Caroline80
13-04-2026 om 15:22
Wanneer verjaardag vieren als je jarig bent tijdens zomervakantie
Mijn zoon wordt 16 in de zomervakantie. Rond zijn verjaardag is het grootste deel van de familie op vakantie. Eigenlijk alleen de opa's en oma's zijn er. En we zijn zelf als gezin niet op vakantie. Wanneer zouden jullie dan de verjaardag vieren? Gewoon op de dag zelf, of 1,5 maand naderhand (als familie en we zelf weer terug zijn van vakantie). Vooraf zou ook 1,5 maand van te voren zijn (i.v.m. andere verjaardagen/feestjes). Zoon maakt het zelf niet uit wanneer het gevierd wordt.
Tjilp
13-04-2026 om 22:33
nounou, wat een gezelligheid allemaal! Grootouders zijn zeer hartelijk welkom om te komen oppassen, jaar in jaar uit, en bij voorkeur hun vakantie wat te plooien naar het ritme van het gezin. Maar als kinderen opgroeien, tieners zijn, toedeloe! Wat een gezeur, grootouders op de koffie, waar de mensen zin in hebben,,,
Als zelfs de geboortedag van een kind geen aanleiding meer kan zijn voor iets gezelligs ? Wanneer dan wel? Eindexamen ?
Maar dat was de vraag niet.
TO, vier de verjaardag na de zomerperiode. Ga met z’n allen lekker eten of barbecuen of picknicken en maak er een leuk nazomerfeestje van. En laat de jarige op de dag zelf verzinnen wat-ie dan graag doet en met wie.
Yumi
13-04-2026 om 22:41
Stresskipje schreef op 13-04-2026 om 21:00:
op die leeftijd laat ik het bij kind zelf. De oudste wilde het met zn vriendengroep buiten de deur vieren, maar wilde thuis wel taart met ons eten. Opa en oma kwamen op eigen initiatief.
De 2e wilde wel graag familie op bezoek. Bij ons kon toevallig iedereen wel (ook middenin de vakantie), maar als jou familie er niet is zou ik het eerder of later doen. Als dat is wat kind wil tenminste. Het vieren uit verplichting heb ik jaren geleden al losgelaten. Idem met kerst. We doen waar we zin in hebben, en wat gezellig is. Geen verplichtingen en gestress.
Dat klinkt als een aparte combinatie met jou naam
Jesse_1
13-04-2026 om 22:42
Maar na 16 jaar is dit 'probleem' toch niet eens ontstaan? Hoe deden jullie dat afgelopen jaren? Of waren jullie dan zelf op vakantie?
Valeria
14-04-2026 om 07:33
Tjilp schreef op 13-04-2026 om 22:33:
TO, vier de verjaardag na de zomerperiode. Ga met z’n allen lekker eten of barbecuen of picknicken en maak er een leuk nazomerfeestje van. En laat de jarige op de dag zelf verzinnen wat-ie dan graag doet en met wie.
Maar wat is er mis met alles gewoon aan een 16-jarige overlaten, waarbij die dan misschien kiest voor helemaal niets doen (edit: en/of niets met familie), of alleen iets met vrienden doen?
Knutselkei
14-04-2026 om 07:34
Op de verjaardag zelf met zijn vrienden hem het zelf laten regelen.
Voor familie aan het eind v d vakantie een middag plannen?
Hier zijn kinderen de oudsten aan de ene kant. Verjaardagen van hen gezamelijk gevierd tot oudste 18 werd. Op zich leuk omdat je iedereen weer een keer ziet. Wie wil sloot aan en was welkom.
Daarna niet meer onder protest van schoonmoeder,. (Die wil ook nog elk jaar sint vieren, jongste is ondertussen ook 18
Het mooie is wel dat alle kleinkinderen zeggen, ach ze vindt het leuk, en we zien elkaar eens.
Tjilp
14-04-2026 om 08:24
Knutselkei schreef op 14-04-2026 om 07:34:Het mooie is wel dat alle kleinkinderen zeggen, ach ze vindt het leuk, en we zien elkaar eens.
…en ik hoop dat onze kleinkinderen het ook zo bekijken. En later erop terugkijken als toch best goede momenten.
Elke generatie heeft een eigen verhaal, maak daar een beetje ruimte voor. Zeker als je niet dichtbij elkaar woont, zijn verjaardagen kansen.
Broadway
14-04-2026 om 10:15
Even kijken wanneer iedereen ongeveer op vakantie is en daaromheen plannen?
hoe deed je het de vorige 15 jaar?
Caroline80
14-04-2026 om 10:43
Vaak vooraf i.c.m. met mijn eigen verjaardag (eind juni). Maar dat is de laatste jaren i.v.m. toetsweken van de kinderen geen optie meer.
Stresskipje
14-04-2026 om 10:43
Yumi schreef op 13-04-2026 om 22:41:
[..]
Dat klinkt als een aparte combinatie met jou naam
![]()
😂
Echt he. Ik kan enorm stressen, maar juist daarom heb ik proberen aan andermans verwachtingen te voldoen en meedoen aan de ratrace van 'hoe het heurt' losgelaten. Genoeg andere zorgen.
Stresskipje
14-04-2026 om 10:45
Caroline80 schreef op 14-04-2026 om 10:43:
Vaak vooraf en i.c.m. met mijn eigenverjaardag (eind juni). Maar dat is de laatste jaren i.v.m. toetsweken van de kinderen geen optie meer.
Doet hij examen dit jaar? Je kan ook dat groots vieren. Als hij slaagt tenminste 😅
Decembermamma
14-04-2026 om 12:33
Mijn zoon is ook in een lastige periode jarig precies tussen sinterklaas en kerst, waarbij weekenden bij de meesten al vol zitten en de kerstperiode is bij onze familie net zoals bij anderen de zomervakantie, iedereen gaat weg. (ivm werk kunnen we heel beperkt op vakantie).
Wij plannen de verjaardag toch altijd in een weekend in die week tussen sint en kerst, wie komt komt en wie niet komt komt niet. Ik zit er dit jaar aan te denken om het met een etentje bij ons favoriete restaurant te vieren, hij is op vrijdag jarig en dat is dan mooi te plannen en geen gedoe met mensen die van vroeg tot laat willen blijven.
Fourtyfour
15-04-2026 om 06:46
Kind is midden in de vakantie geboren, dus ook vaak in de vakanties jarig. Grootouders zijn dan nooit op vakantie, dus die komen altijd even. Vaak koffie met een gebakje en na het eten weer naar huis. De familie die op vakantie is spreken we na de tijd mee af, keer op een zondagmiddag.
Feestje voor zijn vrienden viert hij na de vakantie, deel studeert nog, deel werkt. Hij is in juli jarig, maar het feestje kan maar zo pas in september zijn.
Zeespiegel
15-04-2026 om 06:55
Caroline80 schreef op 14-04-2026 om 10:43:
Vaak vooraf i.c.m. met mijn eigen verjaardag (eind juni). Maar dat is de laatste jaren i.v.m. toetsweken van de kinderen geen optie meer.
Daar zit het antwoord eigenlijk al in denk ik, vlak voor de vakantieperiode lukt niet. Dan maar daarna. Dan zou ik de eigen verjaardag wel vervroegen en het dan maar apart vieren.