Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Stiefzus als stiefmoeder

Anoniemvoornu schreef op 22-05-2026 om 17:23:

[..]

Te grappig als je naam inclusief achtergond te boek staat als lagere klasse.. ja ik kom uit een arm gezin. Het lagere klasse noemen is gewoon niet ok. Gelukkig begrijpen de meeste mensen dat. Het is geen correcte term van omschrijven imo. dan maar lange tenen en uitgelachen worden

Hoe vervelend ook voor sommigen, verschillen bestaan gewoon nog steeds. Jij ziet toch ook wel verschil tussen een villawijk en een volkswijk qua kleding, uiterlijk, accent....?

Valeria schreef op 22-05-2026 om 17:49:

[..]

Hoe vervelend ook voor sommigen, verschillen bestaan gewoon nog steeds. Jij ziet toch ook wel verschil tussen een villawijk en een volkswijk qua kleding, uiterlijk, accent....?

En die kun je prima op een andere manier omschrijven dan de volkswijk is een lagere klasse.. je gaat je kind ook niet leren dat de villawijk voor kakkers is. 

Anoniemvoornu schreef op 22-05-2026 om 17:23:

[..]

Te grappig als je naam inclusief achtergond te boek staat als lagere klasse.. ja ik kom uit een arm gezin. Het lagere klasse noemen is gewoon niet ok. Gelukkig begrijpen de meeste mensen dat. Het is geen correcte term van omschrijven imo. dan maar lange tenen en uitgelachen worden

Joh. Jij begint dit drama. Niet ik. Het is echt nergens voor nodig om je zo aangesproken te voelen over iets wat totaal niet over jou gaat. Laat staan, om als reactie daarop, vals te gaan doen. Siert je niet. 

Daarnaast ging mijn punt ook niet over arm of rijk. Dat maak jij er met je projectie zelf van. Wél over intergenerationele patronen. Iets wat vaker in de lagere sociale klasse (zo heet dat gewoon, dat verzin ík niet) voorkomt. 

Wat een familie-constructie.. Ben de draad helemaal kwijt. 😵‍💫 

Lichtbron schreef op 22-05-2026 om 20:50:

Wat een familie-constructie.. Ben de draad helemaal kwijt. 😵‍💫

Moeder heeft minstens 2 oudere kinderen. Toen haar oudste dochter 18 was heeft moeders een relatie gehad met dochters beste vriend (hij was 17!!!). Hier zijn 3 kinderen uit voortgekomen. Nu heeft oudste dochter een relatie met die zelfde vent. Dus dochter date de verwerker van haar half broers/zussen. 

Duckie73 schreef op 22-05-2026 om 21:08:

[..]

Moeder heeft minstens 2 oudere kinderen. Toen haar oudste dochter 18 was heeft moeders een relatie gehad met dochters beste vriend (hij was 17!!!). Hier zijn 3 kinderen uit voortgekomen. Nu heeft oudste dochter een relatie met die zelfde vent. Dus dochter date de verwerker van haar half broers/zussen.

En oudste dochter heeft inmiddels ook een kind met deze man, die ook vader is van drie halfbrussen van deze oudste dochter. 

Daglichtlamp schreef op 22-05-2026 om 21:30:

[..]

En oudste dochter heeft inmiddels ook een kind met deze man, die ook vader is van drie halfbrussen van deze oudste dochter.

Dus hij is zowel ex stiefopa als vader van dat kind. TO is hij de enige man in het dorp?

Dweedledee schreef op 22-05-2026 om 20:21:

[..]

Joh. Jij begint dit drama. Niet ik. Het is echt nergens voor nodig om je zo aangesproken te voelen over iets wat totaal niet over jou gaat. Laat staan, om als reactie daarop, vals te gaan doen. Siert je niet.

Daarnaast ging mijn punt ook niet over arm of rijk. Dat maak jij er met je projectie zelf van. Wél over intergenerationele patronen. Iets wat vaker in de lagere sociale klasse (zo heet dat gewoon, dat verzin ík niet) voorkomt.

ook als mensen het zo noemen, kan het een verkeerde term zijn.

Ik denk dat veel mensen bij "lagere klasse" meteen aan  "arm" denken.
Dat is geen projectie van iemand met lange tenen.

Dit is nu echt een semantische discussie aan het worden. Best een interessante discussie maar het wijkt nu wel erg af van het oorspronkelijke onderwerp

Anoniemvoornu schreef op 22-05-2026 om 18:31:

[..]

En die kun je prima op een andere manier omschrijven dan de volkswijk is een lagere klasse.. je gaat je kind ook niet leren dat de villawijk voor kakkers is.

Wees gerust. Toen wij een keuze moesten maken voor een basisschool hebben wij de basisschool nabij de villawijk overgeslagen. Reden: daar lopen de spencerkindertjes rond…oftewel de kakkers.

Het kan alle kanten op. Is het helemaal netjes…nee. Is het realistisch…ja.

het zegt niets over jou als persoon. Het zegt iets over een “groepscultuur”.

Duckie73 schreef op 22-05-2026 om 21:38:

[..]

Dus hij is zowel ex stiefopa als vader van dat kind. TO is hij de enige man in het dorp?

😂

mijn buurvrouw werkt in de kinderenopvang en die geeft aan dat aan de namen van de kinderen vaak wel het type ouder is af te leiden. Een Chanel heeft een ander type ouder als een Liselotte, een Djayden een andere type ouder als een Thom. Als die lat even langs de oud klasgenoten van mijn dochter leg zit er soms wel een kern vaak waarheid in maar zeker niet altijd. Overigens zegt het niets over hun inkomen maar meer over het type mens. 

krulliebollie schreef op 23-05-2026 om 10:04:

mijn buurvrouw werkt in de kinderenopvang en die geeft aan dat aan de namen van de kinderen vaak wel het type ouder is af te leiden. Een Chanel heeft een ander type ouder als een Liselotte, een Djayden een andere type ouder als een Thom. Als die lat even langs de oud klasgenoten van mijn dochter leg zit er soms wel een kern vaak waarheid in maar zeker niet altijd. Overigens zegt het niets over hun inkomen maar meer over het type mens.

Tuurlijk. Daar sta ik niet van te kijken. De Djamilla’s, de Lorenzo’s, de Tatjana’s ( ja, echt, ze worden nog steeds geboren) of de Emma’s, de Fenne’s en de Tim’s. Ze komen uit een ander soort nestjes. Nestjes waar de manier van communiceren en de kijk op omgang met elkaar vaak anders is. Het een is niet per definitie beter dan het ander. Maar het is wel anders.

haarklover schreef op 23-05-2026 om 06:28:

[..]

Ik denk dat veel mensen bij "lagere klasse" meteen aan "arm" denken.

Dit is natuurlijk onzin. Het is een algemeen en veel gebruikte term en ik denk daarom ook niet dat het aan jou is om te bepalen dat het een “verkeerde” term is.

Dit is zeker projectie van iemand met te lange tenen. En het is ook een kwestie van niet goed lezen. Je kunt ook eerst even vragen wat er precies bedoeld wordt, voordat je zo primair en fel van leer trekt. 

haarklover schreef op 23-05-2026 om 06:28:

[..]

Ik denk dat veel mensen bij "lagere klasse" meteen aan "arm" denken.

Het woord "lagere" op zich suggereert dat er op neer gekeken wordt. Dus ik snap dat je over die term valt.

Het is volgens mij totaal niet van deze tijd om in lagere en hogere klasse te denken. Behalve het koningshuis is er effectief eigenlijk geen adel meer. 

Het onderwijs is zo ingericht dat iedereen in principe gelijke kansen krijgt. (Hoewel dat omzetten van de stufi van gift naar lening hier wat afbreuk aan doet.)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.