Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ouder kind achterop de fiets

dit is typisch een vraag voor een aangepast vervoermiddel bij de gemeente.

Zeespiegel schreef op 26-12-2025 om 23:46:

wij zaten vroeger achterop met beide benen naar 1 zijde, bij onze verkering.

Klopt ja, als een amazone, maar het is heel zwaar werken om iemand van 30-40 kg aan ongelijk verdeeld gewicht op die manier te vervoeren en het kost veel coördinatie van de achteropzitter om niet te vallen. Elke beweging moet je je snel aanpassen anders val je. Je moet bochten voorzien.

1762770653-kivo-parent-child-tandem-vanraam.webp?auto=format&crop=focalpoint

Mijn broer heeft zo’n soort fiets en dan de elektrische versie. Daar fietst hij op met voorop zijn kind met downsyndroom. Ze is 14, dus geschikt voor grotere kinderen. Ze zit vast in de gordels aan de rugleuning. Deze wordt vergoed vanuit de WMO, dacht ik. En ook prima mee te rijden als kind niet voorop zit.

rionyriony schreef op 27-12-2025 om 07:02:

[..]

Klopt ja, als een amazone, maar het is heel zwaar werken om iemand van 30-40 kg aan ongelijk verdeeld gewicht op die manier te vervoeren en het kost veel coördinatie van de achteropzitter om niet te vallen. Elke beweging moet je je snel aanpassen anders val je. Je moet bochten voorzien.

En de meeste bagagedragers zijn maar voor max 25kg gemaakt. De kans dat hij het begeeft op 1 van de bevestigingspunten is best groot als je continu meer gewicht achterop hebt zitten. Zeker als je daarmee ook nog over hobbels rijdt. Er komt dan een hoop kracht op die bevestigingspunten te staan.

Dus ik zou eigenlijk zelf eerder voor een tandem gaan. Daarmee kan je voorlopig weer goed vooruit en het is een stuk veiliger dan achterop. 

volgens mij heb je ook van die fietsen met 1 achterwiel en 2 wielen voor zodat iemand voor het stuur kan zitten.

Ook zie ik wel eens mensen op een driewieler naast elkaar zitten. Vraag het eens bijde WMO na.

Grietje2 schreef op 27-12-2025 om 09:44:

volgens mij heb je ook van die fietsen met 1 achterwiel en 2 wielen voor zodat iemand voor het stuur kan zitten.

Ook zie ik wel eens mensen op een driewieler naast elkaar zitten. Vraag het eens bijde WMO na.

Dat heet een duofiets! Die worden in de zorg veel gebruikt en zijn erg leuk, maar onhandig omdat het breed is. Je komt in de knoei met paaltjes.

mut

mut

27-12-2025 om 11:15

Hase Pino tandemfiets? Geschikt en meegroeiend voor ouder/ kind tot volwassene/ volwassene.

Ik zou kijken naar de opties voor een aangepaste fiets of bakfiets. Overleg met aanbieders op dit gebied. Gewone fiets is te gevaarlijk. Het frame is niet gemaakt voor een groot kind. Een tandem is onstabiel. 

Zeespiegel schreef op 26-12-2025 om 23:46:

wij zaten vroeger achterop met beide benen naar 1 zijde, bij onze verkering.

Eén keertje ... oké.

Elke dag héén en terug de komende pakweg 8 jaar ... toch echt niet.

Ik zou dus ook vooral op zoek gaan naar iets dat geschikt is voor lange termijn. En niet iets dat het komende jaar misschien werkt, maar waar je volgend jaar alweer een nieuwe fiets of iets moet kopen.

ja je hebt het imago tegen maar wat uitermate ideaal hiervoor is dat is een fatbike
Ondersteuning voor fietsen voor jou, comfortabel om met zijn tweeen op te zitten (als een scooter) 
De helft van de prijs van een elektrische fiets

en wie weet over paar jaar fietst ze er zelf op

absor schreef op 27-12-2025 om 16:44:

ja je hebt het imago tegen maar wat uitermate ideaal hiervoor is dat is een fatbike
Ondersteuning voor fietsen voor jou, comfortabel om met zijn tweeen op te zitten (als een scooter)
De helft van de prijs van een elektrische fiets

en wie weet over paar jaar fietst ze er zelf op

Dat is een alles behalve comfortabele optie, kind zal motorisch iets mankeren aangezien ze niet zelf niet de lichamelijke kracht heeft om te fietsen naar school en een fatbike fietst voor een volwassene alle behalve comfortabele. Een driewieler met trapondersteuning zou wellicht voor dochter wel een idee kunnen zijn maar dan komt het verkeersinzicht weer kijken als je verstandelijk op normale snelheid niet naar school kan fietsen kan dat al helemaal niet met een fiets met trapondersteuning.

Izza schreef op 27-12-2025 om 16:04:

Ik zou kijken naar de opties voor een aangepaste fiets of bakfiets. Overleg met aanbieders op dit gebied. Gewone fiets is te gevaarlijk. Het frame is niet gemaakt voor een groot kind. Een tandem is onstabiel.

Welnee, een tandem van een goed merk is prima, maar helaas niet goedkoop. Er zijn tandems die je aan kan passen voor kinderlengte, en je kan laten doorgroeien tot volwassen lengte.

Pippeltje schreef op 27-12-2025 om 10:39:

[..]

Dat heet een duofiets! Die worden in de zorg veel gebruikt en zijn erg leuk, maar onhandig omdat het breed is. Je komt in de knoei met paaltjes.

Die zitten toch naast elkaar? Tenminste, in mijn regio wel. Ik denk dat ze deze bedoeld.

HUKA-83276.jpg

https://www.huka.nl/collectie/tandem-copilot-3/

Gebruikersnaaminvullen schreef op 26-12-2025 om 23:22:

Ik lees op google dat een 'Follow Me' aanhangfiets wel kan aan een elektrische fiets. Vooral met voorwiel of middenmotor. Waar zit die van jou?

Daar kan je max een 20 inch fiets inhangen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.