Beauty en fashion
Kaaaaaaaatje
04-06-2026 om 12:31
Gezichtsverzorging jonge tiener
Mijn dochter van bijna 10 is lichamelijk begonnen aan de puberteit. Daardoor heeft ze wat onregelmatigheden in haar gezicht, het eerste puistje is ook gespot. Ook begint ze zich te interesseren in make up en vind ze het leuk om met vriendinnen daar mee bezig te zijn.
Ik weet NIETS van gezichtsverzorging en make up. Ik gebruik een serie die de huidtherapeut me heeft voorgeschreven ivm Rosacea en verder heb ik me er nooit echt in verdiept. Make up gebruik ik bijna niet omdat mijn Rosacea daar eigenlijk altijd erger van wordt en het me dan niet waard is.
Ik denk dat ik voor mijn dochter binnenkort iets van reinigingsgel en een gezichtsverzorger wil kopen zodat ze kan starten met gezichtsverzorging en dat op een verantwoorde manier gebeurt. Make up moet ze van mij er altijd afhalen, maar ik ben er ook wel klaar mee dat ze mijn dure reiningsproducten daarvoor gebruikt.... wat kan ik voor haar kopen en en waar moet ik op letten bij de spullen die ze zelf koopt?
Fenyw
04-06-2026 om 22:25
Kaaaaaaaatje schreef op 04-06-2026 om 21:50:
[..]
Wat is die Nivea 2 in 1 reiniger? En wat voor cleanser dan? En welke creme?
Ze mag van mij wel klooien met make up, maar als ze de deur uit gaat dan is het naturel, ik vind haar dus ook veel te jong. Maar ja....
Wel goede tips van opschrijven wanneer iets geopend is. Daar ben ik zelf ook niet zo'n goed voorbeeld van... Net als het uitlenen van make up en het handen wassen voor je er mee aan de slag gaat.
Make-up dat er op gaat, moet er ook weer af. Altijd. Ik gebruik nivea double effect oogmake-up remover en een watje. Parfumvrij en vaak in de aanbieding van 1+1.
Om je gezicht te wassen is het beter om een cleanser te gebruiken dan een washand met water.
Tips voor het kiezen van een cleanser. Onderaan de pagina staan ook tips uit de drogisterij
https://www.dr-jetskeultee.nl/reinigen-van-een-normale-tot-vette-huid/
Ik gebruik wel een toner maar wellicht is dit te veel voor je kind. Vaak ook niet goedkoop te krijgen. Ik zou zeggen, lees het door en beslis wat je wil voor haar.
https://www.dr-jetskeultee.nl/hulp-bij-de-keuze-van-je-toner/
Crème voor altijd. Ik gebruik die van Ceravé omdat het lekker betaalbaar is.
https://www.dr-jetskeultee.nl/hulp-bij-de-keuze-van-je-moisturizer/
Dit is een no-brainer, zonnebrandcrème moet. Maar wel graag parfumvrij.
https://www.dr-jetskeultee.nl/hulp-bij-de-keuze-van-je-zonnebrandcreme/
Het is een lang bericht waardoor het veel lijkt. Maar het is niets meer dan je toet wassen en er een crème op smeren en overdag nog een lik zonnebrand. Bijna hetzelfde als bij kleine kinderen.
Al mijn inmiddels ruim volwassen kinderen m + v hebben deze gezichtsroutine. Toet wassen, toner, crème, zonnebrand.
Misschien een onnodige tip maar ik zou afspraken maken wanneer ze makeup mag en wanneer niet en of ze er mee naar buiten mag of niet.
Kaaaaaaaatje
04-06-2026 om 22:30
PinkFlower schreef op 04-06-2026 om 22:15:
Ze draagt niet standaard make up om vervolgens te zeggen dat ze regelmatig lippgloss draagt naar school. Dat is ook make up!
Jij bent de ouder he. Nee is nee. Ze is 9, geen 14. Dan kun je nog simpelweg verbieden en uitleggen waarom je dat verbiedt. Jij bent degene die haar laat merken dat make up voor 9 jaar blijkbaar helemaal oke en normaal is want je staat het gewoon toe dat ze met blush experimenteert thuis.
Leg gewoon uit dat make up op haar leeftijd superslecht is voor haar huid, dat als je een paar jaar ouder is ze met een beetje mascara of blush ofzo kan beginnen. Dat hoe eerder ze ermee begint hoe slechter haar huid zal worden als ze groot is en dat je dat niet wil voor haar.
Echt ik snap niet dat je dit goed vindt op die leeftijd. En stiekem kopen? Jammer dan, inleveren als ik erachter kom. Als de afspraak is geen gesmeer en make up dan is dat dus ook niet stiekem. En blijft ze kopen zou ze van mij dus een tijdje niet meer met vriendinnen mogen winkelen want je houdt je niet aan de afspraken.
School zal make up op die leeftijd toch ook niet echt ok vinden?
Wij zijn inderdaad haar ouders en wij kennen ons kind het beste. Wij weten waar onze grenzen liggen en hoe we er samen voor kunnen zorgen dat ze binnen die grenzen blijft. En we zijn helaas niet gezegend met een kind waarbij verbieden werkt, toch leuk dat ik nu op mijn bord krijg waar mijn ouders vroegere mee worstelden. Ik ben dus eigenlijk ook van plan om hier niet verder op in te gaan. Maar, ze heeft dus af en toe dit (https://www.kruidvat.nl/essence-juicy-bomb-104-shiny-lipgloss/p/5804741) op haar lippen gesmeerd na het tandenpoetsen en dan mag ze van mijn gewoon de deur uit. Dat zei ik namelijk, af en toe draagt ze lipgloss naar school, dat is niet regelmatig..... maar misschien is lezen moeilijk op je hoge paard.....
En ik probeer dus in dit topic tips te krijgen over hoe ze zich binnen die grenzen moet gedragen en wat ik haar moet leren over verantwoordelijke gezichtsverzorging en verantwoordelijk make up gebruik. En aangezien ik zelf een hele rits aan producten gebruik (nou ja, dat valt ook nog wel weer mee, het zijn 6 verschillende producten 3 voor de avond en 3 voor de nacht + zonnebrand, maar meer dan ik ooit heb gebruik) waarvan ik eigenlijk niet precies weet van het hoe en waarom (heeft mijn huidtherapeut wel uitgelegd, maar boeit me niet, ik weet nu alleen dat mijn huid er relatief goed uit ziet, dus ik koop en smeer het braaf) vraag ik hier waar ik rekening mee moet houden bij het aangeven van mijn grenzen over cosmetica gebruik.
Ik ben nu vooral benieuwd hoe ik herken dat iets mild is en geschikt voor de jonge huid enzo.
Fenyw
04-06-2026 om 22:52
Kaaaaaaaatje schreef op 04-06-2026 om 22:30:
[..]
Wij zijn inderdaad haar ouders en wij kennen ons kind het beste. Wij weten waar onze grenzen liggen en hoe we er samen voor kunnen zorgen dat ze binnen die grenzen blijft. En we zijn helaas niet gezegend met een kind waarbij verbieden werkt, toch leuk dat ik nu op mijn bord krijg waar mijn ouders vroegere mee worstelden. Ik ben dus eigenlijk ook van plan om hier niet verder op in te gaan. Maar, ze heeft dus af en toe dit (https://www.kruidvat.nl/essence-juicy-bomb-104-shiny-lipgloss/p/5804741) op haar lippen gesmeerd na het tandenpoetsen en dan mag ze van mijn gewoon de deur uit. Dat zei ik namelijk, af en toe draagt ze lipgloss naar school, dat is niet regelmatig..... maar misschien is lezen moeilijk op je hoge paard.....
En ik probeer dus in dit topic tips te krijgen over hoe ze zich binnen die grenzen moet gedragen en wat ik haar moet leren over verantwoordelijke gezichtsverzorging en verantwoordelijk make up gebruik. En aangezien ik zelf een hele rits aan producten gebruik (nou ja, dat valt ook nog wel weer mee, het zijn 6 verschillende producten 3 voor de avond en 3 voor de nacht + zonnebrand, maar meer dan ik ooit heb gebruik) waarvan ik eigenlijk niet precies weet van het hoe en waarom (heeft mijn huidtherapeut wel uitgelegd, maar boeit me niet, ik weet nu alleen dat mijn huid er relatief goed uit ziet, dus ik koop en smeer het braaf) vraag ik hier waar ik rekening mee moet houden bij het aangeven van mijn grenzen over cosmetica gebruik.
Ik ben nu vooral benieuwd hoe ik herken dat iets mild is en geschikt voor de jonge huid enzo.
Hoe hoger een ingrediënt op de lijst staat, hoe meer er in zit. Je wil dingen met geen tot zeer weinig parfum (dat is makkelijk terug te vinden) maar er zijn ook wat andere ingredienten die je niet zou moeten willen. Ik weet ze even niet meer uit mijn hoofd. Ik heb het ooit uitgezocht en ben daarna zeer merkvast. Op het blog van Jetske Ultee staat veel informatie. Let op dat ze geen lipgloss koopt met een plumper. Dit maakt je lippen voller en dat effect wordt bereikt door een licht allergische reactie op een stofje in de gloss.
Een paar berichten hierboven heb ik uitgebreid gereageerd voor productadvies, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Fenyw
04-06-2026 om 23:34
Voor beginnende puistjes géén clearasil oid gebruiken. Dat is veel te agressief voor de huid. Gewoon die simpele routine en klaar. Mocht ze veel last van krijgen of flinke ontstekingen krijgen, dan naar de huisarts.
Oil of olaz heet tegenwoordig oil of olay en de Total effects 7 in one parfumvrij is prima. Ik vind hem bizar in prijs gestegen en ben daarom van merk geswitcht.
DeOnbekende
05-06-2026 om 00:24
PinkFlower schreef op 04-06-2026 om 22:15:
Ze draagt niet standaard make up om vervolgens te zeggen dat ze regelmatig lippgloss draagt naar school. Dat is ook make up!
Jij bent de ouder he. Nee is nee. Ze is 9, geen 14. Dan kun je nog simpelweg verbieden en uitleggen waarom je dat verbiedt. Jij bent degene die haar laat merken dat make up voor 9 jaar blijkbaar helemaal oke en normaal is want je staat het gewoon toe dat ze met blush experimenteert thuis.
Leg gewoon uit dat make up op haar leeftijd superslecht is voor haar huid, dat als je een paar jaar ouder is ze met een beetje mascara of blush ofzo kan beginnen. Dat hoe eerder ze ermee begint hoe slechter haar huid zal worden als ze groot is en dat je dat niet wil voor haar.
Echt ik snap niet dat je dit goed vindt op die leeftijd. En stiekem kopen? Jammer dan, inleveren als ik erachter kom. Als de afspraak is geen gesmeer en make up dan is dat dus ook niet stiekem. En blijft ze kopen zou ze van mij dus een tijdje niet meer met vriendinnen mogen winkelen want je houdt je niet aan de afspraken.
School zal make up op die leeftijd toch ook niet echt ok vinden?
Wat is er zó verschrikkelijk aan experimenteren met make-up als (bijna) tiener? Het is geen crack, hè.
Vonni
05-06-2026 om 00:33
Kaaaaaaaatje schreef op 04-06-2026 om 21:58:
[..]
Maar wat is dan een milde make up reiniger? En waar gebruik je die zeepvrije zeep voor? Ze wast haar gezicht in principe onder de douche gewoon met water, tenzij er make up af moet, dan gebruikt ze mijn micelair (?) water.
Kijk eens op de website van sproetonline, zij is huidtherapeut en schrijft veel blogs over waar je op moet letten.Ook geeft ze reviews en tips over producten, met daarbij utleg waarom wel of niet. Ze let o.a. erg op stoffen die de huid kunnen irriteren.