Zeespiegel
30-08-2026 om 23:56
Met zwemles zonder vest boven blijven
mijn kind is een beetje van slag. De laatste zwemles moest ineens zonder vestje. En kind had moeite de mond boven water te houden. Dat was heel spannend en zorgt nu voor slechter slapen.
Heeft iemand tips die ik mijn kind mee kan geven, voor de volgende zwemles?
Ik heb wel tegen mijn kind gezegd aan de juf te vragen naar een oplossing.
Maar is er eigenlijk wel een oplossing? Of is de zwemvest dan te vroeg uitgegaan?
Valeria
01-09-2026 om 07:50
Bakblik schreef op 31-08-2026 om 20:21:
[..]
Toen mijn oudste ging leren zwemmen mocht in het ene zwembad gestart worden met 4,5 jaar. Verwachtte doorloop tijd tot in ieder geval A en B van het zwem-abc gehaald zou zijn was 2 jaar voor A en dan meestal 6 weken voor B.
In het andere zwembad mocht pas met 5 jaar gestart worden en daar was de verwachting 18 maanden voor A en 6 weken voor B.
Moeilijk te raden waar ik ben gaan zwemmen met mijn kind?
Dat raden hangt natuurlijk geheel van je eigen omstandigheden af. Man en ik doen een watersport en waren dus veel rond water, en daarmee de kinderen ook. Die waren dus veiliger als ze dus wekelijks zelf les hadden vanaf zo jong mogelijke leeftijd, want ook al konden ze nog geen fatsoenlijke zwemslag, zefs bij babyzwemmen leerden ze weer boven water komen en naar iemand toe krabbelen.
MamaE
01-09-2026 om 16:05
Gingergirl schreef op 31-08-2026 om 22:01:
[..]
Hier kan dat niet, zwemles start vanaf 4,5 jaar. Ben je er niet aan toe kun je vaak niet later starten want de zwembaden willen geen groot leeftijdsverschil in de groepjes. En er is een tekort aan zwemleerkrachten dus de wachtlijsten zijn eindeloos.
Vroeger ging je later beginnen inderdaad maar haalde velen geen diploma weet ik nog; geen zin, geen interesse, druk met andere sporten etc. Juist op iets jongere leeftijd moeten ze minder is mijn ervaring omdat ze dan vaak nog geen andere sporten of clubjes hebben. Wij vonden het wel praktisch dat ze vanaf 6 jaar/groep 3 de zwemdiploma's hadden ook met het oog op zwemfeestjes, scoutingkamp met zwemactiviteiten, zelfstandig buitenspelen in waterrijke buurt etc. Als je dan nog moet beginnen..
Huh? Dus als je ouders je niet met 4,5 aanmelden voor zwemles mag je helemaal nooit meer op zwemles? Dat is echt heel raar.
Hier hebben ze bijvoorbeeld voor nieuwkomers wel aparte groepjes zodat kinderen van 9 of 10 niet meer bij kleuters hoeven. Maar met 7 nog wel.
Onze dochter zou net voor haar vijfde verjaardag geopereerd worden aan haar ogen waarna ze een aantal weken niet mocht zwemmen. Dus wij wilden daarna starten. Toen kwam corona, operatie uitgesteld, wachtlijst etc. dus uiteindelijk was ze ruim 5,5 toen ze begon en heeft ze in anderhalf jaar ABC gehaald. Eind groep 3 was ze daarmee klaar, ze was toen zeven. Ik heb niet het idee dat ze daar wat van geleden heeft.
We hebben haar toen ze naar groep 3 ging wel een sport laten kiezen omdat die operatie en corona overmacht waren.
Zwemfeestjes zijn hier pas vanaf groep 5 gebruikelijk. De meeste kinderen kunnen al eerder zwemmen (mijn dochter was best laat, gemiddeld beginnen de meesten hier ook tussen 4 en 5). Vaak gaat het wel wat sneller als ze ouder zijn bij de start.
Frisdrank1972
01-09-2026 om 16:06
Dat een zwemvest een must is, was 20 jaar geleden nog niet toen mijn kinderen op zwemles zaten. Wat ik wel nog weet was dat bandjes uit den boze waren omdat die juist verdrinkingen veroorzaken.
FruitMoeder
01-09-2026 om 16:10
Frisdrank1972 schreef op 01-09-2026 om 16:06:
Dat een zwemvest een must is, was 20 jaar geleden nog niet toen mijn kinderen op zwemles zaten. Wat ik wel nog weet was dat bandjes uit den boze waren omdat die juist verdrinkingen veroorzaken.
Dat vind ik ook raar. Die kinderen zijn niet in open zee waarom een zwemvest. Mijn dochter heeft haar B vorig jaar gehaald en een zwemvest is hier nooit aan de orde geweest. Wist zelfs niet dat het een optie was.
MamaE
01-09-2026 om 16:11
Frisdrank1972 schreef op 01-09-2026 om 16:06:
Bandjes veroorzaken geen verdrinkingen. Bandjes zijn net als vestjes en kurkjes een drijfhulpmiddel, meer niet. Als je als ouder denkt dat je je kind bandjes om kan doen (of een vestje aan) en dat je dan niet meer naar je kind om hoeft te kijken, dan gaat er wat mis.
Bij voorover vallen in ondiep water zijn bandjes wel een risico, maar het is voor jonge kinderen dan vaak überhaupt heel lastig/onmogelijk om overeind te komen, ook zonder bandjes. Daarom blijf je erbij als ouder.
Frisdrank1972
01-09-2026 om 16:13
MamaE schreef op 01-09-2026 om 16:11:Ik MamaE schreef op 01-09-2026 om 16:11: [..] Bandjes veroorzaken geen verdrinkingen. Bandjes zijn net als vestjes en kurkjes een drijfhulpmiddel, meer niet. Als je als ouder denkt dat je je kind bandjes om kan doen (of een vestje aan) en dat je dan niet meer naar je kind om hoeft te kijken, dan gaat er wat mis. Bij voorover vallen in ondiep water zijn bandjes wel een risico, maar het is voor jonge kinderen dan vaak überhaupt heel lastig/onmogelijk om overeind te komen, ook zonder bandjes. Daarom blijf je erbij als ouder.
Ik dacht als je hele jonge kinderen bandjes geeft dat ze dan stikken want die bandjes klemmen hun hoofd in als ze in het water zijn.
RaSa
01-09-2026 om 16:19
Volgens mij is het enige gevaar van bandjes dat ze kunnen afglijden. Kind die enthousiast het water inspringt met de armen in de lucht. Dan glibberen ze soms zo uit die bandjes met de armen. Is bij mijn kinderen ook wel eens gebeurd. Maar goed, neem aan dat je je kind die niet kan zwemmen geen seconde uit het oog verliest.
MamaE
01-09-2026 om 16:27
Frisdrank1972 schreef op 01-09-2026 om 16:13:
[..]
Ik dacht als je hele jonge kinderen bandjes geeft dat ze dan stikken want die bandjes klemmen hun hoofd in als ze in het water zijn.
Uh nee. Dit heb ik echt nog nooit gehoord of gezien. Bandjes zitten om de armen, de luchtwegen zijn gewoon vrij. Een kind de hele tijd in je armen houden is ook geen doen. Ze zijn vliegensvlug en sommigen springen gewoon het diepe in. Dan hebben ze echt wel een drijfhulpmiddel nodig hoor.
Frisdrank1972
01-09-2026 om 16:33
MamaE schreef op 01-09-2026 om 16:27:
[..]
Uh nee. Dit heb ik echt nog nooit gehoord of gezien. Bandjes zitten om de armen, de luchtwegen zijn gewoon vrij. Een kind de hele tijd in je armen houden is ook geen doen. Ze zijn vliegensvlug en sommigen springen gewoon het diepe in. Dan hebben ze echt wel een drijfhulpmiddel nodig hoor.
Als ze in het water drijven dan zitten die bandjes onder hun oksels en zit hun hoofd tussen de bandjes, want die armpjes drijven op het water. Ik dacht dat dat gevaarlijk was.
Bakblik
01-09-2026 om 16:33
https://www.oudersvannu.nl/voor-ouders/zwembandjes-niet-altijd-veilig-voor-kinderen~9b90449
Een artikel dat inzicht geeft in hoe kinderen verdrinken met zwembandjes. De armen blijven boven water maar als je kind met het gezicht in het water terecht komt kan het niet altijd zelf zijn voeten weer naar beneden krijgen en het hoofd omhoog en dan kan het fout gaan.
Bandjes helpen je als ouder om je kind drijvend te houden maar het is nou niet zo dat kleine kinderen zelfstandig het water in kunnen met bandjes. Als ouder moet je altijd opletten en erbij blijven.
Meesje
01-09-2026 om 17:53
FruitMoeder schreef op 01-09-2026 om 16:10:
[..]
Dat vind ik ook raar. Die kinderen zijn niet in open zee waarom een zwemvest. Mijn dochter heeft haar B vorig jaar gehaald en een zwemvest is hier nooit aan de orde geweest. Wist zelfs niet dat het een optie was.
Het is geen reddingsvest zoals wat je op een boot draagt. Het is een zwemvest. Een stoffen ding met aan de binnenkant een soort 'kurken'. Net zoals bij een band met kurken. Maar dan dus meer over de romp verspreid dan alleen een band rond het middel. De kurken kunnen er dus ook geleidelijk uit worden gehaald zodat het drijfvermogen afneemt.
En nee, zwembandjes veroorzaken geen verdrinking. Ze zijn niet 100% veilig. Net zoals kurken, puddle jumpers, zwemvestjes enz. Maar dat is iets anders.