Digital Digital

Digital

Domme telefoon

Ik wil terug naar een zgn 'domme telefoon'. Eens proberen of dat rust geeft. 
Alleen, ik kom er niet zo goed uit welke ik moet nemen. 

Mijn vereisten:
Whatsapp, agenda functie, Google Maps, Spotify.
Niet mega dom dus. Maar zeker niet zo slim als mijn Google Pixel nu. 

Wie heeft tips?

Kan je je huidige slimme telefoon niet omtoveren in de gewenste "domme" telefoon door alle overbodige apps te verwijderen of te "verstoppen" (geen shortcut op homescreen, ergens in een eigengemaakt mapje stoppen) en functies uit te schakelen?

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zag pas een reclame langskomen voor een seniorentelefoon. Volgens mij zit daar ook veel minder poespas op. Misschien daar even naar kijken? Of inderdaad van alles van je huidige telefoon afhalen.

iphone 16
Heerlijk simpel 😉

Kun je niet je huidige telefoon beperkingen opleggen door bv de apps die je minder wilt gebruiken te begrenzen met een timer?

Ik heb er twee van in huis. Drie eigenlijk. Je kan ermee bellen, primitief texten, radio luisteren. Een is twintig jaar oud (Samsung) en twee andere achttien jaar. De accu's doen het nog prima. De eerste is 7 cm groot, de twee andere 8 cm. Een keer viel hij in een winkel op de grond bij de kassa, toen ik mijn zakken leeghaalde, en je kon het commentaar om je heen horen. Ze dachten dat ik uit het dinosaurierstijdperk kwam. Hij was nog heel, omdat je hem samenklapt dus het schermpje bleef gespaard.

Dat wil je dus niet, en eigenlijk was dat het makkelijkste geweest. Je moet dan echt alles wat je daarmee niet kan doen, op de laptop gaan uitvoeren. De grenzen zijn duidelijk, en die kan je niet overschrijden.

Je wil dus wel een smartphone maar met minder apps. Ik denk dat je op een gegeven moment in de verleiding wordt gebracht om die daar toch op te gaan installeren. Je hebt dat dan even nodig, voor de dokter, of je wil toch die zegels van de supermarkt, of je wil een geluid opnemen en als je eenmaal een uitzondering maakt volgen er meer totdat je weer een vol gebruiker bent van al die prachtige technologie.

Kijk hier; een leuke docu over jouw onderwerp: https://npo.nl/start/video/npo-doc-de-smartphone-loze-mens/meer-informatie

Wattenbolleke

Wattenbolleke

16-03-2026 om 08:23 Topicstarter

ik hoop eigenlijk dat een telefoon met een t9 toetsenbord bijvoorbeeld ook veel minder uitnodigs om lekker te gaan browsen. 

Wattenbolleke schreef op 16-03-2026 om 08:23:

ik hoop eigenlijk dat een telefoon met een t9 toetsenbord bijvoorbeeld ook veel minder uitnodigs om lekker te gaan browsen.

gewoon eens proberen door de instellingen te wijzigen naar t9?

Meesje schreef op 16-03-2026 om 08:44:

[..]

gewoon eens proberen door de instellingen te wijzigen naar t9?

Wattenbolleke

Wattenbolleke

16-03-2026 om 10:09 Topicstarter

goh, dat is een goeie! Ik ga eens kijken of dat kan, haha!

Ik heb iig mijn insta en Facebook account laten verwijderen. Dat helpt vast ook al!

Ik snap dit wel eigenlijk. Soms merk ik ook dat ik veel te snel weer op mijn telefoon zit zonder dat ik er echt iets mee moet.

Wat bij mij een beetje hielp was gewoon bijna alle apps verwijderen en alleen de dingen laten staan die ik echt nodig heb zoals WhatsApp en navigatie. Het voelt dan al een stuk rustiger.
Ik heb ook eens gekeken naar zo'n minimalistische telefoon maar uiteindelijk vond ik het toch handiger om mijn huidige telefoon gewoon simpeler te maken.

Het heeft mij rust gegeven om gewoon te accepteren dat ik veel op mn telefoon zit, dat ik het leuk vind wat ik er allemaal mee kan, een AR spel waar ik veel voor naar buiten moet, direct toegang heb tot informatie, het contact met anderen via whatsapp signal en telegram etc. De onrust die to beschrijft had ik ook en dat kwam vooral doordat ik het gevoel had dat het fout en ongezond was en dat is het misschien ook als je jonger bent maar ik ben een bejaarde, wat zou het!

Hoi allemaal, hier een tip die kan helpen om een moderne telefoon te veranderen in een domme telefoon. Als je de hoogste batterij bespaar modus aanzet ( bij samsung werkt dit in elk geval , I phone ken ik niet goed genoeg) dan kan je nog maar 3 of 4 apps gebruiken daarin word sms mee gerekend. Dan heb je dus ook maar 1 scherm met 4 aps. Kan ook minder als je minder wil. Dan is en je telefoon een stuk rustiger en de batterij gaat veel langer mee.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.