Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Niet durven buitenspelen

hallo,

Mijn eerste posts!

Mijn zoontje helaas alleenstaand kind, van 8.5 jaar nu, durft niet goed meer buiten te spelen met de buurt kinderen. Hij werd licht geplaagd, ook heb ik het idee dat het zijn kinderen niet zijn. En nu in de schoolvakantie tijd zit hij in de avonden veel binnen.

Toch vervelend voor hem, en ik maak me er zorgen over als alleenstaande weduwnaar papa. Zijn moeder is helaas 2 jaar geleden plots overleden aan een longembolie

Is dit iets waar ik mijn eigen zorgen over moet maken? Spelen op de bso gaat perfect, hij is lid van een voetbal clubje waar hij het naar zijn zin heeft, en heeft op school nergens last van, al zijn sommige buurt jij kindjes dezelfde als in de buurt.

Iemand tips? Suggesties? Zorgen maken? Hulp zoeken?

Mijn dank is groot
Dennis

Heeft ie vanuit school of zo vriendjes die dicht genoeg in de buurt wonen om zelfstandig naar toe te gaan? Dan kan hij daar vragen of zij kunnen spelen op dat moment. Hier maakten we met zoon dan vooraf een plan bij wie hij langs zou gaan en als iemand kon stuurde de ouder daarvan even een appje dat zoon daar was. Als niemand kon spelen kwam hij vanzelf weer thuis. 

Ga met hem voetballen en betrek de andere kinderen er dan bij .

Wat bedoel je met `licht geplaagd` Wat doen ze precies?

Ga er even bij staan/zitten om hem op gang te helpen. Daarna even naar huis lopen en zo nu en dan even kijken hoe het gaat.

Maar ik ben inderdaad ook benieuwd wat dat “licht geplaagd” inhoud. Misschien daarover in gesprek met je kind en bespreken wat hij in zo’n geval kan doen?

Vind hij het ook vervelend? Mijn dochter was er zo eentje die naar binnen kwam als de lantarenpalen aangingen. Onze zoon daarintegen was graag thuis, kon zichzelf prima vermaken en had en heeft veel minder behoefte aan anderen om zich heen. Daar heb ik mij ook wel eens zorgen om gemaakt, maar dat was echt niet nodig

Poeh mijn zoon had hetzelfde werd kaaskop genoemd en steeds uitgelokt kinderen kwamen aan onze deur over hem klagen maar we kregen het op een gegeven moment door en zijn toen vanuit het bovenraam in de gaten gaan houden en hebben de pestkoppen erop gewezen. Het werkte niet want pestkoppen aanspreken als ouder werkt niet. Zoon is uiteindelijk naar binnen getrokken. Andere "kaaskoppen" werden zo ook weggejaagd en inmiddels speelt er niemand meer buiten want de pestkoppen zijn overgegaan op ernstigere misdragingen waarbij de politie aan te pas is gekomen en nu mogen ze van hun ouders niet meer vlakbij huis buiten "spelen" want daar kent iedereen ze en weten ze waar ze wonen. 

ik zou me nog geen zorgen maken als al die andere dingen ook niet zouden lopen oké maar nu? Mijn zoon voetbalde graag als de gingen voetballen was hij uren weg, maar als de andere dingen gingen doen was hij zo binnen, hij viel dan buiten de boot… jammer ik vond het erger dan hijzelf denk ik. Mss wat speel afspraakjes regelen met kinderen van de bso of voetbal club en hem verder lekker laten

Misschien echt afspreken met een vriendje van school dat in de buurt woont? Dan is het niet zo'n losse afspraak van 'ik zie je wel op straat". En dan kunnen ze misschien met zijn tweeën wel contact leggen in de buurt. Ik weet niet hoe druk je buurt is. Zoon had nog wel eens op straat 2 van die kleine voetbal goaltjes staan en dan kwamen er ook wel andere kinderen mee spelen (telkens weghalen als er verkeer is, maar het was een rustige straat)

Heeft je kind wel zin om te spelen op straat? Mijn dochter speelt 2 of 3 keer per week op straat, maar ze kan zich ook vermaken door rustig te tekenen. Sommige kinderen hebben gewoon een lage sociale batterij. 

Wat is dat plagen precies? Is het continu of echt pesten of gewoon plagen? Sommige kinderen (zeker als ze geen siblings hebben) weten het verschil niet goed. En zijn vanuit huis ook geen tegenstand gewend. Vraag dus door en probeer te kijken wat er precies gaande is. 

Daarnaast zou ik kind aansporen meer kinderen uit te nodigen vanuit school of voetbal. Een goed moment is na de wedstrijd op zaterdag of zondag. "Vraag jij aan X of hij met ons mee naar huis wil na de training" ? Of "Vraag jij Y of hij na de wedstrijd kan spelen "? Wat kan helpen is om leider te worden bij het team. Dan leer je andere ouders beter kennen. Of te helpen bij de club. 

Niet laten ontmoedigen als een kind niet kan. Dan vraagt hij iemand anders. Zo ook op school. Probeer je kind daarin te stimuleren. Niet iedere buurt is nu eenmaal leuk of vol kinderen. 

D.kooij87

D.kooij87

28-07-2026 om 20:00 Topicstarter

dank een ieder voor de reacties.

Licht plagen bedoel ik mee, woorden die tegen hem gezegd worden.

Hij heeft altijd leuk contact op school, hij begint a.s september met zijn eerste volledige voetbal seizoen. En op de bso gaat het perfect 2 x per week.

We zijn 1.5 jaar geleden pas hier naartoe verhuisd, dus ik denk dat alles ook nog niet groeien, en wellicht zijn het zijn kinderen niet uit de buurt.

Ik laat het maar even zo en probeer me er niet druk over te maken. Het is ook vakantie, en is het logisch dat het rustig is in de wijk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.