Nadja90
08-06-2026 om 12:23
Slaapfeestje
Hee hoi allemaal,
Mijn dochter wordt binnenkort 7 en roept al twee jaar dat ze heel graag een slaapfeestje wil. Dit jaar gaat het ervan komen. In eerste instantie mochten er twee kindjes komen, maar dit aantal is na afstemming met de ouders opgevoerd naar 3. Leek me achteraf ook wel slimmer qua even aantal. Ik heb een goed gevoel bij de ouders- en kindjes. Zij (denk ik) ook bij ons, want ik heb uiteraard van tevoren gevraagd of de betreffende kindjes dit mogen én willen. Iedereen reageerde hier positief en enthousiast op. Hun kinderen zijn makkelijke slapers en hebben ervaring met logeren. Mijn eigen dochter nog niet, dus het zal me benieuwen. Maar oke!
Het idee is als volgt; om 17.00 beginnen met cadeautjes en pizzarette. Erna de matrassen, slaapzakken, kussens en knuffels schikken. Beetje spelen, en wellicht wat tutten met gezichtsmaskertjes en nagellak. Vervolgens popcorn en film, en erna tandenpoetsen en naar bed. Ik realiseer me dat het wat later wordt dan gebruikelijk, maar hoop toch wel dat het om 23.00 uur stil is. Het plan leek me best prima en overzichtelijk.
De volgende ochtend een lekker ontbijtje, en dan héél gauw naar huis!
Maar online en op forums als deze lees ik veel schokkende reacties, en ook als ik het mensen om me heen vertel zeggen ze wauw, gewaagde keuze. Ik merk dat ik hier wat zenuwachtig van word..
Kan iemand me geruststellen, of zie ik nou echt iets enorm over het hoofd?
Uiteraard, heimwee en dat soort situaties kan ik me goed voorstellen. Ik heb mijn dochter er al op voorbereid dat het best zou kunnen dat de kindjes bij het slapen gaan toch wat bang worden en misschien opgehaald moeten worden.
TineWinkel
09-06-2026 om 21:39
Miepjecody schreef op 09-06-2026 om 17:43:
[..]
Maar de zon komt een groot deel van het jaar toch niet om 6 uur op?
AI zegt dat de zon in Nederland op ca. 85 dagen op of voor 6 uur opkomt en op 81 dagen per jaar gaat de zon na 21.30 uur onder. Kortom - die frequenties zijn vrijwel gelijk.
Miepjecody
09-06-2026 om 21:43
TineWinkel schreef op 09-06-2026 om 21:39:
[..]
AI zegt dat de zon in Nederland op ca. 85 dagen op of voor 6 uur opkomt en op 81 dagen per jaar gaat de zon na 21.30 uur onder. Kortom - die frequenties zijn vrijwel gelijk.
Ja precies maar haar redenering dat ze altijd met de zon op wil klopt gewoon niet
MMcGonagall
09-06-2026 om 22:10
Nou ja, wij zijn nu eenmaal geen ochtendmensen. Momenteel zijn voor mij de zwaarste dagen van het jaar. Om 23.00 uur is het nog niet compleet donker, dus ik zie het elke nacht 1 uur worden voor ik in slaap val. Dan is de wekker om 7 uur erg vroeg
Sowieso beschouw ik alles voor 7 uur als nacht, en soms ontkom ik er niet aan om echt op zo’n tijdstip op te staan. Zelfs toen de kinderen nog baby/peuter waren, ging ik echt niet om 6 uur ‘s morgens op de bank zitten. Gelukkig sliepen ze snel door en konden ze ook als peuter tot minstens 8 uur slapen in het weekend. Vanaf de kleutertijd ging ik ook echt niet meer vroeg op voor ze, dan mochten ze zelf ontbijt pakken en bleef ik liggen. Niet tot half 11, maar 9 uur echt wel.