Rekenenisleuktaalook
10-05-2026 om 07:45
Moederdag
Moederdag vandaag, de dag voor een mooie knutsel van je kind en een ontbijt al dat niet op bed. Waarmee ben jij verwend? En heeft je kind dat op school gemaakt of niet?
Op mijn school maken we tot en met groep 8 iets voor Moederdag. Kinderen vinden dit niet altijd leuk meer om te doen, die kopen liever iets. Wordt het nog gewaardeerd door ouders, of kunnen we onze energie beter in rekenen en taal steken?
Kom maar op met je mening over het cadeautje, gemaakt op school, wat je van je kind kreeg. Ik ben benieuwd!
Nieuwe inspiratie ook welkom.
Meesje
15-05-2026 om 14:22
Herfstappeltaart schreef op 15-05-2026 om 14:04:
[..]
Lief en helemaal uit jezelf, zonder speciale dag!
Nu hopen dat ie het niet aan collega's vertelt. Je weet nooit of er een alleenstaande of weduwnaar tussenzit
Herfstappeltaart
15-05-2026 om 14:39
Meesje schreef op 15-05-2026 om 14:22:
[..]
Nu hopen dat ie het niet aan collega's vertelt. Je weet nooit of er een alleenstaande of weduwnaar tussenzit
Hé dat was niet mijn opvatting hè.
Meesje
15-05-2026 om 14:46
Herfstappeltaart schreef op 15-05-2026 om 14:39:
[..]
Hé dat was niet mijn opvatting hè.
haha, nee weet ik, ik ging verder op jouw opmerking, dacht dat die sarcastisch bedoelt was 🙈
Max88
15-05-2026 om 18:29
Poezekat schreef op 15-05-2026 om 11:15:
[..]
Daar doen we ook niet aan, zelf zorg ik dat de lunch van mijn man elke werkdag klaar staat, kan hij zelf ook natuurlijk maar dit is mijn vorm van valentijnsdag.
Dat is aardig van je en leuk als je dezelfde liefdestaal spreekt; dan werkt het voor allebei.
Mijn ex-partner vond het genoeg aandacht als hij voor me veegde ( bij wijze van dan, het is maar een voorbeeld); terwijl ik denk: als je iemand een plezier wilt doen, doe je wat die persoon daaronder verstaat. Bij mij was dat zeg maar niet: "vegen", al deed ie dat beter dan ik.
Picunia
15-05-2026 om 19:08
Weer on topic: ik hou niet zo van Moederdag. Mijn eigen moeder, met wie ik geen goede band had, hechtte hier erg aan, dus ging ik altijd maar een bloemetje brengen. Mijn kinderen hebben na de basisschool nog zelden mij een cadeautje gebracht op Moederdag. Maar dit jaar kreeg ik zowaar van beiden iets: een mooie tuinplant en een klein hartvormig doosje chocola en een grote doos chocolaatjes. Heel lief, maar ik vond het waardevoller toen we een paar jaar geleden kaartjes gekregen voor één van onze favoriete bands, omdat we zoveel voor ze deden en ze ons hiermee wilden laten zien hoeveel ze ons waardeerden. Heel ontroerend.
Jonagold
15-05-2026 om 20:00
Picunia schreef op 15-05-2026 om 19:08:
Weer on topic: ik hou niet zo van Moederdag. Mijn eigen moeder, met wie ik geen goede band had, hechtte hier erg aan, dus ging ik altijd maar een bloemetje brengen. Mijn kinderen hebben na de basisschool nog zelden mij een cadeautje gebracht op Moederdag. Maar dit jaar kreeg ik zowaar van beiden iets: een mooie tuinplant en een klein hartvormig doosje chocola en een grote doos chocolaatjes. Heel lief, maar ik vond het waardevoller toen we een paar jaar geleden kaartjes gekregen voor één van onze favoriete bands, omdat we zoveel voor ze deden en ze ons hiermee wilden laten zien hoeveel ze ons waardeerden. Heel ontroerend.
Ik snap dan weer niet zo goed dat het ene waardevoller is dan het andere. Beide acties drukken toch waardering uit?
Decembermamma
15-05-2026 om 21:38
Meesje schreef op 15-05-2026 om 14:22:
[..]
Hahaha mijn man zei laatst dat hij op zijn werk niet durfde toe te geven dat hij degene is die thuis het meeste strijkt.
Temet
16-05-2026 om 06:06
Ja, daar gaat dus iets nog niet helemaal lekker, als het kennelijk voor een man iets is om te verzwijgen als hij een stevig aandeel in het huishoudelijke werk levert.
En ter voorkoming van mogelijke misverstanden: niks ten nadele van je man, ik snap ook wel dat je niet altijd zin hebt in een discussie met je collega's
Herfstappeltaart
16-05-2026 om 07:32
Jonagold schreef op 15-05-2026 om 20:00:
[..]
Ik snap dan weer niet zo goed dat het ene waardevoller is dan het andere. Beide acties drukken toch waardering uit?
Het verschil is dat het ene spontaan en uit hunzelf is, het ander (Moederdag) is georganiseerd/bedacht. Ik zie heel goed verschil. Voor sommigen is Moederdag een verplicht nummer en kun je je afvragen hoe gemeend het is. Ik bedoel trouwens niet persé in het geval van Jonagold, maar in het algemeen.
Ysenda
16-05-2026 om 10:12
als we vinden dat mannen meer in het huishouden moeten doen, waarom zijn we dan weer veel minder van mening dat vrouwen ook taken als klussen in huis, de auto of de grotere dingen in de tuin moeten doen?
Emancipatie met alleen de lusten kan ook niet de bedoeling zijn.
Herfstappeltaart
16-05-2026 om 10:51
Ysenda schreef op 16-05-2026 om 10:12:
als we vinden dat mannen meer in het huishouden moeten doen, waarom zijn we dan weer veel minder van mening dat vrouwen ook taken als klussen in huis, de auto of de grotere dingen in de tuin moeten doen?
Eens. Wij verdelen de boel zo eerlijk mogelijk, maar wel met inachtneming van ons beider talenten.
ToetieToover
16-05-2026 om 11:21
Ysenda schreef op 16-05-2026 om 10:12:
Bij de verdeling kijk ik graag naar de frequentie van de taak. Is het iets dat elke dag gedaan wordt (zoals koken, afwassen) of wekelijks of zelfs maandelijks? Veel van de ‘traditionele mannenklussen’ zijn geen dagelijkse klussen. Die zijn best makkelijk te verdelen. De dagelijkse klussen vond ik veel lastiger te verdelen. Vooral als je beiden werkt en kinderen hebt. Nou ja en een type hebt zoals mijn ex, met nadruk op ex. Schakelden wij een schoonmaker in, deed die de wekelijkse klussen en dat waren toevallig ‘zijn’ klussen dus die vond dat die niks meer hoefde te doen. Ik ben zo boos geworden, maar sowieso was dat verspilde energie. Ik heb nu een manlief die laatst spontaan ging dweilen omdat die uit zichzelf zag dat het wat smerig was gelopen. Ik ben daar nog steeds, geheel onterecht, verwonderd over.
Gingergirl
16-05-2026 om 11:43
Herfstappeltaart schreef op 16-05-2026 om 10:51:
[..]
Eens. Wij verdelen de boel zo eerlijk mogelijk, maar wel met inachtneming van ons beider talenten.
Dat is op zich logisch. Toch hoor ik geregeld in mijn omgeving dat vrouwen bij bepaalde klussen zeggen " ik weet niet hoe dat moet hoor/ ben daar niet zo goed in, dat moet hij maar doen", maar als een man dat zegt over een klus er commentaar komt van " dat leert hij dan maar". Hier in huis gelukkig geen problemen; naar ieders tevredenheid alles verdeeld.
krulliebollie
16-05-2026 om 11:50
Herfstappeltaart schreef op 16-05-2026 om 07:32:
[..]
Het verschil is dat het ene spontaan en uit hunzelf is, het ander (Moederdag) is georganiseerd/bedacht. Ik zie heel goed verschil. Voor sommigen is Moederdag een verplicht nummer en kun je je afvragen hoe gemeend het is. Ik bedoel trouwens niet persé in het geval van Jonagold, maar in het algemeen.
Maar gepland dat kan toch net zo gemeend zijn. Heb je minder plezier als je familie of vrienden met kerst komen eten als het weekend ervoor? De dag doet er toch niet toe. Je voelt zelf wel of iets gemeend is of vanuit een verplichting komt.
Mijn dochter vond het als kleintje heerlijk om met een ouder een geheim cadeautje/knutselwerkje voor te bereiden. Veel te hard samen te fluisteren over wat het ontbijtje zou worden. Zij genoot er van. En wij dus ook. Als zij het vreselijk had gevonden hadden wij er ongetwijfeld ook niet meer echt aan gedaan.