Eten Eten

Eten

Eet jij met stokjes 🥢?

Wij waren uit eten bij een sushirestaurant. Ik vraag er altijd bestek bij, want ik klungel altijd zo met de stokjes. Toevallig lukte het vanavond wel een paar keer, dus ik maak wel vorderingen 🥢

Peiling

Kun jij met stokjes eten?
112 stemmen
61%
23%
7%
7%
2%

Bestek moet voor mij vooral effectief zijn. Als er niet gesneden hoeft te worden dan laat ik het mes achterwege. Is snijden juist belangrijk, dan kies ik het allerscherpste steakmes. Niet dat ik zo vaak een lapje vlees eet; dat is peperduur tegenwoordig. Iets van 12 euro per stuk. Dus het mes is minder en minder nodig.

Misschien ook zijn die stokjes voor hen effectief omdat ze voor eenmalig gebruik en dus hygiënisch zijn? Er zullen doorslaggevende redenen zijn, anders doe je dat niet. Het materiaal is ook goedkoop daar. En je besmet elkaar niet.

En hun voedsel heeft ook een dusdanige structuur dat ze het vanaf het kommetje met de stokjes naar hun mond schuiven, is me vaker opgevallen. Rijst of noedels met dingen erin die toch niet gesneden hoeven te worden (groenten, repen vlees). 

Met je hand graaien in je kommetje ziet er ook niet fraai uit. Of slurpen uit je kom. Dus dat wordt door die stokjes wat geholpen zodat dat niet hoeft.

Dus het is geen gebalanceer van een onhandig glibberig stuk groente op stokjes dat een afstand van 40 cm moet overbruggen voordat het eindelijk in je mond mag verdwijnen (en meestal dus eindigt op je tafelkleed), zoals wij zouden doen. 

Dus een combi van "'s lands wijs 's lands eer" en wat het handigst is in hun geval.

Ja, ik kan goed met stokjes eten. Heb ik geleerd bij een Japans bedrijf waar ik 9 jaar gewerkt heb.

Ik eet met stokjes, vind mezelf er vrij handig mee. Al zal de gemiddelde Japanner me waarschijnlijk uitlachen.

Poison schreef op 21-06-2026 om 22:00:

alleen stokjes met een opgevouwen papiertje ertussen en een eleastiekje erom. Anders niet

Eh, hoe precies? Als die stokjes ergens aan elkaar zitten dan werkt het toch juist niet lijkt me?

Ik kan vrij goed met stokjes eten maar rijst vind ik irritant, en mijn geliefde houdt niet zo van noodles. Dus ik eet thuis niet vaak met stokjes. Noodlesoep meestal wel, met de combi stokjes en lepel. 

Wat ik me trouwens ineens afvraag: ik hoop toch dat Aziaten een adequater woord hebben voor hun eetgereedschap dan ‘stokjes’. Weet iemand dat?

Het woord chopsticks heb ik ook nooit begrepen, je kunt er toch helemaal niks mee choppen..

MMcGonagall schreef op 21-06-2026 om 23:48:

[..]

Kwestie van beschaving of algemene ontwikkeling. Wel zo fijn om (buiten de deur) dingen te kunnen zoals het hoort.

Als je naar Japan gaat is het fijn en eigenlijk noodzakelijk om het te kunnen maar is het onbeschaafd om in een all you can eat sushi restaurant in Nederland te vragen om bestek.
Tijdens een etentje zit ik liever naast iemand die netjes met bestek eet dan stunteld met stokjes.

Goed met stokjes eten leer je alleen als je het vaak doet. Om nu thuis met stokjes te oefenen als je hooguit één keer per jaar buiten de deur die vaardigheid nodig hebt vind ik niet zo nuttig.

mijn vader ging ooit eind jaren zeventig naar China en Japan voor zijn werk. Wat toen bijzonder was want die landen waren toen nog niet zo toegankelijk als nu. Hij leerde daar met stokjes eten en vond dat wij dat ook moesten leren toen hij terug was. Dus zat ik als vijf- of zesjarige pinda’s uit een schaaltje te pakken met stokjes. Al het oosterse eten aten wij vanaf toen met stokjes en dat verleer je niet meer. Mijn kinderen kunnen ook goed met stokjes eten. 

Moosey schreef op 22-06-2026 om 08:29:

[..]

Eh, hoe precies? Als die stokjes ergens aan elkaar zitten dan werkt het toch juist niet lijkt me?

Ik kan vrij goed met stokjes eten maar rijst vind ik irritant, en mijn geliefde houdt niet zo van noodles. Dus ik eet thuis niet vaak met stokjes. Noodlesoep meestal wel, met de combi stokjes en lepel.

Japanners eten kleverige rijst. Die is goed met stokjes te eten.  Onze "nederlandse" rijst is veel droger.

rionyriony schreef op 22-06-2026 om 05:32:

Met je hand graaien in je kommetje ziet er ook niet fraai uit. Of slurpen uit je kom. Dus dat wordt door die stokjes wat geholpen zodat dat niet hoeft.

In Indonesië eet het overgrote merendeel van de bevolking met de hand, en daar is absoluut geen gegraai bij. Met de rechterhand maak je een balletje van het eten en met je duim schuif je dat balletje je mond in. Ik vind dat een fraaier gezicht dan iemand die met zijn arm om zijn bord geklemd en zijn hoofd boven zijn bord zijn stamppot naar binnen zit te schuiven.

Duufje schreef op 22-06-2026 om 08:24:

Ik eet met stokjes, vind mezelf er vrij handig mee. Al zal de gemiddelde Japanner me waarschijnlijk uitlachen.

Nou ik lach Japanners die hier zijn nooit uit; waarom zij bezoekers uit andere landen wel? Lijkt me iets wat niet gebeurt. Maar waar onzekere mensen wel bang voor kunnen zijn. 

Maar ik kan me inderdaad herinneren dat we toen we als kind voor het eerst in Italië kwamen, we bijzonder veel aandacht hadden voor de "correcte" manier van spaghetti Bolognese eten.

Kan je nagaan: Spaghetti Bolognese is geen origineel Italiaans gerecht. Maar speciaal voor buitenlanders. Dat je dan ook best wel op je eigen manier mag eten. In stukjes hakken is prima als je maar betaalt. 

Of slurpen uit je kom. Dus dat wordt door die stokjes wat geholpen zodat dat niet hoeft.

Ik heb in mijn studententijd een half jaar een Chinese huisgenoot gehad. Proefondervindelijk kan ik zeggen dat stokjes het slurpen zeker niet helpen voorkomen. Man man, die geluiden en geuren bij het ontbijt (om 7 uur, van zelfgehakte kippenpootjes die in heel hete olie waren geroerbakt). Met halverwege en/of na afloop zo'n luide boer. Horror in 5D

TineWinkel schreef op 22-06-2026 om 10:47:

Of slurpen uit je kom. Dus dat wordt door die stokjes wat geholpen zodat dat niet hoeft.

Ik heb in mijn studententijd een half jaar een Chinese huisgenoot gehad. Proefondervindelijk kan ik zeggen dat stokjes het slurpen zeker niet helpen voorkomen. Man man, die geluiden en geuren bij het ontbijt (om 7 uur, van zelfgehakte kippenpootjes die in heel hete olie waren geroerbakt). Met halverwege en/of na afloop zo'n luide boer. Horror in 5D

Japanners slurpen ook ! En niet zo'n klein beetje!   Moest ik aan wennen toen ik pas bij een Japans bedrijf werkte.   Ook spaghetti en noedels zuigen ze hoorbaar naar binnen.   Ik vond het eigenlijk wel grappig.

Nee dat lukt mij niet. Ik oefen er trouwens ook haast niet mee. Kom zelden in een restaurant waar je stokjes krijgt. Dus ik denk niet dat ik het ooit onder de knie ga krijgen.

MMcGonagall schreef op 21-06-2026 om 23:48:

[..]

Kwestie van beschaving of algemene ontwikkeling. Wel zo fijn om (buiten de deur) dingen te kunnen zoals het hoort.

Pardon? Niet iedereen heeft dezelfde fijne motoriek hoor, ook niet met oefeningen. 

Mijn handen zijn minder soepel dan van de gemiddelde mens, daar doe je niets aan hoor.

MMcGonagall schreef op 21-06-2026 om 21:14:

Thuis eet ik alleen sushi met stokjes. In restaurants gebruik ik ze als ik ze krijg. Als je het regelmatig doet, leer je er vanzelf mee omgaan.

Nee hoor

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.