Rekenenisleuktaalook
10-05-2026 om 07:45
Moederdag
Moederdag vandaag, de dag voor een mooie knutsel van je kind en een ontbijt al dat niet op bed. Waarmee ben jij verwend? En heeft je kind dat op school gemaakt of niet?
Op mijn school maken we tot en met groep 8 iets voor Moederdag. Kinderen vinden dit niet altijd leuk meer om te doen, die kopen liever iets. Wordt het nog gewaardeerd door ouders, of kunnen we onze energie beter in rekenen en taal steken?
Kom maar op met je mening over het cadeautje, gemaakt op school, wat je van je kind kreeg. Ik ben benieuwd!
Nieuwe inspiratie ook welkom.
Rekenenisleuktaalook
16-05-2026 om 11:53
Gingergirl schreef op 16-05-2026 om 11:43:
[..]
Dat is op zich logisch. Toch hoor ik geregeld in mijn omgeving dat vrouwen bij bepaalde klussen zeggen " ik weet niet hoe dat moet hoor/ ben daar niet zo goed in, dat moet hij maar doen", maar als een man dat zegt over een klus er commentaar komt van " dat leert hij dan maar". Hier in huis gelukkig geen problemen; naar ieders tevredenheid alles verdeeld.
Wij kunnen beiden alles, als in eten hoe het moet. Behalve electra, nooit de kans gekregen om dat te doen, is domein van man, 'mag' ik niks mee.
Poezekat
16-05-2026 om 12:19
Ysenda schreef op 16-05-2026 om 10:12:
als we vinden dat mannen meer in het huishouden moeten doen, waarom zijn we dan weer veel minder van mening dat vrouwen ook taken als klussen in huis, de auto of de grotere dingen in de tuin moeten doen?
Emancipatie met alleen de lusten kan ook niet de bedoeling zijn.
Ik begrijp je punt maar ik heb zelf 2 linkerhanden, in de tuin werken vind ik prima maar klussen is aan mij niet besteed, mis ook het geduld ervoor. Anders zou ik daar zeker wel voor open staan.
Auwereel
16-05-2026 om 12:26
Ysenda schreef op 16-05-2026 om 10:12:
als we vinden dat mannen meer in het huishouden moeten doen, waarom zijn we dan weer veel minder van mening dat vrouwen ook taken als klussen in huis, de auto of de grotere dingen in de tuin moeten doen?
Emancipatie met alleen de lusten kan ook niet de bedoeling zijn.
Man en ik hebben ongeveer dezelfde talenten voor huishouden en klussen, dus kijken we elkaar maar eens zuchtend aan als er weer wat moet gebeuren, zelfs als dat het inhuren is van mensen die dat voor ons moeten doen.
Eerder werkte ik minder uren, deed ik meer met de kinderen en het huishouden. Kinderen zijn het huis uit en man gaat met pensioen, we gaan binnenkort om de tafel zitten om te zien wat we dan van elkaar verwachten.
Rekenenisleuktaalook
16-05-2026 om 12:32
Auwereel schreef op 16-05-2026 om 12:26:
[..]
Man en ik hebben ongeveer dezelfde talenten voor huishouden en klussen, dus kijken we elkaar maar eens zuchtend aan als er weer wat moet gebeuren, zelfs als dat het inhuren is van mensen die dat voor ons moeten doen.
Eerder werkte ik minder uren, deed ik meer met de kinderen en het huishouden. Kinderen zijn het huis uit en man gaat met pensioen, we gaan binnenkort om de tafel zitten om te zien wat we dan van elkaar verwachten.
Dit deden wij ook altijd eens per jaar. Meestal begin schooljaar als de kinderen weer wisten wat hun trainingsmomenten werden. Hun roosters bekend waren etc. Dan werden weer even de puntjes op de i gezet. Nu meestal alleen als er dingen veranderen in werkdagen, werktijden.
Herfstappeltaart
16-05-2026 om 14:44
krulliebollie schreef op 16-05-2026 om 11:50:
[..]
Maar gepland dat kan toch net zo gemeend zijn. Heb je minder plezier als je familie of vrienden met kerst komen eten als het weekend ervoor? De dag doet er toch niet toe. Je voelt zelf wel of iets gemeend is of vanuit een verplichting komt.
Mijn dochter vond het als kleintje heerlijk om met een ouder een geheim cadeautje/knutselwerkje voor te bereiden. Veel te hard samen te fluisteren over wat het ontbijtje zou worden. Zij genoot er van. En wij dus ook. Als zij het vreselijk had gevonden hadden wij er ongetwijfeld ook niet meer echt aan gedaan.
Voor kleintjes vind ik het anders dan voor volwassenen. Voor die groep moeten er dingen georganiseerd worden. Voor volwassen kinderen niet. Die kunnen prima zelf bedenken dat ze hun moeder een bloemetje willen geven of iets liefs willen doen. Zonder vastgestelde dag.
Voor Kerst geldt wat mij betreft hetzelfde. Ik ga veel liever lekker lunchen met mijn dochter als het zo uitkomt, dan dat verplichte Kerstnummer 'omdat nu eenmaal iedereen dat doet op die datum' .
Herfstappeltaart
16-05-2026 om 14:50
Gingergirl schreef op 16-05-2026 om 11:43:
[..]
Dat is op zich logisch. Toch hoor ik geregeld in mijn omgeving dat vrouwen bij bepaalde klussen zeggen " ik weet niet hoe dat moet hoor/ ben daar niet zo goed in, dat moet hij maar doen", maar als een man dat zegt over een klus er commentaar komt van " dat leert hij dan maar". Hier in huis gelukkig geen problemen; naar ieders tevredenheid alles verdeeld.
Ja ik begrijp wat je bedoelt. Bij ons is het zo dat man gewoon technisch is aangelegd en ik niet. Ik ben een echte Alpha, hij een Beta. Dat zit ingebakken blijkbaar. Ik zou best dingen kunnen leren natuurlijk maar het gaat hem makkelijker af. Ik ben dan weer veel beter is het onderhouden van sociale contacten, schrijven van mails (zowel privé als zakelijk) , organiseren van kasten, bijhouden van voorraad, schoon en opgeruimd houden van het huis e.d. Hij ziet bepaalde dingen niet, vind het snel oké. Zolang we er allebei oké mee zijn is het goed toch? Zodra man gaat mopperen pak ik ook wel een boormachine 😉
Decembermamma
16-05-2026 om 17:07
Herfstappeltaart schreef op 16-05-2026 om 07:32:
[..]
Het verschil is dat het ene spontaan en uit hunzelf is, het ander (Moederdag) is georganiseerd/bedacht. Ik zie heel goed verschil. Voor sommigen is Moederdag een verplicht nummer en kun je je afvragen hoe gemeend het is. Ik bedoel trouwens niet persé in het geval van Jonagold, maar in het algemeen.
En precies dat is waarom ik er een hekel aan heb, het wordt verlangt van je zeker ook door moeder maar ook de omgeving reageert vaak raar als je er niets aan doet. Hoewel dat de afgelopen jaren iets minder is geworden.
Happyapple
16-05-2026 om 20:28
ToetieToover schreef op 16-05-2026 om 11:21:
[..]
Bij de verdeling kijk ik graag naar de frequentie van de taak. Is het iets dat elke dag gedaan wordt (zoals koken, afwassen) of wekelijks of zelfs maandelijks? Veel van de ‘traditionele mannenklussen’ zijn geen dagelijkse klussen. Die zijn best makkelijk te verdelen. De dagelijkse klussen vond ik veel lastiger te verdelen.
Nou dit dus echt. Als je het gras een keer niet maait of dat plankje een week later ophangt, valt dat veel minder op dan wanneer de wc schoonmaken of het avondeten een paar keer overgeslagen wordt.
Decembermamma
16-05-2026 om 22:02
Bij ons is het eigenlijk wel een beetje "gelijk" verdeeld. Hoewel ik altijd de badkamer schoonmaak maar manlief altijd de tuin bijhoudt en ook meestal de ramen lapt. Stoffen en zuigen doen we allebei, was draaien doet manlief en bedden verschonen ook, de keuken dweilen doe ik 2 keer per week en manlief mjet, ik kook gemiddeld 4 dagen en manlief 3. Hoewel tijdens de vakanties ik alle dagen kook. Ach ja meestal is het wel oke geregeld, soms is er irritatie maar ja dat hoort erbij.
Ies
16-05-2026 om 22:14
Poezekat schreef op 16-05-2026 om 12:19:
[..]
Ik begrijp je punt maar ik heb zelf 2 linkerhanden, in de tuin werken vind ik prima maar klussen is aan mij niet besteed, mis ook het geduld ervoor. Anders zou ik daar zeker wel voor open staan.
Ja, maarja, precies dat zouden een hoop mannen kunnen zeggen over een hoop huishoudelijke taken en dat ‘pikken’ we tegenwoordig niet meer. Volkomen terecht wat mij betreft maar ik merk bij mezelf ook wel wat hypocrisie hierin.
Ik voel me ook snel onzeker en denk dat ik zaken niet kan, ook wel erin gestamd als kind en dat blijft tóch hangen. (Dat is niks voor vrouwen) En als ik het dan toch ga doen dan blijkt het eigenlijk verrassend simpel
Nehalennia
17-05-2026 om 10:43
Max88 schreef op 13-05-2026 om 17:49:
Moederdag commerciële onzin noemen is wel apart, je viert het wel of niet en de invulling en reden is persoonlijk. In de tijd dat het ontstond was die commercie er niet eens.
Wij vieren alles, omdat het leven hier vaak ellende geeft en we daarom zelf onze (onder andere deze) hoogtepuntjes creëeren en vieren; ook als traditie en om mee te geven aan kleinkind.
Ik begrijp dat er ouders zijn die het niet goed gedaan hebben, of niet deden wat in iemands ogen " normaal" is ( en aan welke zijde zit dat dan) maar moet dat echt in elk moeder-topic weer een schaduw werpen?
Ik heb een kaart gekregen met woorden van waardering die je niet elke dag hoort, alleen al omdat ze niet meer thuis wonen.
Bloemen en een heerlijk chemisch ( mag ook niet zeker🙈) luchtje.
Ik heb mijn moeder kadootjes gegeven, mijn ene kind die misschien nooit ouder wordt ook. De andere een kadootje namens kleinkind. Voor kleinkind ook.
Voor mijn ex-partner, die ik ook altijd uitnodig ligt het vaderdagkadootje ook al klaar.
We hebben spelletjes gedaan en ik heb genoten.
Het mag allemaal, geen regels!
Maar het is zo onzinnig om het op zo'n zure manier af te schuiven.
Mijn kinderen zijn normaal ook lief en helpend, dat heeft er niets mee te maken.
Wat een prachtige post!
sw4
17-05-2026 om 11:35
Ik ben iedere dag blij dat mijn kinderen zijn geboren en dat zeg ik ook zeer regelmatig. Op hun verjaardag vieren we het uitgebreid.
Ik ben als gelovig iemand iedere dag blij dat het ooit kerst is geweest. Op 25 december vier ik het uitgebreid. Hetzelfde met Pasen.
Zo zie ik het ook met moederdag. Ik krijg heel vaak waardering en op Moederdag vieren we het wat uitgebreider. Niet omdat het moet, maar omdat we het allemaal willen
Poezekat
17-05-2026 om 11:37
Ies schreef op 16-05-2026 om 22:14:
[..]
Ja, maarja, precies dat zouden een hoop mannen kunnen zeggen over een hoop huishoudelijke taken en dat ‘pikken’ we tegenwoordig niet meer. Volkomen terecht wat mij betreft maar ik merk bij mezelf ook wel wat hypocrisie hierin.
Ik voel me ook snel onzeker en denk dat ik zaken niet kan, ook wel erin gestamd als kind en dat blijft tóch hangen. (Dat is niks voor vrouwen) En als ik het dan toch ga doen dan blijkt het eigenlijk verrassend simpel![]()
Natuurlijk zou ik ook meer kunnen als het echt moet maar dat zijn vaak de klussen die niet wekelijks terug komen. Mijn man kan ook poetsen, koken en meer huishoudelijke taken die meestal door mij gedaan worden omdat ik eerder thuis ben.