Kleinduimpje
07-06-2025 om 14:20
Het treitergedrag van "vrienden"
mijn dochter is 19 jaar en heeft al heel lang een vriendengroep. 1 van de jongens is al maanden vervelend aan het doen als ze bij elkaar zijn, altijd dat dochter dom is. "Je hebt weinig hersencellen, we laten jou dat niet doen, want ben je te dom voor". Af en toe zijn er zelfs vrienden die mee doen, zelfs haar vriendin heeft weleens meegelachen (ik denk allemaal om maar niet zelf aan de beurt te zijn) maar meestal is het die ene jongen. Ze wilt graag bij de vriendengroep blijven, maar is er ontzettend onzeker van geworden. Ik heb al vanalles met haar besproken wat ze zou kunnen zeggen, maar het houdt niet op. Ik weet niet meer wat ik aan moet raden, het enige is om maar bij de vriendengroep weg te gaan wat ik ook onzin vind om je door zo iemand weg te laten jagen. Ik snap het ook niet, dat je je als 19 jarige zo gedraagd.Maar hij trekt zch nergens wat van aan, dus je kunt zeggen wat je wilt, negeren is ook geen optie. Dochter is juist net altijd heel aardig tegen iedereen.
Ninoea
10-07-2026 om 10:38
Het is vooral een patroon dat je hebt ontwikkeld. Je laat je hoofd continu dezelfde afslag nemen. Daar zijn methodes voor om dat om te buigen. In het begin is dat lastig, maar hoe vaker je een ander paadje inslaat hoe makkelijker je hersenen dat ook gaan doen. Je kunt strategieën bedenken om dat aan te pakken en uit dat slachtofferschap te stappen en te stoppen met jezelf klein te maken. Bijvoorbeeld als je merkt “oeps ik doe het weer” afleiding te gaan zoeken in een ander onderwerp of iets fysieks te gaan doen. Maar ook bijvoorbeeld in je contacten met anderen. Dat je probeert de dynamiek te doorbreken waarbij je verbinding probeert te maken op dit soort dingen, maar dat je juist benoemt dat je zoekende bent dit patroon te doorbreken. Of dat je je richt op leuke gezamenlijke dingen. Dat als het een klaagzang wordt dat je dan zegt “weet je, ik doe eigenlijk helemaal niet gezellig en ben maar aan het zagen” laten we het over iets anders hebben. Dit gedrag is niet goed voor mij en ik denk ook niet voor ons. Je zit zelf aan het stuur. Het overkomt je deels, je zit in het patroon, maar bent niet stuurloos.