Renmuis
10-07-2026 om 15:15
Pokemon kaarten!
Het is weer een obsessie op school. Kind heeft een stapel kaarten gekregen van mijn broer, maar op school zijn heel veel neppe kaarten in omloop. Haar map zit ondertussen vol met fakes van aliexpress en de kermis. Gelukkig was mijn broer zo slim geweest haar geen waardevolle kaarten te geven, maar ik merk dat ik er toch van baal. Ik zou het liefst alle nepperds weggooien zodat er minder in omloop zijn, maar dat is wss water naar de zee dragen. Het is ook zo onnodig. Je kunt stapels bulk kopen via Cardmarket; dat kost bijna niets, maar dan zijn het wel echte kaarten. Hoe staan jullie hierin?
Anoniemvoornu
11-07-2026 om 16:13
Mugske schreef op 11-07-2026 om 16:03:
[..]
Qua ruilen zou ik goed met je nog jonge kind meekijken. Je wilt niet dat er oneerlijk geruild wordt door oudere kinderen.
Zelf jong geweest en heel wat "oneerlijke" ruilen gedaan maar als je kind liever glitterkaarten heeft of alleen maar schattige pokemon wilt hebben etc zorg dan dat de kaarten die ze hebben zoiezo "waardeloos" zijn en laat ze lekker ruilen
Daglichtlamp
11-07-2026 om 19:11
Nick90 schreef op 11-07-2026 om 14:47:
[..]
Natuurlijk niet, je hebt toch waar voor je geld gehad? Dat die specifieke kaart er niet bij zit is natuurlijk jammer maar heeft niks met gokken te maken. Zou even de definitie van een kansspel opzoeken.
Het is net als lootboxes in games. Die worden niet voor niets ook als een kansspel beschouwd.
FruitMoeder
13-07-2026 om 07:59
Nick90 schreef op 10-07-2026 om 18:07:
[..]
En in welk opzicht heb jij daar last van?
Ik rook en drink zelf ook niet maar de maatschappij heeft wel last van al die verslavingen in de maatschappij. Hetzelfde geldt voor die kaarten. Volwassenen mannen staan nu in de rij om kinderspeelgoed te kopen en kinderen leren nu dat het geen speelgoed is maar handelswaar en dat dus alles om geld draait.
Anoniemvoornu
14-07-2026 om 18:37
FruitMoeder schreef op 13-07-2026 om 07:59:
[..]
Ik rook en drink zelf ook niet maar de maatschappij heeft wel last van al die verslavingen in de maatschappij. Hetzelfde geldt voor die kaarten. Volwassenen mannen staan nu in de rij om kinderspeelgoed te kopen en kinderen leren nu dat het geen speelgoed is maar handelswaar en dat dus alles om geld draait.
Eh volgens to was het niet haar kind die baalde van de waardeloze nepkaarten maar zij zelf he... kind zelf heeft gewoon plezier in het ruilen .. volwassenen ook op het forum hebben problemen niet de kinderen i.m.o.
Mugske
14-07-2026 om 21:41
FruitMoeder schreef op 13-07-2026 om 07:59:
[..]
Dat is toch wat je zelf aan je kind meegeeft. Laat je kind blij zijn met een kaart van zijn favoriete pokemon of die nu echt of nep is.
Ik heb er zelf geen probleem mee als volwassenen speelgoed kopen voor zichzelf. Genoeg mensen die lego, games, puzzels, diamond painting, autotjes of wat dan ook kopen. En sommige van die dingen zijn ook collectible en geld waard.
MamaE
14-07-2026 om 22:06
Ik heb zelf helemaal niks met pokémonkaarten, maar ik snap het wel dat je er moeite mee hebt als er waardevolle kaarten geruild worden voor nepperds van aliexpress.
Ik denk dat het ook bij de opvoeding hoort om je kinderen de waarde van spullen mee te geven. Deels is die natuurlijk afhankelijk van hoeveel waarde je eraan toekent, bijvoorbeeld een geheel versleten en half uit elkaar vallende lievelingsknuffel kan voor jou veel waard zijn maar is dat objectief natuurlijk niet. Maar zou je het ook oké vinden als je kind een legoset van 50 euro krijgt en die ruilt voor een paar stickervellen van de action? Zeg je dan ook 'joh, als je kind die stickers nu eenmaal mooier vindt, laat hem/haar lekker'. Dan leg je een kind uit dat je voor die legoset van 50 euro wel 200 pakjes stickervellen kan kopen en dat die ruil dus niet eerlijk is.
Als oudere kinderen hier bewust misbruik maken van de onwetendheid van jongere kinderen vind ik dat kwalijk en vind ik het best begrijpelijk dat niet alle kaarten zomaar geruild mogen worden. Doet me een beetje denken aan het leegroven van gekoloniseerde gebieden en die mensen blij maken met kraaltjes en spiegeltjes om er zelf rijk van te worden door het spul voor een godsvermogen door te verkopen.
Renmuis
14-07-2026 om 23:16
Anoniemvoornu schreef op 14-07-2026 om 18:37:
[..]
Eh volgens to was het niet haar kind die baalde van de waardeloze nepkaarten maar zij zelf he... kind zelf heeft gewoon plezier in het ruilen .. volwassenen ook op het forum hebben problemen niet de kinderen i.m.o.
Nou, zo simpel is het niet, hoor. Kind was in tranen toen ze hoorde dat haar geruilde kaarten nep waren. Natuurlijk willen ze de "echte" verzamelen (behalve misschien bij de allerjongsten).
Anoniemvoornu
15-07-2026 om 08:26
Renmuis schreef op 14-07-2026 om 23:16:
[..]
Nou, zo simpel is het niet, hoor. Kind was in tranen toen ze hoorde dat haar geruilde kaarten nep waren. Natuurlijk willen ze de "echte" verzamelen (behalve misschien bij de allerjongsten).
Dan kan ze beter niet ruilen tot ze echt van nep kan onderscheiden. Of je haalt alle neppe eruit en dan houd ze die om op school te spelen.
FruitMoeder
15-07-2026 om 10:24
Anoniemvoornu schreef op 15-07-2026 om 08:26:
[..]
Dan kan ze beter niet ruilen tot ze echt van nep kan onderscheiden. Of je haalt alle neppe eruit en dan houd ze die om op school te spelen.
Dus ruilt ze al haar neppe kaarten op school om voor echte? Dan licht je toch andere kinderen op.
Anoniemvoornu
15-07-2026 om 10:41
FruitMoeder schreef op 15-07-2026 om 10:24:
[..]
Dus ruilt ze al haar neppe kaarten op school om voor echte? Dan licht je toch andere kinderen op.
Er wordt op school zoiezo geruild met neppe kaarten dat is juist het probleem van to . Een kind kan prima zeggen dat de kaarten die ze meeneemt niet echt zijn en het spel zelf kan er gewoon prima meegespeeld worden. En nee niet ieder kind wil perse de echte er zijn er heel veel die juist de glitterkaarten etc. willen. Ik had vroeger ook meerdere niet echte kaarten in mijn verzameling
Mugske
15-07-2026 om 14:05
ook wel eens gedoe geweest op basisschool met de kaarten. Kind dat dreigde kaarten van iemand stuk te maken tenzij mijn dochter een mooie kaart aan haar zou geven. Toen heb ik wel de betreffende moeder benaderd en heeft dochter haar kaart terug gekregen.
Blij dat school later de kaarten verbood vanwege te veel gedoe tussen kinderen.
FruitMoeder
15-07-2026 om 14:17
Dat bedoel ik dus volwassenen gaan zowat winkels beroven voor die kaartjes, dus het verbaast mij niks dat kinderen ook zulk gedrag gaan vertonen. Die kaarten zijn ontzettend verslavingswekkend.
Nick90
15-07-2026 om 14:51
FruitMoeder schreef op 15-07-2026 om 14:17:
Dat bedoel ik dus volwassenen gaan zowat winkels beroven voor die kaartjes, dus het verbaast mij niks dat kinderen ook zulk gedrag gaan vertonen. Die kaarten zijn ontzettend verslavingswekkend.
Bron?
Poezenmeisje
15-07-2026 om 18:45
Nick90 schreef op 15-07-2026 om 14:51:
[..]
Bron?
Is je Google stuk? 🙄
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/04/22/pokemon-golf-van-inbraak-diefstal-pokemonkaarten/
https://www.xgn.nl/nieuws/bizarre-roof-van-pokemonkaarten-winkel-overvallen-door-een-concurrent
https://jeugdjournaal.nl/artikel/2417411-2-5-jaar-gevangenis-voor-diefstal-pokemon-kaarten
https://www.gld.nl/nieuws/8459991/drie-mannen-nemen-s-nachts-1200-pakjes-dure-pokemonkaarten-weg
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/03/pokemonwinkel-in-hoogstraten-bestolen/