Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wie laat ook een ouder alleen achter als die uit huis gaat?

Mijn advies is om zelf in je eigen woning te trekken. Jij verantwoordelijk voor je eigen leven en je moeder voor dat van haar. Uiteraard kun je op bezoek en hulp aanbieden. Maar laat de regie bij je moeder of en wanneer er hulp nodig is.

ToetieToover schreef op 20-05-2026 om 12:59:

[..]

Is dat zo, TO? Heb jij je moeder geslagen?

TO keert eigenlijk nooit terug naar haar geopende topics, dus daarom ik reageer even. Ze heeft haar moeder (en vader) meermaals geslagen en geduwd. Politie is er aan te pas gekomen. Ze heeft hier ooit een topic over geopend met een van haar vele nicks. Vandaar dat ik het weet. 

Dweedledee schreef op 20-05-2026 om 18:09:

[..]

TO keert eigenlijk nooit terug naar haar geopende topics, dus daarom ik reageer even. Ze heeft haar moeder (en vader) meermaals geslagen en geduwd. Politie is er aan te pas gekomen. Ze heeft hier ooit een topic over geopend met een van haar vele nicks. Vandaar dat ik het weet.

😳

Je wilt een appartement kopen, dus je hebt een redelijk salaris, begrijp ik.
Als je bij jouw moeder blijft omdat JIJ anders geen contacten hebt, kun je beter zelfstandig gaan wonen.

Anders hangt het ervan af hoe fijn jij het vindt om bij jouw moeder te wonen.
Kan een eventuele partner er ook bij?
Als je een appartement verhuurt, kun je de huur niet zo maar opzeggen.

(en als je een hypotheek afsluit, mag je soms niet eens verhuren.)

Maar ze "gaat" dat appartement al heel lang kopen, daar ging ze een jaar (of 2 jaar?) geleden ook al doen. Maar dat is blijkbaar nog steeds niet gebeurd. 
En toendertijd, voor de scheiding van de ouders, kon ze ook gaan wonen in het extra appartement dat haar ouders hadden. De vraag was toen in welke van de 2 appartementen ze zou gaan wonen.

kinderen groeien op, ontwikkelen zich, worden zelfstandig en verlaten het nest. Het is - bij gezondheid- de normale loop van het leven. Niks om een zware kwestie van te maken. Als volwassen kind te verknoopt blijven met je ouder(s) is niet verstandig. Elk mens heeft een eigen leven. Betrokken zijn, meeleven, dat is kostbaar, maar laat je niet meeslepen. 

Tijgeroog schreef op 20-05-2026 om 22:31:

Maar ze "gaat" dat appartement al heel lang kopen, daar ging ze een jaar (of 2 jaar?) geleden ook al doen. Maar dat is blijkbaar nog steeds niet gebeurd.
En toendertijd, voor de scheiding van de ouders, kon ze ook gaan wonen in het extra appartement dat haar ouders hadden. De vraag was toen in welke van de 2 appartementen ze zou gaan wonen.

Ooo wacht es effe …. Dit herinner ik mij nog wel 

Je gaat op jezelf wonen, punt. Dit is inmiddels te idioot voor woorden.

jemig wat een reacties zeg dacht dat we op het forum met respect met mekaar omgingen en niet iemand belachelijk maken

lovessssssss schreef op 21-05-2026 om 08:49:

jemig wat een reacties zeg dacht dat we op het forum met respect met mekaar omgingen en niet iemand belachelijk maken

Normaal niet, maar als je al drie jaar elke paar maanden onder een andere nick topics opent met dezelfde vraag zonder ooit een stap verder te komen, dan is geduld wel eindig. 

MamaE schreef op 21-05-2026 om 09:23:

[..]

Normaal niet, maar als je al drie jaar elke paar maanden onder een andere nick topics opent met dezelfde vraag zonder ooit een stap verder te komen, dan is geduld wel eindig.

Niet reageren kan ook. Wat mij betreft nog steeds onnodig om vervelende opmerkingen te maken. 

Niemand hier weet wat er precies speelt en alles wat er wordt gezegd komt wel bij die persoon terecht zonder dat we zien wat het met iemand doet. Opbouwend is het in ieder geval niet..

Junio schreef op 21-05-2026 om 13:27:

[..]

Niet reageren kan ook. Wat mij betreft nog steeds onnodig om vervelende opmerkingen te maken.

Niemand hier weet wat er precies speelt en alles wat er wordt gezegd komt wel bij die persoon terecht zonder dat we zien wat het met iemand doet. Opbouwend is het in ieder geval niet..

Op zich ben ik het wel met je eens. Maar het is aan de andere kant ook zo dat een heleboel mensen steeds serieus hebben gereageerd en meegedacht en dat TO dan nooit terugkomt, maar wel een paar maanden later weer een nieuw draadje start met ongeveer dezelfde vraag. Nog tig keer is het dan ook wel een keertje klaar...

Maar nog even inhoudelijk dan: iederéén laat zijn ouder(s) achter als 'ie het huis uit gaat. Dat is hoe het werkt

Als ik tussen de regels door lees zou je je het liefste op jezelf wonen. Wellicht kun je bij haar in de buurt wonen en haar (af en toe) ook helpen? 

Bespreek eerst met haar je dilemma en zeg ook dat je je schuldig voelt en je  het vervelend vindt dat ze eenzaam zit. En dat je er ook voor haar wilt zijn, maar ook ruimte voor jezelf nodig hebt. Je zou wel een lieve moeder hebben waar je veel van houdt anders doe je zoiets niet. Zeg ook dat tegen haar. Ik denk dat jouw moeder alle begrip voor jou als dochter heeft en ook voor jou het allerbeste voor heeft.

Even vanaf de andere kant. Mijn kind ging met 31jr zelfstandig wonen. Randstad en eindelijk een eigen stekkie. Ik woon nu ook alleen en eerlijk gezegd vind ik dat heel prettig . Ik was ook wel een beetje uitgemoederd. Tijd om op eigen benen te staan! Hoe denkt jouw moeder daar over?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.