snap ook dat als hij zich zo gedraagd in de klas dat hij het voor zichzelf ook niet makkelijk maakt. Het is daardoor ook wel een vicieuze cirkel geworden. Hij voelt zich steeds minder prettig en barst daardoor eerder uit. Door al jullie reacties denk ik zelf dat hij overprikkeld raakt op school. Daardoor wil/ kan hij geen dingen doen op school die in een rustig moment wel lukken. 

wat betreft disharmonisch profiel Hij scoort hoog op visueel ruimtelijk en fluide redeneren. werkgeheugen is bijna 30 punten lager.

Je hebt van die onderbroeken die urine deels op kunnen vangen. Zou dit niet een optie kunnen zijn voor op school in ieder geval? 

Ik volg op instagram een reflexintegratie therapeut (verderkijkendangedrag). Hierin komt ook wel eens terug dat als het Spinal Galant reflex nog actief is kinderen oa problemen kunnen hebben met zindelijkheid en ook met oa sneller afgeleid zijn. 

Vast niet iedereen gelooft hierin, maar wie weet herken je je kind erin.

mamazoekthulp

mamazoekthulp

16-02-2026 om 09:36 Topicstarter

Ik heb 1 zo'n onderbroek. Maar die wil hij niet aan. En als hij die aan heeft denkt hij hey dat is makkelijk en gaat hij nog minder naar de wc. Hij heeft wel ook medicatie voor een overactieve blaas. Die helpen wel iets maar niet alles. 

ag wat sneu voor zoon TO

Je kind klinkt als zwaar overvraagd, een disharmonisch profiel zoals het jouwe heeft leidt er vaak toe dat een kind veel hoger (verder ontwikkeld) wordt ingeschat dan wat het kan. Dan kan het misschien prima praten en luisteren maar gaat het in de uitvoering mis. En daar is dan geen begrip voor en dan zegt men "hij wil niet" terwijl het toch echt om niet kunnen gaat. Het is ook heel frustrerend als je in je hoofd wel voor je ziet hoe iets moet, maar je er toch niet uit komt als je het moet gaan uitvoeren. Dat is frustrerend, en dat leidt gauw tot boosheid.
Die dan ook weer tot opgetrokken wenkbrauwen leidt want "hij zou zich op deze leeftijd toch moeten kunnen beheersen" en dan is dat nog een punt van kritiek en zo stapelt het. Door te hoog inschatten. Ik ben bijna geneigd als ik het zo lees om te suggereren of hij niet terug naar groep 2 kan, een extra jaartje kleuteren kan zoveel helpen om wat uit te rijpen en volledig zindelijk te worden en ook eens flink wat successen te boeken ipv altijd de  laatste, domste, onhandigste en minst rijpe te zijn van de klas.

mamazoekthulp

mamazoekthulp

16-02-2026 om 14:26 Topicstarter

hij is niet de domste of handigste in de klas. in groep 2 deed hij al keersommen. Leest op E3 niveau en heeft voor rekenen een plus boek omdat de gewone stof al te makkelijk is. Het is ook andersom hij kan heel goed uitvoeren maar praten en luisteren is een ander verhaal. Heeft in groep 2 ook juist uitdagendere stof gehad mbt het maken van bouwwerken daarin kan hij zich helemaal verdiepen. Hij is heel goed in verbanden leggen. Maar heteerste stukje van begrijpen is lastig en dan om hulp vragen is nog lastiger

In dit geval kan het disharmonisch profiel juist ook betekenen dat hij onderschat wordt. Zijn verwerkingssnelheid is relatief laag, dus hij is in feite een snelle computer met een langzame printer. Dus hij snapt en begrijpt veel meer, dan dat hij kan laten zien in de klas. Dat kan juist ook heel vervelend zijn. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.