Digital Digital

Digital

Goede tweedehands camera compact of bridge

Ik had een paar jaar geleden een Panasonic Lumix FZ82. Die was goed, maar gewoon te groot/zwaar om steeds mee te nemen. Ik heb die toen verkocht.

Nu merk ik toch wel dat foto's gemaakt met dat toestel echt heel goed waren, en mijn iPhone Pro 17 daar nog niet eens in de buurt komt.

Ik wil dus weer een los camera toestel uitkiezen, maar het valt me op dat dat niet mee valt. Die lumix van toen is inmiddels "verbeterd" met een USB-C poortje maar kost nu 450 euro terwijl ik toen nog geen 300 euro heb betaald. Dat lijkt me dus onzin.
Verdere goede toestellen die nu "nieuw" bij bv. bol en coolblue te koop zijn en die vooral kleiner zijn zouden een Sony en een Ricoh zijn van beide meer dan 1.000 euro. Waarom?
En verder zijn er wel wat toestellen van nog geen 100 euro maar daar hoef je vast geen uitstekende beeldkwaliteit als op de Lumix van te verwachten.

Het lijkt mij dat er een paar jaar geleden vast wel goede kleinere/lichte toestellen zijn uitgebracht met uitstekende beeldkwaliteit, maar kan iemand me adviseren welke dat zouden kunnen zijn?
Het valt me ook op dat sommige toestellen al wat jaren oud zijn maar hun waarde niet verliezen?

Overigens wil ik zeker geen risico nemen bij een particulier, omdat je dan niet veel hoeft te verwachten qua garantie. Ik wil dus wel in de tweedehands camera winkel wat kopen.

Eerlijk gezegd vind ik dat mijn Samsung Galaxy A 52s behoorlijk goede foto's maakt.

Het is natuurlijk geen vergelijk met het gevoel dat mijn analoge Minolta 505si Super me gaf.  Dat was genieten, maar ook een hele tas meeslepen (met lenzen, filters etc.)

Misschien kun je wat testen lezen in de bibliotheek, bijvoorbeeld van een fotografenblad zoals Focus of de Consumentenbond?

https://focusmagazine.nl/

Ik heb de Panasonic Lumix TZ90
Deze al vaak gebruikt, maar ik vindt het een veel te ingewikkeld toestel.
Maakt goede foto’s, maar ik gebruik ook steeds vaker gewoon mijn iPhone 15 en eerlijk gezegd zie ik weinig verschil.
Maar ik ben dan ook maar een leek..

De reden van het niet gebruiken van de spiegelreflexcamera's die ik wel degelijk had was dat ze hinderlijk waren om mee te nemen, als je ook nog zelf een leuke wandeling wou hebben. Dus ik liet ze steeds vaker thuis. Per slot van rekening is een leuk kiekje op het vakantieterras goed genoeg als herinnering. 

Al rap vond ik de opnamen van smartphones mooier dan die van mijn dure camera's ooit waren geweest. Ik denk wel dat als je je foto's wil vergroten tot 1,5 m bij 1 m om als wandversiering boven de bank te dienen met extreem veel details erin, je een dure professionele camera nodig hebt, maar ja alle wanden zijn bij mij al bezet. Verder als gewoon kiekje op je laptop zie ik echt het verschil niet. Voor veel foto's is een beetje minder scherp juist mooier en zachter.

De mooiste foto's maak ik met de iPhone 12 pro max, mooiste sfeer en het prettigst om naar te kijken. Ik heb ook een iPhone 16 pro max, maar opnamen daarvan vond ik koeltjes en minder prettig ogen. Dus die viel vreselijk tegen voor die 1500 piek. Ik weet niet of pro max beter is dan de gewone.

Ik heb een Canon PowerShot SX740. Ik had heel lang de voorganger (730), maar tijdens mijn vorige vakantie is die tijdens een hele heftige regenbui helaas overleden. Ik vind ook dat deze camera veel mooiere fotos maakt dan de telefoon, zeker inzoomen is met een telefoon echt niet hetzelfde.

Ik heb ook een Canon Powershot. De camera van mijn telefoon komt niet in de buurt van die kwaliteit, inderdaad vooral met inzoomen. 

Onze Canon Powershot is bijna 24 jaar oud. 4MP, geloof ik. 😄

Wat wil je beter fotograferen dat niet kan met een Samsung of Iphone?
Een van de redenen dat er minder aanbod / duur aanbod is van kleine handzame fototoestellen is het grote aanbod van goede lenzen en software op de huidige telefoontoestellen. 

Ik denk dat de enige echt betere/scherpere camera's tot ongeveer 1.000 euro de Ricoh IIIx en de Sony ZV-e10 zijn. Voor de laatste moet je dan wel een goede lens kopen, en misschien ook "begrijpen" hoe je die juist gebruikt. Ik kan je daar helaas niet in adviseren. 

Alleen kan een Ricoh niet zoomen en hebben de Ricoh en Sony beide geen flitser.

Er is momenteel een hele run op compactcamera's tot 1.000 euro omdat veel mensen de foto's met flits (selfies en portretten) daarmee mooier vinden dan die van menig telefoon. Op tiktok zijn er van die filmpjes met titels als " your sign to buy a digital camera" 

Telefooncamera's zijn vaak toch beter, omdat de software met AI en dergelijke foto's ter plekke bewerkt of verbetert.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.