Digital
Pooh-Bear
04-01-2026 om 18:41
Bankpas gevonden wel of geen 1 cent overmaken
Mijn dochter heeft vandaag een bankpas gevonden. Ik heb toen een bericht op facebook en in Nextdoor geplaatst of iemand een bankpas kwijt is.
Ik kreeg daarop een hele discussie over dat ik een cent over moet maken met mijn telefoonnummer zodat de eigenaar van de bankpas mijn gegevens heeft.
Maar ik heb ook wel eens gehoord dat criminelen je op die manier op kunnen lichten.
Daarop kwam er een hele welles nietes discussie tussen 2 mensen op mijn bericht.
Wat doen jullie wel of niet die 1 cent over maken? En wat anders naar de bank sturen?
Muurbloem1985
04-01-2026 om 18:44
Nee ik persoonlijk zou het naar de politie brengen, laat die het maar uitzoeken.
Ysenda
04-01-2026 om 18:44
Muurbloem1985 schreef op 04-01-2026 om 18:44:
Nee ik persoonlijk zou het naar de politie brengen, laat die het maar uitzoeken.
Gevonden voorwerpen is een taak van de gemeente.
Marie111
04-01-2026 om 18:46
Ysenda schreef op 04-01-2026 om 18:44:
[..]
Gevonden voorwerpen is een taak van de gemeente.
Inderdaad en die zetten het waarschijnlijk op
Dat kun je ook zelf doen.
Herfstappeltaart
04-01-2026 om 18:51
Poezie schreef op 04-01-2026 om 18:43:
Nee hoor niets overmaken maar 'ouderwets' naar de politie brengen.
Dit heb ik een keer gedaan. Het werd aangenomen maar er werd me wel verteld dat ik de volgende keer zoiets naar de gemeente moest brengen. De politie doet geen gevonden voorwerpen meer. Geld overmaken zou ik nooit doen.
Aviendha
04-01-2026 om 18:53
Ik heb nog nooit gehoord dat mensen je op die manier kunnen oplichten. Ben wel heel benieuwd hoe dat in zn werk zou gaan?
Dolfje
04-01-2026 om 19:06
Ik zou hem bij de dichtstbijzijnde winkel /bieb /gemeente oid afgeven en dat bij dat bericht op Facebook zetten.
Tuinfluiter
04-01-2026 om 19:17
Optie 1
Gewoon vernietigen, de eigenaar kan als als het verlies opgemerkt wordt de pas blokkeren en een nieuwe aanvragen.
Optie 2
De bank waarvan de pas is inlichten, die blokkeren de pas dan (als dat al niet gebeurt is) en lichten waarschijnlijk de eigenaar in.
Geld overgemaakt met je telefoonnummer zou ik niet doen.
Due-scimmie
04-01-2026 om 19:32
Optie 3: Even kijken of je die persoon op social media of LinkedIn kan vinden?
Daglichtlamp
04-01-2026 om 19:40
Dat lijkt me een ingewikkelde zwendel. Eerst je bankpas verliezen, dan hopen dat een betrouwbaar iemand die vindt en dat die persoon 1 cent naar je overmaakt. Maar ik zou inderdaad de bankpas ook op verloren en gevonden zetten als je er iets mee wilt. De kans is groot dat de eigenaar de pas al heeft geblokkeerd, dan heeft hij er toch niets meer aan. Dus ik zou niet heel veel moeite doen.
DeOnbekende
04-01-2026 om 19:56
En die crimineel weet dan dat hun beoogde slachtoffer een cent gaat overmaken, en dan kruipen ze via die overschrijving haar rekening binnen ofzo? Welnee.
Ik heb het al twee keer gedaan en het werd beide keren heel dankbaar ontvangen. Living on the edge.
Groentetuin
04-01-2026 om 20:00
ik heb ook een keer een bankpas gevonden, en idd een cent overgemaakt met telefoon nr en berichtje
Is helemaal goed gekomen.
Ik zou t dus weer zo doen
nlies
04-01-2026 om 20:11
Zou ook die cent overmaken. kans dat toevallig een van mijn bekenden op fb dat ding kwijt is, is wel heel klein. Ben zelf mn pas ook n maar keer kwijt geweest (vond hem gewoon in huis weer terug) eerste wat ik dan doe is op mijn bij/afschrijvingen kijken of hij echt gestolen is, of door een goed iemand gevonden
Pooh-Bear
04-01-2026 om 20:43
Lastig ik zie verschillende meningen en ik heb echt gelezen dat mensen via die overgemaakte cent bij je bankpas kunnen.
Of ze dat echt doen geen idee. Maar goed ik heb morgen een cliënt vlakbij het gemeentehuis en dan breng ik de pas gewoon daar heen.
Overigens had ik het niet met mijn eigen fb volgers gedeeld maar met een lokale fb groep.