MarcelvanDongen
09-06-2026 om 13:13
12 jarige dochter weigert ergens anders te slapen
Mijn 12 jarige dochter zit vol in de puberteit maar wil nooit ergens anders slapen.
Ze heeft toen ze kleiner was wel eens bij Opa en Oma geslapen natuurlijk maar dat wil ze nu ook niet meer. Kamp of als wij een dagje/nachtje weg willen dan gaat ze helemaal los en kunnen wij haar ophalen (bij kamp). Als 1 van ons bij haar is dan is het alleen goed. Zijn er mensen met dezelfde ervaring? Hoe pakken jullie dit aan en misschien zelfs: hoe heb je het op kunnen lossen?
Netherfield
09-06-2026 om 21:48
Wij namen onze kinderen ook nooit mee naar verjaardagen van onze vrienden. Bij familie wel natuurlijk. Onze twee dochters gingen uit logeren als wij een avond op verjaardag gingen, bij oom en tante of bij opa en oma. Vanaf 14 jaar oud bleven samen alleen thuis. Nou gingen ze bij ons al uit logeren toen ze nog in de luiers zaten, das dan misschien weer het andere uiterste. Als ze niet wil, dan wil ze niet. Komt vast wel ergens voordat ze het huis uit gaat.
Izza
09-06-2026 om 22:04
Duckie73 schreef op 09-06-2026 om 18:45:
[..]
Dan neem je haar toch mee. Een 12 jarige hoort toch ook op zo'n feestje. Vind het wel een beetje zielig dat zo'n 12 jarig meisje aan haar lot wordt overgelaten omdat haar ouders zo sociaal moeten doen. Als ze 16 was kan je dat doen, maar met 12 zit ze nog op de basisschool.
Natuurlijk kan je een puber van 12 niet overal mee naar toe nemen. De verjaardag van oma wel. Maar de meeste mensen hebben ook feestjes, bruiloften of sociale gelegenheden buiten de familie. Vanuit hun werk, vrienden, buren etc. Daar neem je geen kinderen mee naar toe. En voor iemand van 12 is daar waarschijnlijk niets aan of zal het veel te laat worden. En je laat haar ook niet aan haar lot over maar regelt een oppas zoals to hier ook wil doen.
AnnaPollewop
09-06-2026 om 22:09
Ik zou het gewoon uitzitten. Dat duurt waarschijnlijk net zo lang als oplossen en kost aanzienlijk veel minder energie en houdt de onderlinge relaties in het gezin een stuk beter.
Er verandert veel in haar leven nu en over een paar jaar zien de dingen er alweer heel anders uit.
En waarom zou je haar dwingen tot dingen die ze niet wil. Ja, omdat het voor jullie makkelijker is misschien. Maar ze is een mens, geen huisdier. En niet alles hoeft een machtstrijd te zijn die je als ouders moet winnen.
Je mag ook gewoon toegeven omdat het haar anders veel meer kost dan het jullie oplevert. Dat is niet slap zijn, dat is van iemand houden en belangen afwegen.
Sommige mensen willen gewoon niet van huis. Iedereen is nu eenmaal anders. Twee van onze kinderen gingen lekker op kamp en zelfs naar het buitenland (met scouting). De derde wilde dat absoluut niet. Die hebben we ook niet gedwongen, en als een kamp van een week te lang was dan haalden we die tussendoor weer op (met als gevolg dat we soms tussendoor niet meer op hoefden te halen, omdat de mogelijkheid dat het kón genoeg was) en zo ging dat geleidelijk aan beter maar het is nog steeds een huismusje.
Wij hadden natuurlijk het voordeel van vier kinderen, niemand wil die te logeren hebben dus wij hadden sowieso geen andere keuze dan altijd bij onze kinderen zijn. Dan maak je je er ook niet druk over, toen ze eenmaal ouder werden kwam het vanzelf wel weer om samen op pad te gaan. En nu sta ik vaak sip te kijken als ze weer weg rijden naar hun eigen huis.
Over drie of vier jaar is het allemaal alweer zo anders, maak je gewoon niet te druk en pas je aan.
Mama-Inge
09-06-2026 om 22:17
Los laten en je niet te druk om maken
Hier een zoon die (inmiddels 16, maar nog steeds) ook alleen thuis wil slapen
Stel je voor om eens een weekendje 1 op 1 weg te gaan, zijn standaard antwoord: nee
En wat ik hier verder lees, wil je weg, dan regelen dat er iemand bij haar thuis is
Izza
09-06-2026 om 22:35
De vraag hier is meer of To iemand thuis kan regelen. Staat kind dat wel toe? Of bijvoorbeeld een babyfoon bij de buren? Dan is er geen probleem natuurlijk. Maar zoals ik het lees wil ze dat er altijd een ouder is.
Natuurlijk hoeft ze niet op een kamp. Maar to en haar partner moeten natuurlijk wel nog het huis uitkunnen. Je bent ook partners en wilt niet alles moeten afslaan vanwege een kind van die leeftijd.
Duckie73
10-06-2026 om 06:24
Izza schreef op 09-06-2026 om 22:35:
De vraag hier is meer of To iemand thuis kan regelen. Staat kind dat wel toe? Of bijvoorbeeld een babyfoon bij de buren? Dan is er geen probleem natuurlijk. Maar zoals ik het lees wil ze dat er altijd een ouder is.
Natuurlijk hoeft ze niet op een kamp. Maar to en haar partner moeten natuurlijk wel nog het huis uitkunnen. Je bent ook partners en wilt niet alles moeten afslaan vanwege een kind van die leeftijd.
Dat is natuurlijk ook zo. Alle macht ligt nu in de handen van de dochter. Als ze niet wil dat de ouders weggaan en geen oppas wil wat dan? Haar huilend en in paniek achterlaten?
Valeria
10-06-2026 om 07:33
Hoe doen de weigeraars dat dan met schoolkampen en meerdaagse excursies? Mijn jongste zit nu in de 5e en heeft na het brugklaskamp meerdere excursies met overnachting gehad. Ze krijgen ook cijfers voor verslagen wn voorbereidingen, dus niet meegaan kan eigenlijk niet.
MamaE
10-06-2026 om 07:42
Valeria schreef op 10-06-2026 om 07:33:
Hoe doen de weigeraars dat dan met schoolkampen en meerdaagse excursies? Mijn jongste zit nu in de 5e en heeft na het brugklaskamp meerdere excursies met overnachting gehad. Ze krijgen ook cijfers voor verslagen wn voorbereidingen, dus niet meegaan kan eigenlijk niet.
Een school moet hiervoor een alternatief aanbieden voor als het écht niet kan.
Misschien komen kinderen op een zeker moment ook op het punt dat ze het toch maar doorstaan omdat ze graag mee willen met de activiteit, niet buiten de groep willen vallen etc.
Ik vind het wel opvallend dat ze vroeger wel uit logeren ging, maar dat nu niet meer wil. Maar goed, zo lang jullie wel op vakantie kunnen, lijkt het me niet heel problematisch.
Bij een verjaardag of etentje of feestje slaap je als ouders daarna vaak wel weer thuis.
Als je kind niet wil logeren, lijkt iemand bij jullie thuis laten slapen ook een optie. Als het per se een ouder moet zijn, kan je kind ook wel leren dat dat niet altijd kan. En daarbij is 'niet altijd' misschien hooguit 2 keer per jaar. Ze is 12, geen 4.
Dan kun je kiezen; logeren bij opa en oma/tante en oom/vriendinnetje of iemand logeert bij ons.
Zijn er (oudere) broers/zussen die thuis zijn?
yasmijn27
10-06-2026 om 08:13
School van onze kinderen doet dit niet. Zijn sowieso ook met excursies kalmer aan gaan doen ivm de kosten.
Tweetalig onderwijs gaat wel vaak meerdaags op pad, maar daar is dan voor gekozen. Ook voor de kosten.
Duckie73
10-06-2026 om 08:32
Zelfs 40 jaar gelden op mijn school werden er alternatieve opdrachten aangeboden. Dit kwam ook omdat er kinderen waren die trainingen hadden van hun sport op die avonden of muziekles. Ik maakte daar ook gretig gebruik van.
Gingergirl
10-06-2026 om 08:42
Meerdaagse excursies met overnachten zijn nooit verplicht. School moet een alternatief programma hebben vokr de leerlingen die niet mee gaan.
MamaE
10-06-2026 om 08:49
Duckie73 schreef op 10-06-2026 om 08:32:
[..]
Zelfs 40 jaar gelden op mijn school werden er alternatieve opdrachten aangeboden. Dit kwam ook omdat er kinderen waren die trainingen hadden van hun sport op die avonden of muziekles. Ik maakte daar ook gretig gebruik van.
Sport of muziekles of een bijbaantje lijkt me geen reden om een excursie te skippen. Soms is een excursie ook gewoon één dag maar ben je dan wel later thuis vanwege de reistijd. Dan zeg je dat maar een keer af.
Vroeger moest je wel vaak betalen voor excursies en mocht je uitgesloten worden als je ouders dat niet deden/konden. Bij mij op school was zo'n alternatief programma nooit leuk. Het werd bewust zo onaantrekkelijk mogelijk gemaakt zodat daar niet te veel gebruik van zou worden gemaakt.
Gingergirl
10-06-2026 om 08:55
MamaE schreef op 10-06-2026 om 08:49:
[..]
Sport of muziekles of een bijbaantje lijkt me geen reden om een excursie te skippen. Soms is een excursie ook gewoon één dag maar ben je dan wel later thuis vanwege de reistijd. Dan zeg je dat maar een keer af.
Vroeger moest je wel vaak betalen voor excursies en mocht je uitgesloten worden als je ouders dat niet deden/konden. Bij mij op school was zo'n alternatief programma nooit leuk. Het werd bewust zo onaantrekkelijk mogelijk gemaakt zodat daar niet te veel gebruik van zou worden gemaakt.
Dat mag tegenwoordig wel. Leerlingen die op hoog niveau sporten krijgen vrijstelling en leerlingen uit bv armoedegezinnen die dat baantje echt nodig hebben gaan dan niet mee als het bv een excursie is waarbij je laat terug bent.
Duckie73
10-06-2026 om 08:57
[..]
Dat ligt er aan. Er waren kinderen in mijn klas die veel liever werkte of gingen trainen. Ik wilde niet gaan omdat ik ook last van heimwee had. Kan mij niet herinneren dat het alternatief zo verschrikkelijk was. Weet wel dat best veel kinderen het deden. Een goede 10 tot 20 procent wel.
yasmijn27
10-06-2026 om 09:07
[..]
Het is maar net met welke houding je mee doet aan zo'n programma. En welke verwachting je hebt. Met weinig kan je het ook gezellig hebben.
Mijn zoon heeft dit jaar het nederland-programma gedaan als examenreis. Iedere avond in eigen bed. Was gewoon prima