Beauty en fashion Beauty en fashion

Beauty en fashion

Urban chic voor een bruiloft

Familielid gaat trouwen en de dresscode wordt urban chic. Wat te dragen? Ik ben al 50+ . Het is in de zomer.

JanaDana

JanaDana

18-02-2026 om 18:55 Topicstarter

haarklover schreef op 17-02-2026 om 21:16:

Zijn het bruidspaar een stel fashionista's?
Dan zou ik mij zorgen maken over mijn outfit.

En anders lees ik "urban chic" als:
draag iets waarin je lekker kunt bewegen.

Het zijn mensen met een sportieve/alternatieve stijl en ze zijn zeker van de makkelijke kleding. Het is meer dat ik toch goed voor de dag wil komen want ik ben naaste familie.

JanaDana schreef op 18-02-2026 om 18:55:

[..]

Het zijn mensen met een sportieve/alternatieve steil en ze zijn zeker van de makkelijke kleding. Het is meer dat ik toch goed voor de dag wil komen want ik ben naaste familie.

Gezellig samen shoppen met de bruid?

[..]

Het zijn mensen met een sportieve/alternatieve stijl en ze zijn zeker van de makkelijke kleding. Het is meer dat ik toch goed voor de dag wil komen want ik ben naaste familie.

Dan zou ik het opvatten als 'draag gewoon wat je normaal ook draagt, maar dan net iets verzorgder als je normaal gaten in je kleren hebt'. 

Dus geen broek met gaten, maar een broek die eruitziet alsof hij nog tamelijk nieuw en netjes is. Een mooie bloes of top die er uitziet alsof de stof van goede kwaliteit is. En in die sfeer kan dan van alles, ook een vest of bolero of tuniek. 

Ik denk dat het vooral een aantal dingen níet is:

- niet verplicht chic, met pakken en jurken en pumps

- niet al te glamourous of glitterig

- niet al te zoet of romantisch met ruches en roezeltjes en bloemetjes. 

Ik ben totaal niet modebewust dus je hebt geen garanties, maar dat is hoe ik het zou lezen. 

Ginevra schreef op 19-02-2026 om 10:15:

[..]

Ik ben totaal niet modebewust dus je hebt geen garanties, maar dat is hoe ik het zou lezen.

Dit denk ik ook. 

[..]

Dan zou ik het opvatten als 'draag gewoon wat je normaal ook draagt, maar dan net iets verzorgder als je normaal gaten in je kleren hebt'.

Dus geen broek met gaten, maar een broek die eruitziet alsof hij nog tamelijk nieuw en netjes is. Een mooie bloes of top die er uitziet alsof de stof van goede kwaliteit is. En in die sfeer kan dan van alles, ook een vest of bolero of tuniek.

Ja dit.

JanaDana

JanaDana

19-02-2026 om 14:26 Topicstarter

Ja dan hoef ik denk ik niet eens iets nieuws te kopen

krulliebollie schreef op 17-02-2026 om 17:36:

Ik vind de meeste pumps zo ontzettend tuttig..

Nou in ook. Echt vreselijk tuttig

JanaDana schreef op 19-02-2026 om 14:26:

Ja dan hoef ik denk ik niet eens iets nieuws te kopen

Wel een goed excuus voor bloes of zo

[..]

Dat denk ik ook.

Maar waarom dann zo geforceerd een term die bijna niemand kent gebruiken? De link van Pinterest die ik al eerder plaatste, werkt erg verwarrend (denk niet dat dit soort outfits echt de bedoeling zijn): https://nl.pinterest.com/claudinemoithuk/urban-chic/

[..]

Goede instelling! 

Wij hadden helaas naaste familie die de dresscode volledig negeerde. (Een vrij simpele dresscode: zomers voor een bruiloft midden in de zomer.) De familie die zich daar wel aanhield, was daar niet blij mee. En ik voelde me beledigd dat op onze speciale dag, zo'n simpele wens niet gerespecteerd werd. Iets heel stoms wat de dag nodeloos overschaduwd.

Zeespiegel schreef op 19-02-2026 om 22:44:

[..]

Goede instelling!

Wij hadden helaas naaste familie die de dresscode volledig negeerde. (Een vrij simpele dresscode: zomers voor een bruiloft midden in de zomer.) De familie die zich daar wel aanhield, was daar niet blij mee. En ik voelde me beledigd dat op onze speciale dag, zo'n simpele wens niet gerespecteerd werd. Iets heel stoms wat de dag nodeloos overschaduwd.

Dan ben ik toch benieuwd wat de gasten die zich daar volgens jullie niet aan hielden aan hadden. Misschien was hun perceptie van "zomers" anders dan die van jullie.

En, waarom was dat zo belangrijk voor je? Het gaat toch om de mensen, niet om hun kleren?

Schemerlampje schreef op 19-02-2026 om 23:26:

[..]

Dan ben ik toch benieuwd wat de gasten die zich daar volgens jullie niet aan hielden aan hadden. Misschien was hun perceptie van "zomers" anders dan die van jullie.

En, waarom was dat zo belangrijk voor je? Het gaat toch om de mensen, niet om hun kleren?

Meer gothic dan zomers, en ja, daar kan ik echt geen zomers in zien. 

Leuke gedachte, het gaat om de mensen, niet om de kleren. Maar wel kort door de bocht. Het zegt ook iets, over de relatie. Zeker als ze vervolgens een ander afkraken, die zich keurig aan de dresscode hield, en daar ook heel goed in voor de dag kwam.

Verder hebben ze ook hele goede dingen gedaan op de bruiloft. Het is niet dat we nou ruzie hebben ofzo. 

Ik vind een dresscode voor een bruiloft sowieso dwingend en vervelend. Laat iedereen lekker zichzelf zijn en jaag mensen niet nodeloos op kosten.

JanaDana

JanaDana

20-02-2026 om 12:54 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 20-02-2026 om 11:26:

Ik vind een dresscode voor een bruiloft sowieso dwingend en vervelend. Laat iedereen lekker zichzelf zijn en jaag mensen niet nodeloos op kosten.

Ik denk dat in het geval van mijn familie juist de bedoeling is te voorkomen dat mensen veel gaan uitgeven voor feestkleding en dan overdressed zijn. Deze bruiloft wordt vrij eenvoudig dan wil je niet dat mensen enorm chique komen opdagen en zich vervolgens ongemakkelijk voelen. 

JanaDana schreef op 20-02-2026 om 12:54:

[..]

Ik denk dat in het geval van mijn familie juist de bedoeling is te voorkomen dat mensen veel gaan uitgeven voor feestkleding en dan overdressed zijn. Deze bruiloft wordt vrij eenvoudig dan wil je niet dat mensen enorm chique komen opdagen en zich vervolgens ongemakkelijk voelen.

Ah ja, dat kan natuurlijk ook.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.