Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Langdurige klachten na Covid - deel 2

In dit topic delen we het lief en leed van ons herstel proces. De moeilijke dingen, maar ook onze overwinningen hoe groot of klein die ook zijn. Want elk stapje vooruit is er één dat gevierd mag worden. 

Iedereen met langdurige klachten, en of vragen, is welkom.

@lolly, hopelijk ben je niet ziek geworden.
@Yumi, wat vreselijk naar voor je.

Voor mezelf, ik denk dat ik misschien te hard ga. Te snel. Niet met werk maar met alles eromheen. Snachts rust ik namelijk niet meer genoeg uit. Ik slaap wel maar word brak wakker. Ik heb natuurlijk zo'n horloge met stress en bodybattery. Gisteravond val ik in rust in slaap, het level is dan 20 oid. Vervolgens wordt ik met nachtmerries wakker en check ik ff. Dan blijkt dat op het moment van in slaap vallen mijn stresslevel omhoog schiet. Meermalen per nacht.
Dit gebeurt ook zonder nachtmerries overigens. 

Zou het overprikkeling kunnen zijn? Of wat anders waar ik niet aan denk? Ik ben iig erg moe.

Lollypopje

Lollypopje

15-06-2022 om 12:03 Topicstarter

Het is gelukkig maar bij één keer gebleven. 
Ik merk trouwens wel dat ik minder goed tegen de warmte kan. Herkennen jullie dat?

@Stokstaart dat klinkt echt als zwaar overprikkeld. Overdag voel je het misschien niet, misschien omdat je hoofd te afgeleid is om het te merken, maar 's nachts komt het er dan uit. Ik vrees dat je toch echt flink wat stappen terug moet doen

Ik heb voor morgen de herstelzorg personal trainer afgezegd, zeker na inspanning kom ik niet tot rust. Vandaag moest ik ook naar de sportschool voor een begeleidingsafspraak en naar het ziekenhuis (voor wat anders). Zo meteen maar ff liggen en dan nog een klein klusje doen. Morgen staat er dus ineens niks meer op het programma.

De begeleidingsafspraak van de sportschool was doormeten (spieren, gewicht, vocht, vet e.d.) en kijken hoe het met de gegeven oefeningen ging. Ik was een stuk vet kwijt, mijn spieren zijn met 1,2kg gegroeid, ik hield wat vocht vast (had gister zout gegeten ook en het is warm, dan houd ik ook vocht vast) en was 1,5kg aangekomen. Dat zijn dus spieren!   Ik had goed mijn best gedaan en hij zag zelden in zo'n korte tijd zoveel progressie. En ik voel me ook echt minder slap, heb minder spierpijn en wat meer energie. 6 juli weer zo'n doormeting en dan ook een conditietest. Dat zal de voorlaatste keer zijn want mijn abonnement loopt 26 juli af.

Alleen dus te hoge stresslevels in de nacht waardoor ik niet genoeg uitrust. Eens kijken of ik dat anders kan doen, iets rustiger aan weer. Want merk dat ik alles tegelijk opbouw. Werk, sporten, sociaal, nachtleven in het weekend, afspraken op mijn dagen thuis dat ik ziek gemeld ben.
Werk en sociaal vind ik belangrijk, afspraken moeten soms maar ik zal een stoppen met de avond in het weekend te laat thuis komen weer. En de afspraken en sporten wat meer in balans brengen.

Lollypopje

Lollypopje

15-06-2022 om 14:08 Topicstarter

Dat klinkt ook echt wel als heel veel. En durf, als dat niet genoeg is, ook echt te kijkdn naar werk en sociaal. Want moet dat allemaal zo snel al in die hoeveelheid.

Ik snap dat je het fijn vind, dat vind ik ook , maar soms moet je helaas beslissen daar ook in te schrappen. Hoe graag je iets ook zou willen. Rustige opbouw geeft nu eenmaal een grotere kans op een succesvolle opbouw zonder al te veel terugslagen. Waardoor je uiteindelijk wel eerder hersteld.

Lollypopje

Lollypopje

15-06-2022 om 14:12 Topicstarter

Hier gaat werk opbouw trouwens goed. Als week na mijn vakantie nog steeds zo gaat, wil ik naar blokken van 45min en misschien iets complexer

Wat fijn dat je opbouw zo goed gaat Lolly!!  Ik zag ook je vraag over de warmte. Tegen de hitte kon ik voor corona ook al niet, ik heb er stress van, houd vocht vast en voel me vaak niet lekker. Goede combi dus nu ook.

Yumi schreef op 14-06-2022 om 22:12:

Hoi allemaal, sorry dat ik zo weinig van me laat horen maar het gaat niet zo goed met mij. Mijn hoofd loopt over, kan me niet concentreren en betrap mezelf regelmatig dat ik niet meer weet waar ik mee bezig was. Draaiduizelig, problemen met evenwicht en spierpijn, het gevoel misselijk te zijn van vermoeidheid. Het was te verwachten dat ik een flinke tik zou krijgen door de verhuizing, maar dat het zo heftig zou zijn
Ik probeer hier af en toe mee te lezen, maar ik neem niks op.

Allemaal een dikke knuffel

Aaah dat klinkt echt heel naar, ik hoop zo voor je dat dit van korte duur blijkt! Ben je ook nog aan het werk of dat niet? 
is het mogelijk een stap terug te doen, zowel qua werk als privé / sociaal? 
Je lijf vraagt erom, ik hoop dat het je lukt ernaar te luisteren 

Lollypopje schreef op 15-06-2022 om 14:12:

Hier gaat werk opbouw trouwens goed. Als week na mijn vakantie nog steeds zo gaat, wil ik naar blokken van 45min en misschien iets complexer

Yeah!  goed bezig! 

stokstaart, rustiger aan doen klinkt als een goed plan. Wel vervelend dat je nu alsnog die conclusie moet trekken. 
Hoop dat je niet te hard weer van stapel loopt zodra je ruimte gaat voelen. Dat is de moeilijkste, vind ik. Stoppen voordat je aan je grens bent. 

Ik heb een stretcher op het balkon gezet en daar heb ik mezelf op geparkeerd nadat ik 12u heb geslapen.
Ben wel vaak wakker geweest. Dan droom ik bv dat de wekker gaat. Dat vind ik zo stom, maar had ik voor corona ook al wel. 
Straks alleen even mijn fiets bij de fietsenmaker ophalen. Maar goed, wandelen moest toch nog.

Lollypopje

Lollypopje

18-06-2022 om 13:38 Topicstarter

even een voor jullie allemaal. Als dat niet te warm is tenminste

Ik leef vandaag in mijn slaapkamer. Doe ik normaal liever niet, wil mijn bed echt houden voor slapen, maar het is de koelste kamer van het huis.

Ben ook echt heel blij met de hondenkoelmatten die ik een paar jaar geleden kocht. Heb er nu altijd één in de koelkast. Heerlijk om mijn voeten op te zetten als ik het te warm krijg.
En verder leef ik op zelfgemaakte ijskoffie en zelfgemaakte ijsthee. Zo hou ik het redelijk vol nu.

En ik heb ontdekt dat een coolpack tegen mijn hoofd goed helpt tegen spierspanningshoofdpiin. Verdwijnt niet helemaal, maar de spierspanning wordt echt even minder.

Lollypop klinkt alsof jouw woning super snel opwarmt. Als ik me herinner heb jij enkel glas toch?
Gelukkig is het nu een stuk koeler.
Mijn redding is echt het zwembad wat goed lukt qua afstand op mijn e bike om heen te fietsen.
Deze week ook al 2x gegeten daar, maaltijd salade meegenomen en een rustig plekje opgezocht.
Soms kan ik super genieten ervan de soms zit ik er ook wat met 'mijn ziel onder mijn arm.'

Hier veel rouw gevoelens wat betreft mijn zus. Maar ook wel sterk het gevoel dat ik me niet meer mislukt wil voelen tov bepaalde mensen in het leven.
Werk erg hard aan mijn herstel en het steeds weer opkrabbelen na ingrijpende gebeurtenissen!
Maar besef me ook dat ik bij dit stuk hulp nodig heb. Om echt een tevreden te zijn met mijzelf met mijn krachtige kant, maar ook mijn gevoelige kant/hooggevoeligheid te mogen omarmen.
Ook verder best bezig met hoe gaat mijn leven nu verder lopen qua herstel etc.
Al met al blij dat ik over 2 weken ga starten met therapie.

Laatst wel een rare ervaring met mijn psycho somatische fysio. Ze wist niet dat de Long van covid voor lang stond....
En ze maakt deel uit van het Long Covid revalidatie team....ze is bij mij wel van haar voetstuk gevallen.
Merk sowieso dat ze wat nonchalant 9ver mijn Long Covid klachten doet
Nu flink ongesteld geworden, dan hebben  we dat ook maar gehad.

Hoe gaat het met de rest?

Lollypopje

Lollypopje

19-06-2022 om 17:29 Topicstarter

@Juffertje inderdaad enkelglas en woonkamer en keuken op het zuiden. En ik kan nu dus slechter tegen benauwdheid, dus dat maakt temperaturen boven de 25  wat zwaarder. Maargoed dat overleef ik ook wel zolang we niet wekenlang 30+ krijgen

Klinkt alsof jij een intensieve periode hebt, maar zo te lezen ben je wel heel goed bezig.
En wat slecht van die fysio, je mag toch verwachten dat iemand die met LC patiënten werkt er ook kennis van heeft

Lollypopje

Lollypopje

20-06-2022 om 10:19 Topicstarter

Bijna op vakantie 🎉 Het gaat wel weer warm worden zie ik. Ben blij dat het in het bos toch altijd iets koeler is, zodat ik hopelijk ook op de warmste dagen een stukje kan wandelen. En anders plof ik wel gewoon met mijn borduurwerk en een tijdschrift op het terras van het hotel. Vermaak ik me vast ook 😁

Ik heb bijna alles al ingepakt, dus ik ben er bijna helemaal klaar voor 😊

Ik weet niet of jullie nog weten dat ik lactose en glutenarm was gaan eten. Gisteren voor het eerst weer mijzelf toegestaan en mijn plan om dat rustig op te bouwen mislukte een beetje
Maar ik merk nu serieus aan mijn darmen dat ze het na 1,5 maand niet meer echt gewend zijn. Ze zijn niet volledig van slag ofzo, maar duidelijk wel geirriteerd en gevoelig. Kan ik er misschien inderdaad toch minder goed tegen, maar merkte ik dat nooit omdat ze het gewend waren. In mijn vakantie mag ik van mijzelf wel alles eten, want ik wil lekker bourgondische genieten 😁 dan maar af en toe wat zeurende darmen. Maar daarna ga ik weer grotendeels terug naar hoe ik de laatste weken ad, want nu merk ik opeens dat dat weldegelijk effect had.

Ik hoop dat de hitte mee gaat vallen Lollypop! Hopelijk ga je het super leuk hebben op je vakantie.

Bijzonder @Juffertje, dat die "deskundige" niet wist dat long geen longen is maar lang. Bizar. Ik mag hopen dat ze zich schaamt en zich nog wat meer gaat inlezen.

Er was nog ergens een vraag of mensen slechter tegen de hitte konden met LC. Maar ik kon nooit tegen de hitte. Dat is nu dus ook zo. Was leuk geweest als ik nu een heel stuk beter tegen de hitte had gekund. Soort omgekeerde reactie.

Morgen ga ik weer 4 uur werken en dan komt deze week voor het eerst de donderdag erbij. Ik hoop dat dat heel goed gaat!
Daarna heb ik vakantie en ik ga vrijdag op vakantie. In mijn nieuwe auto!!!  
Die heb ik vandaag gekocht en mag ik woensdag (uiteraard met al die boerenacties ) ophalen. Dit wordt dan de laatste keer op vakantie die ik had ingekort omdat ik een auto moest lenen en die moest terug op de 28e. Had al gekeken of de camping nog een dag langer kon maar alle plekken zijn vergeven dus ik moet naar huis die dag.
Dat is dan wel weer gezellig voor de poezen en misschien ga ik dan die week nog wel een dag naar de sauna oid. Ook vakantie

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.