Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

12 jarige dochter weigert ergens anders te slapen

Ik denk hierbij gewoon aan accepteren. Pushen werkt averechts lijkt me. 

Onze kinderen zijn jonger maar willen over algemeen ook niet logeren. Toevallig hebben ze afgelopen weekend  op eigen verzoek gelogeerd bij familie maar oudste kijkt nu al op tegen groep 8 kamp. Ik heb dit zelfs al gewoon gevraagd bij juf van groep 8 en die zegt als het niet gaat kunnen ze gewoon thuis slapen en is het halen brengen. Dikke prima. Kamp moet leuk zijn.

Wij gaan als ouders ook niet fijn weg als we weten dat onze kinderen met tegenzin logeren. 

Maar zoals eerder gevraagd: Hoe gaat het als je vraagt om oma/tante of iemand anders bij jullie komt logeren als jullie nachtje weg willen? 

Due-scimmie schreef op 10-06-2026 om 09:38:

Ik denk hierbij gewoon aan accepteren. Pushen werkt averechts lijkt me.

Onze kinderen zijn jonger maar willen over algemeen ook niet logeren. Toevallig hebben ze afgelopen weekend op eigen verzoek gelogeerd bij familie maar oudste kijkt nu al op tegen groep 8 kamp. Ik heb dit zelfs al gewoon gevraagd bij juf van groep 8 en die zegt als het niet gaat kunnen ze gewoon thuis slapen en is het halen brengen. Dikke prima. Kamp moet leuk zijn.

Wij gaan als ouders ook niet fijn weg als we weten dat onze kinderen met tegenzin logeren.

Maar zoals eerder gevraagd: Hoe gaat het als je vraagt om oma/tante of iemand anders bij jullie komt logeren als jullie nachtje weg willen?

Hoe ver is schoolkamp? Bij mijn dochter was het net buiten het dorp (kwartiertje fietsen). Ideaal voor kinderen met heimwee. 

Nou Marcel, kom er maar in... 

Ik denk dat ouders hier ook heel bepalend in kunnen zijn. Elders slapen is ook gewoon gewenning. Als je dit vanaf jonge leeftijd doet en blijft doen weet een kind niet beter. Bij grootouders of bijvoorbeeld het kinderdagverblijf. Je kind zelfvertrouwen geven dat het dat prima kan ipv er iets spannends van te maken. Er zit nog een wereld tussen pushen of het volledig uit de weg gaan. Daarmee bevestig je ook naar een kind dat het spannend en eng is. En dat het zoiets niet zou kunnen. 

Met iemand van 12 (die waarschijnlijk al op de middelbare zit) kan je gewoon in gesprek. En samen oefenen of de mogelijkheden bespreken. 

Izza schreef op 10-06-2026 om 11:10:

Ik denk dat ouders hier ook heel bepalend in kunnen zijn. Elders slapen is ook gewoon gewenning. Als je dit vanaf jonge leeftijd doet en blijft doen weet een kind niet beter. Bij grootouders of bijvoorbeeld het kinderdagverblijf. Je kind zelfvertrouwen geven dat het dat prima kan ipv er iets spannends van te maken. Er zit nog een wereld tussen pushen of het volledig uit de weg gaan. Daarmee bevestig je ook naar een kind dat het spannend en eng is. En dat het zoiets niet zou kunnen.

Met iemand van 12 (die waarschijnlijk al op de middelbare zit) kan je gewoon in gesprek. En samen oefenen of de mogelijkheden bespreken.

Nou nee hoor. Een kind kan aangeboren ernstig heimwee hebben. Ik ken een volwassene die ging overgeven als ze ergens moest logeren, zelfs bij een tante drie straten verder. Dat is nooit meer overgegaan. Ze gaat ook bijna nooit op vakantie. Als ze er echt niet onderuit kan voelt ze zich heel de vakantie ziek. 

Herfstappeltaart schreef op 10-06-2026 om 11:21:

[..]

Nou nee hoor. Een kind kan aangeboren ernstig heimwee hebben. Ik ken een volwassene die ging overgeven als ze ergens moest logeren, zelfs bij een tante drie straten verder. Dat is nooit meer overgegaan. Ze gaat ook bijna nooit op vakantie. Als ze er echt niet onderuit kan voelt ze zich heel de vakantie ziek.

Dat klopt. Heimwee wordt alleen vaak verward met bij de ouders willen zijn, terwijl het vooral met thuis zijn te maken heeft. Een collega van mij heeft ook al haar hele leven heimwee en houdt niet van niet thuis slapen. Ze kan max een week op vakantie, is het langer, dan wordt ze ziek tot ze weer thuis is. Dat doet ze dan voor haar man en kinderen. Maar als haar man of kinderen niet thuis slapen, is dat geen probleem. 

Als de 12-jarige niet op kamp wil of logeren, dat valt nog te overzien en te regelen. 
Maar als de ouders helemaal niet weg kunnen omdat er per se een ouder thuis moet zijn om te kunnen slapen, vind ik dat wel iets om aan te werken. Op enig moment wordt ze ook wel te oud voor een oppas. Dan denk ik eerder aan een vriendinnetje bij jullie laten logeren als gezelschap. Kan zij gewoon in haar eigen bed slapen. Dat zou ik nu nog niet doen als jullie er niet zijn, maar wel over een paar jaar. 

... Elders slapen is ook gewoon gewenning. Als je dit vanaf jonge leeftijd doet en blijft doen weet een kind niet beter. 

Dat is wel erg kort door de bocht. Dan kun je alles wel 'gewoon gewenning' noemen en meteen meenemen dat alles wat niet gaat zoals gewenst dus maar de schuld is van de ouders die steken hebben laten vallen.

Was het maar zo simpel hè

MamaE schreef op 10-06-2026 om 11:28:

[..]

Dat klopt. Heimwee wordt alleen vaak verward met bij de ouders willen zijn, terwijl het vooral met thuis zijn te maken heeft. Een collega van mij heeft ook al haar hele leven heimwee en houdt niet van niet thuis slapen. Ze kan max een week op vakantie, is het langer, dan wordt ze ziek tot ze weer thuis is. Dat doet ze dan voor haar man en kinderen. Maar als haar man of kinderen niet thuis slapen, is dat geen probleem.

Als de 12-jarige niet op kamp wil of logeren, dat valt nog te overzien en te regelen.
Maar als de ouders helemaal niet weg kunnen omdat er per se een ouder thuis moet zijn om te kunnen slapen, vind ik dat wel iets om aan te werken. Op enig moment wordt ze ook wel te oud voor een oppas. Dan denk ik eerder aan een vriendinnetje bij jullie laten logeren als gezelschap. Kan zij gewoon in haar eigen bed slapen. Dat zou ik nu nog niet doen als jullie er niet zijn, maar wel over een paar jaar.

Ja eens.

Valeria schreef op 10-06-2026 om 07:33:

Hoe doen de weigeraars dat dan met schoolkampen en meerdaagse excursies? Mijn jongste zit nu in de 5e en heeft na het brugklaskamp meerdere excursies met overnachting gehad. Ze krijgen ook cijfers voor verslagen wn voorbereidingen, dus niet meegaan kan eigenlijk niet.

Mijn zoon is nog nooit op schoolkamp geweest. Toen zijn klas aan de beurt was, kwam corona en gingen ze niet en op zijn huidige school ook geen kamp

Duckie73 schreef op 10-06-2026 om 10:07:

[..]

Hoe ver is schoolkamp? Bij mijn dochter was het net buiten het dorp (kwartiertje fietsen). Ideaal voor kinderen met heimwee.

Hier is dat ook half uur rijden geloof ik. 

Nee hoor. Wij hebben het altijd zo gedaan dat kinderen mogen aangeven wanneer ze willen logeren. Dat mocht al toen ze klein waren maar ze willen gewoon niet. Dikke prima. Ik zou het bij onze kinderen geen heimwee noemen want vakantie gaat prima, ze zijn gewoon liever 's nachts bij ons ipv bij anderen.

Neef en nichtje logeerden vroeger echt vaak bij opa en oma maar die wilden op gegeven moment ook nergens meer logeren.

Ik vond logeren hartstikke leuk, ik wilde ook graag logeren, schoolkamp, ponykamp, allemaal leuk, ik sliep overal. Maar m'n vader is dus wel eens het halve land doorgereden om me op te halen, ook ben ik wel eens midden in de nacht opgehaald. Opeens was de heimwee er, gelukkig was het maar kort, het is maar een paar keer gebeurd maar wel hevig, er was dan geen land meer met me te bezeilen totdat ik gehaald werd.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.