Nadja90
27-06-2026 om 19:53
Oorbelgaatjes
Hoi allemaal,
Even informeren of dit iets is wat jullie herkennen, en hoe jullie hiermee om zijn gegaan. Onze oudste (6 jaar) heeft begin maart oorbelgaatjes laten piercen. We hebben het netjes verzorgd en er vrijwel geen gedoe mee ervaren. Ook hebben we bewust langer gewacht met zwemmen, met als gevolg dat we vorige week voor het eerst sinds maart (lees: zo'n 14 weken dus) weer eens zijn gaan zwemmen. Twee dagen later nog eens naar het zwembad, waarna ik zag dat een van haar gaatjes begon te reageren: gezwollen, rood, beetje korstjes eromheen. De huisarts heeft fusidine voorgeschreven, wat snel z'n werk heeft gedaan. Dit weekend zijn we vanwege het warme weer toch weer gaan zwemmen, en ja hoor, vanochtend had haar ándere oor gebloed en was het oorlel wat rood. Niks heel schokkends, maar ik ben toch wel wat huiverig geworden voor wat ik kan verwachten over twee weken; wanneer we 14 dagen naar Frankrijk gaan en waar natuurlijk dagelijks aan de lopende band gezwommen moet worden.
Is dit herkenbaar, en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
PhilDunphy
27-06-2026 om 23:52
Is het een optie dat ze de oorbellen uit doet voor het zwemmen en weer in doet er na? (Oren goed droog maken uiteraard)
Lena55
28-06-2026 om 08:00
Na zoveel maanden moet zwemmen geen probleem zijn.
Ik zou er vooral vanaf blijven. Dus niet de oorbellen in en uit doen. Dat irriteert alleen maar of je maakt het gaatje ermee kapot. Na het zwemmen goed afspoelen met water en elke dag onder de douche wassen met unicura-zeep. Verder afblijven.
Piercings kunnen maanden of langer dan een jaar nodig hebben om te helen. Dus heb geduld. Wel alert blijven dat het geen ontsteking wordt of dat het iets anders is (eczeem bijvoorbeeld).
Beterlaat2021!
28-06-2026 om 08:05
PhilDunphy schreef op 27-06-2026 om 23:52:
Is het een optie dat ze de oorbellen uit doet voor het zwemmen en weer in doet er na? (Oren goed droog maken uiteraard)
en schoonmaken!
yasmijn27
28-06-2026 om 08:19
Gewoon geen oorbellen meer? Lichaam geeft aan dat het een slecht idee was, gewoon niet doen.
Nadja90
28-06-2026 om 08:50
yasmijn27 schreef op 28-06-2026 om 08:19:
Gewoon geen oorbellen meer? Lichaam geeft aan dat het een slecht idee was, gewoon niet doen.
Dat is wel een heul rigoureuze oplossing. 😉 Tot nu toe ging het eigenlijk hartstikke goed. Pas met deze tropische dagen en al dat zwemmen werden de gaatjes wat gevoelig. Ik kan me best voorstellen dat prille oorgaatjes daarop reageren.
Nadja90
28-06-2026 om 08:57
Lena55 schreef op 28-06-2026 om 08:00:
Na zoveel maanden moet zwemmen geen probleem zijn.
Ik zou er vooral vanaf blijven. Dus niet de oorbellen in en uit doen. Dat irriteert alleen maar of je maakt het gaatje ermee kapot. Na het zwemmen goed afspoelen met water en elke dag onder de douche wassen met unicura-zeep. Verder afblijven.
Piercings kunnen maanden of langer dan een jaar nodig hebben om te helen. Dus heb geduld. Wel alert blijven dat het geen ontsteking wordt of dat het iets anders is (eczeem bijvoorbeeld).
Unicura zeep ga ik ook eens proberen! Ergens overweeg ik stiekem ook nog om de oren de komende dagen verder tot rust te laten komen -het ziet er inmiddels alweer best oke uit- en de oorbellen eruit te halen, zodat ze een week hebben om dicht te groeien en we probleemloos de zomer in kunnen. Wachten we vervolgens nog een paar jaar met nieuwe gaatjes. Maar twijfel of ik daar niet een beetje mee overdrijf.. 😅
Anna Cara
28-06-2026 om 08:58
Ja, ervaring mee. Zo min mogelijk aan komen. Gaat vanzelf over. Wel idd goed om te drogen (niet wrijven maar zacht deppen). Wij spoten er ontsmetting spray op. Ook hielp koelen, de oorlel zwelt op. Daardoor zit achterstukje erg strak. Ook kan dan overstappen op ringetjes helpen.
Xxx
MelMel
28-06-2026 om 10:00
Wat zegt de piercer? De mijne (tien gaatjes in mijn oren en allebei mijn tepels dus wel ervaring) geeft een spuitbus zoutoplossing mee in dit soort gevallen en zegt verder AFBLIJVEN, niet draaien, niet speciaal wassen, als het zeer doet of kriebelt, zoutoplossing spuiten en verder AFBLIJVEN.
Ik zou even bij de piercer om advies vragen.
Fiorah
28-06-2026 om 10:35
Misschien ben ik gemakkelijk, maar mijn oorbellen waren vroeger ook af en toe ontstoken, zowel als kind als extra gaatjes als volwassene. En die van mijn kind dus ook. Voor mijn gevoel heeft het echt wel een jaar geduurd voordat het goed geheeld was. Wat ik doe: altijd zilver dragen (we hebben de schiet-oorbellen dus wel vervangen), goed schoonmaken en verder afblijven (zeker met je vingers). In mijn hoofd hoort het er gewoon bij.
Loulou39
28-06-2026 om 10:42
Fiorah schreef op 28-06-2026 om 10:35:
Misschien ben ik gemakkelijk, maar mijn oorbellen waren vroeger ook af en toe ontstoken, zowel als kind als extra gaatjes als volwassene. En die van mijn kind dus ook. Voor mijn gevoel heeft het echt wel een jaar geduurd voordat het goed geheeld was. Wat ik doe: altijd zilver dragen (we hebben de schiet-oorbellen dus wel vervangen), goed schoonmaken en verder afblijven (zeker met je vingers). In mijn hoofd hoort het er gewoon bij.
Dit!
Ik had heel vroeger ook meerdere keren ontstekingen in m’n gaatjes, maar stond daar niet heel erg bij stil. Wij hadden altijd Sterilon in huis en daar ontsmette ik het dan weer een weekje mee.
Ongeveer twee jaar geleden heb ik nog een setje gaatjes in beide oren genomen, en toen had ik minder last van ontsteking.
letterkoekje
28-06-2026 om 10:45
Hier een grijze, Belgische bes.
Ik heb toen ik baby was, gaatjes ingeschoten gekregen en enkele jaren ringetjes gedragen (goud). Plots begonnen mijn oren te zweren, er was geen mogelijkheid meer dat ik nog oorbellen kon dragen.
Puber zijnde wilde ik me natuurlijk optutten als een kerstboom. Dus oorbellen. Die waren nauwelijks in of de lelletjes begonnen al rood te zien maar ik beet door. Enkele uren (misschien zelfs minder). Ik kan niet beschrijven welke pijn ik voelde. Brandende oorlellen waar de etter uit de gaatjes liep. Zelfs van die knijpers (waar je geen stekertje door het gaatje moest steken) hielpen niet. Mijn ganse jeugd verpest natuurlijk!
Intussen volwassen en ik dacht: ik probeer het nog eens. En wonderwel: het lukte. Ik kon 'stekertjes' verdragen (knijpoorbellen vind ik niet leuk). Geen zwerende oren, geen rode lellen, niks. Hoera!!!
Intussen ben ik oud en bijna versleten en draag dag-in-dag-uit oorbellen. Sommige ook 's nachts. Sommige ook tijdens het douchen en haar wassen. Geen gouden of zilveren, dat kan gebeuren. Maar ook de grootste prul draag ik wel eens en nooit zere oren. Stekertjes of van die oorbellen met een lang haakje waardoor je aan de achterkant geen ijzertje moet hebben om ze in te houden: alles lukt. Intussen heb ik enkele jaren geleden in elke oor nog een gaatje laten bijschieten en nergens last van gehad.
Moraal van het verhaal: er is altijd hoop en er zijn allerlei situaties.
Succes!
Lena55
28-06-2026 om 10:51
Nadja90 schreef op 28-06-2026 om 08:57:
[..]
Unicura zeep ga ik ook eens proberen! Ergens overweeg ik stiekem ook nog om de oren de komende dagen verder tot rust te laten komen -het ziet er inmiddels alweer best oke uit- en de oorbellen eruit te halen, zodat ze een week hebben om dicht te groeien en we probleemloos de zomer in kunnen. Wachten we vervolgens nog een paar jaar met nieuwe gaatjes. Maar twijfel of ik daar niet een beetje mee overdrijf.. 😅
Maar wat verwacht je hiermee te bereiken? Dan zul je dit proces over een paar jaar opnieuw moeten doormaken. Ik denk dat je te ongeduldig bent. Ik heb zelf behoorlijk wat piercings en dit is een heel normaal proces. Zoals ik al zei, het kan een jaar of langer duren voordat het volledig geheeld is. En zelfs dan kan een lichte ontsteking af en toe opduiken.
Wat zou kunnen helpen is de oorbel vervangen door een ringetje. Dit zou ik dan wel door een piercer laten doen met een dik genoeg ringetje. Wat je in de winkel kunt vinden is vaak erg dun waardoor het gaatje te klein wordt en bepaalde oorbellen niet meer passen. En kies voor titanium (heb je al) of goud.
ToetieToover
28-06-2026 om 11:05
MelMel schreef op 28-06-2026 om 10:00:
Wat zegt de piercer? De mijne (tien gaatjes in mijn oren en allebei mijn tepels dus wel ervaring) geeft een spuitbus zoutoplossing mee in dit soort gevallen en zegt verder AFBLIJVEN, niet draaien, niet speciaal wassen, als het zeer doet of kriebelt, zoutoplossing spuiten en verder AFBLIJVEN.
Ik zou even bij de piercer om advies vragen.
Ik ga met dit advies mee. Ik heb een aantal weken geleden extra set gaatjes laten piercen en afgelopen week nog een set. Afblijven, afblijven. Niet draaien. Hooguit een beetje naar voren naar achteren bij het afspoelen onder de douche om er goed onder te komen. Daarna ALTIJD een zoutoplossing omdat die dezelfde samenstelling heeft als je eigen lichaamsvocht en er dus geen uitdroging of opzwelling ontstaat. Na het zwemmen of douchen dus ALTIJD goed afspuiten met zo’n flesje zoutoplossing. Ik heb probleemloze gaatjes met titanium. Dat is het minst allergene materiaal, daar zal het niet aan liggen dus dat vervangen lijkt mij niet nodig.
DeOnbekende
28-06-2026 om 11:10
Ik heb bij al mijn lastige piercings Otzi gebruikt, de oranje. Echt wonder spul. Ik zou dat meenemen op vakantie. Twee keer per dag sprayen en verder niet draaien of aanraken.
Fourtyfour
28-06-2026 om 16:50
Ik kan er dus echt niet tegen. Binnen een uur zijn mijn oren ontstoken als ik oorbellen in die. Heb ook piercings elders geprobeerd, kan ik ook niet hebben. Voor mij dus geen sieraden meer in mijn huid (jammer genoeg, want het liefst had ik mijn oren vol 😃)