Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon van 16 heel klein

Damoontje schreef op 06-07-2026 om 16:40:

[..]

Zat ik ook al aan te denken. Die ging er altijd best grappig mee om. (ik zeg ging want al jaren niets meer van gehoord).

Nee die is zo stinkend rijk geworden van de Voice die hoeft niets meer te doen

sommige dingen heb je geen invloed. 
Nu denk je jaloers was hij maar langer.  Maar hij is gezond!! Geloof me.  Echt!! Veel en veel belangrijker!! 
Jaloezie is een stomme nutteloze emotie die je kwijt moet raken

En dat een puber onzeker is dat is logisch.   Hij heeft zijn lengte om onzeker te zijn. Een ander zijn acne of neus of micropenis of overgewicht.  Leven is kut en maar zeer select groepje mensen krijgt alles

Manon1980 schreef op 05-07-2026 om 11:18:

[..]

Ik ben 1.67 en zijn vader 1.78. De huisarts heeft hem destijds doorverwezen naar de kinderarts om onderzoek te laten doen. Dat is nu ruim 1.5 jaar geleden en sindsdien is hij ongeveer 6 a 7 cm gegroeid.

Ik kan me voorstellen dat als je het zo laat pas weet, het nog tijd nodig heeft om echt te accepteren. Wij weten al vanaf dat zoon 4 is dat zijn eindlengte 1,65-1,70 zal zijn. We hebben het er regelmatig met hem over dat het frustrerend is en niet eerlijk, maar dat er ook niks aan te doen is. Ik denk dat zoon wel wat compenseert met fanatiek sporten en krachttraining.

Ik ben dan wel wat langer, maar met 1,73 ook geen reus. Mijn vader was langer en mijn moeder maar ietsjes korter.
En ik vind het prima. Maar die 10 cm is denk ik wel net het verschil.
Sommige collega’s zijn iets kleiner, maar dat valt me eigenlijk nooit op.
De schoonvader van mijn beste vriend is denk ik net 1,60m, en eigenlijk zie ik dat niet eens. De man heeft in zijn werkzame leven hele hoge banen bij de PTT gehad, dus niets staat je in de weg.

Auditor schreef op 06-07-2026 om 21:11:

Sommige collega’s zijn iets kleiner, maar dat valt me eigenlijk nooit op.
De schoonvader van mijn beste vriend is denk ik net 1,60m, en eigenlijk zie ik dat niet eens. De man heeft in zijn werkzame leven hele hoge banen bij de PTT gehad, dus niets staat je in de weg.

Dat je bij al die 'kleine' mannen hun gestalte niet ziet, dat pleit voor jou maar er zijn een hele hoop mensen die het wel zien. 

En dan nog, de kerel waarover in deze draad wordt gesproken, mag nog tienduizend 'kleine' mannen in zijn omgeving zien, er zijn er honderdduizenden die (een stuk) groter zijn dan hij. En dat blijft bij hem hangen. Het zijn niet de kleine mannen waar hij troost uit put, het zijn de grote mannen waar hij (letterlijk en figuurlijk) naar opkijkt. En dat begrijp ik. Het is met een kleinere man net als met een supergrote vrouw: je valt op, je wil zijn als de grote meerderheid en dat ben je niet. 

De man waarover je hierboven spreekt met zijn hoge banen, die bewijst dat je carrière niet afhangt van je lengte, maar dat betekent niet dat die man zich niet ettelijke keren gewenst heeft om 10 tot 15cm groter te zijn. Want je kan niet voor een ander uitmaken waar hij tevreden mee moet zijn.

Wij als collega's moesten onze lengte doorgeven zodat de meubelafstelmevrouw minder werk zou hebben.

De leidinggevende kwam weifelend binnen "Erik is er vandaag niet, is hij 1,75 meter?"

Collega en ik keken elkaar aan en ons antwoord was "In een hele wilde droom?"
😆

Ik ben 1,64 meter en hij is echt niet groter dan ik.

Ik heb soms wel grappige gesprekken met mijn vriend. Als hij zegt 'groot' bedoelt hij vooral dat iemand breed is. Waar ik lang bedoel. 

'Heb je het nu over Jos?'
'Ja Jos die hele grote'
'Zo lang is Jos toch niet?'
'Nee ik bedoel groot'. 

Een klein (kort) persoon kan bij hem nog steeds groot zijn, als diegene heel breed is (sportschoolbreed). 

Laatst over een vrouw die we allebei kennen:
'Ik bedoel die Sandra die hele kleine'
'Die met dat rode haar in een staartje? Ik heb niet op haar lengte gelet'
'Ik weet niet wat voor haar ze heeft, ik bedoel die hele kleine'
Uiteindelijk stuurde ik een foto van Sandra en bedoelden we idd dezelfde. 

Ik let vaak niet echt op lengte. Soms ken ik iemand al een hele tijd en valt opeens op dat iemand best klein is of best lang.

Mvtj schreef op 06-07-2026 om 19:39:

[..]

Ik kan me voorstellen dat als je het zo laat pas weet, het nog tijd nodig heeft om echt te accepteren. Wij weten al vanaf dat zoon 4 is dat zijn eindlengte 1,65-1,70 zal zijn. We hebben het er regelmatig met hem over dat het frustrerend is en niet eerlijk, maar dat er ook niks aan te doen is. Ik denk dat zoon wel wat compenseert met fanatiek sporten en krachttraining.

Mijn ervaring is vooral dat ze die schatting helemaal niet zo goed kunnen maken. Dochter hier zou 1.80 worden ongeveer, want man en ik zijn dat ook. Ze werd op haar 10e ongesteld en blijft steken op 1.68 nu (met schoenen aan). En zo ken ik genoeg mensen in mijn omgeving waarbij die schatting echt niet klopt.

BlairW schreef op 07-07-2026 om 08:11:

[..]

Mijn ervaring is vooral dat ze die schatting helemaal niet zo goed kunnen maken. Dochter hier zou 1.80 worden ongeveer, want man en ik zijn dat ook. Ze werd op haar 10e ongesteld en blijft steken op 1.68 nu (met schoenen aan). En zo ken ik genoeg mensen in mijn omgeving waarbij die schatting echt niet klopt.

Dat is een flink verschil idd. 

Misschien zaaien ze ook wat paniek door al zo vroeg op die lengte te hameren. Mijn moeder was bang dat ik groter dan zij zou worden en daarmee gepest zou worden etc. Zij is 1,80 en ik ben uiteindelijk 1,78 geworden. Dus kleiner dan zij verwachtten maar bovendien in een tijd dat er heel veel meiden zijn van 1,78 of langer. En steeds meer jonge meiden die langer worden dan dat. 

Mijn dochter zou 1,90 m worden, ze is "blijven steken" op 1,73 m. 😆

Damoontje schreef op 07-07-2026 om 08:45:

[..]

Dat is een flink verschil idd.

Misschien zaaien ze ook wat paniek door al zo vroeg op die lengte te hameren. Mijn moeder was bang dat ik groter dan zij zou worden en daarmee gepest zou worden etc. Zij is 1,80 en ik ben uiteindelijk 1,78 geworden. Dus kleiner dan zij verwachtten maar bovendien in een tijd dat er heel veel meiden zijn van 1,78 of langer. En steeds meer jonge meiden die langer worden dan dat.

Komt echt door die vroege ongesteldheid. En dat je daarbij naar je moeder moet kijken om een schatting te maken wanneer je ongeveer ongesteld gaat worden, klopt hier ook al niet. Ik was 14. Had dochter dat ook veel liever gegund dan op haar 10e al 😕 maar ja, doe je niks aan en als je het eenmaal bent heeft dat ook invloed op je groei. Dan groei je nog zo’n 2 jaar door. Ze staat nu al een tijd stil qua groei helaas, dus denk dat dit het echt is voor d’r. Niet heel klein, maar ze had zelf gehoopt op ergens in de 1.70 te komen nog. 

Mijn man is 1.63 en heeft de ervaring dat vrouwen geen man willen die kleiner is dan zijzelf. Maar goed, ook dat heeft zich opgelost. En misschien valt hij op jongens dan is dat al helemaal geen probleem.

Hier een zoon van 14 en 152cm. Ik zit te wachten wanneer zijn groeispurt eindelijk gaat komen. Voor zijn 14e verjaardag heeft hij een volwassen fiets gekregen, maar het op en afstappen gaat nog lastig. Ik hoop nu dat hij deze vakantie een paar cm groeit en dan in het nieuwe schooljaar op de fiets kan. Mijn man en ik zijn beide ook niet zo groot (174 en 165). Dochter van 16 is ook altijd klein geweest, maar heeft nu toch de 164 bereikt. 
Daar is ze tevreden mee. Zoon heb ik nog niet horen klagen over zijn lengte.

Voor die fiets kun je kijken naar een 'plat' zadel, bijvoorbeeld een racefietszadel. Dat scheelde voor onze zoon een behoorlijk stuk ten opzichte van een gelzadel.

Action heeft goedkope fietszadels.

Poezenmeisje schreef op 07-07-2026 om 11:09:

Voor die fiets kun je kijken naar een 'plat' zadel, bijvoorbeeld een racefietszadel. Dat scheelde voor onze zoon een behoorlijk stuk ten opzichte van een gelzadel.

Action heeft goedkope fietszadels.

Bedankt voor de tip

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.