Beauty en fashion Beauty en fashion

Beauty en fashion

Waarom verf jij jouw haren?

Veel vrouwen (en ja ook mannen) om mij heen verven hun haar. Oud, jong, van puber tot 90 jarigen. 
Nu ben ik heel nieuwsgierig wie van jullie de haren kleurt en waarom. 
Als het vanwege de grijze haren is verf je het dan in je eigen kleur?
Ik heb het geluk dat ik blond ben en dat de overgang naar grijs makkelijker is dan iemand die donker haar heeft. Ik verf dus niet. 

SuzyQFive schreef op 27-05-2026 om 07:57:

Als tiener halverwege jaren 90 begonnen omdat ik er lekker mee wilde experimenteren. Nou ja, ivm het budget verfde ik het met henna. Dat was maar twee gulden voor een pakje.
Mijn ene oma, die altijd heel erg genuanceerd was, was over de haarkleur wel heel duidelijk: dat was maar niks want rood was voor de hoeren :whistle:

Later ook nog met zwarte henna geverfd. Daar moest dan ook nog een heel recept aan ingrediënten in waaronder ei en olie. Met lang haar was dat een enorm zwaar pakket op mijn hoofd dat ook nog eens vijf uur lang moest intrekken. Toen die vijf uur voorbij was heb ik het uitgespoeld.

Ik leek wel een mannetjeseend! Mijn haar was niet pikzwart maar groen/blauw en bij de bovenkant was dat heel mooi glanzend maar naar de punten toe was dat heel erg dof. Hilarisch wel 🤣.
Een paar dagen later toch maar met een pakje hennaverf weer rood geverfd en 15cm van mijn haar laten knippen.
Daarna langzaam overgegaan op chemische haarverf in allerlei kleuren. Toen ik begon in het onderwijs noemden mijn leerlingen mij De Kameleon omdat ik, inmiddels kort haar, mijn haar telkens anders had.

Tegenwoordig is het grijs de hoofdreden. Het wordt totaal niet gelijkmatig grijs maar in delen dus dat is geen gezicht. Ik verf het nu meestal wel in een donkerblond of lichtbruin. Misschien dat ik ism de kapper het gemèleerder ga verven maar die kosten daarvan staan mij nogal tegen. Zeker omdat ik kort haar heb, dan moet het best wel vaak.

Mijn inmiddels witharige oma, eind jaren '80:

"Wat hest doan!! 😥Vrouger scholden ze mie altied uut veur lillijke rooie!!" 

Had jij óók mahonie-acajou? Ik dacht 'uniek' te zijn, hadden mijn nichtje én mijn schoonzus óók die kleur bedacht om 'uniek' te zijn.

😆😆😆

Dolfje schreef op 26-05-2026 om 18:26:

Als tiener en twintiger kleurde ik mijn haar voor de lol. Sprayblond erin , aubergine, bruin etc gedaan.
Ik heb al grijze haren sinds ik eind twintig , begin 30 ben. Ben nu bijna 52 en vind grijs bij mij nu nog niet staan. Dus elke 5/6 weken komt de kapster. Soms gooi ik er een extra kleurspoeling over als het net niet uitkomt met de kapster.

OMG Sprayblond. Dat heb ik ook nog gedaan. Erop spuiten in de zon en blond. Maar ook dood haar. Kapper boos. Blijkt het pure waterstofperoxide geweest te zijn.

In mijn tiener- / puberjaren heeft mijn haar alle kleuren en alle lengtes gehad. Voor de leuk. Vanaf mijn 20ste ofzo heb ik het niet meer geverfd. Ik ben nu 48 en begin grijs te worden, maar ik vind op een mooie manier, dus laat het gaan. Ik ben van nature rood en nog steeds overwegend rood, met een beetje grijs tussendoor.

Ik verf mijn haar al vanaf mijn 15e. Eerst zelf, lekker experimenteren met kleuren en haarstijl. De reden was dus variatie en daarnaast werd mijn eigen lichtblonde haar ook donkerder naarmate ik ouder werd. Een beetje saaie bruinige kleur.
Zo rond mijn 30e besloten dat lichtblond gewoon wel echt mijn kleur is en nu kleur ik het dus al 25 jaar in die kleur. Past gewoon het beste bij me. Heb wel highlights trouwens, zo zie je je uitgroei (en een enkele grijze haar) ook amper.

Thora schreef op 27-05-2026 om 09:28:

[..]

OMG Sprayblond. Dat heb ik ook nog gedaan. Erop spuiten in de zon en blond. Maar ook dood haar. Kapper boos. Blijkt het pure waterstofperoxide geweest te zijn.

Jaaa, ik ook! Werd het enorm droog van inderdaad. Maar he, je was wel héél snel platinablond!

Wieder schreef op 27-05-2026 om 08:52:

IMaar ik heb me voorgenomen om 102 te worden en om nu nog 51 jaar te verven, daar heb ik ook geen zin in 😅

Kijk, dat zijn nog eens voornemens! 

ohhhh sprayblond.. ook gebruikt. Op vakantie, in de zon. Werkte als een tierelier. Gelukkig had ik haar dat er heel goed tegen kon dus het bleef gezond. 
Ik was denk ik jaar of 15? Nu 50 en mijn hele leven gekleurd. Tot mijn 18e blond maar sindsdien meer richting mijn eigen kleur ( donkerbruin). Ik had lang, dik haar tot op mijn billen en het terugverven van blond naar donkerbruin heb ik bij de kapper laten doen. Heb bijna een hele dag bij de kapper gezeten. Wat een werk. Daarna nooit meer blond gegaan, ik hou van aubergine en cassis kleuren. Staan mij ook het mooiste. Nu blijf ik verven omdat ik grijze haren heb. Ben ik nog niet aan toe. Iedere 4 weken ff een uurtje aan de slag en het is weer toonbaar. Tussen door beetje bijwerken met haarmascara.

Hahaha, hier ook Spray Blond, als ik er aan denk, kan ik de geur nog ruiken 😂.

En nu ben ik van mezelf een stuk lichter blond en wil ik juist donkerder….. 😇.

Fleurette schreef op 26-05-2026 om 13:28:

[..]

Jazeker maar op 42 jarige leeftijd verf jij je haren niet omdat je grijs wordt (uitzonderingen daargelaten) dus zijn er meerdere redenen.

och de naïviteit. ik ken weinig 40 plussers zonder grijze slaapjes. 

Dat anti-grijs is allemaal aangeleerd. Mannen worden juist aantrekkelijk gevonden met (enkele) grijze haren. En qua jonger lijken, met geverfd haar zie je er gewoon uit als vijftiger met geverfd haar

Ik (blond) heb mijn haar nooit geverfd en ben dat ook niet van plan. Ik word al best grijs, maar dat is dan maar zo. Dat verven lijkt me zo'n gedoe. 

Ik vind grijs worden juist mooi. Zou mijn haar ook nooit verven daarom. Dit is ook wel weer passend bij de man-vrouwverhoudingen. Het zijn vooral vrouwen die hun haar verven want grijs/oud(?) worden is niet mooi of mag niet gezien worden. Hoor je weinig mannen over of over mannen. Inderdaad zoals hierboven gezegd: anti-grijs is aangeleerd.

Als puber heb ik wel rood, zwart en paars gehad. Sindsdien nooit meer geverfd en ik ben het ook niet van plan. Ik wil wel een wijze oude vrouw worden en er ook zo uit zien

Ik heb trouwens best donkerbruin haar, dus die witte haren die nu beginnen te komen vallen wel op. 

Maheiden schreef op 27-05-2026 om 14:15:

anti-grijs is aangeleerd.

Dat geldt voor een boel esthetische voorkeuren. Sommige zijn evolutionair verklaarbaar, andere zijn cultureel en dus aangeleerd. 

Lang haar is ook maar een voorkeur. Parels, goud en lipstick ook. Ik hoor niet vaak zeggen "ik vind het prachtig maar het is aangeleerd dus ik doe er niet aan". Je houdt ervan of je houdt er niet van. Maar de reden dat mensen er niet van houden is zelden dat ze wél die esthetische voorkeur hebben, maar het om principiele redenen niet doen. 

En volgens mij geldt dat voor grijs haar ook. 

Fleurette

Fleurette

27-05-2026 om 15:47 Topicstarter

Wieder schreef op 27-05-2026 om 08:52:

Ik werd op mijn 25ste al grijs en ben daarom gaan verven. Nu op mijn 51ste ben ik helemaal grijs, van dat echte witte wat bij oude omaatjes prachtig is maar waar ik mezelf nog te jong voor vind. Vroeger verfde ik het vrij donker, nu vind ik dat niet meer bij mijn gezicht passen. De uitgroei valt dan ook heel erg op. Nu verf ik het blond, wat ooit mijn eigen haarkleur was. Ik denk dat het mijn eigen kleur benaderd maar heel zeker weet ik dat niet, want die eigen kleur heb ik al decennia niet gezien 😉.

Wat ik me afvraag: wanneer stop je met verven? Wanneer past het wel bij je? En hoe dan? Want highlights gaat um niet worden, ik ben echt witgrijs, er zit geen kleur meer in. En kort knippen wil ik ook niet, hoewel ik ook niet weet of lang wit haar mooi is. Maar ik heb me voorgenomen om 102 te worden en om nu nog 51 jaar te verven, daar heb ik ook geen zin in 😅. Dilemma's, dilemma's, maar de eerst komende 10 jaar zal ik het zeker nog wel verven dus het is eigenlijk een zorg voor later!

Ik vermoed dat velen jouw laatste stukje herkennen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.