Digital
Wilgenkatje-
04-02-2026 om 21:57
AI weet het (ongeveer)
Bij het optruimen van oude papieren stuitte ik op een uit de krant geknipte ingezonden brief van een familielid. Er stond in de marge alleen een dag/maand en de krantennaam op genoteerd in mijn handschrift, lang geleden. Omdat het een onderwerp betrof dat een van onze jongere familieleden interesseert, appte ik het bericht.
Ah leuk, reageerde de ontvanger. AI weet wel van wanneer deze brief is. Ik gebruik een betere versie dan veel anderen, van m'n werk, komt goed.
Hij stuurde mij het gegenereerde AI-bericht met daarin een jaartal (dat volgens mij niet kon kloppen) én tussen haakjes een voornaam (passend bij de initialen) die niet correct was. De rest klopte wel, keurig ontleend aan die brief.
Ik ben gaan zoeken in het archief van de krant en vond daar de ingezonden brief in de editie met het correcte jaartal: tien jaar later dan AI aangaf. Passend bij mijn handschrift van die krabbel in de kantlijn.
Dit was iets onschuldigs, maar ondertussen. Degene die m'n berichtje ontving, had geen reden om aan de uitkomst te twijfelen en zou dus ook niet verder hebben gezocht. Ik (25 jaar ouder) wel. Ik ken mijn eigen handschrift en weet dat het door AI genoemde jaartal niet kon kloppen.
Dus hoe voorkomen we domme fouten??
Agen
05-02-2026 om 14:43
Schoondochter schreef op 04-02-2026 om 22:09:
[..]
Precies. Het is geen Google Plus, en je hebt geen indicatie van wanneer hij foute antwoorden geeft. Het gevaar is dat je een AI meer vertrouwt omdat het lijkt op praten met iemand. Terwijl je veel vaker zou moeten twijfelen aan wat het bij elkaar gokt.
En ook in dit topic hebben veel mensen zo te zien niet door wat dat betekent.
Tona
05-02-2026 om 14:54
AI is denkmachine noch een zoekmachine. Het is een kunstmatig model dat gevoerd wordt met onze input en daarna output levert. Ideaal voor iedereen die met taal en/of beelden werkt. Als je het goed weet te gebruiken is het fantastisch. En zoals doorheen heel het leven: altijd zélf blijven nadenken.
Bakblik
05-02-2026 om 14:57
Agen schreef op 05-02-2026 om 14:43:
[..]
En ook in dit topic hebben veel mensen zo te zien niet door wat dat betekent.
Wat een vreemde conclusie. Veel mensen? er zijn maar 17 reacties en iedereen heeft prima door dat ai bij lange na niet perfect is. Bijna iedereen heeft door dat ai maar wat bij elkaar gokt en dat je dat niet blindelings moet vertrouwen.
Volgens mij hebben we allemaal heel goed door wat het betekent.
Moosey
05-02-2026 om 16:19
Moosey schreef op 05-02-2026 om 12:34:
Ik zocht een tijdje geleden een toepasselijk liedje voor de 60 jarige bruiloft van mijn oudste. Omschreven wat ik zo’n beetje zocht (iets Shaffy/Toon Hermans-achtigs, over dit en dit en dat) en daar kwam chat GPT me toch met prachtige suggesties! Met artist, titel en omschrijving van de inhoud van het liedje, zaten echt hele mooie opties bij dacht ik. Jammer alleen dat de liedjes in kwestie helemaal niet bleken te bestaan
Hahaha ik zie nu pas dat er ‘oudste’ staat in plaats van ouders. Als ik de 60-jarige bruiloft van mijn oudste kind (wat ik niet heb) zou meemaken was ik wel echt ancient 
Moosey
05-02-2026 om 16:20
Schemerlampje schreef op 05-02-2026 om 13:52:
[..]
Zo, hoe oud ben jij dan wel niet?
![]()
(Ik neem maar aan dat het om je ouders gaat.)
Ah jij had m ook gespot inderdaad 
Moosey
05-02-2026 om 16:23
Tona schreef op 05-02-2026 om 14:54:
AI is denkmachine noch een zoekmachine. Het is een kunstmatig model dat gevoerd wordt met onze input en daarna output levert. Ideaal voor iedereen die met taal en/of beelden werkt. Als je het goed weet te gebruiken is het fantastisch. En zoals doorheen heel het leven: altijd zélf blijven nadenken.
Maar het is niet zo gek dat mensen die aanname doen, aangezien je tegenwoordig bij iedere zoekopdracht die je ingeef in een zoekmachine eerst een AI-antwoord krijgt (wat dus vaak niet klopt) Op zo’n manier presenteert AI zich dus wel als Google plus. En dat is de manier die mensen die zich er verder niet in verdiepen (zoals ik) AI het meest tegenkomen.
Irritatie trouwens: je kunt die AI-antwoorden uitzetten via een appje. Maar elke keer reset zich dat weer, moet je het wéér handmatig uitzetten.
Mugske
05-02-2026 om 16:33
ik vroeg een keer ai naar kindvriendelijke restaurants in een bepaalde stad. Kreeg keurig lijstje met namen en beschrijvingen. Ik vroeg naar adres van specifiek restaurant op de lijst. Ai antwoordde dat ik dat op hun Facebook pagina kon vinden. Dat restaurant bestaat niet en er is ook geen Facebook pagina. Ik vond ook niks over dat dit restaurant er ooit geweest is.
Mugske
05-02-2026 om 16:36
ik zie wel vaker op fora: vraag het chat gpt. Nee, vraag het de expert (laatste keer ging over of een notaris iets wel of niet zou doen).
Malibu2
05-02-2026 om 17:41
Mugske schreef op 05-02-2026 om 16:33:
ik vroeg een keer ai naar kindvriendelijke restaurants in een bepaalde stad. Kreeg keurig lijstje met namen en beschrijvingen. Ik vroeg naar adres van specifiek restaurant op de lijst. Ai antwoordde dat ik dat op hun Facebook pagina kon vinden. Dat restaurant bestaat niet en er is ook geen Facebook pagina. Ik vond ook niks over dat dit restaurant er ooit geweest is.
Ik krijg bij ChatGPT altijd de bronnen erbij en kan het direct checken.
Ik heb net ook gevraagd naar kindvriendelijke restaurants in mijn stad. Kreeg een duidelijk antwoord, kende meerdere restaurants nog niet, maar allen blijken gewoon te bestaan. Weer wat restaurant ideeën opgedaan
Rockstar
06-02-2026 om 12:46
Ik gebruik AI heel vaak en hij heeft het heel vaak gewoon goed. Vooral om plaatjes naar tekst om te zetten is het echt een life saver.
Je voorkomt domme fouten door goede prompts te schrijven.