Lisabette
01-07-2026 om 20:21
Kinderen afmelden op school
Ik open hier even een apart topic, omdat ik merk dat er veel discussie ontstond over het feit dat ik mijn kinderen heb afgemeld na de voetbalwedstrijd van Oranje.
Wij vinden samen herinneringen maken als gezin heel belangrijk. Daarom kiezen wij er soms bewust voor om onszelf of de kinderen thuis te houden als wij vinden dat het gezin op dat moment voorgaat. Dat kan voetbal zijn, maar ook een ander bijzonder moment. Wij geloven in een autonome opvoeding, waarbij kinderen ook mogen aangeven wanneer ze hun grens hebben bereikt en rust nodig hebben.
Ik ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan. Waarvoor melden jullie je kinderen wel eens ziek? En hoeveel inspraak geven jullie je kinderen?
Max88
04-07-2026 om 23:19
Soccer-Mom schreef op 04-07-2026 om 21:23:
[..]
Dat vinden we allemaal
Beetje van het type je liegt niet over Sinterklaas, (maar wel over je gezondheid tegen je werkgever en school).
Decembermamma
05-07-2026 om 08:03
dan schreef op 04-07-2026 om 19:45:
[..]
Hier wel een aantal collega's waarbij ik me regelmatig afvraag wat ze nu precies doen in de uren dat ze aanwezig zijn
![]()
Hie vorige week ervaren dat een collega waarvan we altijd al dachten dat hij niets uitvoerde onverwachts bij ons op de kamer kwam werken. De airco op zijn kamer deed het niet en met 40 graden buiten op een zolder in een historisch pand is niet fijn. Hij hield het die dag tot 11 uur vol op zijn eigen kamer maar kwam toen toch bij ons zitten. Die man deed nagenoeg niets en zei om 13:00 dat hij er een kort dagje van ging maken.
Anoniemvoornu
05-07-2026 om 08:50
Decembermamma schreef op 05-07-2026 om 08:03:
[..]
Hie vorige week ervaren dat een collega waarvan we altijd al dachten dat hij niets uitvoerde onverwachts bij ons op de kamer kwam werken. De airco op zijn kamer deed het niet en met 40 graden buiten op een zolder in een historisch pand is niet fijn. Hij hield het die dag tot 11 uur vol op zijn eigen kamer maar kwam toen toch bij ons zitten. Die man deed nagenoeg niets en zei om 13:00 dat hij er een kort dagje van ging maken.
Dat snap ik wel zonder airco is het op zo'n zolder zo 36/37 graden als je daar uren in hebt gewerkt zal dat je productiviteit wel beinvloeden.
Decembermamma
05-07-2026 om 09:02
Anoniemvoornu schreef op 05-07-2026 om 08:50:
[..]
Dat snap ik wel zonder airco is het op zo'n zolder zo 36/37 graden als je daar uren in hebt gewerkt zal dat je productiviteit wel beinvloeden.
Hij heeft daar niet gewerkt hoor, ik begreep dat hij in de ochtend altijd een belronde maakt met zijn volwassen kinderen vrouw en ouders.
Damoontje
05-07-2026 om 09:07
Decembermamma schreef op 05-07-2026 om 08:03:
[..]
Maar nam hij dan vrij vanaf 13 uur of meldde hij zich ziek?
Dat je naar huis gaat omdat je niet meer weet waar je het zoeken moet bij 40 graden vind ik niet zo raar. Maar dan ben je vrij, niet ziek.
Mini39
05-07-2026 om 11:54
ik snap dat nooit, dat sommige collega's niks zouden doen! De werkgever heeft dat toch heel snel in de gaten als iemand niet productief bezig is.
TwoThirds
05-07-2026 om 12:10
Tijgeroog schreef op 04-07-2026 om 21:25:
[..]
Ik snap je punt, heb hier in dit topic ook eerder gereageerd dat ik dit niet vond kunnen, maar werk is voor mij zeker niet heilig. Te veel mensen in mijn omgeving die jong overleden zijn. Schoolkinderen met 1 of zelfs 2 overleden ouders. Dat plaatst dingen in een ander perspectief.
En dan m'n eigen werk, waar ik altijd veel uren gemaakt heb, flexibel was als dat nodig was (overuren werden overigens uitbetaald, er kon niets gecompenseerd worden). En toen werd ik langdurig ziek (hoi oncoloog) en vervolgens door m'n werk uitgekotst, omdat ik niet snel genoeg weer volledig aan het werk was. (Dat begon al na 6 weken) Dat doet wel iets met m'n motivatie, het moet van 2 kanten komen...
Heilig niet, maar dat wil niet zeggen dat je je niet aan de afspraken met je werkgever hoeft te houden.
Decembermamma
05-07-2026 om 12:18
Damoontje schreef op 05-07-2026 om 09:07:
[..]
Maar nam hij dan vrij vanaf 13 uur of meldde hij zich ziek?
Dat je naar huis gaat omdat je niet meer weet waar je het zoeken moet bij 40 graden vind ik niet zo raar. Maar dan ben je vrij, niet ziek.
Hij nam vrij en mn het was in onze kamer waar hij dus ook zat prima vol te houden met de airco
Decembermamma
05-07-2026 om 12:23
Mini39 schreef op 05-07-2026 om 11:54:
ik snap dat nooit, dat sommige collega's niks zouden doen! De werkgever heeft dat toch heel snel in de gaten als iemand niet productief bezig is.
Ja op zich wel hoewel hij vast wel wat doet maar dat is in ieder geval niet veel. Verhaal gaat dat het te duur is hem te ontslaan en dat hem vanwege bepaalde redenen het hand boven de hoofd wordt gehouden.
Euphoria
05-07-2026 om 12:48
Decembermamma schreef op 05-07-2026 om 12:23:
[..]
Ja op zich wel hoewel hij vast wel wat doet maar dat is in ieder geval niet veel. Verhaal gaat dat het te duur is hem te ontslaan en dat hem vanwege bepaalde redenen het hand boven de hoofd wordt gehouden.
Ik heb helemaal niks met verhalen die rondgaan, van horen zeggen, en wat als/ what if etc.
Trek je ballen recht en ga het gesprek aan en vraag wat er aan de hand is. Als dan blijkt dat die man niks doet dan heb je recht van spreken.
dan
05-07-2026 om 13:01
Mini39 schreef op 05-07-2026 om 11:54:
Hier echt wel een paar collega's die best vaak tussendoor rondlopen waar ze niet aan het werk zijn, daarbij een ander van zijn werk houden met hun geklets. En ja, dat zie ik met mijn eigen ogen, niet van horen zeggen. Afgelopen donderdag kwam er een terug van vakantie en ze kwam tot 2 keer langs bij mij om iets mede te delen wat ook had kunnen wachten tot de pauze. Vrijdag zag ik haar ook op een tijdstip ergens rondhangen en staan praten terwijl ze daar niets had te zoeken. En zo zijn er nog 2 anderen. Ikzelf heb soms een paar minuten over voor onze pauze en soms voordat ik naar huis ga, dan doe ik het ook heus wel ff rustig aan maar meestal heb ik echt wel meer dan genoeg te doen. Hen erop aanspreken helpt niet of slechts voor zeer korte tijd.
Onze leidinggevende is echt niet elke dag op onze locatie, de teamleider ook niet vandaar dat het vaak onopgemerkt blijft.
Bakblik
05-07-2026 om 13:53
Er zijn ook mensen die uitzonderlijk lang kunnen doen over taken die een ander in veel minder tijd kan doen.
In een job 30 jaar geleden moest de vroege dienst (start 6 30) een pakket formulieren printen en dan per afdeling in mappen stoppen. Als 1,5 uur later de tussendienst arriveerde had ik dat (behalve met ernstige printerstoring) altijd af. 1 collega was altijd nog bezig als de tussendienst arriveerde, dan moest je gaan helpen want vanaf 8.15 konden de afdelingen die map ophalen.
Ik heb daar bijna 8 jaar gewerkt en in al die jaren heeft de collega nooit snelheid in die taak gekregen, had nog altijd de lijst nodig welke afdeling hoeveel van lijst A, B of C kreeg. Ik ken een groot gedeelte nu nog uit mijn hoofd en ik werk er al 25 jaar niet meer.
In mijn baan daarvoor werd zoveel gekletstv dat taken bleven liggen. Daar moest ik uiteindelijk weg, omdat ik met mijn snelheid een bedreiging was voor het aantal formatieplaatsen. Ik was als uitzendkracht ingehuurd om de achterstand weg te werken en dat lukte veel te snel naar de zin van de vaste medewerkers.
CharlieB
05-07-2026 om 13:57
Decembermamma schreef op 05-07-2026 om 12:18:
[..]
Hij nam vrij en mn het was in onze kamer waar hij dus ook zat prima vol te houden met de airco
Maar als hij vrij nam, is dat helemaal prima toch? Ik heb met de hitte er ook korte dagen van gemaakt. Het was niet te doen en ik werd lamlendig van de hitte. De ene dag heb ik minder uur geschreven, en de uren van de andere dag heb ik op een ander moment gemaakt.
Anderen maken er weleens een korte dag van omdat ze juist van de warmte willen genieten. Ook prima bij ons.
dan
05-07-2026 om 14:07
CharlieB schreef op 05-07-2026 om 13:57:
[..]
Maar als hij vrij nam, is dat helemaal prima toch? Ik heb met de hitte er ook korte dagen van gemaakt. Het was niet te doen en ik werd lamlendig van de hitte. De ene dag heb ik minder uur geschreven, en de uren van de andere dag heb ik op een ander moment gemaakt.
Anderen maken er weleens een korte dag van omdat ze juist van de warmte willen genieten. Ook prima bij ons.
Bij ons is er ook altijd de mogelijkheid om een uur op te nemen (langer kan ook indien dit goed afgestemd wordt van tevoren) in rustiger periodes.
dan
05-07-2026 om 14:12
Bakblik schreef op 05-07-2026 om 13:53:
Er zijn ook mensen die uitzonderlijk lang kunnen doen over taken die een ander in veel minder tijd kan doen.
Herkenbaar inderdaad, een paar collega's zijn vrij langzaam maar het is vaak ook nog in combinatie met inefficiënt werken. En als ze daarnaast ook nog op onlogische tijdstippen rond gaan lopen op plekken waar ze geen werkzaamheden moeten verrichten, dan schiet het natuurlijk al helemaal niet op. Ik heb er nu echter voor gekozen om niet meer bij te springen als ze hun werk niet op tijd rond hebben. Bij ziekte en tijdens vakanties is het logisch dat je er wat taken bij hebt.